AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Vist det er noen her som har blitt utsatt for psykisk vold og har hatt reaksjoner på dette etter dere har forlatt forholdet, Hvordan hadde du det? Hva slet du med? og når gikk det bort? jeg sliter veldig med en forvirrende følelse, store konsentrasjonsvansker, sitter med følelsen av at det var min feil, jeg var bare en dum drittunge som ikke kunne måle meg på hannes nivå. Det gjør vondt. Jeg møter på han ofte og det hjelper ikke. hadde store reaksjoner under forholdet, mulig ptsd lignende da kroppen alltid var i alarmberedskap, utmattet men den utmattelsen og stressnivået slapp helt taket når det ble slutt, men sliter med andre ting. usikker om jeg kommer inn til dps pga dette, men jeg må ha noe form for terapi, jeg klarer ikke komme meg videre uten å forstå hva som har skjedd, og få vekk symptomene. Ettersom jeg forstår var det ganske alvorlig form for pv. Anonymkode: 87b69...06a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Psykisk og litt fysisk vold. Min første kjæreste, var sammen i 5 år før jeg kom meg vekk. Kommer meg nok aldri over det, men en lærer seg å leve med det. Usikkerheten, nervøsiteten og kontrollbehovet har blitt en del av meg, men har heldigvis møtt en fantastisk mann som forstår og tar hensyn om/når det trengs så har faktisk blitt bedre av han. Hjelper å være bevisst på det. Jeg vet at jeg er urimelig om jeg feks ikke vil at han skal gå på fest uten meg med andre jenter der. Jeg vet at han ikke er eksen min, at han ikke vil være utro for så å komme hjem og forgripe seg på meg og kjefte på meg fordi jeg sikkert var utro mens han var ute. Og de dagene jeg ikke klarer å overtale meg selv helt hjelper mannen min meg med å bekrefte, holde rundt meg osv, alt etter hva psyken min forteller meg. En lærer seg teknikker for å få det bedre, men det blir en del av deg. Og til slutt møter du noen som hjelper deg bare med å vise at ikke alle er slik Anonymkode: c824f...4c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vist det er noen her som har blitt utsatt for psykisk vold og har hatt reaksjoner på dette etter dere har forlatt forholdet, Hvordan hadde du det? Hva slet du med? og når gikk det bort? jeg sliter veldig med en forvirrende følelse, store konsentrasjonsvansker, sitter med følelsen av at det var min feil, jeg var bare en dum drittunge som ikke kunne måle meg på hannes nivå. Det gjør vondt. Jeg møter på han ofte og det hjelper ikke. hadde store reaksjoner under forholdet, mulig ptsd lignende da kroppen alltid var i alarmberedskap, utmattet men den utmattelsen og stressnivået slapp helt taket når det ble slutt, men sliter med andre ting. usikker om jeg kommer inn til dps pga dette, men jeg må ha noe form for terapi, jeg klarer ikke komme meg videre uten å forstå hva som har skjedd, og få vekk symptomene. Ettersom jeg forstår var det ganske alvorlig form for pv. Anonymkode: 87b69...06a Du må lese om sosiopater. Og så må du tenke at det er KUN voldsutøverens skyld! Hadde det ikke vært deg så hadde det vært noen andre..... Anonymkode: 96785...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Yup. Og jeg har anmeldt det. Det foregikk i flere år med både trusler. Vold. Psykisk vold og masse gaslighting, utroskap. Drittslenging etc. Anonymkode: 5df68...d81 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Ja. Du får en form for PTSD. Det sitter i veldig lenge om du ikke oppsøker profesjonell hjelp. Psykisk vold kan være så mye forskjellig og skadene det gjør likeså. Så du må gjøre din egen vurdering. For min del merker jeg at det er situasjoner som er normalt for andre men som jeg ikke klarer å tolke. Det er vanskelig å forklare kort her. Men feks når det gjelder intimitet så er det enkelte signaler jeg ikke oppfatter og enkelte signaler jeg reagerer helt motsatt på. Andre ting kan være at jeg reagerer kraftig på enkelte typer dårlig adferd. Mye kraftigere enn andre ville gjort, men jeg har nådd kvota for hva jeg skal tolerere fra enkelte. Det er mye forskjellig.. Ikke noe å skamme seg for. Men det er lurt å få hjelp. Det er ikke uvanlig at ofre for psykisk vold ender opp med å utsette andre for psykisk vold ubevisst. Anonymkode: 045b5...59d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Ja, men fra min mor. Litt annet enn hos en partner pga en annen relasjon. Jobber meg ut av forholdet nå. Om du ikke kommer inn på dps så kan du kanskje snakke med fastlegen eller rask psykisk helsehjelp i kommunen? Har du venner eller noen i familien du kan støtte deg på? Anonymkode: d32fc...037 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden 20 år siden i et forhold, sjalusi, psykisk og fysisk vold. Depresjon som dukket opp mange år senere i en livskrise og nå i dag trigges jeg av folk som er manipulerende. Så senfølger av det blir jeg nok aldri kvitt. Anonymkode: 88e0c...7d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vist det er noen her som har blitt utsatt for psykisk vold og har hatt reaksjoner på dette etter dere har forlatt forholdet, Hvordan hadde du det? Hva slet du med? og når gikk det bort? jeg sliter veldig med en forvirrende følelse, store konsentrasjonsvansker, sitter med følelsen av at det var min feil, jeg var bare en dum drittunge som ikke kunne måle meg på hannes nivå. Det gjør vondt. Jeg møter på han ofte og det hjelper ikke. hadde store reaksjoner under forholdet, mulig ptsd lignende da kroppen alltid var i alarmberedskap, utmattet men den utmattelsen og stressnivået slapp helt taket når det ble slutt, men sliter med andre ting. usikker om jeg kommer inn til dps pga dette, men jeg må ha noe form for terapi, jeg klarer ikke komme meg videre uten å forstå hva som har skjedd, og få vekk symptomene. Ettersom jeg forstår var det ganske alvorlig form for pv. Anonymkode: 87b69...06a Psykisk vold her 🙋. Det tok ca to år før jeg klarte å danne min egen virkelighetsoppfatning igjen. Gikk i terapi på Fvk. Hadde samtale ca en gang i uka i starten det første året, så en gang i måneden etterpå. Det finnes tilbud om gruppeterapi hos noen fvk. For min del var det gull verdt med en-til-en samtale. Jeg måtte sette sammen mitt indre kompass helt på nytt fra null. Ville bare begynt om du har mulighet var jeg deg. Det tar tid, og ingen samtaler er bortkasta så lenge du har en god samtaleterapeut. De må ikke være psykologer for å kunne hjelpe deg, men de må være empatiske, og gode til å sette seg inn i din situasjon. Du har mye å nøste opp i. Om du kan kutte kontakt med han så er det veldig viktig. Den dagen jeg skjønte at kroppen min ikke tente på han lenger var en av mine lykkedager, for det var virkelig grusomt syns jeg. Å tenne på en mann som har vært stygg med deg...Fysj fysj.... Mange varme tanker til deg, og masse lykke til 💕. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Det tar veldig lang tid dessverre. Verste er jo at man ikke helt kan forutsi når det vil slippe taket. Har datet litt de siste årene og merker det er veldig vanskelig å kunne stole på noen som er ny. Tror det er essensielt å søke behandling i ettertid da opplevelsene gir dype sår. Anonymkode: 16096...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Yup....Har blitt utsatt for det. Eksen plager meg fremdeles 3 år etter bruddet.... Anonymkode: 0ef46...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Det er i dag 23 år siden. Psykisk terror, voldtekt, manipulasjon, sykelig sjalu, kontrollerende mann mm. Har vært til behandling uten at det har gjort underverker. Jeg lever bedre i dag når jeg bare går ut ifra at jeg aldri kommer over det jeg opplevde med denne mannen. Han tok seg og bryet med å stalke meg i 20 år. Anonymkode: 951f2...8f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herzebeth Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Jup.. sliter enda 3 år etterpå. vedkommende fortalte om psyken var dårlig, 2år med lovnader om bedring + kom snart tilbake. når det endelig var lys i enden av tunnelen, bedre tider, smalt bomben om noe nytt ville historier. Akutt ingen kontakt, uten fremtidsutsikt. Noe gikk alvorlig galt inni meg kjente jeg, sliter enda flere år nå etterpå. fant til slutt ut hu bare flytta med & hadde kjøpt seg hus med «eksen». kjørte meg til grunne, istedenfor for å kunne bli avslørt. jeg klarer såvidt en liten tur på butikk nå 3 år etter, mennesket jeg var føre er borte. tror jaggu hun prøvde sette meg i lys som slemmingen, kontaktforbud ble forsøkt mot meg men manglende grunnlag. (igjen redd for å bli avslørt sannsynlig) liker ytterst få mennesker per idag, stole på noen igjen, tviler jeg sterkt på. ganske sykt hvor mye/lenge slik behandling kan medføre til totalforandring av ens personlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vist det er noen her som har blitt utsatt for psykisk vold og har hatt reaksjoner på dette etter dere har forlatt forholdet, Hvordan hadde du det? Hva slet du med? og når gikk det bort? jeg sliter veldig med en forvirrende følelse, store konsentrasjonsvansker, sitter med følelsen av at det var min feil, jeg var bare en dum drittunge som ikke kunne måle meg på hannes nivå. Det gjør vondt. Jeg møter på han ofte og det hjelper ikke. hadde store reaksjoner under forholdet, mulig ptsd lignende da kroppen alltid var i alarmberedskap, utmattet men den utmattelsen og stressnivået slapp helt taket når det ble slutt, men sliter med andre ting. usikker om jeg kommer inn til dps pga dette, men jeg må ha noe form for terapi, jeg klarer ikke komme meg videre uten å forstå hva som har skjedd, og få vekk symptomene. Ettersom jeg forstår var det ganske alvorlig form for pv. Anonymkode: 87b69...06a Var med en narsissist og Gaslighter. Sliter enda med å føle meg trygg til å finne en mann. Det går gått 4 år nå. Anonymkode: 9750c...e19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vist det er noen her som har blitt utsatt for psykisk vold og har hatt reaksjoner på dette etter dere har forlatt forholdet, Hvordan hadde du det? Hva slet du med? og når gikk det bort? jeg sliter veldig med en forvirrende følelse, store konsentrasjonsvansker, sitter med følelsen av at det var min feil, jeg var bare en dum drittunge som ikke kunne måle meg på hannes nivå. Det gjør vondt. Jeg møter på han ofte og det hjelper ikke. hadde store reaksjoner under forholdet, mulig ptsd lignende da kroppen alltid var i alarmberedskap, utmattet men den utmattelsen og stressnivået slapp helt taket når det ble slutt, men sliter med andre ting. usikker om jeg kommer inn til dps pga dette, men jeg må ha noe form for terapi, jeg klarer ikke komme meg videre uten å forstå hva som har skjedd, og få vekk symptomene. Ettersom jeg forstår var det ganske alvorlig form for pv. Anonymkode: 87b69...06a Kan ihvertfall skrive under på at psykisk vold er mer skadelig for kropp og sinn en fysisk vold. Jeg har opplevd begge deler. Om du får terapi, så prøv å få en med erfaring på område ‘vold i nære relasjoner’. Jeg hadde ein fin psykiater, men det var tydelig at dette ikke var hennes bord. Hun kjente ikke en gang til begrepene ‘traumebånd og voldsspiral’. Forklaring på disse begrepene fant jeg i en veldig fin bok jeg vil anbefale videre. Den er skrevet av Sanna Sarromaa’ og heter ‘Hvorfor gikk jeg ikke’. Den tar for seg det å leve i et psykisk voldelig forhold. Kan lånes på biblioteket eller koster rundt 199 kr i de fleste bokforhandlere. https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/sanna-sarromaa-om-psykisk-vold-ble-en-mye-darligere-utgave-av-meg-selv/15581079/ https://psykologisk.no/2023/03/skyld-og-skam-er-de-to-viktigste-pilarene-i-forhold-med-psykisk-vold/ https://bookis.com/no/books/sanna-sarromaa-hvorfor-gikk-jeg-ikke-2023 Anonymkode: dd11e...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå