Gå til innhold

Så mange spørsmål fra kjæreste. Kontrollerende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det med parkeringen er i seg selv ganske normalt at man har registrert hos den ene eller det andre og da får man jo beskjed. Han har den ene, jeg har den andre. Så det er ikke egentlig det som er problemet, men disse veldig rare spørsmålene som han bare ikke klarer å la være å stille. 
her i sommer for eksempel, vi skulle i parken, jeg har en ganske ålreit kantine på jobb, og jeg tenkte «å jeg kan jo bare kjøpe med 2 varmretter herfra. Billig og enkelt» også sier jeg det og da spør han «hvorfor har du ikke tenkt på det før?» altså, hva slags spørsmål er det..? Sånn spør han veldig ofte, spør også meg om hvorfor andre gjorde ditt eller sa datt. Jeg skjønner ikke hva slags svar han forventer, og det har jeg sagt mange ganger, men virker ikke som han ser på egen oppførsel som problematisk..

TS

Anonymkode: 0e868...716

Ja, er parkeringen jeg argumenterer for at er helt normalt i et forhold, er vel ingen som ikke har løst det slik, vet ikke om det er mulig å splitte når man kjører samme bil en gang. Men så kommer det argumenter fra single personer uten bil.... 

Jeg syntes heller ikke hvorfor du reagerer på kommentaren hans om lunsjen, syntes dette var en helt normal ting å si? Hva har den med kontrollerende atferd å gjøre - Var han hissig og anklagende?  Eller var det bare i betydingen *dette var jo en god idé. 

Anonymkode: c7f21...0d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har barn med suggen, ville jeg kommet meg ut av forholdet. I mine øyne mistenksomt og overvåking aktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men om han hadde vært i nabobygda ville jeg faktisk ringt og spurt. 

jeg ville aldri ringt og spurt, jeg ville ventet på at han evt fortalte meg hva han gjorde som var utenfor normalen.. men jeg har ikke behov for å ringe og spørre - kontrollerende mennesker har dette behovet for å vite, ikke vanlige folk. Noe annet er det om det er et gjentagende mønster han ikke snakker om som ikke passer inn, da kan man spørre - men en gang? nei da er man over middels nysgjerring i beste fall..  

Anonymkode: d6631...360

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritter skrev (8 timer siden):

Du får stille ham spørsmål tilbake: " Har det noe å si?" "Hvorfor spør du om det?"

Hvis dere er samboere kjenner dere vel hverandre såpass godt at du kan si rett ut at han spør om så mye rart. Men, noe av dette kan jo være helt normale ting å stille spørsmål rundt, som for eksempel at man venter lenge før man går og henter en jakke man har lagt igjen et sted. Da kan den jakken være over alle hauger når du omsider finner på å skulle hente den.

Ikke sant.

Derfor jeg nå ble nysgjerrig på hvordan tonen i disse spørsmålene er, om han er hissig og anklagende. Eller om det bare er normal kommunikasjon. 

Som sagt. Hadde det tikket inn på telefonen min at bilen plutselig var parkert i Drammen, ville jeg ringt mannen. Man blir jo litt overrasket. Hadde han sagt "hente gjenglemt jakke hos kompis", så ville jeg jo svart, litt oppgitt "har den ligget der så lenge...?" Med felles økonomi hadde både den plutselige bilturen uten annet formål, og en dyr jakke gjenglemt, irritert litt.

Men så hadde jeg vært ferdig med det. Og bedt han stoppe på Ikea når han først var utover der. 

Kontrollerende er jo om jeg i stedet hadde utfordret om dette egentlig handlet om en jakke, spurt hvorfor han ikke hadde nevnt akkurat hvor han skulle, blitt skikkelig sur og anklagende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg ville aldri ringt og spurt, jeg ville ventet på at han evt fortalte meg hva han gjorde som var utenfor normalen.. men jeg har ikke behov for å ringe og spørre - kontrollerende mennesker har dette behovet for å vite, ikke vanlige folk. Noe annet er det om det er et gjentagende mønster han ikke snakker om som ikke passer inn, da kan man spørre - men en gang? nei da er man over middels nysgjerring i beste fall..  

Passiv aggressive mennesker går og venter på en forklaring. Og kommer den ikke så smeller det. 

Vi er så trygge i forholdet at vi bare spør om noe overrasker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det med parkeringen er i seg selv ganske normalt at man har registrert hos den ene eller det andre og da får man jo beskjed. Han har den ene, jeg har den andre. Så det er ikke egentlig det som er problemet, men disse veldig rare spørsmålene som han bare ikke klarer å la være å stille. 
her i sommer for eksempel, vi skulle i parken, jeg har en ganske ålreit kantine på jobb, og jeg tenkte «å jeg kan jo bare kjøpe med 2 varmretter herfra. Billig og enkelt» også sier jeg det og da spør han «hvorfor har du ikke tenkt på det før?» altså, hva slags spørsmål er det..? Sånn spør han veldig ofte, spør også meg om hvorfor andre gjorde ditt eller sa datt. Jeg skjønner ikke hva slags svar han forventer, og det har jeg sagt mange ganger, men virker ikke som han ser på egen oppførsel som problematisk..

TS

Det høres ut som han prøver å oppdra deg. Det han mener er "du skulle tenkt på det med kantina for lenge siden, da kunne vi spart mye penger" og "hadde du vært ansvarlig hadde du hentet den jakka dagen etter du glemte den". Sånt kan glippe ut av meg og om samboeren gjør noe veldig dumt som var veldig enkelt å forhindre, men det er jo ikke noe poeng i å si det høyt for han er jo 100% klar over hvor dumt det var. Og ingen er perfekt selv, så man kan jo heller vise forståelse for at ting glipper.

Anonymkode: df8bf...78a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har begge ørten parkeringsapper og begge bilene ligger inne, litt hipp som happ hvilken bil vi bruker når. 

Hvis en bil som er registrert i min app parkerer et sted får jeg opp varsel om at parkeringen snart løper ut, er avsluttet, av og til at den har startet om det er sånn automatisk skiltavlesning. 

Hvis min mann plutselig hadde kjørt et godt stykke til et sted han normalt sett ikke dro til, så hadde jeg spurt. Han hadde spurt meg også om det var omvendt.

Anser ikke dette som kontrollerende. Bare normal prat.

Når vi da kom hjem og møttes der hadde jeg spurt han om jakken. Fordi dette bare er normal prat. Når glemte du den, fant de den? Hva slags jakke det var. Dumt om den var borte. Fint om du fant den. Kanskje jeg hadde slengt inn en historie om en gang jeg også glemte igjen noe, hvem vet.

Dette er bare en normal samtale i min verden.

Det å vise interesse for den ander sin dag, det man har gjort på.

Anonymkode: 63184...30c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei.

Jeg føler meg litt usikker på om dette er innenfor normalen eller ikke. Jeg føler meg litt invadert og kontrollert av samboer og en av grunnene er så utrolig mange spørsmål om hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det. 
For eksempel. I dag stoppet jeg innom vår nærmeste by for å sjekke om jakka jeg hadde glemt igjen for lenge siden på ett utested jeg var på med jobben var der fortsatt. Han får beskjed i en sånn Parkeringsapp om hvor jeg har parkert, og ringer meg for å spørre hvor jeg er. Jeg forklarer og han sier ikke så mye om det. Kommer hjem og da spør han «hvorfor har du ikke tenkt på den jakka før?» altså. Hva svarer man til sånne spørsmål? Og det er så mye sånne spørsmål hvor jeg blir helt sånn: hva tror du svaret på dette er? Det sier seg da vel selv at jeg har glemt det… Det er litt spesiellt, eller?

Slutt å svare på slikt og forklar han med store bokstaver at slik oppførsel er no-go.

Anonymkode: aa47e...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Passiv aggressive mennesker går og venter på en forklaring. Og kommer den ikke så smeller det. 

Vi er så trygge i forholdet at vi bare spør om noe overrasker. 

forutsatt at det smeller kanskje, men her smeller det ikke så den er jeg ganske trygg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

forutsatt at det smeller kanskje, men her smeller det ikke så den er jeg ganske trygg på. 

Så hva gjør du om mannen aldri tar opp at han var en tur til nabobyen? 

For meg er det i alle fall en helt normal ting å spørre om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har begge ørten parkeringsapper og begge bilene ligger inne, litt hipp som happ hvilken bil vi bruker når. 

Hvis en bil som er registrert i min app parkerer et sted får jeg opp varsel om at parkeringen snart løper ut, er avsluttet, av og til at den har startet om det er sånn automatisk skiltavlesning. 

Hvis min mann plutselig hadde kjørt et godt stykke til et sted han normalt sett ikke dro til, så hadde jeg spurt. Han hadde spurt meg også om det var omvendt.

Anser ikke dette som kontrollerende. Bare normal prat.

Når vi da kom hjem og møttes der hadde jeg spurt han om jakken. Fordi dette bare er normal prat. Når glemte du den, fant de den? Hva slags jakke det var. Dumt om den var borte. Fint om du fant den. Kanskje jeg hadde slengt inn en historie om en gang jeg også glemte igjen noe, hvem vet.

Dette er bare en normal samtale i min verden.

Det å vise interesse for den ander sin dag, det man har gjort på.

Anonymkode: 63184...30c

Ikke sant. Normal prat. 

Jeg har ikke lest noe som jeg oppfatter som unormale spørsmål fra kjæresten her. Med mindre TS kommer tilbake på spørsmålene våre om hvilken tone det ble sagt i. 

Synes som om mange som svarer er i usunne relasjoner, der de umiddelbart mistror den andres hensikter. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei.

Jeg føler meg litt usikker på om dette er innenfor normalen eller ikke. Jeg føler meg litt invadert og kontrollert av samboer og en av grunnene er så utrolig mange spørsmål om hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det. 
For eksempel. I dag stoppet jeg innom vår nærmeste by for å sjekke om jakka jeg hadde glemt igjen for lenge siden på ett utested jeg var på med jobben var der fortsatt. Han får beskjed i en sånn Parkeringsapp om hvor jeg har parkert, og ringer meg for å spørre hvor jeg er. Jeg forklarer og han sier ikke så mye om det. Kommer hjem og da spør han «hvorfor har du ikke tenkt på den jakka før?» altså. Hva svarer man til sånne spørsmål? Og det er så mye sånne spørsmål hvor jeg blir helt sånn: hva tror du svaret på dette er? Det sier seg da vel selv at jeg har glemt det… Det er litt spesiellt, eller?

Du synes to spørsmål er "mange".....?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei.

Veldig spesielt. Stikk før han bryter deg ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (5 minutter siden):

Du synes to spørsmål er "mange".....?

I dag, for et eksempel.....

Du skjønner vel at dette pågår hele tiden? 

Anonymkode: bff27...588

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så langt i dag har jeg spurt mannen; 

"Tar du bilen i dag?", "Når tror du at du kommer hjem?". "Skal du innom butikken?". 

Og han har spurt meg "Når spiser vi i kveld, tenker du?". "Har du mange møter i dag?". 

Og sikkert mer jeg ikke husker.

Og det blir verre; Når han kommer hjem, da blir det spørsmål om hvordan dagen var. Mulig hvem han spiste lunsj med. Kanskje til og med hva han spiste 😱

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. kan være men trenger ikke være det. Jeg selv er for eksempel en person som er veldig nysgjerrig. Hvis jeg fikk vite at en nær venn eller lignende var et sted de ikke pleier kan jeg finne på å spørre hva gjør du der, hvem er du med, hva skal dere, når kommer til hjem .... Ikke fordi informasjonen betyr så mye for meg egentlig, men fordi jeg er nysgjerrig 😅😂 tror ikke de gjør noe gærent eller skal vite på død og liv, hadde de sagt det var privat hadde jeg gått videre i livet uten å bry meg på en måte.

Eller hvis en venn snakker i telefon. Jeg kan spørre hvem var det, hva snakker dere om eller kommentere og spørre etter noe jeg overhørte... Jeg vet kke hvorfor jeg spør en gang jeg bare lurer 😅😂

Så ikke ALT av spørsmål trenger å være kontrollerende ... Kan være han bare var nysgjerrig liksom. Handler om graden totalt sett, også på andre arenaer..

Anonymkode: 9f744...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA! 

En ting er å spørre en gang til, men å spørre på en anklagene måte "hvorfor" bla bla bla, det er kontrollene. 

Enten så må du parkere denne type atferd med en gang eller så kan jeg love deg at det vil bli verre. Det høres kanskje uskyldig ut og ikke så ille akkurat nå, men jeg er 90% sikker på at dette vil forverre seg og du vil bli veldig usikker på dine egne tanker og valg. 

Det spiller absolutt ingen rolle hvorfor du ikke hadde tenkt på det før ect, men du må forstå hvorfor han spør de spørsmålene?! Han har en kritisk og anklagene måte å spørre på. Umodent, kontrollerende og mulig sjalusiproblemer tenker jeg. 

Anonymkode: 80dd8...01d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så hva gjør du om mannen aldri tar opp at han var en tur til nabobyen? 

For meg er det i alle fall en helt normal ting å spørre om. 

en tur som sagt ville jeg ikke brydd meg med, om det derimot var et gjentagende mønster at han var på et sted han ikke egentlig skulle vært ville jeg bare spurt hva som skjer der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor svarer du på vegne av TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

en tur som sagt ville jeg ikke brydd meg med, om det derimot var et gjentagende mønster at han var på et sted han ikke egentlig skulle vært ville jeg bare spurt hva som skjer der. 

Men du skrev du ville ventet til han selv fortalte? Som i forventning i at han deler.

Selv ville jeg bare spurt. Mulig først når han kom hjem. Man blir jo naturlig litt nysgjerrig på hvorfor bil og mann er i en by langt unna, man ellers aldri er i, uten at det er nevnt med et ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...