AnonymBruker Skrevet 14. november #1 Del Skrevet 14. november Er det flere enn meg som kjenner på at nye klær bør vaskes før en bruker dem? Jeg kjøper ikke så mange klær om dagen, men jeg unnet meg en vinterjakke på salg, 600, så ble jeg plutselig litt "tung" etter å ha gått med den en time. Etter at jeg vasket den på høy temperatur, forsvant det. Snodige greier! Anonymkode: 43013...2c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #2 Del Skrevet 14. november Vinterjakker skal nok ikke vaskes på høy varme. Du har vel sett på vaskeanvisningen? Det kan ødelegge innholdet i jakken eller lim som er brukt for eksempel. Det er nok psykisk at den føles lettere. Anonymkode: dcff7...30c 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #3 Del Skrevet 14. november Klær er aldri så skitne som når de er nye fra butikken. Ikke nødvendigvis fordi folk har tatt på og prøvd plaggene på butikken, men fordi de har gjerne blitt «slengt rundt» på i en fabrikk i Kina eller lignende. Har også hørt at klær blir satt inn med et tynt lag med noe giftige greier for å hindre at småkryp fra disse østlige landene skal følge med når klærne pakkes og sendes avgårde. Vasker ikke alle nye ting før de tas i bruk? Alt fra klær, sengetøy osv? Anonymkode: 14a54...61e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. november #4 Del Skrevet 14. november (endret) Jeg vasker aldri jakker eller yttertøy før jeg bruker det, men alt annet som har hudkontakt vasker jeg først. Kjøpte f.eks. tre gensere fra Zalando for et par uker siden, og vasket alle før jeg brukte dem. Undertøy er utelukket å ikke vaske i hvert fall, der er det absolutt ingen unntak fra vaskeregelen! Jeg vasker ikke plaggene på varmere temp enn hva vaskeanvisningen på plaggene sier, da kan de jo bli ødelagte. Sengetøy og håndklær og kluter vaskes naturligvis på 60-90 grader før bruk, som jeg gjør etter bruk også. Endret 14. november av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #5 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det flere enn meg som kjenner på at nye klær bør vaskes før en bruker dem? Jeg kjøper ikke så mange klær om dagen, men jeg unnet meg en vinterjakke på salg, 600, så ble jeg plutselig litt "tung" etter å ha gått med den en time. Etter at jeg vasket den på høy temperatur, forsvant det. Snodige greier! Anonymkode: 43013...2c0 Det høres ikke lurt ut å vaske en vinterjakke på høy temperatur. Du har nok ødelagt impregneringen med det Anonymkode: e1153...9d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #6 Del Skrevet 14. november DonnaK skrev (8 minutter siden): Vasker aldri nye før bruk, bortsett fra undertøy da (ikke sokker såklart) Dette anser jeg som skikkelig ekkelt Anonymkode: 14a54...61e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #7 Del Skrevet 14. november Vasker det som er i kontakt med huden, sengetøy og håndklær også. Men ikke på høy temperatur, det holder vel å skylle det. Vasker ikke yttertøy før bruk. Kvir meg for å vaske jakker i det hele tatt da jeg opplever det som at de mister mye av vanntettheten. Har svettet to sesonger i høstjakken nå og den trenger snart en vask for det funker ikke å lufte den lenger. Anonymkode: 9f67c...db1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #8 Del Skrevet 14. november Ull, lin, bomull, viskose , silke og Goretex bør du vaske på kokvask og tromle etterpå, vatterte jakker også. Lykke til, vaskeanvisningen er kun veiledende. Anonymkode: e2faa...18b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #9 Del Skrevet 14. november Jeg vasker ingen klær før bruk, ikke undertøy heller. Aldri falt meg inn. Sengetøy og håndklær vasker jeg før bruk. Anonymkode: 68936...fc4 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #10 Del Skrevet 14. november Selvfølgelig vaskes nye jeans før jeg bruker de? Trodde dette var vanlig. Ikke ytterjakker som ikke er i hudkontakt, men alt av topper, gensere, ulltøy osv. Til og med sokker vaskes før jeg bruker de. Rett av med lappen og inn i vaskemaskina når jeg kommer hjem. Grøsser av tanken på å f.eks ta på meg og bruke en ny genser uten å ha vaska den først. Som sagt, klær er sjelden så skitne som når de er nye. Anonymkode: 14a54...61e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #11 Del Skrevet 14. november DonnaK skrev (Akkurat nå): Du gjør så klart din grei, men synes det høres hysterisk ut. Aldri hørt om noen som vasker nye jeans før de bruker de Men hva er grunnen til å ikke vaske nye jeans før de brukes da? Jeg har begrunnet hvorfor nye plagg burde vaskes før bruk. Men dere som ikke gjør det, hvorfor ikke? Anonymkode: 14a54...61e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LinkinGarden Skrevet 14. november #12 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg vasker ingen klær før bruk, ikke undertøy heller. Aldri falt meg inn. Sengetøy og håndklær vasker jeg før bruk. Anonymkode: 68936...fc4 Hvorfor det? Skjønner ikke grunnen for å ikke vaske undertøy, men håndklær. For meg er det samme (alt dette bør vaskes før bruk, mulig med kjemikalier mm i alt) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #13 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hva er grunnen til å ikke vaske nye jeans før de brukes da? Jeg har begrunnet hvorfor nye plagg burde vaskes før bruk. Men dere som ikke gjør det, hvorfor ikke? Anonymkode: 14a54...61e Fordi jeg gidder ikke. Det eneste argumentet som får meg til å vurdere det er om det er noe kjemikalier som kan være farlige igjen på klærne, fra produksjonen. Men at det er skittent fordi folk har tatt på det eller det har ligget på fabrikker eller i butikken bryr meg ikke, det er jo bare psykisk, det har ingen praktisk innvirkning på meg... Klærne ser rene ut og lukter ikke, det holder for meg. Barnas klær vasker jeg før bruk så langt jeg får til pga det med kjemikalier. Anonymkode: 1f13e...8e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #14 Del Skrevet 14. november LinkinGarden skrev (7 minutter siden): Hvorfor det? Skjønner ikke grunnen for å ikke vaske undertøy, men håndklær. For meg er det samme (alt dette bør vaskes før bruk, mulig med kjemikalier mm i alt) Vask sliter på klærne og jeg anser vask av nye klær som totalt unødvendig. Jeg vasker ikke klær etter en dags bruk heller (bortsett fra undertøy). Jeg har faktisk aldri hørt om noen som vasker nye klær før, det var helt nytt for meg. Håndklær vaskes før bruk fordi nye håndklær har dårlig oppsugingsevne hvis de ikke vaskes først. Jeg trenger ikke at klærne mine har oppsugingsevne. Anonymkode: 68936...fc4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #15 Del Skrevet 14. november Det kan da ikke være rullet i pulver eller kjemikalier? Rev litt i hårfestet også. Anonymkode: 43013...2c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #16 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fordi jeg gidder ikke. Det eneste argumentet som får meg til å vurdere det er om det er noe kjemikalier som kan være farlige igjen på klærne, fra produksjonen. Men at det er skittent fordi folk har tatt på det eller det har ligget på fabrikker eller i butikken bryr meg ikke, det er jo bare psykisk, det har ingen praktisk innvirkning på meg... Klærne ser rene ut og lukter ikke, det holder for meg. Barnas klær vasker jeg før bruk så langt jeg får til pga det med kjemikalier. Anonymkode: 1f13e...8e5 Men det er jo det med kjemikalier og all dritten fra fabrikken jeg skriver om, ikke at de nødvendigvis er så skitne fordi folk på butikken har tatt på plaggene.. Anonymkode: 14a54...61e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LinkinGarden Skrevet 14. november #17 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vask sliter på klærne og jeg anser vask av nye klær som totalt unødvendig. Jeg vasker ikke klær etter en dags bruk heller (bortsett fra undertøy). Jeg har faktisk aldri hørt om noen som vasker nye klær før, det var helt nytt for meg. Håndklær vaskes før bruk fordi nye håndklær har dårlig oppsugingsevne hvis de ikke vaskes først. Jeg trenger ikke at klærne mine har oppsugingsevne. Anonymkode: 68936...fc4 Takk! Det med håndklær var nytt for meg! (Vasker nye klær selv fordi jeg ikke vet hvordan de har blitt håndtert. Ellers er jeg for å vaske ved behov- og enig med at éndagsbruk som oftes ikke trengs å vaskes) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #18 Del Skrevet 14. november DonnaK skrev (1 time siden): Hvorfor det? Vasker du helt nye jeans og jakker før du bruker de? Ja, det gjør ihvertfall jeg. Mange jeans lukter rart. Ikke alltid det går bort etter første vask heller. Anonymkode: 9cec4...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #19 Del Skrevet 14. november Oi.. her er jeg, 37 år og ante ikke engang at det var en greie å vaske helt nye klær før man bruker dem?? Jeg elsker å bruke helt nye klær og føler de er aller finest før den første vasken.. 🤷♀️ Anonymkode: 867de...69a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november #20 Del Skrevet 15. november Nye håndklær har ikke oppsugingsevne på grunn av det tynne laget med kjemikalier fra produksjon som dekker fibrene. Det samme tynne laget av kjemikalier har jeans, bukser, topper etc. Dette er ikke jeg interessert i å ha inntil huden. Er ikke rart det finnes mye eksem f.eks, når folk ikke gidder å vaske klærne før de brukes første gang. Jeg trodde helt oppriktig at dette var normal folkeopplysning, at man skal vaske nye klær før bruk. Jeg er ikke fanatisk og alltid vasker klær etter en gangs bruk osv, men vasker alltid nye klær før bruk. Og klærne blir ikke spesielt mye raskere slitt av at man gidder å ta seg bryet med å vaske de før bruk altså. Forresten så er det sagt at f.eks ull bør også vaskes før førstegangs bruk for å «sette» ullfibrene, det gjør at det nupper mindre. Kjøpte meg nettopp en ullcardigan til 4000,-, rett i vaskemaskina med den før jeg brukte den første gang. Jeg overnatta en gang hos noen som tydeligvis hadde kjøpt nytt sengetøy for anledningen. Vedkommende hadde pakka ut sengetøyet og lagt det rett på seng. Det var altså så ekkelt, kunne kjenne et tynt lag av noe fettete stoff, og det stinka. Tenkte at denne personen var unormal som ikke vaska det først. Anonymkode: 14a54...61e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå