LinkinGarden Skrevet 14. november #21 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vask sliter på klærne og jeg anser vask av nye klær som totalt unødvendig. Jeg vasker ikke klær etter en dags bruk heller (bortsett fra undertøy). Jeg har faktisk aldri hørt om noen som vasker nye klær før, det var helt nytt for meg. Håndklær vaskes før bruk fordi nye håndklær har dårlig oppsugingsevne hvis de ikke vaskes først. Jeg trenger ikke at klærne mine har oppsugingsevne. Anonymkode: 68936...fc4 Takk! Det med håndklær var nytt for meg! (Vasker nye klær selv fordi jeg ikke vet hvordan de har blitt håndtert. Ellers er jeg for å vaske ved behov- og enig med at éndagsbruk som oftes ikke trengs å vaskes) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #22 Del Skrevet 14. november DonnaK skrev (1 time siden): Hvorfor det? Vasker du helt nye jeans og jakker før du bruker de? Ja, det gjør ihvertfall jeg. Mange jeans lukter rart. Ikke alltid det går bort etter første vask heller. Anonymkode: 9cec4...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #23 Del Skrevet 14. november Oi.. her er jeg, 37 år og ante ikke engang at det var en greie å vaske helt nye klær før man bruker dem?? Jeg elsker å bruke helt nye klær og føler de er aller finest før den første vasken.. 🤷♀️ Anonymkode: 867de...69a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november #24 Del Skrevet 15. november Nye håndklær har ikke oppsugingsevne på grunn av det tynne laget med kjemikalier fra produksjon som dekker fibrene. Det samme tynne laget av kjemikalier har jeans, bukser, topper etc. Dette er ikke jeg interessert i å ha inntil huden. Er ikke rart det finnes mye eksem f.eks, når folk ikke gidder å vaske klærne før de brukes første gang. Jeg trodde helt oppriktig at dette var normal folkeopplysning, at man skal vaske nye klær før bruk. Jeg er ikke fanatisk og alltid vasker klær etter en gangs bruk osv, men vasker alltid nye klær før bruk. Og klærne blir ikke spesielt mye raskere slitt av at man gidder å ta seg bryet med å vaske de før bruk altså. Forresten så er det sagt at f.eks ull bør også vaskes før førstegangs bruk for å «sette» ullfibrene, det gjør at det nupper mindre. Kjøpte meg nettopp en ullcardigan til 4000,-, rett i vaskemaskina med den før jeg brukte den første gang. Jeg overnatta en gang hos noen som tydeligvis hadde kjøpt nytt sengetøy for anledningen. Vedkommende hadde pakka ut sengetøyet og lagt det rett på seng. Det var altså så ekkelt, kunne kjenne et tynt lag av noe fettete stoff, og det stinka. Tenkte at denne personen var unormal som ikke vaska det først. Anonymkode: 14a54...61e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november #25 Del Skrevet 15. november Jeg vasker alt før bruk, med unntak av ytterjakker (dunjakker etc.). Men jeg vasker det ikke på veldig høy temperatur, tar bare en vanlig 40 graders vask for å bli kvitt eventuelle kjemikalier, og det at mange mennesker har håndtert plaggene. Anonymkode: 4faea...9d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. november #26 Del Skrevet 15. november DonnaK skrev (11 timer siden): Du gjør så klart din grei, men synes det høres hysterisk ut. Aldri hørt om noen som vasker nye jeans før de bruker de Du har aldri hørt om? Da har du ikke hørt godt nok etter. Mange vasker alle klær før bruk. Jeg gjør det også, i likhet med den du siterte og veldig mange andre mennesker. Nye klær er stive av stivelse pga produsenten vil at klærne skal se nye og glatte ut når de er i butikken, og ikke skrukke seg. De har også mye overskuddsfarge og kjemikalier fra tilvirkningsprosessen. Alt dette vil jeg vaske ut før jeg bruker det inntil huden min. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DonnaK Skrevet 15. november #27 Del Skrevet 15. november Million skrev (7 timer siden): Du har aldri hørt om? Da har du ikke hørt godt nok etter. Mange vasker alle klær før bruk. Jeg gjør det også, i likhet med den du siterte og veldig mange andre mennesker. Nye klær er stive av stivelse pga produsenten vil at klærne skal se nye og glatte ut når de er i butikken, og ikke skrukke seg. De har også mye overskuddsfarge og kjemikalier fra tilvirkningsprosessen. Alt dette vil jeg vaske ut før jeg bruker det inntil huden min. Nei aldri hørt om noen som vasker nye jeans før de bruker den, ikke famile, venner, kollegaer. Men folk for da gjøre som de vil, synes bare det er rart å ville starte å vaske i stykker buksa før man har brukt den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november #28 Del Skrevet 15. november DonnaK skrev (21 minutter siden): Nei aldri hørt om noen som vasker nye jeans før de bruker den, ikke famile, venner, kollegaer. Men folk for da gjøre som de vil, synes bare det er rart å ville starte å vaske i stykker buksa før man har brukt den Om jeans blir vasket i stykker etter en vask, så burde man revurdere hvilke bukser man kjøper. Mine jeans kan kan jeg ha i flere år, og de holder seg like fine. Buksene skal jo vaskes uansett etterhvert, så skjønner ikke hvorfor det skal være så ødeleggende for plagget å vaske det før førstegangs bruk? En ting om man rett og slett bare ikke gidder, men ser ikke argumentet med at klærne blir så slitte og ødelagte med en gang når man vasker de før førstegangs bruk. Og for ordens skyld, vi snakker altså vanlig vask av klærne etter vaskelappen, før førstegangs bruk. Ikke å vaske plaggene på på altfor høy varme som ts gjorde med den nye dunjakka si. Anonymkode: 14a54...61e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DonnaK Skrevet fredag kl 14:55 #29 Del Skrevet fredag kl 14:55 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om jeans blir vasket i stykker etter en vask, så burde man revurdere hvilke bukser man kjøper. Mine jeans kan kan jeg ha i flere år, og de holder seg like fine. Buksene skal jo vaskes uansett etterhvert, så skjønner ikke hvorfor det skal være så ødeleggende for plagget å vaske det før førstegangs bruk? En ting om man rett og slett bare ikke gidder, men ser ikke argumentet med at klærne blir så slitte og ødelagte med en gang når man vasker de før førstegangs bruk. Og for ordens skyld, vi snakker altså vanlig vask av klærne etter vaskelappen, før førstegangs bruk. Ikke å vaske plaggene på på altfor høy varme som ts gjorde med den nye dunjakka si. Anonymkode: 14a54...61e Jeg synes jeans holder seg best ved å vaske de sjeldent, jeg går en del i raw denim vil beholde fargen lengst mulig. Jeg ser heller ikke poenget med å vaske nye klær før bruk. Sender dere også plagg som ikke kan vaskes til rens før dere bruker de også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet fredag kl 15:44 #30 Del Skrevet fredag kl 15:44 (endret) DonnaK skrev (49 minutter siden): Jeg synes jeans holder seg best ved å vaske de sjeldent, jeg går en del i raw denim vil beholde fargen lengst mulig. Jeg ser heller ikke poenget med å vaske nye klær før bruk. Sender dere også plagg som ikke kan vaskes til rens før dere bruker de også? Plagg som skal renses har jeg ikke av typen som skal bæres inntil huden. Kun ytterjakker har jeg hatt som må renses, og som jeg nevnte tidligere i tråden, vasker/renser jeg ikke jakker og kåper før bruk. Kun vask av klær og undertøy som skal sitte inntil huden. Det vaskes alltid pga kjemikalier de er innsatt med og overskuddsfarge. Endret fredag kl 15:45 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:52 #31 Del Skrevet fredag kl 15:52 Vasker alt nytt tøy. Yttertøy på svak varme og finprogram. Tenk på hvor mange som prøver klærne og legger det tilbake Anonymkode: 25d34...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:06 #32 Del Skrevet fredag kl 16:06 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men hva er grunnen til å ikke vaske nye jeans før de brukes da? Jeg har begrunnet hvorfor nye plagg burde vaskes før bruk. Men dere som ikke gjør det, hvorfor ikke? Anonymkode: 14a54...61e Jeans er det stoffet som tåler vask aller dårligst, i hvert fall mørke typer. Jeg vasker sengetøy før bruk, og babytøy... Men resten vaskes når det blir skittent Anonymkode: a46d3...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:08 #33 Del Skrevet fredag kl 16:08 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vasker alt nytt tøy. Yttertøy på svak varme og finprogram. Tenk på hvor mange som prøver klærne og legger det tilbake Anonymkode: 25d34...999 Men å sitte på offentlige stoler og busser går greit? Med din logikk burde du vaske ytterjakka ukentlig. Anonymkode: a46d3...90e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:21 #34 Del Skrevet fredag kl 16:21 DonnaK skrev (21 timer siden): Hvorfor det? Vasker du helt nye jeans og jakker før du bruker de? Jeans er jo kjent for å smitte av fargestoff. En ny mørk blå jeans kan enkelt ødelegge en lys sofa. Anonymkode: a0e12...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:24 #35 Del Skrevet fredag kl 16:24 Det høres ut som at vi bør innføre husmor/farskolen på nytt dersom man leser mange av svarene i denne tråden her. Jeg lærte veldig tidlig å vaske klær før bruk (ikke dunjakker selvsagt). Skulle tro at det var en gjeng molboere som er her inne 🤭 Anonymkode: a0e12...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet fredag kl 16:26 #36 Del Skrevet fredag kl 16:26 Det er vel kjemikalier på nye klær? Det lukter fryktelig kunstig i klesbutikker, jeg vasker ALLITID nye klær før jeg bruker dem. Også nye sofaer har jeg et problem med, kan ikke sove middag på dem for jeg våkner helt utslitt og føler meg forgiftet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet mandag kl 12:59 #37 Del Skrevet mandag kl 12:59 Jeg vasker alle klær, håndklær og sengetøy før bruk. Det er en ren selvfølge for meg. Handler mest om kjemikalier som tekstilene kan inneholde. Jeg følger vaskeanvisningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå