Gå til innhold

Hva skal til for å bli sparket i prøvetiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
jeg har begynt å jobbe i et kjempelite firma med kun meg og sjefen. 
jeg kom inn som en «reddende» engel for noen uker siden da hans tidligere kollega ble sykmeldt og leverte oppsigelse. 
jeg begynte 2 dager etter jeg fikk tilbud om jobben. 
Han har hele veien utrykt at han er veldig fornøyd med jobben jeg gjør.. og idag sa han idag når vi snakket om flere tilsvarende firma at jeg hvis jeg slutter må jeg finne noen som er bedre enn meg til han( på spøk) tror jeg? 
jeg har jeg hadde planer om å bli men så sier han i en halvspøke tone «vi får se» 

synes det var utrolig ubehagelig, jeg har takket nei til to andre jobber for at jeg heller ville ha denne.. 

han ordner kontrakten min imorgen, det er en fast stilling, med prøvtid på 3 mnd (innenfor 3 mnd prøvetid er det 14 dagers gjensidig oppsigelstid) 

hva skal egentlig til for at han skal kvitte seg med meg i prøvetiden? 
jeg tror ikke han kommer til å gjøre det men jeg fikk litt kald pust i nakken… Han sier jeg er mye flinkere enn de to andre som har jobbet der( som frivillig sluttet)

Anonymkode: e7161...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! 
jeg kom inn som en «reddende» engel for noen uker siden da hans tidligere kollega ble sykmeldt og leverte oppsigelse. 
Han har hele veien utrykt at han er veldig fornøyd med jobben jeg gjør.. og idag sa han idag når vi snakket om flere tilsvarende firma at jeg hvis jeg slutter må jeg finne noen som er bedre enn meg til han( på spøk) tror jeg? 
jeg har jeg hadde planer om å bli men så sier han i en halvspøke tone «vi får se» 

synes det var utrolig ubehagelig, jeg har takket nei til to andre jobber for at jeg heller ville ha denne.. 

han ordner kontrakten min imorgen, det er en fast stilling, med prøvtid på 3 mnd (innenfor 3 mnd prøvetid er det 14 dagers gjensidig oppsigelstid) 

jeg tror ikke han kommer til å gjøre det men jeg fikk litt kald pust i nakken… Han sier jeg er mye flinkere enn de to andre som har jobbet der( som frivillig sluttet)

Altså rettelse 

«Det er flere større aktører så hvis du slutter må du finne en ny kollega som er like bra/eller bedre enn deg» til meg. 
jeg sier «jeg har tenkt å være her» 

så sier han «hehe vi får se» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen? 
en tanke var kanskje at han ville «teste hva jeg sa/hvordan jeg reagerte»

fordi han er nok /var litt redd for at jeg synes jobben blir for ensom..han har hvertfall nevnt det et par ganger de 3 ukene jeg har vært ansatt at jeg han vil at jeg skal ta litt lengre lunsj å komme meg litt ut fra kontoret i frisk luft å se folk for at at jeg ikke skal gå på veggen av kjedsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det handler mer om at han ikke vil si noe som kan oppfattes som en muntlig avtale før den skriftlige er på plass. 😊

Anonymkode: 883d6...d82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske strenge krav til å få sparken i prøvetiden. Du må ha vist betydelig lavere egenskaper/kvalifikasjoner enn «normen», arbeidsgiver må ha drøftet underveis hvordan du kan forbedre deg, og det må være dokumentert at dette er blitt gjort. En oppsigelse i prøvetiden skal ikke komme som en overraskelse på den ansatte.

Anonymkode: 7359f...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Jeg skjønner ikke eksempelet ditt, og så at problemstillingen går ut på at du er redd for å få sparken i prøveperioden?!

Han gir deg komplimenter for jobben du gjør, og en måte å si dette på er at "hvis han mister deg, så må du han få en person som er minst like flink som deg". 

Hvordan kan du få en ekkel følelse av dette? Han er jo kjempefornøyd med jobben du gjør!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mezzosoprena skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke eksempelet ditt, og så at problemstillingen går ut på at du er redd for å få sparken i prøveperioden?!

Han gir deg komplimenter for jobben du gjør, og en måte å si dette på er at "hvis han mister deg, så må du han få en person som er minst like flink som deg". 

Hvordan kan du få en ekkel følelse av dette? Han er jo kjempefornøyd med jobben du gjør!

Ja det er sikkert bare jeg som overtenker, jeg har fått drømmejobben og er så redd for å miste den. 
når han feks sier «vi får se» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han tenkte på de to som har sluttet? At "vi får se" om du blir? 

Anonymkode: 3bb95...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mulig han tenkte på de to som har sluttet? At "vi får se" om du blir? 

Anonymkode: 3bb95...eb8

Håper det 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er sikkert bare jeg som overtenker, jeg har fått drømmejobben og er så redd for å miste den. 
når han feks sier «vi får se» 

Han sa sikkert bare det fordi han ikke egentlig kan si "ja". Ikke overtenk, dette hadde jeg ikke lagt noe i. Tror det går kjempebra.:tommelopp2:

Anonymkode: 0c74b...fd9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at han er redd for å miste deg til noen andre, og sa «vi får se» for å vise at han er inneforstått med at du kan velge å dra videre til noen andre. Spesielt siden han sa på en humoristisk måte at hvis du drar, må du finne en erstatter som er like god. For meg høres det ut som han gir deg kompliment, og trygger deg på at han er veldig fornøyd, takknemlig for å ha deg, men ikke tar deg som en selvfølge. Det er det jeg tolker det du beskriver. Altså helt motsatt av det du har krisemaksimert her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (1 time siden):

Høres ut som at han er redd for å miste deg til noen andre, og sa «vi får se» for å vise at han er inneforstått med at du kan velge å dra videre til noen andre. Spesielt siden han sa på en humoristisk måte at hvis du drar, må du finne en erstatter som er like god. For meg høres det ut som han gir deg kompliment, og trygger deg på at han er veldig fornøyd, takknemlig for å ha deg, men ikke tar deg som en selvfølge. Det er det jeg tolker det du beskriver. Altså helt motsatt av det du har krisemaksimert her 😅

Haha håper det er tilfellet 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se treng ikkje betyr anna enn at «dette skal vi snakke om i ordna former når tida er der, på ein profesjonell måte». Ingen grunn til panikk her. Han prøvde å kome seg i land på ein ryddig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...