Gå til innhold

Er min mat idé trygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planen:

Kjøpe en stor pakke med fersk kyllingfilet. Fylle de med tomat, basilikum og ost. Fryse ned (blir spist ila mnd)

Forstår at mat tilberedningen bør gjøres nøye. Tining, steking og i ovn. 

Vil resultatet bli det samme, selv om det er fryst, eller blir fyllet soggy/utrygt pga kyllingen?

Anonymkode: 57239...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville heller fryst dem og fylt dem når du tiner dem for å spise det. 

Fyllet blir ikke utrygt, men tomat, ost og basilikum vil nok endre konsistens etter frysing. 

Anonymkode: 077e3...f12

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ville heller fryst dem og fylt dem når du tiner dem for å spise det. 

Fyllet blir ikke utrygt, men tomat, ost og basilikum vil nok endre konsistens etter frysing. 

Anonymkode: 077e3...f12

Sant nok, men har ikke råd til å ha basilikum og tomat ferskt så ofte i mnd… om det ikke funker fryse det, så får jeg heller droppe den retten 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du fryser dem hver for seg? Fyll og kylling hver for seg, mener jeg. Har hørt at fyllet holder seg ok i isterningformer, og jeg vil tro at alt tiner "bedre" hver for seg i og med de har forskjellige tinepunkter/tid.

(Vil tro det er trygt)

Endret av luxifine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en enkel form for pesto av basilikumen og fryse den, så bruke soltørka tomater?

Eller evt lage en form for salsa med tomat og basilikum og fryse det i isterninger? 
Mindre risiko for funk, tomatene vil fryse bedre slik.

Anonymkode: 7ce0a...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil det være trygt.

Anonymkode: a8de9...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å lage en enkel form for pesto av basilikumen og fryse den, så bruke soltørka tomater?

Eller evt lage en form for salsa med tomat og basilikum og fryse det i isterninger? 
Mindre risiko for funk, tomatene vil fryse bedre slik.

Anonymkode: 7ce0a...47f

Jeg er helt enig i dette. Jeg ville aldri frosset ned rå kylling med ost, tomat og fersk basilikum for så å tine og steke, jeg har ingen tro på at det blir godt, og jeg er ærlig talt usikker på hvor trygt det er også, tomat og ost kommer jo i kontakt med rå kylling. 

Kjøp kylling, tomat eller soltørkede tomater som holder seg en stund, ost, f.eks fersk mozzarella, og basilikum, stek to fylte kyllingfileter og spis dem, varm eventuelt opp den ene dagen etter eller bare lag en. Frys resten. Lag pesto av basilikumen og lag en pastarett med f.eks pesto, bacon eller strimlet kylling, soltørkede tomater, sukkererter og resten av mozzarellaen. Eller dropp kjøtt og spis en vegetarisk pastarett. 

Resten av kyllingen kan du tine og steke en anne dag, med enten samme tilbehør eller noe annet. 

Anonymkode: 299df...84b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!! 😄

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tipse om at friske urter holder seg lenge hvis du har dem i kjøleskap i en plastboks mellom to lag fuktig kjøkkenpapir. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (34 minutter siden):

Jeg kan tipse om at friske urter holder seg lenge hvis du har dem i kjøleskap i en plastboks mellom to lag fuktig kjøkkenpapir. :jepp: 

Det har jeg prøvd før med salat, og det funker!! Aldri tenkt at jeg kan gjøre det samme med urter! 😄

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg, ja. Men blir raskt litt ekkelt, da verken tomat eller mozarella fryser veldig godt. 

Frys hele fileter. Du kan også fryse terninger av hvitløk, soltørkede tomater, spinat, fastost, og mye mer. Ferske urter kan også fryses i terninger med litt olje, ellers bruker jeg mye tørkede urter i vinterhalvåret. 

I dag lager jeg chicken piccata. Filleter, med sitron, charlottløk, hvitløk og kapers. 

Anonymkode: 630a1...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg prøvd før med salat, og det funker!! Aldri tenkt at jeg kan gjøre det samme med urter! 😄

ts

Ja, jeg gjør det med salat også. :jepp: Helt super måte å få friske urter og salater til å vare lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...