Gå til innhold

Hvis en kriminell nekter å oppgi sin identitet..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk en skikkelig random tanke.. 😂

Hvis jeg begår en forbrytelse, f.eks dreper noen, og blir tatt på fersk gjerning av politiet. Men jeg nekter å oppgi navn og fødelsdato, jeg har ingen ID på meg, ingen mobil og jeg har heller ingen SoMe konto eller annet sted på nett der det ligger bilder av meg. Hva skjer da?

Hvordan skal politiet klare å finne ut hvem jeg er? Og hvordan skal man kunne kjøre en rettsak, dømme og straffe noen uten å ha identiteten deres? Er dette et smutthull?
Hva gjøres egentlig i en slik situasjon? 

Anonymkode: 9bcb3...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo straff deg fordi. Du kan jo sitte i fengsel uansett om dem vet hvem du er eller ikke. Du kan ikke gå rundt å drepe folk bare fordi dem ikke vet hvem du er. 

Anonymkode: 44829...cb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bilde i media slik at andre kan identifisere deg 

Anonymkode: 9e184...38f

Ja, det er jo såklart en mulighet!! Hvertfall om vedkommende er bosatt i Norge. Er det en tilreisende ville det kanskje vært værre?

Kan jo straff deg fordi. Du kan jo sitte i fengsel uansett om dem vet hvem du er eller ikke. Du kan ikke gå rundt å drepe folk bare fordi dem ikke vet hvem du er. 

Anonymkode: 44829...cb0

Joda, selvsagt kan man ikke gå rundt å drepe.. Men utfordringen jeg så for meg var at man vel kan ikke kjøre en rettssak eller dømme noen uten å skrive ned navnet til vedkommende. 
Ville vel kanskje blitt en eller annen form for permanent varetektsfengsling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffbart å ikke oppgi slik info til politiet når de ber om det. Du får sitte der på cella til de finner ut hvem du er. Du tror vel ikke bare de hadde latt deg gå??

Anonymkode: fb485...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri eid pass heller da?

Anonymkode: 0eb55...b39

Veldig godt poeng!! Det ville jo felt flertallet av nordmenn. 

Men hva om jeg var en tilreisende fra utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bruker de nok ganske moderne metoder, en spyttprøve, ett hår eller noe annet som de sender til f.eks. en slektsforskingsdatabase så de får en DNA-profil, så finner de med 100% sannsynlighet slektninger og så kan de bare sirkle inn.

Anonymkode: bd3ba...7d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dag bruker de nok ganske moderne metoder, en spyttprøve, ett hår eller noe annet som de sender til f.eks. en slektsforskingsdatabase så de får en DNA-profil, så finner de med 100% sannsynlighet slektninger og så kan de bare sirkle inn.

Ja, det hadde jo helt sikkert vært mulig! Finner de en onkel eller hva som helst, så snører jo nettet seg fort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Straffbart å ikke oppgi slik info til politiet når de ber om det. Du får sitte der på cella til de finner ut hvem du er. Du tror vel ikke bare de hadde latt deg gå??

Anonymkode: fb485...c2a

Nei, tror jo selvsagt ikke det. Men de kan vel heller ikke ha en ukjent person låst inne i evigheter. Må jo skape noe vanvittig utfordringer med papirarbeidet. 

Forøvrig - Ser at jeg nok burde ha formulert scenarioet om en 3.person, i stedet for i "jeg" form. Virker som dette fikk piggene litt ut hos noen. Så for å klargjøre - dette var bare en random tanke jeg fikk og synes var litt interessant å gruble på. Har selvsagt ingen planer om å drepe noen🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Aldri eid pass heller da?

Anonymkode: 0eb55...b39

Alle går jo ikke med pass i lomma, og personen kan jo nekte og si hvor h*n bor. Man vil jo ikke få tak i passet da.

Politiet har vel ikke lov å søke i passregistrert. Fant det i en artikkel, men den er fra 2012.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-far-ikke-lov-a-soke-i-passregister/13545692/

Anonymkode: f2435...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle går jo ikke med pass i lomma, og personen kan jo nekte og si hvor h*n bor. Man vil jo ikke få tak i passet da.

Politiet har vel ikke lov å søke i passregistrert. Fant det i en artikkel, men den er fra 2012.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-far-ikke-lov-a-soke-i-passregister/13545692/

Oh! Det er interessant! Da ble det plutselig vanskeligere for politiet å identifisere igjen!

Men jeg tror de kan finne identitet gjennom fingeravtrykk

Med mindre fingeravtrykket ditt har blitt registrert tidligere, så tror jeg ikke det hjelper. Da har de jo ikke noe å matche det mot? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det hadde jo helt sikkert vært mulig! Finner de en onkel eller hva som helst, så snører jo nettet seg fort! 

Det har allerede blitt gjort i mange år, en DNA-analyse koster en drøy tusenlapp og det trenger ikke være en nær slektning heller men det er klart jobben blir enklere da, de får tilbake ei liste med treff og så kan de sirkle inn etter hvor nær slekt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Oh! Det er interessant! Da ble det plutselig vanskeligere for politiet å identifisere igjen!

Med mindre fingeravtrykket ditt har blitt registrert tidligere, så tror jeg ikke det hjelper. Da har de jo ikke noe å matche det mot? 

De kan greit kjøre søk på fingeravtrykk.  Enten fire eller ti fingersøk.

Du måtte også avgi fingeravtrykk når du søkte om pass.

Wops, så kan de få tilbakemelding også om du har avgitt fingeravtrykk i andre land 😉

Utlendinger som ikke samarbeider om å avklare identitet men de er i Norge kan holdes internert i 18 måneder, lenger om de er har rulleblad.

De fleste identiteter dukker opp til slutt, det tar bare litt tid og ressurser.

Anonymkode: 182a7...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De kan greit kjøre søk på fingeravtrykk.  Enten fire eller ti fingersøk.

Du måtte også avgi fingeravtrykk når du søkte om pass.

Wops, politiet får da også tilbakemelding også om du har avgitt fingeravtrykk i andre land 😉

Utlendinger som ikke samarbeider om å avklare identitet mens de er i Norge kan holdes internert i 18 måneder, lenger om de er har rulleblad.

De fleste identiteter dukker opp til slutt, det tar bare litt tid og ressurser.

Anonymkode: 182a7...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...