Gå til innhold

Vært til ADHD-utredning men ikke fått diagnosen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (1 time siden):

Det har jo blitt en trend det der. «Alle» er jo overbevist om at de har ADHD for tiden.

Ja det har blitt en trend at alle er overbevist om at de har ADHD, men å ha ADHD er ikke noe trend.

Anonymkode: bae16...056

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo nå helt vanlig å ikke ta medisiner hele tiden, sikkert pga nettopp dette. Tar to dager, så sender du toleransen igjen, og så får du effekt. Man trenger ikke ta medisiner hver dag. Gir ikke abstinenser å gå uten heller. I tillegg er vel studie av unge som ennå utvikler seg.

Anonymkode: 68bbe...f0b

Man ser det samme hos voksne også. 

Men poenget er uansett at det man i alle fall ser en markant økning av er mennesker som har diagnostisert seg selv og mer eller mindre krever både diagnose og medisiner, og det er det ikke noe hold for rent medisinsk/psykologisk sett. Og disse menneskene har også en lei tendens til da å bli særs misfornøyd med helsevesenet og i særdeleshet den enkelte utreder (som uansett jobber i team og diskuterer alle differensialdagnostiske vurderinger med kollegaer). De som har penger går til privatpraktiserende som ikke stiller samme krav til diagnostisk praksis, får sin diagnose og sin medisin og attpåtil mer skyts mot det udugelige offentlige Norge. ADHD-foreninger er selv svært kritiske til denne praksisen og den utvanningen av diagnosen den representerer. 

Anonymkode: b1756...1aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De i tråden som anklager den enkelte psykologen som utredet dem har sannsynligvis enten en personlighetsforstyrrelse eller lavt evnenivå. Psykologer er forpliktet til å følge nasjonale faglige retningslinjer for utredning av ADHD (se f.eks helsedirektoratets sider), diagnosemanualene og prioriteringsveilederen for psykisk helsevern (hvis de jobber i det offentlige). Hvis ikke bedriver de ikke faglig forsvarlig eller evidensbasert praksis. 

ADHD er en eksklusjonsdiagnose, hvilket altså betyr at det ikke kan eller skal være noen andre tilstander/diagnoser/psykiske lidelser eller forstyrrelser som kan forklare vanskene eller symptomene. Den forutsetter også et funksjonsfall på et visst nivå på flere områder - og det er ikke bare noe den enkelte utreder/psykolog finner på for å være slem. 

👏👏👏👏👏

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

For noen er faktisk medisiner det som gjør at de klarer å være i jobb..

Anonymkode: c680c...b9d

Det er fortsatt ikke så enkelt! Og den eneste grunnen til at man ønsker en utredning er for å få medisiner for å fungere jobb så vil jeg påstå at man ikke oppfyller kriteriene for ADHD da denne lidelsen er ødeleggende på mange flere arenaer i livet

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Graden, og ikke minst sammensetningen av symptomer. Og at symptomene også var til stede som barn. 

Nettopp! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De kjenner jeg.. lever i en adhd familie selv. Selvfølgelig er det mange med adhd som er født før år 2000 som ikke  diagnosen på papiret. Må de ta mye hensyn til hva de kan jobbe med og gjøre for ikke å gå på veggen .. så Defintivt! 

Barnet mitt fikk diagnosen og medisiner, men klarer han seg uten medisiner (som mange gjør etter 20 års alderen) så er det superfint og da kan han også ta bort diagnosen sin. (På papiret)

Anonymkode: e03db...373

ADHD er ikke noe som bare forsvinner fordi man tar medisiner et par år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De kjenner jeg.. lever i en adhd familie selv. Selvfølgelig er det mange med adhd som er født før år 2000 som ikke  diagnosen på papiret. Må de ta mye hensyn til hva de kan jobbe med og gjøre for ikke å gå på veggen .. så Defintivt! 

Barnet mitt fikk diagnosen og medisiner, men klarer han seg uten medisiner (som mange gjør etter 20 års alderen) så er det superfint og da kan han også ta bort diagnosen sin. (På papiret)

Om de fjerner ADHD diagnosen til sønnen din på papiret så var han feildiagnostisert. Og jeg skulle gjerne sett kilder på solid forskning som viser at mange slutter med medisiner etter 20 årsalderen og klare seg helt fint,

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

👏👏👏👏👏

Det er fortsatt ikke så enkelt! Og den eneste grunnen til at man ønsker en utredning er for å få medisiner for å fungere jobb så vil jeg påstå at man ikke oppfyller kriteriene for ADHD da denne lidelsen er ødeleggende på mange flere arenaer i livet

Nettopp! 

Jeg sa ikke at det er "så enkelt" heller. Men man ønsker jo utredning nettopp fordi funksjonssvikten er betydelig. og for mange så blir medisiner det som gjør at man klarer å gjennomføre studie, jobb, osv. Har aldri sagt at medisinene er en "kur", og at medisiner gjør at alle utfordringer er borte. Langt derifra. 

Det høres bare merkelig at du mener at man ikke oppfyller kriteriene for ADHD fordi man ønsker utredning/medisiner for å fungere i jobb. Å kunne forsørge seg selv er noe av det mest fundamentale i livet, og når man er så dårlig av ADHD at man ikke evner å være i jobb, så er det en selvfølge at dette blir hovedmotivasjonen for utredningen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres bare merkelig at du mener at man ikke oppfyller kriteriene for ADHD fordi man ønsker utredning/medisiner for å fungere i jobb. Å kunne forsørge seg selv er noe av det mest fundamentale i livet, og når man er så dårlig av ADHD at man ikke evner å være i jobb, så er det en selvfølge at dette blir hovedmotivasjonen for utredningen. 

Men hvordan kan disse menneskene vite at det er nettopp ADHD som gjør at de ikke kan stå i en jobb? Når de ikke er utredet (og ikke har fått diagnosen som barn selv om det er et krav at vanskene/symppromene skal være tilstede i barnealder)?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om de fjerner ADHD diagnosen til sønnen din på papiret så var han feildiagnostisert. Og jeg skulle gjerne sett kilder på solid forskning som viser at mange slutter med medisiner etter 20 årsalderen og klare seg helt fint,

Nei, om min sønn ønsker det selv og mener selv at han klarer seg bra i hverdagen, så kan han selv velge å ta bort diagnosen. Null vits med diagnose om han som 20-åring har klart å få en hverdag der han klarer seg uten medisiner:

mulig det aldri skjer.. jeg er sjukt takknemlig for at han fikk diagnosen på papirer så han fikk medisiner

trust me; i vår familie har de fleste slitt med adhd gjennom barndommen uten medisiner (da ufrivillig) men velger i dag som voksne å ikke gå på dem.

jeg undervurderer IKKE adhd men 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg sa ikke at det er "så enkelt" heller. Men man ønsker jo utredning nettopp fordi funksjonssvikten er betydelig. og for mange så blir medisiner det som gjør at man klarer å gjennomføre studie, jobb, osv. Har aldri sagt at medisinene er en "kur", og at medisiner gjør at alle utfordringer er borte. Langt derifra. 

Det var ikke det jeg sa! Jeg sa at om man har ADHD så har funksjonsfall på flere arenaer i livet enn kun jobb. og du snakker jo som om trstarter har ADHD diagnosen, men blir nektet den. Hvordan kan du egentlig vite at hun har den?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil du bare ha diagnosen for å få hjelpestønad på 3000kr hver måned! 

Anonymkode: d6135...aea

Hverken jeg eller guttungen får 3000!! Satsen vi fikk er 750 kr mnd.

Det holder knapt til sokkene han sliter ut 🙈

Anonymkode: 20523...b8e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, om min sønn ønsker det selv og mener selv at han klarer seg bra i hverdagen, så kan han selv velge å ta bort diagnosen. Null vits med diagnose om han som 20-åring har klart å få en hverdag der han klarer seg uten medisiner:

mulig det aldri skjer.. jeg er sjukt takknemlig for at han fikk diagnosen på papirer så han fikk medisiner

trust me; i vår familie har de fleste slitt med adhd gjennom barndommen uten medisiner (da ufrivillig) men velger i dag som voksne å ikke gå på dem.

Man kan ikke bare be om å få fjernet en diagnose.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvordan kan disse menneskene vite at det er nettopp ADHD som gjør at de ikke kan stå i en jobb? Når de ikke er utredet (og ikke har fått diagnosen som barn selv om det er et krav at vanskene/symppromene skal være tilstede i barnealder)?

Nettopp og det er akkurat det som er mitt poeng!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi man har gått under radaren som barn/ungdom, fått større og større problemer jo eldre de har blitt, så kom på et tidspunkt smellen. Du må forstå at ikke alle har synlig ADHD, dvs mange har uoppmerksom type uten synlig hyperaktivitet. Før var det gammeldags kunnskap rundt ADHD, slik at det var bare gutter med ekstrem hyperaktivitet som fikk diagnosen. Ikke jenter som klarte å sitte stille. 

ADHD er langt mer enn hyperaktivitet og uro, og som barn er ens egne utfordringer så vanlig at man tenker ikke over det som noe annet enn vanlig. Man forstår ikke sånt når man er 7 år og 12 år, og så lenge man da ikke har den utpregede hyperaktiviteten, og ikke har veldig våkne foreldre, så blir det oversett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man kan ikke bare velge vekk en diagnose selv om man klarer seg bra i hverdagen. Det er forskjell på å klare seg, og det å være symptomfri. ADHD er ikke en forkjølelse. 

Vel, det høres virkelig ut som det er nettopp det du gjør. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp og det er akkurat det som er mitt poeng!

Manglende kunnskap på mange rundt ADHD. 

Fordi man har gått under radaren som barn/ungdom, og fått større og større problemer jo eldre de har blitt. Så kom på et tidspunkt smellen. Du må forstå at ikke alle har synlig ADHD, dvs mange har uoppmerksom type uten synlig hyperaktivitet. Før var det gammeldags kunnskap rundt ADHD, slik at det var bare gutter med ekstrem hyperaktivitet som fikk diagnosen. Ikke jenter som klarte å sitte stille. 

ADHD er langt mer enn hyperaktivitet og uro, og som barn er ens egne utfordringer så vanlig at man tenker ikke over det som noe annet enn vanlig. Man forstår ikke sånt når man er 7 år og 12 år, og så lenge man da ikke har den utpregede hyperaktiviteten, og ikke har veldig våkne foreldre, så blir det oversett. 

Ubehandlet ADHD er ekstremt slitsomt, og kan i verste fall føre til varig utmattelse og uførhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke bare be om å få fjernet en diagnose.

Jeg har dette fra en psykiater og en utreder, ikke noe jeg finner på.. det er jo nettopp av den grunn at noen sliter med å få diagnosen, tross symptomer, så klarer de seg «godt nok» til å ikke få diagnosen.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan ikke bare velge vekk en diagnose selv om man klarer seg bra i hverdagen. Det er forskjell på å klare seg, og det å være symptomfri. ADHD er ikke en forkjølelse. 

Vel, det høres virkelig ut som det er nettopp det du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Manglende kunnskap på mange rundt ADHD. 

Fordi man har gått under radaren som barn/ungdom, og fått større og større problemer jo eldre de har blitt. Så kom på et tidspunkt smellen. Du må forstå at ikke alle har synlig ADHD, dvs mange har uoppmerksom type uten synlig hyperaktivitet. Før var det gammeldags kunnskap rundt ADHD, slik at det var bare gutter med ekstrem hyperaktivitet som fikk diagnosen. Ikke jenter som klarte å sitte stille. 

ADHD er langt mer enn hyperaktivitet og uro, og som barn er ens egne utfordringer så vanlig at man tenker ikke over det som noe annet enn vanlig. Man forstår ikke sånt når man er 7 år og 12 år, og så lenge man da ikke har den utpregede hyperaktiviteten, og ikke har veldig våkne foreldre, så blir det oversett. 

Ubehandlet ADHD er ekstremt slitsomt, og kan i verste fall føre til varig utmattelse og uførhet. 

Ikke meg du siterte, men igjen, hvordan kan dette mennesket vite at det nettopp er ADHD som er problemet? Utmattelse og uførhet skyldes ikke akkurat ADHD alene. Andre psykiske lidelser har lang høyere forekomst i befolkningen enn ADHD og svært mange av dem har symptomer som kan forveksles med ADHD.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har dette fra en psykiater og en utreder, ikke noe jeg finner på.. det er jo nettopp av den grunn at noen sliter med å få diagnosen, tross symptomer, så klarer de seg «godt nok» til å ikke få diagnosen.

Ingen med ADHD klarer seg veldig godt, det er jo derfor de får utredning. Altså omfanget av ADHD er såpass overveldende at man får da ikke en slik diagnose hvis man ikke har funksjonssvikt på et eller flere plan. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi man har gått under radaren som barn/ungdom, fått større og større problemer jo eldre de har blitt, så kom på et tidspunkt smellen. Du må forstå at ikke alle har synlig ADHD, dvs mange har uoppmerksom type uten synlig hyperaktivitet. Før var det gammeldags kunnskap rundt ADHD, slik at det var bare gutter med ekstrem hyperaktivitet som fikk diagnosen. Ikke jenter som klarte å sitte stille. 

ADHD er langt mer enn hyperaktivitet og uro, og som barn er ens egne utfordringer så vanlig at man tenker ikke over det som noe annet enn vanlig. Man forstår ikke sånt når man er 7 år og 12 år, og så lenge man da ikke har den utpregede hyperaktiviteten, og ikke har veldig våkne foreldre, så blir det oversett. 

Selvsagt er ADHD mer enn hyperaktivitet, men det er mange andre symptomer ved ADHD som ikke handler om hyperaktivitet som vil og må ha vært tilstede før fylte 12z Og selv om man som barn ikke forstår at man har utfordringer som andre barn ikke har så vil det være voksne rundt som foreldre, lærere, trenere etc.

Og det er like fascinerende hver gang når noen får et sterkt behov for å skulle belære andre om diagnosen til tross for at det er kommet tydelig frem at personene de prøver å belære selv har den diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg blir så forbanna. Det er ikke for mange som får ADHD-diagnose. Det er for få!

Anonymkode: a961b...08b

Bare bli forbanna! ALT for mange får den diagnosen fordi de VIL ha den. Det ser jeg hver bidige dag på jobb. 

Anonymkode: b9733...ee0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...