Gå til innhold

Vært til ADHD-utredning men ikke fått diagnosen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden ingen har svart enda så svarer jeg selv om jeg ikke er ferdig med utredningen min. Jeg holder på å utredes for ADHD.  Men jeg synes det kan være temmelig ubehagelig å bli utredet. Jeg har fått kommentarer som "kanskje det ikke er ADHD, men intelligensen din som er problemet".  Skjønner at de som psykologer må holde alle muligheter åpne, men det å få kommentar om at man kanskje har uvanlig lav intelligens er svært ubehagelig uansett om det skulle være sant eller ikke. 

Jeg sa også at jeg trengte ADHD-utredning fordi jeg tror jeg trenger ADHD-medisin for å klare å jobbe. Da fikk jeg kommentaren: "Å jobbe er ikke for alle". Igjen, det sant at ikke alle klarer å jobbe. Men det er ikke noe gøy kommentar å få, når alt jeg ønsker er å fungere som "alle andre". 

Anonymkode: 0b97f...065

Lol? Wtf? 

Anonymkode: ed885...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lol? Wtf? 

Skjønner ikke hva du ler av. For meg var det svært ubehagelig opplevelse. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utredet ved DPS i 2018 uten å få noen diagnose. Syntes det var vanskelig å få frem det jeg slet med, og det var en del ting på den tiden som var uklart for meg, men som er veldig klart nå. Blant annet at jeg ikke kunne svare på om vi hadde flere med ADHD i familien, noe hun hang seg veldig opp i. Men i ettertid har jeg jo skjønt at faren min må være hardt rammet av det, selv om han ikke har diagnosen på papiret.

Psykologen var enig i at jeg hadde mange symptomer, men årsaken til at diagnosen ikke ble satt, var at jeg hadde klart meg for godt. Hva hun la i det vet jeg ikke, for jeg hadde både skulket mye av ungdomsskolen og droppet ut fra vgs på et tidspunkt. Klarte å holde på jobben min som lærling da, så kanskje det var det hun mente. 

Jeg hadde noen angstsymptomer og fikk tilbud om å fortsette der, men det ville jeg ikke. Hadde null kjemi med psykologen og syntes det var voldsomt ubehagelig å være der.

Anonymkode: fdaf2...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ble vel heller overrasket av at de kan si sånt. Hadde ikke noe med deg å gjøre. 
kanskje dårlig ordvalg (eller, det var vel ikke ord engang), men jeg skjønte hva vedkommende mente, siden jeg tenkte det samme selv da jeg leste det.

Anonymkode: ade23...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev det pga uttalelsen om at ‘jobb ikke er for alle’. Skjønner at det er ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble vel heller overrasket av at de kan si sånt. Hadde ikke noe med deg å gjøre. 
kanskje dårlig ordvalg (eller, det var vel ikke ord engang), men jeg skjønte hva vedkommende mente, siden jeg tenkte det samme selv da jeg leste det.

Anonymkode: ade23...39b

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev det pga uttalelsen om at ‘jobb ikke er for alle’. Skjønner at det er ubehagelig. 

Takk, da misforstod jeg. Ja, jeg følte dette var svært ubehagelig. Både fordi jeg hadde veldig lyst til å kunne jobbe og fordi jeg følte psykologen så ned på meg.  At psykologen tenkte "For deg er det ikke så viktig om du kan jobbe, men for meg så er det selvsagt viktig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, da misforstod jeg. Ja, jeg følte dette var svært ubehagelig. Både fordi jeg hadde veldig lyst til å kunne jobbe og fordi jeg følte psykologen så ned på meg.  At psykologen tenkte "For deg er det ikke så viktig om du kan jobbe, men for meg så er det selvsagt viktig". 

Edit: Hadde og fortsatt har. Jeg er under utredning og jeg har svært lyst til å kunne jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du bare ha diagnosen for å få hjelpestønad på 3000kr hver måned! 

Anonymkode: d6135...aea

Nei bare for å få fasttrack på Tusenfryd

Anonymkode: 7075e...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har. Var egentlig ikke overrasket, for ingen trodde at jeg hadde ADHD i utgangspunktet. Men jeg måtte gjennom den fordi det var en del av en "pakke" med utredninger jeg måtte gjennom under er utredningsopphold på ungdomspsykiatrisk. De tester da for alt som kan forklare symptomene (også somatiske sykdommer). 

Anonymkode: 3657d...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble utredet ved DPS i 2018 uten å få noen diagnose. Syntes det var vanskelig å få frem det jeg slet med, og det var en del ting på den tiden som var uklart for meg, men som er veldig klart nå. Blant annet at jeg ikke kunne svare på om vi hadde flere med ADHD i familien, noe hun hang seg veldig opp i. Men i ettertid har jeg jo skjønt at faren min må være hardt rammet av det, selv om han ikke har diagnosen på papiret.

Psykologen var enig i at jeg hadde mange symptomer, men årsaken til at diagnosen ikke ble satt, var at jeg hadde klart meg for godt. Hva hun la i det vet jeg ikke, for jeg hadde både skulket mye av ungdomsskolen og droppet ut fra vgs på et tidspunkt. Klarte å holde på jobben min som lærling da, så kanskje det var det hun mente. 

Jeg hadde noen angstsymptomer og fikk tilbud om å fortsette der, men det ville jeg ikke. Hadde null kjemi med psykologen og syntes det var voldsomt ubehagelig å være der.

Anonymkode: fdaf2...f24

Jeg er brukeren som holder på med utredning. Hos meg sa de at jeg hadde praksisplass og at det tydet på at jeg fungerte OK. Men at en arbeidsgiver er villig til å bruke deg som ubetalt arbeidskraft betyr ikke at du fungerer OK. 

Jeg synes psykologene  kan slite med å se ting fra pasientens perspektiv. Jeg tviler på at psykologen selv hadde følt det var OK om de i stedet for å jobbe som psykologer jobbet som ubetalt arbeidskraft på lager. Ikke at det er noe galt med lagerjobb, det som er galt er å ikke få betalt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...