AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:22 #1 Del Skrevet onsdag kl 22:22 Lurer på erfaringer fra dere som har vært gjennom adhd-utredning, men ikke fikk diagnosen. Hvordan opplevde du det? Hva gjorde du etterpå? Fikk du en annen diagnose, eller sa bare behandleren at du overdrev og rett og slett bare er som alle andre? Takk til deg hvis du vil dele din erfaring 🙏 Anonymkode: 40ae1...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Siden ingen har svart enda så svarer jeg selv om jeg ikke er ferdig med utredningen min. Jeg holder på å utredes for ADHD. Men jeg synes det kan være temmelig ubehagelig å bli utredet. Jeg har fått kommentarer som "kanskje det ikke er ADHD, men intelligensen din som er problemet". Skjønner at de som psykologer må holde alle muligheter åpne, men det å få kommentar om at man kanskje har uvanlig lav intelligens er svært ubehagelig uansett om det skulle være sant eller ikke. Jeg sa også at jeg trengte ADHD-utredning fordi jeg tror jeg trenger ADHD-medisin for å klare å jobbe. Da fikk jeg kommentaren: "Å jobbe er ikke for alle". Igjen, det sant at ikke alle klarer å jobbe. Men det er ikke noe gøy kommentar å få, når alt jeg ønsker er å fungere som "alle andre". Anonymkode: 0b97f...065 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Vil du bare ha diagnosen for å få hjelpestønad på 3000kr hver måned! Anonymkode: d6135...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Får man 3000,- i måneden fra staten for å ha ADHD? Er så sykt mange som ønsker utredning for tiden… Tenkte for meg selv nå at kanskje noen har økonomisk motiv for dette.. Det er jo 36.000,- i året det… Anonymkode: 6b0f0...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil du bare ha diagnosen for å få hjelpestønad på 3000kr hver måned! Anonymkode: d6135...aea Hvorfor inbiller du deg at voksne automatisk får noen som helst stønad for ADHD? Denne seiglevde myten er så rar. Anonymkode: 43fc2...b29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vil du bare ha diagnosen for å få hjelpestønad på 3000kr hver måned! Anonymkode: d6135...aea Hold opp! Anonymkode: a961b...08b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Er du allerede i jobb ts? Eller tenker du at du kan klare å begynne å jobbe dersom du får adhd-medisiner? Anonymkode: 6b0f0...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Jeg blir så forbanna. Det er ikke for mange som får ADHD-diagnose. Det er for få! Anonymkode: a961b...08b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg blir så forbanna. Det er ikke for mange som får ADHD-diagnose. Det er for få! Anonymkode: a961b...08b Skrev ikke at for mange får diagnosen. Men har aldri hørt om at de med adhd får 36.000,- i året, og synes det er rart, og tenkte at kanskje NOEN har økonomisk motiv bak ønske om utredning. Skrev ikke at du har det Anonymkode: 6b0f0...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får man 3000,- i måneden fra staten for å ha ADHD? Er så sykt mange som ønsker utredning for tiden… Tenkte for meg selv nå at kanskje noen har økonomisk motiv for dette.. Det er jo 36.000,- i året det… Anonymkode: 6b0f0...427 Kan vell ikke være slik? Begynner jo å lure. Jeg har selv ADHD, medisinert og i full jobb. Hadde ikke falt meg inn å søke Hjelpestønad. Må vell kanskje være de som ikke kan jobbe 100% f eks? Anonymkode: 9e19a...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skrev ikke at for mange får diagnosen. Men har aldri hørt om at de med adhd får 36.000,- i året, og synes det er rart, og tenkte at kanskje NOEN har økonomisk motiv bak ønske om utredning. Skrev ikke at du har det Anonymkode: 6b0f0...427 Nei, man får ikke 36000kr i året i stønad for ADHD. Enkelt og greit forklart så er stønaden noe enkelte få med dokumenterte utgifter på grunn av ADHD kan få, da stort sett bare de under 18 og da må plagene ha vedvardt og ville vedvare over tid. For de det gjelder er de 36000kr dråper i havet av ekstrakostnader diagnosen medfører. Anonymkode: 43fc2...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får man 3000,- i måneden fra staten for å ha ADHD? Er så sykt mange som ønsker utredning for tiden… Tenkte for meg selv nå at kanskje noen har økonomisk motiv for dette.. Det er jo 36.000,- i året det… Anonymkode: 6b0f0...427 Stønaden er vel kun for barn? Og det er vel kun foreldre som kan dokumentere at de har merutgifter fordi barnet har ADHD. Det er ikke en ADHD- støtte, men en generell støtte for barn med varig funksjonsnedsettelse eller sykdom. Anonymkode: 0b97f...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stønaden er vel kun for barn? Og det er vel kun foreldre som kan dokumentere at de har merutgifter fordi barnet har ADHD. Det er ikke en ADHD- støtte, men en generell støtte for barn med varig funksjonsnedsettelse eller sykdom. Anonymkode: 0b97f...065 Høres fornuftig ut😊 Anonymkode: 6b0f0...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres fornuftig ut😊 Anonymkode: 6b0f0...427 Jeg også synes det. Spesielt med tanke på at det er mye barnefattigdom. Så for mange så er sikkert disse stønadene svært nødvendige. Anonymkode: 0b97f...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skrev ikke at for mange får diagnosen. Men har aldri hørt om at de med adhd får 36.000,- i året, og synes det er rart, og tenkte at kanskje NOEN har økonomisk motiv bak ønske om utredning. Skrev ikke at du har det Anonymkode: 6b0f0...427 Men jeg skrev det. Og mener det. Tror ca ingen gjør det for å få 36000 i året faktisk. Anonymkode: a961b...08b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden For å svare på spørsmålet til TS; Jeg er utredet uten å få diagnosen. Begrunnelse: jeg har alle symptomer, men har for høy iq, er ressurssterkt, har høy utdannelse og utad ser det ut som om jeg har kontroll på livet. Sannheten er at jeg overhodet ikke henger med og har hatt diagnosen utbrenthet flere ganger. Jeg står i fare for å falle ut av arbeidslivet. vedr. hjelpestønad: Barn/ungdom under 18 år har krav på hjelpestønad sats 1 ved adhd. Denne utgjør i overkant av 16 000 i året. Som voksen har man ikke krav på noen ting, men kan søke. Uavhengig av hjelpebehovet for en person over 18 år er sats en maks sats. Jeg har tre barn med adhd, og mine ekstra utgifter og tapte arbeidsinntekter utgjør langt med enn hjelpe og grunnstønad. Anonymkode: 4683b...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 23.22): Lurer på erfaringer fra dere som har vært gjennom adhd-utredning, men ikke fikk diagnosen. Hvordan opplevde du det? Hva gjorde du etterpå? Fikk du en annen diagnose, eller sa bare behandleren at du overdrev og rett og slett bare er som alle andre? Takk til deg hvis du vil dele din erfaring 🙏 Anonymkode: 40ae1...d6b Du har vel ikke ADHD da og det skal du jo abre være glad for. Jeg klarer ikke forstå hvorfor det er så hipt å utredes for ADHD og få det i papirene sine. Det ødelegger ganske mye å få de 4 bokstavene i journalen og de blir du aldri kvitt heller. Slutt å tenk at du har adhd og lev normalt, så skal du se livet ordner seg likevel. Anonymkode: ca680...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg blir så forbanna. Det er ikke for mange som får ADHD-diagnose. Det er for få! Anonymkode: a961b...08b Tull. Det er helt klart en overdiagnostisering av flere diagnoser i dag, bl. a adhd, slik at normalitetsbegrepet innsnevres. Ulike utfordringer i livet er helt vanlig. Veldig mange har ikke utbytte av medisiner heller, og er i grei funksjon med jobb og sosialt liv. Mange psykologer og annet helsepersonell er bekymret for denne utviklingen med at foln med helt normale utfordringer nesten krever utredning. Dette er også problematisk for dem med adhd og andre tilstander som virkelig sliter, fordi ressursene tappes. Anonymkode: dd6a9...4ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): For å svare på spørsmålet til TS; Jeg er utredet uten å få diagnosen. Begrunnelse: jeg har alle symptomer, men har for høy iq, er ressurssterkt, har høy utdannelse og utad ser det ut som om jeg har kontroll på livet. Sannheten er at jeg overhodet ikke henger med og har hatt diagnosen utbrenthet flere ganger. Jeg står i fare for å falle ut av arbeidslivet. Anonymkode: 4683b...4bd Jeg er personen som har innlegg nummer 2 og som skrev at ADHD-utredning kan være temmelig ubehagelig. Veldig trist at de ikke tok utfordringene dine på alvor. Mitt inntrykk er at DPS ofte tenker "du har ikke mistet jobben enda, så da er det ikke så farlig" i stedet for å tenke "her må vi hjelpe slik at vedkommende ikke mister jobben". Det siste er en langt bedre løsning både for pasienten, pasientens familie og samfunnet. Anonymkode: 0b97f...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tull. Det er helt klart en overdiagnostisering av flere diagnoser i dag, bl. a adhd, slik at normalitetsbegrepet innsnevres. Ulike utfordringer i livet er helt vanlig. Veldig mange har ikke utbytte av medisiner heller, og er i grei funksjon med jobb og sosialt liv. Mange psykologer og annet helsepersonell er bekymret for denne utviklingen med at foln med helt normale utfordringer nesten krever utredning. Dette er også problematisk for dem med adhd og andre tilstander som virkelig sliter, fordi ressursene tappes. Anonymkode: dd6a9...4ca Det er jo bare å se på denne posten hvor mye som skal til for å få diagnosen(regner med hun har blitt utredet i det offentlige): AnonymBruker skrev (28 minutter siden): For å svare på spørsmålet til TS; Jeg er utredet uten å få diagnosen. Begrunnelse: jeg har alle symptomer, men har for høy iq, er ressurssterkt, har høy utdannelse og utad ser det ut som om jeg har kontroll på livet. Sannheten er at jeg overhodet ikke henger med og har hatt diagnosen utbrenthet flere ganger. Jeg står i fare for å falle ut av arbeidslivet. vedr. hjelpestønad: Barn/ungdom under 18 år har krav på hjelpestønad sats 1 ved adhd. Denne utgjør i overkant av 16 000 i året. Som voksen har man ikke krav på noen ting, men kan søke. Uavhengig av hjelpebehovet for en person over 18 år er sats en maks sats. Jeg har tre barn med adhd, og mine ekstra utgifter og tapte arbeidsinntekter utgjør langt med enn hjelpe og grunnstønad. Anonymkode: 4683b...4bd Her har pasienten vært utbrent flere ganger og står i fare for å falle utenfor arbeidslivet, men likevel så får hun ikke diagnsoen fordi utrederen mener hun ikke sliter nok. Skal det være sånn at man må bli ufør for å få ADHD-diagnosen? Det viktigste er vel å hjelpe de som sliter og å holde folk i arbeid. Anonymkode: 0b97f...065 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå