AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Her er noen punkter som er viktig at du møter menn på dersom du vil han skal føle at du og feminismen er hans venn og ikke fiende. Kanskje flere menn faktisk vil begynne å kalle seg feminister hvis du møter dem på dette, både online og IRL. I det minste vil de føle seg mer på linje med deg i likestillingskampen. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle menn, hvis vi skal snakke helt bokstavelig. Noen menn er fæle og kjipe uansett hva du gjør. Men de fleste menn er ikke kvinnehatere. Ikke engang selv om de svarer på spørreundersøkelser at likestillingen har gått for langt. De føler seg bare litt glemt og til tider mistenkeliggjort i likestillingskampen. Hvis du allerede gjør disse tingene, så good for you! Keep going! So here it goes: - Det skal være lov å føle at livet kan være vanskelig økonomisk og sosialt også som mann, uten å bli møtt med at man er privilegert og at samfunnet er rigget til din fordel. Menn rammes også av vanskelig barndom, fattigdom, helseproblemer og andre kjipe ting. Mange menn føler at de er langt unna toppen av samfunnet, og noen menn føler seg helt i bunn og at livet er ordentlig vanskelig. Akkurat slik som kvinner i samme situasjon også føler det. Det er ikke din jobb som kvinne å fikse livene deres. Men det er veldig smakløst å møte deres erfaringer med å skulle forklare at menn egentlig er veldig privilegerte. - Ikke bagatelliser menns problemer. Du trenger ikke å ha løsningene. Men å si at menn bare trenger å skjerpe seg er ikke innafor. Hvis mannen legger skylden på kvinner har du rett til å bli sur. Men hvis han bare forteller hvordan han opplever å ha det vanskelig så gjør du lurere i å lytte og anerkjenne enn å avvise. Spesielt hvis du vil ha forståelse for dine problemer tilbake. - Anerkjenn at strukturelle problemer også rammer menn. Menn er f. eks mye mindre sosialisert til å snakke om følelser enn kvinner er, på grunn av kjønnsroller. Det er urimelig å si at løsningen på menns selvmordsstatistikk er at "menn må bare snakke mer om følelser og bli bedre på relasjoner" når mange menn aldri ble oppmuntret eller opplært til dette da de var barn. Hvis du ikke fikk være åpen om følelser som barn er det ikke bare å skru på en bryter og være åpen om virkelig vanskelige følelser som voksen. Igjen, jeg sier ikke at kvinner har ansvar for løse dette - bare vis respekt og forståelse for at menn kan ha vanskelig for ting som du synes er enklere. På samme måte som menn har det enklere på andre områder. - Slutt med woke. Det er ikke lenger slik at hvite menn undertrykker alle andre. Hvite menn flest i dag er vokst opp med de samme likestillingsverdiene som deg og ønsker bare å bli møtt med respekt og forståelse slik at det går an å samarbeide om likestilling. Det er ikke lett å samarbeide med noen som er tydelig sint på kjønnet og hudfargen man er født med. Vi kan godt diskutere alt galt som er blitt gjort av hvite menn i fortiden (det er mye, men det vil ofte komme en påpekning om at det også var flere grupper enn bare hvite menn som gjorde dårlige ting). Men man føler seg fort ekstremt fremmedgjort når man blir snakket om som en samfunnsfiende på grunn av kjønn og hudfarge. Til slutt vil jeg legge til dette: Jeg mener at kvinner som gruppe fremdeles har større utfordringer i samfunnet enn menn som gruppe har. Men jeg tror det er vanskelig å få menn videre med på kampen til kvinner hvis menn føler at de blir møtt med utslåtte armer og/eller kritikk for sitt perspektiv og sine problemer. Menn må også tas seriøst! Anonymkode: 0d7f6...27d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Var klar til å fyre løs mot deg pga. overskriften, men det er faktisk et ganske bra innlegg. Sier meg mer eller mindre enig i alt faktisk. Anonymkode: 7204b...163 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Enig. Det er derfor jeg ikke kan fordra "feminister" som Ulrikke Falch og Isabelle Ringnes, som kommer med helt unødvendig polariserende utsagn om likestilling. Man trenger ikke å hakke på gutta for å heve jentene, og gutta fortjener å bli sett og hørt óg. Ikke la ungdommen i dag betale for det disse plastelinaklumpene gjorde på 50-, 60-, 70-, 80-tallet. Anonymkode: d455d...282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden Menn må også annerkjenne at i vi lever - i 2024 - i et samfunn der media bruker fiktive merkelapper på trusler. Vi har «trusler fra ytre høyre» og «trusler fra radikalisert ungdom» og «trusler fra innvandrere». Vi har trusler her og trusler der. Vi snakker både i kursiv og store boskstaver om grupper som utgjør en trussel i samfunnet og mot samfunnet. Men i realiteten så er det bare EN eneste gruppe som utgjør en enorm fare for skade og død: Menn. Bak alle de fiktive merkelappene skjuler det seg - menn. Menn som tilfeldigvis er kristne, muslimske, etnisk norske, høyreekstreme, innvandrere etc, for all del. Men å si at «ytre høyre» er en trusselgruppe er ekstremt fiktivt. Det er snakke åå om menn. Og til alle menn som sier «ikke meg»? Ok. Men det er pappaen din, broren din, kompisen din og kollegaen din. Det er menn du kjenner - godt. Menn du burde ta ansvar for å verne samfunnet mot. Jeg forventer - som menneske - at alle normalt oppegående menn annerkjenner at det å være mann betyr at du er en del av en gruppe mennesker som utgjør en enorm trussel. Og så kan vi diskutere. Anonymkode: 39805...25f 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Somarfugelen Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Menn må også annerkjenne at i vi lever - i 2024 - i et samfunn der media bruker fiktive merkelapper på trusler. Vi har «trusler fra ytre høyre» og «trusler fra radikalisert ungdom» og «trusler fra innvandrere». Vi har trusler her og trusler der. Vi snakker både i kursiv og store boskstaver om grupper som utgjør en trussel i samfunnet og mot samfunnet. Men i realiteten så er det bare EN eneste gruppe som utgjør en enorm fare for skade og død: Menn. Bak alle de fiktive merkelappene skjuler det seg - menn. Menn som tilfeldigvis er kristne, muslimske, etnisk norske, høyreekstreme, innvandrere etc, for all del. Men å si at «ytre høyre» er en trusselgruppe er ekstremt fiktivt. Det er snakke åå om menn. Og til alle menn som sier «ikke meg»? Ok. Men det er pappaen din, broren din, kompisen din og kollegaen din. Det er menn du kjenner - godt. Menn du burde ta ansvar for å verne samfunnet mot. Jeg forventer - som menneske - at alle normalt oppegående menn annerkjenner at det å være mann betyr at du er en del av en gruppe mennesker som utgjør en enorm trussel. Og så kan vi diskutere. Anonymkode: 39805...25f Det er menn som ivaretar sikkerheten din og opprettholder abstrakte konsepter som "lover" og "rettigheter" og "kroppsautonomi" også. Dette er noen av godene en oppnår ved å bo i en siIvilisasjon, som er avhengig av at det overveldende flertallet godtar en uskrevet sosialkontrakt som tilsier at vi undertrykker en porsjon av instinktene våre og oppfører oss på en gitt måte og bidrar til en viss grad med en funksjon som er gunstig for fellesskapet. I bytte mot dette får man et vesentlig bedre utgangspunkt for å ikke bare overleve, men for å få dekket sine grunnleggende behov. Sosialdemokratiet vi har i Norge er en svært avansert slik sivilisasjon. Problemet oppstår idet grupper i sivilisasjonen i mindre grad får dekket sine behov og i større grad føler at deres arbeid og gode atferd ikke lenger fører noe sted 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden Helt enig med deg. Og jeg anser meg som feminist, men for meg betyr det likestilling. Og jeg synes vi og må ha fokus på hva menn sliter med, er jo ikke sånn at vi da glemmer kvinnene. Vi kan ha fokus på begge deler. Nå er jeg mor til 2 unge voksne, en gutt og en jente. Og jeg ønsker jo det samme for begge to. Anonymkode: 00686...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Del Skrevet 21 timer siden Somarfugelen skrev (1 time siden): Det er menn som ivaretar sikkerheten din og opprettholder abstrakte konsepter som "lover" og "rettigheter" og "kroppsautonomi" også. Dette er noen av godene en oppnår ved å bo i en siIvilisasjon, som er avhengig av at det overveldende flertallet godtar en uskrevet sosialkontrakt som tilsier at vi undertrykker en porsjon av instinktene våre og oppfører oss på en gitt måte og bidrar til en viss grad med en funksjon som er gunstig for fellesskapet. I bytte mot dette får man et vesentlig bedre utgangspunkt for å ikke bare overleve, men for å få dekket sine grunnleggende behov. Sosialdemokratiet vi har i Norge er en svært avansert slik sivilisasjon. Problemet oppstår idet grupper i sivilisasjonen i mindre grad får dekket sine behov og i større grad føler at deres arbeid og gode atferd ikke lenger fører noe sted Uten menn, hvem skulle man egentlig passet seg for? Bare lurer. Anonymkode: 75afb...f7e 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uten menn, hvem skulle man egentlig passet seg for? Bare lurer. Anonymkode: 75afb...f7e Riktig, så du mener at vi bør gamble på at innovasjon innen KI/Automasjon har gjort så store fremskritt at vi rett og slett ikke har et behov for menn til å utføre mannlige oppgaver overhode, innen den tid hvor vi enkelt kan teste for og terminere zygoter med xy-kromosoner og leve som gårdsdyr i en verden med 98% kvinner og et par avlshingster som tas ut på beitet et par ganger i året for å forsikre den fredelige flokkens bekymringsløse regenerasjon, jeg forstår La meg bare spørre deg - i dette drømmescenarioet ditt - hvem er bonden? Anonymkode: 1a8ae...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Uten menn, hvem skulle man egentlig passet seg for? Bare lurer. Anonymkode: 75afb...f7e Det finnes massevis av jævlige kvinnfolk der ute også. Bare sier det. Hvis noen vil rakke ned på min far, min bror, min mann eller mine sønner bare fordi de er hannkjønn synes jeg det er ekstremt urettferdig. Vi er alle individer, både menn og kvinner! Anonymkode: c5695...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Menn må også annerkjenne at i vi lever - i 2024 - i et samfunn der media bruker fiktive merkelapper på trusler. Vi har «trusler fra ytre høyre» og «trusler fra radikalisert ungdom» og «trusler fra innvandrere». Vi har trusler her og trusler der. Vi snakker både i kursiv og store boskstaver om grupper som utgjør en trussel i samfunnet og mot samfunnet. Men i realiteten så er det bare EN eneste gruppe som utgjør en enorm fare for skade og død: Menn. Bak alle de fiktive merkelappene skjuler det seg - menn. Menn som tilfeldigvis er kristne, muslimske, etnisk norske, høyreekstreme, innvandrere etc, for all del. Men å si at «ytre høyre» er en trusselgruppe er ekstremt fiktivt. Det er snakke åå om menn. Og til alle menn som sier «ikke meg»? Ok. Men det er pappaen din, broren din, kompisen din og kollegaen din. Det er menn du kjenner - godt. Menn du burde ta ansvar for å verne samfunnet mot. Jeg forventer - som menneske - at alle normalt oppegående menn annerkjenner at det å være mann betyr at du er en del av en gruppe mennesker som utgjør en enorm trussel. Og så kan vi diskutere. Anonymkode: 39805...25f Jeg kjenner bare en person som faktisk har prøvd å begå drap. Det var en kvinne. Og før du tror at det var berettig og selvforsvar: Hun prøvde å drepe et barn i barnehagealder. Anonymkode: c5695...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Ser det er noen her allerede som sprer ugreie holdninger. Kan vi ikke bare prøve å snakke ordentlig om likestilling i stedet for å male et fiendebilde av den andre siden? TS Anonymkode: 0d7f6...27d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Trenger ikke, har tilgang på mer enn nok menn som deler mitt verdisyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Synes at dette var et reflektert innlegg, men til info, så kjenner jeg ingen kvinner eller feminister som ikke er enig i det du skriver. Og jeg mener virkelig INGEN. Hvis man bare møter kvinner som er imot det du skriver (har ikke sagt at du spesifikt har sagt at du bare møter sånne kvinner), så er det på tide å gå inn i seg selv eller utvide omgangskretsen. Anonymkode: 871fe...c7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Man trenger ikke å hakke på gutta for å heve jentene På noen ganske viktige områder må man faktisk det. I skolen for eksempel, under dagens system, er det ikke rom for at alle kan gjøre det like godt. Om alle fikk like gode karakterer ville det blitt umulig for skolene å velge ut hvem som får komme inn på forskjellige studier. Derfor kan ikke jenter bare få like gode karakterer som guttene for å komme opp og frem sånn som feministene ønsker. Det er nødvendig at guttene også får dårligere karakterer enn jentene. Arbeidslivet er et annet viktig område. Her er det noe rom for at alle kan være like gode, men det er ikke rom for at alle kan jobbe med hva man ønsker å jobbe med. Hvis vi ser for oss en liten landsby med noen få innbyggere hvor alle har sin rolle blir det lettere å se at en større andel av innbyggerne ikke kan ha det samme yrket, som for eksempel lærere. Delvis fordi at innbyggerne må fylle andre roller for at ting skal gå rundt, og delvis fordi det ikke er behov for så mange lærere på så få elever. Feministene løser dette ved å kvotere inn kvinner før menn der hvor dette er ønskelig. Så igjen mister gutter og menn muligheter de ellers ville hatt, i likestillingens navn. Anonymkode: f1c74...3a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden Takk for et godt innlegg TS. Jeg er svært glad i mine mannlige familiemedlemmer og kjenner mange gode menn. Selvsagt bør vi behandle dem bra. Jeg tror heller ikke på «den hvite manns skyld» for det er mer en myte fra gamle dager her i Norden og mye kan forandres. Jeg har lite sans for woke, for det kveler samfunnsdebatten. Men etter at Trump vant valget sier gutter i skolegården til jentene i USA: «Din kropp, mitt valg!» og håner dem med det. Dette har gjort meg mer bevisst på at jeg er en feminist, men en feminist som erkjenner at vi er forskjellige som kjønn, og det er ikke et mål i seg selv at vi blir helt like. Det er nok også størst forskjell mellom individene. Kvinner skal ikke tilbake til kjøkkenbenken. Vikingene hadde skjoldmøyer som gikk i krig og steinalderkvinnene dro på jakt i følge forskningen. «Kvinner hører til på kjøkkenet, menn hører til på kjøkkenet, barn hører til på kjøkkenet. KJØKKENET HAR MAT!!!!!» Anonymkode: 93b56...c0c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser det er noen her allerede som sprer ugreie holdninger. Kan vi ikke bare prøve å snakke ordentlig om likestilling i stedet for å male et fiendebilde av den andre siden? TS Anonymkode: 0d7f6...27d Takk til deg for innlegg, og takk til deg for denne kommentaren. Anonymkode: c5695...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Jeg mener at om menn ser kvinner utfordringer og ikke bryr seg er de faan meg psyko og kan ha det så godt langt vekk fra meg. 🌸🍓🌜🐧🍀 Anonymkode: 5ada5...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Jeg skulle ønske man kunne slutte å ha den tankegangen at menn og kvinner er så innmari forskjellige, og at man alltid skal skille kjønnene fra hverandre når det er snakk om ønsker og problemer. Dette innlegget er et eksempel på dette, for det er "menn ønsker ditten, menn har problemer med datten", og det samme går igjen i innlegg og artikler om kvinner, da er det kvinner som vil ha det slik og slik. Kan vi ikke snart innse at vi ikke er så ulike? At vi alle bare er mennesker? Mennesker ønsker å bli sett, føle seg forstått, bli elsket, og ha muligheter til å velge det livet de ønsker seg. Ikke bare kvinner, og ikke bare menn. Og så syns jeg et er på tide at man kutter ut ordet "feminisme", og heller finner et ord som er mer dekkende og mindre betent. Altfor mange har fått for seg at feminisme går ut på å hate menn og trøkke dem ned i gjørma, når det egentlig bare går på frigjøring og å ønske like rettigheter for alle kjønn og etnisiteter. Og ja, det å tillate menn å ha andre følelser enn bare glede og sinne, er også en form for frigjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden kommodevaran skrev (3 minutter siden): Jeg skulle ønske man kunne slutte å ha den tankegangen at menn og kvinner er så innmari forskjellige, og at man alltid skal skille kjønnene fra hverandre når det er snakk om ønsker og problemer. Dette innlegget er et eksempel på dette, for det er "menn ønsker ditten, menn har problemer med datten", og det samme går igjen i innlegg og artikler om kvinner, da er det kvinner som vil ha det slik og slik. Kan vi ikke snart innse at vi ikke er så ulike? At vi alle bare er mennesker? Mennesker ønsker å bli sett, føle seg forstått, bli elsket, og ha muligheter til å velge det livet de ønsker seg. Ikke bare kvinner, og ikke bare menn. Og så syns jeg et er på tide at man kutter ut ordet "feminisme", og heller finner et ord som er mer dekkende og mindre betent. Altfor mange har fått for seg at feminisme går ut på å hate menn og trøkke dem ned i gjørma, når det egentlig bare går på frigjøring og å ønske like rettigheter for alle kjønn og etnisiteter. Og ja, det å tillate menn å ha andre følelser enn bare glede og sinne, er også en form for frigjøring. Nei. For det er kvinner som blir fuckings solgt. Vi må ha feminisme så lenge kvinner er fratatt rettigheter. Å gi menn innpass i feminisme før kvinner er fri på verdensbasis blir å kjempe for menns rettigheter til å ta kvinners. Så nei, de kvinnen skal fri og dere får vente. Heller bry dere om folk i bød enn det forbanna ordet. Er dere så ufattelig hårsåre at folk i nød ikke skal få ha et ord for seg uten at det må inkludere dere å? Gi dem rettigheter og slutt å syt over tull. Anonymkode: 5ada5...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden Før vi har fått på plass en ordentlig ordning for overgrep, ig akkurat i det kvinner har blitt friere til å bo alene, ligge rundt om de vil, så kommer menn å lager en verdens kampanje basert på at de er lei seg for å ikke få sex, og at kvinner må gi dem det. Hvor noen kommer med lovlig prostitusjon som løsning!!! Dette beskriver perfekt hvordan menn kan være. Ikke mine menn, men det er nok av dette svineriet til at vi bestandig må rulle med øynene så hardt at de permanent blir værende der bak. Og gripe om nøklene våre hardere når vi er ute å går. Det er ingen grenser for hvor rabiate menn er etter kvinnekroppen, serriøst alle det gjelder, bare slutt!! Vær normal. Anonymkode: 5ada5...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå