Gå til innhold

Hvordan skal man lære seg å kommunisere sammen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sammen med en flott, snill og fin mann, men alle har vi feil eller er det kanskje jeg som er problemet?  
Vi kan ikke kommunisere godt sammen, jeg føler litt han snakker meg etter munnen slik at jeg ikke skal bli lei meg, sint, eller at det blir en diskusjon.
Han har alltid vært sånn, husker jeg nevnte det mye for han når vi ble sammen også at han måtte si til meg når han var uenig, vi må tåle å være uenige. Og jeg kan være krevende i blant, det vet jeg :) 

Kommunikasjons problemene er ikke bare om vi er uenig eller ikke, er også når han skal forklare meg noe. Eller helt vanlige samtaler. 

Det er så enkelt som at han og jeg skal gå tur et sted, jeg spør hvor skal vi gå? Han har et sted han vil vise meg. Jeg svarer skal vi gå til  høyre eller venstre? Svaret hans er da vi kan gå begge, velg du, jeg aner jo ikke hvor vi skal og hvilken vei som er best. 

Nå er vi i en periode der jeg irriterer meg veldig over dette, jeg tenker mye kan det være meg? Hva kan jeg gjøre annerledes

Han mener at jeg tenker så fort så han rekker ikke å få frem ordene før jeg er i gang med å etterlyse svar.  Tatt det til etterretning, har da ventet i mange timer på dette svaret uten å få det svaret jeg venter på. 

Han blir veldig stille når jeg tar opp dette, han er enig at han kan bli bedre, men han får ikke til.  Han er en stille, rolig mann, tror ikke det har vært mye diskusjoner eller meningsutveksling i barndomshjemmet hans, altså helt motsatt enn meg. 
Vi har vært sammen i 20 år, og mannen er en helt som har "holdt" ut med meg i så lang tid, men jeg ønsker at vi kunne kommunisere bedre også om de vanskelige temaene.

Så noen som har gode råd? Hva kan jeg gjøre for å få en bedre kommunikasjon? Er vel ikke bare jeg som har en rolig mann, som er ganske så konfliktsky? 

Anonymkode: 3043d...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han ser naturlig nok ikke problemet, for dette er hans beste måte å kommunisere på. Det har jo funka fint for ham hittil. 

Anonymkode: d8bb5...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nãr dere har vært sammen så lenge, er det vanselig å endre slikt

Anonymkode: c2068...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 22.24):

Jeg er sammen med en flott, snill og fin mann, men alle har vi feil eller er det kanskje jeg som er problemet?  
Vi kan ikke kommunisere godt sammen, jeg føler litt han snakker meg etter munnen slik at jeg ikke skal bli lei meg, sint, eller at det blir en diskusjon.
Han har alltid vært sånn, husker jeg nevnte det mye for han når vi ble sammen også at han måtte si til meg når han var uenig, vi må tåle å være uenige. Og jeg kan være krevende i blant, det vet jeg :) 

Kommunikasjons problemene er ikke bare om vi er uenig eller ikke, er også når han skal forklare meg noe. Eller helt vanlige samtaler. 

Det er så enkelt som at han og jeg skal gå tur et sted, jeg spør hvor skal vi gå? Han har et sted han vil vise meg. Jeg svarer skal vi gå til  høyre eller venstre? Svaret hans er da vi kan gå begge, velg du, jeg aner jo ikke hvor vi skal og hvilken vei som er best. 

Nå er vi i en periode der jeg irriterer meg veldig over dette, jeg tenker mye kan det være meg? Hva kan jeg gjøre annerledes

Han mener at jeg tenker så fort så han rekker ikke å få frem ordene før jeg er i gang med å etterlyse svar.  Tatt det til etterretning, har da ventet i mange timer på dette svaret uten å få det svaret jeg venter på. 

Han blir veldig stille når jeg tar opp dette, han er enig at han kan bli bedre, men han får ikke til.  Han er en stille, rolig mann, tror ikke det har vært mye diskusjoner eller meningsutveksling i barndomshjemmet hans, altså helt motsatt enn meg. 
Vi har vært sammen i 20 år, og mannen er en helt som har "holdt" ut med meg i så lang tid, men jeg ønsker at vi kunne kommunisere bedre også om de vanskelige temaene.

Så noen som har gode råd? Hva kan jeg gjøre for å få en bedre kommunikasjon? Er vel ikke bare jeg som har en rolig mann, som er ganske så konfliktsky? 

Nå skal jeg være slem og si "parterapi". Jeg og typen bruker det forebyggende (fra vi ble sammen!) og det er kjempebra! Vi er begge ganske like i måten å kommunisere på og det er veldig fort opp i temperamentene. Men nå har vi skjønt at det faktisk går an å snakke helt vanlig. 

Vi går regelmessig i parterapi for å forebygge fremdeles. Trives med det!

Anonymkode: 85e79...6f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 22.24):

Er dette et kommunikasjonsproblem?

Si han skal velge retning. 

Bli stående til han har valgt. 

Snu på stedet og gå hjem hvis han ikke vil. 

Anonymkode: a6b05...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du sier at du vet at du kan være krevende, men du beskriver ikke på hvilken måte. Kan du gi flere eksempler på både hans manglende kommunikasjon og på det som gjør deg krevende?

Lettere å se det fulle bildet da og gi mer spisset råd.

Anonymkode: 9cb48...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...