AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Del Skrevet 13. november 2024 Kunne du bodd så tett på svigermor/svigerfar/svigerforeldre at de hele tiden hadde "oversikt over hvor du var"? Altså om du kjørte ut, gikk ut på tur, var ute med hund eller barn (alt ettersom hva du har) i hagen. Er jeg rar som ville følt meg totalt overvåket? Det kunne gått greit i noen år, men i årevis ville nok drevet meg til vanvidd. Anonymkode: aaf21...10e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Del Skrevet 13. november 2024 Kunne aldri bodd sånn nei. Kunne ikke bodd sånn med mitt eget kjøtt og blod en gang. Ikke engang venner faktisk. Anonymkode: a7696...46b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #3 Del Skrevet 13. november 2024 Det kan jo feks naboen se veldig enkelt. De fleste bor ikke på prærien med sju mil til nærmeste nabo. Mine foreldre bor i nabohuset. De overvåker da ikke oss av dem grunn. Om det var et problem at de fikk med seg når jeg gikk tur med hunden eller kjørte ut av garasjen, var det nok noe mye mer alvorlig som feilte meg, for å si det sånn. Anonymkode: ec78a...d96 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #4 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg bor så nære og det går knirkefritt. Ser faktisk mindre til de enn da vi bodde langt unna. Alle respekterer hverandre sine grenser Anonymkode: b1b5c...d92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #5 Del Skrevet 13. november 2024 Ja, nå. Ikke tidligere. Vokste opp på gård med mine besteforeldre i kårhuset. Flott for barna, helt skrekkelig for min mor - svigerdatteren. Hadde aldri vurdert det med egen ung familie. Men nå som vi er godt voksne og svigermor gammel og med økende hjelpebehov, vurderer vi å flytte henne inn i kjellerleiligheten. Anonymkode: fb20d...158 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #6 Del Skrevet 14. november 2024 Har vært nabo med mine foreldre. Det gjorde at det var enkelt å være til hjelp når de ble gamle. Mannen trivdes også godt med dem. Anonymkode: db9d3...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #7 Del Skrevet 14. november 2024 Ikke så tett på, men jeg kunne bodd i nabolaget noen kvartal unna. Forøvrig følte jeg meg ganske overvåket av eks-svigermor som bodde et fjell unna. Anonymkode: 0681e...1ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #8 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kunne du bodd så tett på svigermor/svigerfar/svigerforeldre at de hele tiden hadde "oversikt over hvor du var"? Altså om du kjørte ut, gikk ut på tur, var ute med hund eller barn (alt ettersom hva du har) i hagen. Er jeg rar som ville følt meg totalt overvåket? Det kunne gått greit i noen år, men i årevis ville nok drevet meg til vanvidd. Anonymkode: aaf21...10e Det er vell det som de fleste føler om det å bo tett på foreldre og svigers? Tror ikke flesteparten hadde foretrukket å bo sånn. Etter et samlivsbrudd , flytta jeg inn i et hus på gården til mine foreldre. Faren min som er aktiv bonde, jobber jo selvsagt hver dag ute og får med seg alt som skjer på tunet. Jeg merker at han begynner å legge seg mye opp i hvordan jeg har det rundt huset, dersom jeg er syk og hjemme fra jobb, dersom barna er hjemme fra skolen, eller dersom vi har besøk og bilen er ukjent. I starten følte jeg at det var trygt, men nå synes jeg at det blir for tett. Alt kommenteres , og han får med seg litt for mye av mitt liv 😅 Anonymkode: 96d59...ab9 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #9 Del Skrevet 14. november 2024 Vi har svigers som nabo, det går helt fint. Ikke noe overvåkingstendenser. Anonymkode: bc1ed...1d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 14. november 2024 #10 Del Skrevet 14. november 2024 Nei, det hadde jeg ikke likt og hadde fullstendig frivillig valgt å bo mutters alene på landet og med stor tomt rundt så det ikke poppet opp boligfelt tett på i min levetid. Å få bo alene gir fred og ro i kropp og sinn, som jeg vil ha. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #11 Del Skrevet 14. november 2024 Har bodd sånn i over 20 år, fordi vi bor ved siden av hverandre. Han har også søsken i husene rundt. Alle vet hva alle gjør, og det er ko helt naturlig. Vi går også inn og ut hos hverandre. Vanlig i bygdene. Ikke alltid jeg har syntes det var gøy, men overvåket har jeg aldri følt meg! Anonymkode: beb18...817 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #12 Del Skrevet 14. november 2024 Jeg har ikke svigerforeldre, men svigerinne som nabo. Og hun følger nok med en del, men ikke så mye som jeg var redd for da vi flyttet inn. Alle som skal til oss må kjøre/gå forbi huset hennes, så hun har ganske god kontroll. Det som irriterer meg mest er at vi ikke får ha besøk «i fred». Hvis hun oppdager at vi har besøk av noen hun også kjenner, står hun utenfor døra 5 minutter seinere. Og hvis hun ikke kjenner dem hender det at hun gjør seg et ærend over til oss for å finne ut hvem det er (f.eks levere tilbake noe hun har lånt, spørre om noe osv). Anonymkode: f4b87...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 14. november 2024 #13 Del Skrevet 14. november 2024 Hadde ikke vært noe problem for meg. Er vokst opp med nærmeste familie på alle kanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #14 Del Skrevet 14. november 2024 Svigers bor i hagen vår. Går helt fint. De kommer ikke uanmeldt og føler meg ikke overvåket Anonymkode: cda3e...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #15 Del Skrevet 14. november 2024 Foreldrene mine flyttet til nabolaget vårt nylig. Jeg er glad de ikke ser huset vårt fra sitt😅 da hadde det nok blitt litt som ei anna skrev at de ser når noen er hjemme fra jobb, skole osv. Uvant at de nå kommer innom fordi de ruslet en tur i nabolaget. Men mest koslig, selv om jeg ikke alltid vil ha besøk akkurat da😂 barna er der mye mer enn tidligere og går bare dit for å bli kjørt om jeg har sagt nei. Eller ringer for å bli kjørt til skolen om jeg har sagt nei fordi det er fint vær. Bestemor sier jo alltid ja😅 Anonymkode: 5c81b...b3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #16 Del Skrevet 14. november 2024 Ingen problem. Nabo med mine foreldre i 30 år (de er døde nå). Vi sprang ikke ned dørene hos hverandre. Følte meg ikke overvåket i det hele tatt, og jeg overvåket ikke dem heller. Veldig praktisk å bo nært, da min mor var syk de siste årene hun levde. Mye enklere å ta vare på henne, uten å måtte kjøre. Anonymkode: c5e93...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #17 Del Skrevet 14. november 2024 Vi bor i generasjonsbolig, så ja. Det er vel heller vi som overvåker dem. Vi bor tett slik at det er lettere for oss å hjelpe dem med det de trenger. Både jeg og mannen har ansvar for våre foreldre alene. Søsken er helt ubrukelige. Anonymkode: bb17b...cac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #18 Del Skrevet 14. november 2024 Jeg har nesten alltid bodd slik, enten med besteforeldre, foreldre, svigerforeldre, og nå med egne barn. (Har bodd i generasjonsbolig mye av livet) Med klare grenser har det sjeldent vært et problem, og hvis det oppsto et problem snakket vi om det. Anonymkode: 49fdf...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #19 Del Skrevet 14. november 2024 Vi har bodd sånn i 40 år. Svigerforeldre, svigerinne og svoger med familie, to av våre barn med familie og nevøen vår med familie bor på samme område. Vi spøker om at vi har vår egen landsby. Alle trives her. Anonymkode: 7e42c...471 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 14. november 2024 #20 Del Skrevet 14. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, nå. Ikke tidligere. Vokste opp på gård med mine besteforeldre i kårhuset. Flott for barna, helt skrekkelig for min mor - svigerdatteren. Hadde aldri vurdert det med egen ung familie. Men nå som vi er godt voksne og svigermor gammel og med økende hjelpebehov, vurderer vi å flytte henne inn i kjellerleiligheten. Anonymkode: fb20d...158 Samme her. Jeg vokste opp gård også, med bestemor i kårhuset. Helt topp for meg og søsteren min, men pyton for min mor. Plutselig sto bestemor i stua, ganske regelmessig. Hun leverte posten til min mor, selv om moren min hatet det. Visste alt om hva slags brev moren min fikk, blandet seg i barneoppdragelse etc...Tror det var en av flere årsaker til at foreldrene mine ble skilt. Tror også hun var ganske lei av åpen dør skikken på bygda. På nittitallet var det ikke å ringe og høre om det passet. Hvis naboen hadde vært i butikken og var på vei hjem og småkjedet seg døra og di ikke var låst, tok folk det som en mulighet til å ta seg en kaffekopp og noen småkaker og prat uten å egentlig ta hensyn til om det passer Endret 14. november 2024 av Laraa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå