Capitan Fracassa Skrevet onsdag kl 15:56 #81 Del Skrevet onsdag kl 15:56 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du bruker ordet tillater. En diktator snakker på den måten. Så lenge Gud ikke er en fæl diktator, så har jo folk fri vilje. Og Gud starter ikke kriger eller bygger torturfengsler, mennesker gjør. Anonymkode: 81278...e00 Har du ikke lest Bibelen? Gud startet da massesevis av kriger der, mot midjanitter, kanaanitter og andre, og står bak tidenes største torturfengsel: Helvete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:05 #82 Del Skrevet onsdag kl 16:05 AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.01): Grunnen er at det ikke finnes noen guder. Alle religioner har en gud som de hevder er den eneste rette (Jf. det første av de ti budene i Bibelen: "Du skal ikke ha andre guder enn meg"). Når alle religioner har en eller annen setning som ligner denne. Hva skal vi tro? Hvilken religion sin gud er da den rette? Svaret er at det ikke eksisterer noen guder og at alle religioner er basert på oppspinn og fantasier fra mange tusen år tilbake. Kan noen forklare meg hvorfor Åsatrua regnes som fiksjon, men at Bibelen skal være fakta? Anonymkode: aaf4c...7af Jeg tror at Gud er ekte, men at alle religionene er tull. Diktet opp av mennesker som ønsker makt. Mange av trekkene de har gitt Gud er jo lik en psykopat. Så selvsagt bare pisspreik. Så bibelen er også da selvsagt pisspreik. Gud blir jo der beskrevet som ond. Kristne vet ikke hvem Gud er hvis de tror på Bibelen. Det er trist. Anonymkode: 81278...e00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:10 #83 Del Skrevet onsdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.32): Lurer på hvorfor gud lot min skjønne, snille, gode og dypt kristne onkel dø av kreft i en alder av 50. Hvilken plan er det, liksom... han hadde masse kristne venner som kom innom og ba for ham hver eneste dag. Hvorfor hjalp ikke det i det hele tatt? Håper noen kristne kan svare 😊😊😊😊 Anonymkode: 0dacb...9fa Jeg er ikke kristen. Men kanskje han ønsket å dø innerst inne, et underbevisst ønske. Da hjelper det ikke hvor mange som enn ber for deg. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 16:11 #84 Del Skrevet onsdag kl 16:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke kristen. Men kanskje han ønsket å dø innerst inne, et underbevisst ønske. Da hjelper det ikke hvor mange som enn ber for deg. Anonymkode: 81278...e00 Det er faen meg stygt å si. Så alle som får en sykdom og dør av det ønsket innerst inne å dø??!! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 16:12 #85 Del Skrevet onsdag kl 16:12 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror at Gud er ekte, men at alle religionene er tull. Diktet opp av mennesker som ønsker makt. Mange av trekkene de har gitt Gud er jo lik en psykopat. Så selvsagt bare pisspreik. Så bibelen er også da selvsagt pisspreik. Gud blir jo der beskrevet som ond. Kristne vet ikke hvem Gud er hvis de tror på Bibelen. Det er trist. Anonymkode: 81278...e00 Tenker jeg og men typisk mennesker å tolke i vilden sky 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet onsdag kl 16:30 #86 Del Skrevet onsdag kl 16:30 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er ikke kristen. Men kanskje han ønsket å dø innerst inne, et underbevisst ønske. Da hjelper det ikke hvor mange som enn ber for deg. Anonymkode: 81278...e00 Dette var helt avskyelig å si, helt uten å kjenne den du snakker om. Min mor døde en helt forferdelig, smertefull kreftdød da hun kun var 65, samtidig som begge mine søstre og min kone var gravide. Moren min elsket familien, og ønsket av alt på jord å leve og oppleve disse tre barnebarna. Hun var kristen og ba mye om å få leve lenger, men døde allikevel. At du foreslår at slike tilfeller skyldes at personen kanskje innerst inne ønsket å dø, er råttent. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:42 #87 Del Skrevet onsdag kl 16:42 Livet er jo ikke et bestillingsverk hvor man kan bestille et liv som man ser på som perfekt i sine egne øyne, og et liv uten lidelse. Lidelse kan føre til at sjelen vår lærer det den kom hit for å lære? Og dersom man har en sjel, så blir man ikke borte selv om den fysiske kroppen dør? Vi får en viss tid her, og for min del så tror jeg vi skal lære hva kjærlighet virkelig er, og det er ikke så enkelt å lære i et liv som går plettfritt uten motgang og lidelse. Vi har også fri vilje og skaper mye av lidelsen vår selv. Det er både mørke og lys i denne verden, og vi kan hver dag stå opp og velge lyset, uavhengig av hvilken motgang vi opplever. Og noen velger mørket, og tror derav ikke på Gud fordi den materielle virkeligheten ikke ble slik man har trodd det skal være i egne øyne. Anonymkode: ddf5c...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet onsdag kl 16:44 #88 Del Skrevet onsdag kl 16:44 Gud finnes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet onsdag kl 16:55 #89 Del Skrevet onsdag kl 16:55 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Livet er jo ikke et bestillingsverk hvor man kan bestille et liv som man ser på som perfekt i sine egne øyne, og et liv uten lidelse. Selvsagt ikke, dette er det da heller ingen som har foreslått. Sitat Lidelse kan føre til at sjelen vår lærer det den kom hit for å lære? Hvis Gud er en torturist som liker lidelse, eller ikke er allmektig, og dermed ikke har andre valg, så. Det er ingen her som forventer at verden skal være helt uten smerte eller lidelse. Men kaster du et bittelite blikk rundt deg, så er det åpenbart at det er veldig mye mer lidelse i verden blant mennesker og ikke minst dyr, enn det som er nødvendig, hvis verden hadde vært styrt av en god, allmektig Gud. Så du argumenterer mot en stråmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:57 #90 Del Skrevet onsdag kl 16:57 AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 23.05): Beklager om måten jeg ordla meg på, var i sterkeste laget, men "idiot" er i utgangspunktet ikke en nedsettende betegnelse; en maur er et fornuftig dyr som samarbeider godt kollektivt og er egnet til formålet sitt, men i forhold til det å bygge en fungerende månerakett, vil mauren komme til kort. En maur som tar sikte på å konkurrere med Elon Musk for å lande på Mars, vil framstå som en idiot. På samme vis burde også menneskene kjenne sine begrensninger; fra før av vet man at de skarve hundre årene et menneske kan leve, er nær sagt ingenting sammenlignet med universets alder, fysisk sett er kroppen vår nær sagt ingenting sammenlignet med det vi antar er universets størrelse, og den mikroskopiske kunnskapen vi har om verden er nær sagt ingenting i forhold til alt vi ikke aner noe om; for alt man vet, kan universet vårt være et av milliarder av andre; en dråpe i et hav av andre ting Gud står bak. Kort sagt: Vi er omtrent ingenting, og vi vet omtrent ingenting. Vi er alle relativt sett idioter, enten vi liker det eller ei. Menneskets verdi ligger fra et teologisk synspunkt derfor ikke i en forgjengelig kropp eller hjernen vår, for den kommer til å råtne eller bli til støv i løpet av de neste tiårene, men i det man kaller sjel, for dette er forbindelsen vår ikke bare med Gud, men også med evigheten, og man trenger ikke å være Einstein for å regne ut den relative forskjellen i tid på årene vi er i live og evigheten; ikke tusen eller hundre tusen år, ikke milliarder, men en evighet. Dette er et begrep vi bare vagt kan forestille oss, men det er noe så omfattende at det korte livet vårt, med alt man måtte finne på i 80-90 år, blir ingenting i forhold. Og med tanke på hvor uhyre dødelige og skrøpelige vi er, burde et menneske, om man bare var fornuftig nok, bruke hvert eneste øyeblikk av livet vårt til å ta vare på denne sjelen og sørge for at den er i best mulig stand når man en dag dør; i stedet bruker mange, også kristne, livet til personkonflikter, krangler og tusen andre bagateller som ikke betyr noe som helst, sammenlignet med evigheten. Problemet er menneskets overmot og overvurdering av sin egen posisjon i verden, noe man også ser i forholdet til Gud; det virker nesten som enkelte tror at Gud er en slags personlig tjener som er villig til å stille opp når som helst; det man glemmer, er at Gud er fri til å gjøre hva han måtte ønske; Gud har ingen forpliktelse til å gripe inn eller føye seg etter menneskenes ønsker, selv om det virker som om mange tror dette. Gud kunne gitt blaffen uten at vi hadde noe vi skulle ha sagt. Hadde jeg selv vært Gud, hadde jeg gitt opp menneskeheten for lenge siden og latt den seile sin egen sjø for å heller konsentrere meg om andre, mer vellykkede prosjekter, slik at den Gud man møter i Bibelen må ha et hjerte av gull; særlig når det er snakk om Jesus - en Gud som er mektig nok til å skape og gjøre absolutt alt, men som likevel sender sin sønn til vår verden, som lever blant enkle, jordnære mennesker, og til slutt blir forrådt, tortuert og dør; når man vet at han når som helst kunne ha stoppet dette, og fått hele den romerske hæren til å falle ned i ærefrykt. Men nei. I stedet gir han et håndfast eksempel på ydmykhet - og kjærlighet; et eksempel som burde være til etterfølgelse, at selv den største av dem alle kan bli født som en baby i en stall. I forhold til denne visdommen er alt som menneskets vesle hjerne har klart å produsere gjennom tidene, ingenting; vi er skrøpelige, dødelige vesener i en verden der sjelen vår er det eneste av verdi; alt annet kommer før eller senere til å forvitre og bli til støv. Så ja, i mine øyne burde mennesker være langt mer ydmyke og innse hvor små vi er; jeg har ingen grunn til å skamme meg over at jeg relativt sett er en idiot, noe som også gjelder andre; det er ingen grunn til å gjøre menneskene større eller mer betydningsfulle enn vi egentlig er - går man et par millioner år fram i tid, vil alt vi ser rundt oss, ha forsvunnet; det eneste som vil være igjen, er sjelene våre. Hva Gud vil med verden, er det ikke opp til meg å bedømme; i forhold til Gud er jeg bare et dødelig støvkorn. Anonymkode: bdac6...08a Du virker å se veldig ned på oss dumme, enkle, skrøpelige og ubetydelige mennesker. Gud skapte verden fordi han hadde en visjon. Visjonen var å bli kvitt all ondskap. Jeg vet dette fordi jeg spurte han selv, og jeg gjør ikke narr og jeg er ikke gal. Jeg spurte han nå om det var noe jeg skulle si fra han. Da svarte han: "Dere er alle verdifulle." Kanskje dette var noe du trengte høre...? Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet onsdag kl 16:59 #91 Del Skrevet onsdag kl 16:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gud skapte verden fordi han hadde en visjon. Visjonen var å bli kvitt all ondskap. I så fall er tydeligvis ikke denne guden i nærheten av å være allmektig og allvitende, for han har mislyktes totalt i visjonen sin. Sitat Jeg vet dette fordi jeg spurte han selv, og jeg gjør ikke narr og jeg er ikke gal. Jeg spurte han nå om det var noe jeg skulle si fra han. Da svarte han: "Dere er alle verdifulle." Kanskje dette var noe du trengte høre...? Spør han neste gang fra meg, hvorfor han tillater eller står bak all denne ondskapen hvis han mener vi alle er verdifulle. Jeg venter spent på et svar 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:25 #92 Del Skrevet onsdag kl 17:25 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Du og jeg har da akkurat like mye fri vilje som en sadistisk pedofil, vi har bare aldri hatt disse lystene. En god gud kunne sørget for at alle mennesker var født uten ønsket om å misbruke barn, og allikevel beholdt fri vilje. Dessuten er det masse lidelse som ikke har noe med menneskers frie vilje å gjøre, som f.eks. beinmargskreft hos barn. Dette er bate to av mange grunner til at "fri vilje" er et elendig argument for en god gud. Om du blir pedo eller ikke er ikke noe som henger ved menneskekroppen, men ved sjelen din. Jorden er ment for utvikle sjelene våre/bli snillere/mer full av kjærlighet. Jo høyere utviklet du er, jo snillere er du. En psykopat er et lavt utviklet vesen. På jorden så kan vi bli fortere utviklet enn i den dimensjonen hvor vi ellers egentlig er i fra, derfor skapte Gud jorden. Fordi han vil bli kvitt all ondskap. Det fantes tydeligvis ingen annen måte. Ellers blir det tvang. Og tvang er ondskap. Derfor så må vi alle oppleve disse rett og slett dritt menneskene som vi tidvis blir utsatt for. Så hvis Gud tvang folk til å bli snill så hadde det ikke vært fri vilje. Men sånn som det er satt opp så kan vi hvis vi vil bli noe snillere for hvert liv vi lever på denne jorden. Det går desverre ikke raskere. Jeg er ikke kristen, dette er ikke noe kristne tror på. Jeg er heller ikke budist. Jeg tilhører ingen organisert religion. Men jeg er synsk. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:45 #93 Del Skrevet onsdag kl 17:45 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Har du ikke lest Bibelen? Gud startet da massesevis av kriger der, mot midjanitter, kanaanitter og andre, og står bak tidenes største torturfengsel: Helvete. Bibelen er skrevet av mennesker og er mye tull og oppspinn. Gud starter ikke kriger. Mennesker gjør. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:56 #94 Del Skrevet onsdag kl 17:56 Maleficenta skrev (1 time siden): Det er faen meg stygt å si. Så alle som får en sykdom og dør av det ønsket innerst inne å dø??!! Jeg mener ikke å være stygg. Jeg tror det er en mulighet. De er ihvertfall ferdig med livet sitt. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet onsdag kl 17:56 #95 Del Skrevet onsdag kl 17:56 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bibelen er skrevet av mennesker og er mye tull og oppspinn. Gud starter ikke kriger. Mennesker gjør. Anonymkode: 81278...e00 Javel, hva er din kilde til hva Gud gjør, siden det ikke er Bibelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:01 #96 Del Skrevet onsdag kl 18:01 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): Selvsagt ikke, dette er det da heller ingen som har foreslått. Hvis Gud er en torturist som liker lidelse, eller ikke er allmektig, og dermed ikke har andre valg, så. Det er ingen her som forventer at verden skal være helt uten smerte eller lidelse. Men kaster du et bittelite blikk rundt deg, så er det åpenbart at det er veldig mye mer lidelse i verden blant mennesker og ikke minst dyr, enn det som er nødvendig, hvis verden hadde vært styrt av en god, allmektig Gud. Så du argumenterer mot en stråmann. Person du siterer sier helt på slutten av h*n ikke tror på Gud. Ellers var jo alt helt spot on i det innlegget. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:12 #97 Del Skrevet onsdag kl 18:12 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): I så fall er tydeligvis ikke denne guden i nærheten av å være allmektig og allvitende, for han har mislyktes totalt i visjonen sin. Spør han neste gang fra meg, hvorfor han tillater eller står bak all denne ondskapen hvis han mener vi alle er verdifulle. Jeg venter spent på et svar 🙄 Det tar tid dessverre. Det er ikke gjort på en-to-tre. Altså visjonen er langt fra ferdig. Men dette var tydeligvis den beste måten. Og Gud har ikke tillatt noe som helst, folk gjør ting av seg selv. Hvis du blir ranet i morgen. Så har ikke Gud tillat det. Raneren handlet på egen hånd. Gud står verken bak eller tillater som du sier. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:14 #98 Del Skrevet onsdag kl 18:14 Capitan Fracassa skrev (16 minutter siden): Javel, hva er din kilde til hva Gud gjør, siden det ikke er Bibelen? Meg selv. Gud. Hjelperne som de kaller seg. (Hvite vesener som hjelper). Jeg er synsk. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:15 #99 Del Skrevet onsdag kl 18:15 Fordi han ikke finnes og folk må ordne opp selv. Anonymkode: 71753...05b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:15 #100 Del Skrevet onsdag kl 18:15 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Person du siterer sier helt på slutten av h*n ikke tror på Gud. Ellers var jo alt helt spot on i det innlegget. Anonymkode: 81278...e00 Altså ikke spot on det du sier, men personen du siterer. Anonymkode: 81278...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå