AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:55 #21 Del Skrevet onsdag kl 16:55 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det betyr ikke at flere leger ikke kan ta feil, spesielt hvis de har hengt seg opp i en diagnose der symptomene stemmer sånn noenlunde. Jeg hadde en slektning som oppsøkte lege fordi hun hadde vondt i ryggen. Legen mente hun sannsynligvis bare hadde vondt i ryggen «sånn som de fleste 50-åringer» kan ha. Hun slo seg ikke til ro med dette, og var hos flere leger som kom frem til det samme som primærlegen. Til slutt fant en lege ut at hun hadde kreft i bukspyttkjertelen, og min slektning døde to måneder etter. Anonymkode: 4eb7c...621 Nei, at det ikke betyr at flere leger kan ta feil, er ikke det jeg hevder. Men det er så uhyre usannsynlig at det nesten ikke er mulig. Bukspyttkjertel kreft blir ikke oppdaget å tidlig fase, to måneder etter diagnose er til og med kortere levetid fra diagnose enn to måneder. Så om noen hadde jaktet på kreft tidligere hadde de neppe funnet den. Heller ikke relevant diskusjon for ts sitt hi. Anonymkode: aa646...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:56 #22 Del Skrevet onsdag kl 16:56 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener at to fastleger, revmatologen, fysioterapeuten, ostopaten, kiropraktor, private leger OG medisinsk avdeling på sykehuset tar feil? Og siden utallige fagpersoner ikke finner noe mer enn de fem diagnosene du har fått, så tar de ikke deg seriøst? Anonymkode: 514b3...f41 Alle har vist tegn til usikkerhet. Fysio, kiropraktor og osteopat har ikke gitt noe diagnose og har sagt at det er rart. Fibromyalgi er kjent for å overdiagnotiseres og deles ut i hytt å pine av leger som ikke har peiling. Det finnes mange historier om dette og flere med autoimmune sykdommer som sliter med å bli diagnotisert og har fått diagnose i ettertid. Jeg mener ikke dette er tilfelle, men søker råd og tips. Kun en revmatolog av alle nevnte har satt diagnosen med spørsmålstegn og videresendt det til fastlege. Anonymkode: f8f74...28f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:06 #23 Del Skrevet onsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så du mener at to fastleger, revmatologen, fysioterapeuten, ostopaten, kiropraktor, private leger OG medisinsk avdeling på sykehuset tar feil? Og siden utallige fagpersoner ikke finner noe mer enn de fem diagnosene du har fått, så tar de ikke deg seriøst? Anonymkode: 514b3...f41 Kan fort skje det. Fibromyalgi blir en fort en hvilepute for helsepersonell. Anonymkode: dc07d...e84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:08 #24 Del Skrevet onsdag kl 18:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle har vist tegn til usikkerhet. Fysio, kiropraktor og osteopat har ikke gitt noe diagnose og har sagt at det er rart. Fibromyalgi er kjent for å overdiagnotiseres og deles ut i hytt å pine av leger som ikke har peiling. Det finnes mange historier om dette og flere med autoimmune sykdommer som sliter med å bli diagnotisert og har fått diagnose i ettertid. Jeg mener ikke dette er tilfelle, men søker råd og tips. Kun en revmatolog av alle nevnte har satt diagnosen med spørsmålstegn og videresendt det til fastlege. Anonymkode: f8f74...28f Be om second opinion hos en annen revmatolog, ta mer blodprøver og spør hvorfor du som ung mann har blir beinskjør. Hvilken behandling får du? Tatt stoffskifte-prøver? Det der henger ikke på greip. De symptomene du beskriver er heller ikke helt på sin plass med tanke på at dette er fibro og artrose. Og til deg som påstår at artrose ikke klassifiseres som reumatisk sykdom - jeg tror du må lese deg opp litt. Anonymkode: 18118...ecd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet onsdag kl 18:14 #25 Del Skrevet onsdag kl 18:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med «bare» fibromyalgi? Er det ikke en alvorlig nok diagnose for deg? Det er fordommer som gjør denne diagnosen stigmatisert og ikke tatt på alvor. Prøv å les deg opp om denne lidelsen og du vil skjønner at den er både reell, fysisk hemmende og veldig krevende å ha. Ønsker deg alt godt. Anonymkode: ba45f...896 Du tok ikke dette litt vel personlig, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:38 #26 Del Skrevet onsdag kl 19:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Be om second opinion hos en annen revmatolog, ta mer blodprøver og spør hvorfor du som ung mann har blir beinskjør. Hvilken behandling får du? Tatt stoffskifte-prøver? Det der henger ikke på greip. De symptomene du beskriver er heller ikke helt på sin plass med tanke på at dette er fibro og artrose. Og til deg som påstår at artrose ikke klassifiseres som reumatisk sykdom - jeg tror du må lese deg opp litt. Anonymkode: 18118...ecd Har fått tilbudt antidepresiva og bruker epilepsimedisin mot trigeminus nevralgi. Legen henviste meg til ortoped og fikk beskjed om at de hadde meg på venteliste og får time innen et år. Anonymkode: f8f74...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:14 #27 Del Skrevet i går, 00:14 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar, har dessverre byttet fastlege to ganger og vært hos leger privat. Også vært på sykehuset på medisinsk avdeling som skulle vurdere beintettheten min og hun sa bare at alle blodprøver var grei. Beintettheten min er langt under grensen for beinskjørhet. z-score -3,3 Anonymkode: f8f74...28f Hvis du skal komme til bunns i dette, så tror jeg at du må få utskrift av journalen din og gå gjennom alle blodprøveresultatene som du finner. At "alle blodprøver er greie", betyr ikke annet enn at de prøvene som er tatt er innenfor referanseverdier som er satt. Det sier ikke noe om prøver som ikke er tatt... Og det sier heller ikke noe om hva dine indivduelle behov er, hvor du må ligge på referanseskalaen for at det skal være optimalt for din kropp, og heller ikke noe om hvordan de innbyrdes balansene mellom ulike verdier bør være for at du skal holde deg friskt. (Referanseverdiene fungerer for de fleste, men absolutt ikke alle.) Ergo er du tilbake til prøven som ikke er normal, nemlig beintetthetsprøven. Og den er, som jeg skrev tidligere, din vei til videre utredning! Du kan sjekke litt her: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=V85jACFF Det står at beinskjørhet hos unge menn er underdiagnostisert, at det har tre hovedårsaker (men kan ha andre enn dem også), mens at det hos 40 % er ikke kjent årsak. Under -2,0 regnes å være diagnostisk for lav beintetthet. Du har -3,3, ergo godt under det som er diagnosekriteriet. Og dette kan ingen lege som gjør jobben sin skylde på fibromyalgi, i hvert fall ikke hvia "alle andre blodprøver er greie". Som en annen var innom, D-vit.mangel kan gi beinskjørhet, og om du da ligger såvidt innenfor referanseverdien, men for din kropp burde ha ligget høyere, så vil du i praksis - for din kropp - ha en mangel. (jeg er kvinne, men må f.eks. ta store doser D-vit. året rundt for å ikke få stor D-vit.mangel - men doser som jeg tar bør ikke tas uten at det følges opp av lege med jevnlige blodprøver!) Flere ulike kjønnshormoner (ubalanser/mangler) kan også føre til lav beintetthet. Det finnes også genetisk betinget osteoporose, som ofte er årsaken hos unge menn som har lav beintetthet. Hypogonadisme er hyppigste årsak hos menn for sekundær osteoporose. Under "Other causes" kan du finne flere årsaker: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3557324/ Under "Diagnosis" i samme link står det en del om hvilke blodprøver som må tas - så kan du sammenligne det med hvilke blodprøver som er tatt av deg. (Linken er forresten fra 2012, så det er nok kommet mye mer forskning etter dette, men den er grei å ha som utgangspunkt, så kan du søke videre selv på nyere forskning.) Søker du også på trigeminus nevralgi, så kan både vitamin- og mineral mangler og toksiske nivåer gi dette. Flere lignende mangler kan også gi benskjørhet, f.eks. kobbermangel. Noen kobbermangler skjuler egentlig en sinkmangel, men som kan være vanskelig å forstå, da sink og kobber normalt er motsatser til hverandre. Men har man en såkalt HPU-problematikk, så er det fordi man ikke tar opp normal vit.B6, som gjør at man får ubalanse i både sink, kobber, D-vit. m.m., dette igjen kan gi mye betennelser i kroppen (og en rekke andre symptomer som hos noen kan minne om fibromyalgi). Det er også andre vitaminer og mineraler som kan påvirke beintetthet i stor grad, så dette er bare et eksempel. Du må nesten bare søke videre til du får ordentlige svar! Om en ny lege ikke vil utrede deg videre, så spør rett ut hvordan legen vil forklare din benskjørhet, for såvidt jeg kan forstå har de ikke gått videre med å utrede din beinskjørhet - og da har legene ikke gjort jobben sin! Du som ung, mann og beinskjør, du skal utredes videre for dette, selv om de har satt fibromyalgidiagnosen på deg. Det er jo også en mulighet at det kan noen av symptomene/problemene du har er tilfeldige sammentreff, men at de ikke har noe med hverandre å gjøre. Dette kan både være bra, eller det kan gjøre utredning noe mer komplisert. Dette er bare en veiledning til hvordan du kan søke og lete videre. Husk å stille spørsmål og forvent svar fra legene! Hvordan forklarer de så lav beintetthet hos en som er så ung som deg, som i tillegg har trent mye i mange år? Hva mener de er årsaken, og hvilke prøver har de tatt - og ikke tatt - for å utrede årsaken bak den lave beintettheten? (Hilsen en som har hatt en veldig lang vei gjennom helsevesenet selv før jeg fikk annen diagnose.) Anonymkode: 199a9...3e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:25 #28 Del Skrevet i går, 00:25 Hvilke medisiner tar du for smertene? Anonymkode: 67a6c...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:49 #29 Del Skrevet i går, 00:49 Be om ultralyd. Jeg gikk med veldig mye vondter. Var innom alt . Ingen funn. Til slutt tok de ultralyd på Betanien sykehus Da fikk jeg resultat med en gang Leddgikt Anonymkode: fdb56...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet i går, 01:12 #30 Del Skrevet i går, 01:12 Det kan være du har osteomalasi. Det kan forklare smerter, og osteoporose på røntgen beintetthet. Årsak kan være epilepsi-medisinen. Slike medisiner fører til dårligere opptak av vitamin d fra tarmen, og mulig osteomalasi. Anbefaler at du går til legen og får målt vitamin d, alp, fosfat, pth. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #31 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Be om ultralyd. Jeg gikk med veldig mye vondter. Var innom alt . Ingen funn. Til slutt tok de ultralyd på Betanien sykehus Da fikk jeg resultat med en gang Leddgikt Anonymkode: fdb56...31e Hvordan kom du til der da? Må man mase på legen for å få henvisning? Anonymkode: f8f74...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #32 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis du skal komme til bunns i dette, så tror jeg at du må få utskrift av journalen din og gå gjennom alle blodprøveresultatene som du finner. At "alle blodprøver er greie", betyr ikke annet enn at de prøvene som er tatt er innenfor referanseverdier som er satt. Det sier ikke noe om prøver som ikke er tatt... Og det sier heller ikke noe om hva dine indivduelle behov er, hvor du må ligge på referanseskalaen for at det skal være optimalt for din kropp, og heller ikke noe om hvordan de innbyrdes balansene mellom ulike verdier bør være for at du skal holde deg friskt. (Referanseverdiene fungerer for de fleste, men absolutt ikke alle.) Ergo er du tilbake til prøven som ikke er normal, nemlig beintetthetsprøven. Og den er, som jeg skrev tidligere, din vei til videre utredning! Du kan sjekke litt her: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=V85jACFF Det står at beinskjørhet hos unge menn er underdiagnostisert, at det har tre hovedårsaker (men kan ha andre enn dem også), mens at det hos 40 % er ikke kjent årsak. Under -2,0 regnes å være diagnostisk for lav beintetthet. Du har -3,3, ergo godt under det som er diagnosekriteriet. Og dette kan ingen lege som gjør jobben sin skylde på fibromyalgi, i hvert fall ikke hvia "alle andre blodprøver er greie". Som en annen var innom, D-vit.mangel kan gi beinskjørhet, og om du da ligger såvidt innenfor referanseverdien, men for din kropp burde ha ligget høyere, så vil du i praksis - for din kropp - ha en mangel. (jeg er kvinne, men må f.eks. ta store doser D-vit. året rundt for å ikke få stor D-vit.mangel - men doser som jeg tar bør ikke tas uten at det følges opp av lege med jevnlige blodprøver!) Flere ulike kjønnshormoner (ubalanser/mangler) kan også føre til lav beintetthet. Det finnes også genetisk betinget osteoporose, som ofte er årsaken hos unge menn som har lav beintetthet. Hypogonadisme er hyppigste årsak hos menn for sekundær osteoporose. Under "Other causes" kan du finne flere årsaker: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3557324/ Under "Diagnosis" i samme link står det en del om hvilke blodprøver som må tas - så kan du sammenligne det med hvilke blodprøver som er tatt av deg. (Linken er forresten fra 2012, så det er nok kommet mye mer forskning etter dette, men den er grei å ha som utgangspunkt, så kan du søke videre selv på nyere forskning.) Søker du også på trigeminus nevralgi, så kan både vitamin- og mineral mangler og toksiske nivåer gi dette. Flere lignende mangler kan også gi benskjørhet, f.eks. kobbermangel. Noen kobbermangler skjuler egentlig en sinkmangel, men som kan være vanskelig å forstå, da sink og kobber normalt er motsatser til hverandre. Men har man en såkalt HPU-problematikk, så er det fordi man ikke tar opp normal vit.B6, som gjør at man får ubalanse i både sink, kobber, D-vit. m.m., dette igjen kan gi mye betennelser i kroppen (og en rekke andre symptomer som hos noen kan minne om fibromyalgi). Det er også andre vitaminer og mineraler som kan påvirke beintetthet i stor grad, så dette er bare et eksempel. Du må nesten bare søke videre til du får ordentlige svar! Om en ny lege ikke vil utrede deg videre, så spør rett ut hvordan legen vil forklare din benskjørhet, for såvidt jeg kan forstå har de ikke gått videre med å utrede din beinskjørhet - og da har legene ikke gjort jobben sin! Du som ung, mann og beinskjør, du skal utredes videre for dette, selv om de har satt fibromyalgidiagnosen på deg. Det er jo også en mulighet at det kan noen av symptomene/problemene du har er tilfeldige sammentreff, men at de ikke har noe med hverandre å gjøre. Dette kan både være bra, eller det kan gjøre utredning noe mer komplisert. Dette er bare en veiledning til hvordan du kan søke og lete videre. Husk å stille spørsmål og forvent svar fra legene! Hvordan forklarer de så lav beintetthet hos en som er så ung som deg, som i tillegg har trent mye i mange år? Hva mener de er årsaken, og hvilke prøver har de tatt - og ikke tatt - for å utrede årsaken bak den lave beintettheten? (Hilsen en som har hatt en veldig lang vei gjennom helsevesenet selv før jeg fikk annen diagnose.) Anonymkode: 199a9...3e0 Takk for svar. Jeg har spurt rett ut før ang benskjørhet. Og får svar som at "Noen bare har det uten grunn" Skal jeg ringe sykehuset og få blodprøve resultatene mine? Anonymkode: f8f74...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Del Skrevet 15 timer siden snillOnkel skrev (9 timer siden): Det kan være du har osteomalasi. Det kan forklare smerter, og osteoporose på røntgen beintetthet. Årsak kan være epilepsi-medisinen. Slike medisiner fører til dårligere opptak av vitamin d fra tarmen, og mulig osteomalasi. Anbefaler at du går til legen og får målt vitamin d, alp, fosfat, pth. Lykke til! Har over 100 i vitamin-d så alltid hatt masse av det. Anonymkode: f8f74...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #34 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Jeg har spurt rett ut før ang benskjørhet. Og får svar som at "Noen bare har det uten grunn" Skal jeg ringe sykehuset og få blodprøve resultatene mine? Anonymkode: f8f74...28f Håper du tar til deg det jeg skrev på forrige side om b12 osv. B-12 foreningen har flere konkrete tilfeller med feildiagnosering av både FM, MS, alvorlig mentale lidelser, m.f, hvor det viste seg at de ble bedre/friske med b-12 injeksjoner. Anonymkode: 963b7...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #35 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar. Jeg har spurt rett ut før ang benskjørhet. Og får svar som at "Noen bare har det uten grunn" Skal jeg ringe sykehuset og få blodprøve resultatene mine? Anonymkode: f8f74...28f Det er sant at noen har benskjørhet uten kjent årsak. Men for å komme til det svaret må de ha utredet alle kjente årsaker (ikke bare de tre vanligste) til at unge menn kan få benskjørhet. (Og min erfaring med annen sykdom er at de ofte stopper utredninger når de har sjekket knapt mer enn bare de vanligste årsakene til noe.) Få journalutskrift både av fastlegejournal/alle blodprøve- og andre testsvar, og få det samme fra sykehuset! Anonymkode: 199a9...3e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #36 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper du tar til deg det jeg skrev på forrige side om b12 osv. B-12 foreningen har flere konkrete tilfeller med feildiagnosering av både FM, MS, alvorlig mentale lidelser, m.f, hvor det viste seg at de ble bedre/friske med b-12 injeksjoner. Anonymkode: 963b7...37d hadde over normalverdi av b12 altså 800 av noe som var opptil 750 referanseverdi Anonymkode: f8f74...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #37 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): hadde over normalverdi av b12 altså 800 av noe som var opptil 750 referanseverdi Anonymkode: f8f74...28f Ok, hvis det ble testet sammen med folat, mma, mcv og homecystein, og du ikke hadde tatt biotin like før test, sånn at du kan være sikker på at det ikke er falskt høyt nivå, så er det jo greit. Håper du finner ut av det Anonymkode: 963b7...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå