Gå til innhold

Når er det realistisk å få barnet på eget rom i egen seng?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da gjelder jo ikke problemstillingen for deg og dine barn. Bare merkelig å svare da. 

Anonymkode: 81f7f...b02

Jeg svarte på spørsmålet som TS stilte ja !  
Mitt svar at det er mulig fra dag 1 , og det må vel være lov og gyldig nok som svar ? 

Anonymkode: aadc0...273

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Våre barn har alltid lagt i egen seng ! 
Første året i seng ved siden av vår seng. 
Fra 1 år i egen seng på eget rom med åpen dør. 
Vi har alle sovet bra og alle har fått nattero . 
Unntaket er ved sykdom . 
Da har vi hatt de under oppsikt . 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her. Har alltid hørt at beste tidspunkt for å flytte dem til eget rom er 1 år. 

Anonymkode: 62150...8b7

Men da hadde dere neppe barn som våknet hver time gjennom natta og hylskrek om dere ikke var der eller til dere kom. Da samsover man heller enn å måtte gå 10-12 ganger hver natt inn på et annet rom. Fint at det fungerte for dere men barn er forskjellige og ikke alle ønsker å gjøre forskjellige skrikekurvarianter på barna sine dersom de ikke er trygge alene men man likevel vil at de skal sove alene.

Anonymkode: 48467...9df

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som helt siden fødsel ikke har turt å sove alene, barnet er nå er mellom 2,5 og 3 år og vi samsover enda. Jeg må legge med med barnet før jeg kan gå ut når det har sovnet.

Barnet vokser flere ganger ila kvelden og natten hvor det ikke roer seg før det får ligge i armkroken.

Noen med tilsvarende erfaringer som kan fortelle når barnet deres kunne sove på eget rom i egen seng?

Når det er realistisk? For nærmere to år siden skulle du begynt med dette. Vår eldste sov på eget rom fra ca 8-9 mnd. Det er planen med neste også. Og for de som sier at barnet deres skriker og hyler; det gjorde vår også, men vi stod i det. Etter noen måneder, der skrikingen ble lettere for hver dag, hadde vi et barn som sov gjennom hele natten i egen seng.

Anonymkode: 6dd72...f41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da hadde dere neppe barn som våknet hver time gjennom natta og hylskrek om dere ikke var der eller til dere kom. Da samsover man heller enn å måtte gå 10-12 ganger hver natt inn på et annet rom. Fint at det fungerte for dere men barn er forskjellige og ikke alle ønsker å gjøre forskjellige skrikekurvarianter på barna sine dersom de ikke er trygge alene men man likevel vil at de skal sove alene.

Da må man oppsøke hjelp. Dette er ikke normalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er realistisk? For nærmere to år siden skulle du begynt med dette. Vår eldste sov på eget rom fra ca 8-9 mnd. Det er planen med neste også. Og for de som sier at barnet deres skriker og hyler; det gjorde vår også, men vi stod i det. Etter noen måneder, der skrikingen ble lettere for hver dag, hadde vi et barn som sov gjennom hele natten i egen seng.

Synes dette er så rar formulering. Som at babyens vonde følelser og behov for nærhet er noe man bare må stå i at man ignorerer. Stakkars baby som også måtte stå i det men ikke fikk velge selv eller forstå hvorfor.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man oppsøke hjelp. Dette er ikke normalt. 

Det er normalt at en baby våkner mange ganger hver natt jo. Det bekreftet også helsestasjonen dersom du ikke tror på meg. Også normalt at en baby da ønsker mor/far når de våkner.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hjalp det å sitte litt hos barnet når de skulle legge seg. Også etter en stund si at nå må mamma gå på do/vaske klær/rydde. 

Anonymkode: c92d1...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så negativ ? 
Jeg kan ikke noe for at barna godtok og sov godt i nærheten av sine foreldre.  
Det var vel mine rutiner da som gjorde at barna ble vant til å sove aleine. 
Hvorfor skulle de hyle og skrike da?  
Det var jo tider med sykdom og tenner på gang som betydde urolige netter selvfølgelig . 
Men jeg har lagt merke til at på KG så er det få mødre som liker at andre mødre har hatt barn som sover om natta og til og med i egen seng 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes dette er så rar formulering. Som at babyens vonde følelser og behov for nærhet er noe man bare må stå i at man ignorerer. Stakkars baby som også måtte stå i det men ikke fikk velge selv eller forstå hvorfor.

Velkommen til livet som forelder. Fortsett å gjør alt i livet på barnets premisser, og se hvor langt dere kommer.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er normalt at en baby våkner mange ganger hver natt jo. Det bekreftet også helsestasjonen dersom du ikke tror på meg. Også normalt at en baby da ønsker mor/far når de våkner.

Nei, det er ikke normalt at et barn på 9-12 mnd våkner en gang i timen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi, og sikkert mange med oss, valgte å konkludere med at vi alle fikk mest søvn dersom vi bare lot barnet samsove. 
Da fikk vi sove, og slapp å stå natta gjennom med hysterisk hylskrik av en unge som fremsto som desperat livredd. 

Og det samme da barnet begynte å komme inn til oss om natten, etter at det lærte å sovne (med oss tilstede) i egen seng. 
Istedenfor å våkne selv, stå opp, følge barnet tilbake, og "ta kampen" ved å få det til å sovne igjen i egen seng. Så løftet jeg heller på dyna, lot barnet komme opp i senga, og sov videre. 

Det viste seg altså at barnet sov natten gjennom i egen seng ved skolestart, på tross av dette. Og at vi hadde et veldig trygt og selvsikkert barn etterpå. 
Så det er ikke slik at barn MÅ sove på eget rom fra før de er året, og at foreldre må stå i skriking for at dette skal ordne seg. 
Det ordner seg som regel uansett. Man kan ta kampen senere, når barnet kan forklares hvorfor man ønsker at det sover alene.

Anonymkode: 802b9...a28

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Slik skal det gjøres. En fornuftig fasit. Alt avhenger av fornuftig foreldre.

Anonymkode: 1cac4...411

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter sikkert av seg selv en gang før han er 14

Anonymkode: f9906...da8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere "stod ikke i det", dere neglisjerte barnets behov. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dere kom fra klinikken.

Anonymkode: 9fc2a...57d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, vi prøvde.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer veldig an på barna og hva det er som gjør at de ikke vil sove alene.  Noen får ikke nok nærhet og trygghet og man må se an.  Det at foreldre sover dårlig når barna kommer inn om natta er like mye noe man som forelder kan jobbe med som barna sove alene. 

Vi hadde ett barn som etter litt selskap sov mest selv, og ett barn som smøg seg inn hver natt i mange år og ikke ville ha rom alene, så løste det ved å la henne dele med to år eldre søsken i mange år.   

Anonymkode: b6e33...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det strengt talt anbefalt at barnet sover på samme rom som foreldrene til de er minst 6 mnd (helst 1 år) som forebyggging mot krybbedød 

Anonymkode: 41a69...720

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er forskjellige. Noen barn har mye latent uro/nevrotisisme og er redde for så mangt og trenger mye mer nærhet og trøst enn andre barn. Å forsøke tvinge sånne barn til å være alene tror jeg kan være skadelig da frykten ikke forsvinner, de lærer bare at det ikke er trøst å få. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen tenåringer som sover mellom mamma og pappa ;)

Her ble alt verre av å tvinge det på de, så har samsovet med begge to til de var gamle nok til å forstå mer. Altså 2-3 års alderen. Da begynte vi med å øve i deres seng, samsov fremdeles men da på deres rom så de ble trygge på det. Etter en stund forklarte jeg de at når de sover kommer mamma til å legge seg i sin seng for å sove (lå med de til de sovnet), og da kom de inn til meg og sov videre når de våknet. En stund til, så fulgte vi de inn igjen i sin seng når de våknet.

Gav opp det og lot de komme til oss om de ønsket det, eldste sluttet å komme inn like etter 5 års dagen. Yngste er akkurat fylt 5 år og kommer inn i 4 tiden og sover siste rest med meg, men sover oftere og oftere hele natten i sin seng. Har også en madrass på gulvet hos oss de kan legge seg på, eldste synes den overgangen funket fint men yngste nekter å bruke den 9 av 10 netter 😂 Men det går seg til, bare begynn å øv uten forventninger 🥰

Anonymkode: 3b9f4...38a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...