Gå til innhold

Gruer meg til foreldresamtale med barnehagen i morgen

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du bør snu tankegangen din til hvordan dere som foreldre og samarbeide slik at atferden til barnet avtar. 
Hva kan dere øve på hjemme?

Anonymkode: e5530...0ce

Vi har redusert voldsom lek (ikke at vi hadde mye av det i utgangspunktet) til omtrent null, men det var stort sett det tipset barnehagelæreren hadde. Ellers er det som sagt vanskelig å korrigere dårlig oppførsel når han ikke pleier å vise det hjemme. Tar gjerne imot tips her.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Pust med magen dette er et barn og barn skal lære, de kommer ikke i bhg og er utlært. 
Finn nrk programmet store små mennesker og se på det, for å lære. 

Anonymkode: 29c74...1bf

Takk for tipset!

Anonymkode: 6a491...289

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du sa jo at han slo og dyttet andre barn, det er jo et problem, ikke "spicy".

Anonymkode: b2d9e...1fa

Enig.

Tenker jo at atferden som det må jobbes med hjemme.. 

Hvordan jobber dere med det hjemme? Er dessverre ikke en atferd man ønsker skal fortsette og utvikle seg , og dere som foreldre har selvsagt førsteansvaret her! 

Anonymkode: 2a7ea...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Enig.

Tenker jo at atferden som det må jobbes med hjemme.. 

Hvordan jobber dere med det hjemme? Er dessverre ikke en atferd man ønsker skal fortsette og utvikle seg , og dere som foreldre har selvsagt førsteansvaret her! 

Anonymkode: 2a7ea...20a

Hadde vært så innmari greit om folk leste det jeg har skrevet før de kommenterte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste folk som svarer alderen på barnet eller? At et barn på 2 år iblant dytter eller slår er jo ikke akkurat unormal adferd. Har møtt en del 2-åringer siste året siden min er i den alderen og de fleste dytter iallfall, det virker ekstremt vanlig. Min har og blitt både bitt og slått av andre 2-åringer uten at de fremstår som problembarn av den grunn. Ja såklart passer man på og korrigerer når de gjør det, jeg er selv ganske streng med min om hun forsøker seg på å gjøre det på oss voksne + at vi viser og forklarer jevnlig andre måter å håndtere sinne på, men det er jo ikke akkurat sånn at man må sette inn masse tiltak hjemme fordi om en 2-åring kan finne på å dytte/slå/bite..

Anonymkode: c4dfb...070

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til en stille og rolig jente som ofte blir offeret for en "spicy" gutt- så håper jeg for de andres skyld at avdelingen får ekstra ressurser. Er vondt å få hjem en liten 2 åring med bitemerker på kroppen🥲

Jeg jobber selv i barnehage og vet hvor underbemannet man er. Umulig å ha øynene på din gutt hele dagen med normal voksentetthet. Så ekstra ressurser bør du være glad for- for å kunne bidra til endring bør en nok helst jobbe i forkant av situasjonene hvor barnet ditt regulerer seg dårlig. Så han kan få hjelp til alternative mestringsstrategier. Brannslokking i etterkant er aldri særlig effektivt.

Anonymkode: e3bf7...118

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja? Jeg kan vel si han er spicy, samtidig som jeg erkjenner at det er et problem å slå/dytte andre? Hva er det å henge seg opp i?

Jo da, men det irriterer meg litt at enkelte MÅ putte et litt kult og tøft ord på barn som egentlig bare har adferdsproblemer. Kall en spade for en spade, så kommer løsningen raskere. Jeg kjenner et par mødre med barn som er "sterke personligheter", som alle andre mener at egentlig er bortskjemte drittunger (for å kalle en spade for en spade).

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Terrible twos» er ikke det et kjent stadium? Synes det høres helt normalt ut.

Anonymkode: 022a6...68d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en ganske vanlig gutt på 2 år. Språket utvikler seg og det sammen med at barnehagen jobber med å ta tak i dytting og slåing så er dette en periode som går over når han lærer å si ifra verbalt at han er uenig, lei seg, føler seg utestengt etc. Du er ikke den eneste moren som får høre dette men det er bare du som får høre hva som skjer med ditt barn. Andre får høre hva deres barn gjør enten det er dytting, skriking eller passivt og unnvikende (som er ett langt større problem).

Anonymkode: d7def...5ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo da, men det irriterer meg litt at enkelte MÅ putte et litt kult og tøft ord på barn som egentlig bare har adferdsproblemer. Kall en spade for en spade, så kommer løsningen raskere. Jeg kjenner et par mødre med barn som er "sterke personligheter", som alle andre mener at egentlig er bortskjemte drittunger (for å kalle en spade for en spade).

Ok, at det er et irritasjonsmoment får i så fall være ditt problem. Ingen her som mener at det er greit å være stygge med andre. Tror ikke en profesjonell ville kalt helt vanlig oppførsel hos en toåring for adferdsproblemer uansett.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, at det er et irritasjonsmoment får i så fall være ditt problem. Ingen her som mener at det er greit å være stygge med andre. Tror ikke en profesjonell ville kalt helt vanlig oppførsel hos en toåring for adferdsproblemer uansett.

Det er ikke vanlig at en toåring slår andre barn. Dytting forekommer oftere, men det å slå er ikke normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et ganske vanlig tema på en foreldresamtale for en 2-åring 😊

Anonymkode: 90323...f8f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som et ganske vanlig tema på en foreldresamtale for en 2-åring 😊

Slutt å fnise og humre og normalisere at det er helt vanlig at toåringer driver og slår andre barn. Det er IKKE normalt og vanlig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt å fnise og humre og normalisere at det er helt vanlig at toåringer driver og slår andre barn. Det er IKKE normalt og vanlig!

Snakket forresten med helsesøster også som sa at det var helt normalt da jeg forklarte 😊 Men du kan jo bare fortsette å være så bastant.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke vanlig at en toåring slår andre barn. Dytting forekommer oftere, men det å slå er ikke normalt. 

Hø? 

Anonymkode: 58c2d...eca

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er iallfall ikke uvanlig. Det er jo ikke snakk om at de knytter neven og gir andre barn en på trynet, det er vel mer veiving for å få andre bort, slåing på arm når noen ikke gir fra seg leken de vil ha og liknende. Jeg har iallfall sett mange toåringer gjøre det, og på så små barn er ikke dette "adferdsproblemer" som du sier det altså. (Igjen må jeg påpeke at det ikke betyr at jeg mener man skal bare ignorere det, men adferdsproblemer er det ikke og det er og feil å si at det er helt uvanlig/unormalt).

Anonymkode: c4dfb...070

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Snakket forresten med helsesøster også som sa at det var helt normalt da jeg forklarte 😊 Men du kan jo bare fortsette å være så bastant.

Ok, så det er normalt å slå i din barnehage. Ingen voksne på jobb der, tydeligvis. Men glad for at mine barn har fått gleden av å gå i normale barnehager der barn flest ikke slår hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er du da så nervøs for samtalen i morgen? Jeg synes det er en super løsning å sette inn ekstra ressurser på barn som utagerer, skjønner ikke hvorfor det er et nederlag for deg at ditt barn skal passes litt ekstra på så andre barn slipoer slag, dytting osv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg verken fniser eller humrer. Klart det må normaliseres. Slutt å sykeliggjøre og problematisere helt normal oppførsel. At noe er normalt betyr ikke at det er ønsket atferd, men den er like normal allikevel. Jeg er barnehagelærer med småbarnsped, har jobbet som pedleder på småbarnsavdeling i over 12 år. Det er mange som har slike perioder, noen slår, noen dytter og noen biter. Helt normal oppførsel for alderen.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok, så det er normalt å slå i din barnehage. Ingen voksne på jobb der, tydeligvis. Men glad for at mine barn har fått gleden av å gå i normale barnehager der barn flest ikke slår hverandre.

Jeg er fristet til å si at barna muligens har gått i barnehager hvor de ikke var så gode på informasjon. 

Det er normalt at toåringer slår. De har ikke ferdigutviklet evnene til å sette seg inn i hvordan det oppleves av de andre barna. Og de har ikke spesielt gode evner til å regulerer følelser enda. Så da ender en god del toåringer opp med å slå, dytte, sparke, klore osv. De slutter med det når de overnevnte evnene kommer bedre på plass. Og frem til det, må man følge godt med, forebygge, hjelpe barna med å oppklare misforståelser og konflikter, hjelpe dem å finne alternative måter å vise sinne og sjaslusi på. 

Anonymkode: f1b89...457

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er du da så nervøs for samtalen i morgen? Jeg synes det er en super løsning å sette inn ekstra ressurser på barn som utagerer, skjønner ikke hvorfor det er et nederlag for deg at ditt barn skal passes litt ekstra på så andre barn slipoer slag, dytting osv?

Det er som sagt flerfoldige ganger ingen som har snakket om ekstra ressurser i det hele tatt, det er bare jeg som overtenker så til de grader.

Jeg er nervøs fordi det er ubehagelig å få fortalt at toåringen min gjør at andre barn får vondt. Selv om jeg vet det er vanlig i den alderen hadde jeg likevel et behov for å få det bekreftet av andre, og derfor opprettet jeg emnet.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...