Gå til innhold

Bekymringsmelding :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnefar kan vel være med eller ta med sitt eget barn til helsestasjonen? Er det 100% mors ansvar? Den forstod jeg ikke helt.

Angst er en av de vanligste psykiske lidelsene i verden. Du er ikke alene. Du er ikke den eneste foreldrene i verden som sliter med dette.

Barnevernet tar ikke barnet ditt på grunn av din angst. Blir alle barnets behov møtt, så har de ingen grunn til det. Angsten går vel først og fremst utover deg, enn så lenge. Når barnet blir eldre kan angsten din bli et større hinder for barnet.

Bra at du har søkt deg inn på Modum Bad. Der har jeg vært selv for behandling av angst. Fantastisk plass med dyktige folk. 

God bedring ❤️

Anonymkode: 92329...63f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal det være galt å ta med faren på helsestasjonen? Er ikke det heller en fordel at både mor og far møter opp?

Anonymkode: c9bff...bd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, men er ikke nødvendigvis nyttig for ts å prioritere samtidig som hun skal håndtere barnevernet og kunne nyttiggjøre seg behandling ved Modum og få jobbet med helseutfordrinhene sine, på siden av å faktisk ta seg av barn med spesielle behov. 

Selvfølgelig er det nyttig. Norge er en rettsstat, og man skal ikke være skadelidende av ulovlig rettsforfølgelse…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (50 minutter siden):

Selvfølgelig er det nyttig. Norge er en rettsstat, og man skal ikke være skadelidende av ulovlig rettsforfølgelse…

Vet du hvordan jeg går frem for å klage på dette? 

TS

Anonymkode: 21d26...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS

Du kontakter Statsforvalteren. 

Dersom du skulle bo i Oslo, kan du også få veiledning fra pasient- og brukerombudet.

Anonymkode: f84e4...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Brukeren under har rett. Send en klage til Statsforvalteren i ditt fylke.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dersom du skulle bo i Oslo, kan du også få veiledning fra pasient- og brukerombudet.

Alle i Norge kan faktisk få veiledning fra POBO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marimma skrev (På 13.11.2024 den 13.20):

Det stemmer ikke, lovkravet for å melde bvt uten samtykke som helsepersonell er høyt, tilsvarende omsorgsbetingelser som fordrer nærmest umiddelbar omsorgsovertakelse (vold, overgrep, grov forsømmelse). Privatpersoner kan derimot melde i vilden sky.

Ja. Men det er fortsatt ikke krav om at man er sikker. Det holde med "grunn til å tro". Vanskelige vurderinger dette. 

Anonymkode: 0ce3a...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 14.37):

Det står i meldingen at de var bekymret siden de ikke fikk svar med meg etter jeg avsluttet samtalene med de. Jeg avsluttet via sms og svarte ikke på telefon etter det.

TS

Skjønner. Jeg kan ikke jus'en godt nok til å avgjøre om det at man ikke får tak i mor, gir anledning til å melde til barneverntjenesten. Skjønner at de ble bekymret og måtte forsikre seg om at det går bra med deg og barnet. Men ville det ikke i en slik situasjon vært mer naturlig for de å kontakte helsestasjonen? Regner med det er de som har henvist deg til tilbudet?

Med forbehold om at jeg ikke vet hva dere snakket om på siste time. 

Jeg har ikke tro på at du mister omsorgen. Bare vær ærlig med de og ta imot hjelp. Men ikke utlever alt de kan bruke mot deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke. Fordi melder kommer til å si at det var grunn til å tro og det blir ord mot ord. Det er ingen som kan bevise at melder ikke tenkte det var grunn til å tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 13.01):

Jeg er jo fullt klar over at jeg har problemer og at jeg er syk men det har ikke gått utover min omsorg for barnet mitt som har en far som stiller opp der jeg ikke strekker til alltid.

TS

Kjære ts, jeg håper dette ordner seg for deg. Lykke til 💖

Anonymkode: c5ada...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det hjelper ikke. Fordi melder kommer til å si at det var grunn til å tro og det blir ord mot ord. Det er ingen som kan bevise at melder ikke tenkte det var grunn til å tro. 

Du vet at Statsforvalteren konkluderer med at meldeplikten ikke var oppfylt hele tiden....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (29 minutter siden):

Brukeren under har rett. Send en klage til Statsforvalteren i ditt fylke.

Alle i Norge kan faktisk få veiledning fra POBO.

Jada, men med mindre de har endret det siden forrige uke, er det bare i Oslo det omfatter barnevernsrelaterte spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det finnes greie juridiske avklaringer av hva som gir grunn til å tro. Dersom disse ikke fremkommer av meldingen, vil man vanligvis få medhold i en slik klage.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, men med mindre de har endret det siden forrige uke, er det bare i Oslo det omfatter barnevernsrelaterte spørsmål. 

Alle i Norge kan få hjelp fra Oslo-kontoret.

Dette er for øvrig ikke et barnevernsspørsmål. Det er helsepersonell som har brutt taushetsplikten sin, dersom meldeplikten ikke er oppfylt. Barnevernet har ikke noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (7 minutter siden):

Du vet at Statsforvalteren konkluderer med at meldeplikten ikke var oppfylt hele tiden....?

Ja, det skjer jo. Men da jeg klaget til  Fylkesmannen over ulovlig melding for noen år tilbake, så misforstod saksbehandler hva som menes med lav terskel. Helsestasjonen meldte oss fordi jeg takket nei til cos-kurs (dumt, jeg vet). De mente at jeg hadde problemer med grensesettingen, det mente ikke jeg. Barneverntjenesten hentet inn opplysninger fra barnehagen, konkluderte med at det ikke var problemer, og avsluttet uten hjelpetiltak.

Vi klaget, og Fylkesmannen spurte melder om hun har fått opplæring i opplysningsplikt til barnevernet, Melder svarte at det har hun jo. Melder og Fylkesmannen var enige i at det skal være lav terskel for å melde, "spesielt når det gjelder de minste barna". 

Nå har det jo stått en hel del om meldeplikt og taushetsplikt  i media, så lovforståelsen blant de som skal behandle slike saker, er forhåpentligvis bedre. Så hvis ts ønsker og orker, så er det bare å kjøre på og klage. Men jeg tror ikke det fører noe sted, fordi det er ganske så subjektive vurderinger som gjøres før det meldes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 minutter siden):

Alle i Norge kan få hjelp fra Oslo-kontoret.

Dette er for øvrig ikke et barnevernsspørsmål. Det er helsepersonell som har brutt taushetsplikten sin, dersom meldeplikten ikke er oppfylt. Barnevernet har ikke noe med det å gjøre.

Det stemmer ikke. Kontoret er en kommunal tjeneste til innbyggerne i Oslo. 

Det å se på det som et rent helsespørsmål er selvsagt en innfallsvinkel som kan forsøkes. PBO er gode på veiledning. For så vidt statsforvalterne også, men hørt om flere som har begrenset dette i det siste på grunn av kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det skjer jo. Men da jeg klaget til  Fylkesmannen over ulovlig melding for noen år tilbake, så misforstod saksbehandler hva som menes med lav terskel. Helsestasjonen meldte oss fordi jeg takket nei til cos-kurs (dumt, jeg vet). De mente at jeg hadde problemer med grensesettingen, det mente ikke jeg. Barneverntjenesten hentet inn opplysninger fra barnehagen, konkluderte med at det ikke var problemer, og avsluttet uten hjelpetiltak.

Vi klaget, og Fylkesmannen spurte melder om hun har fått opplæring i opplysningsplikt til barnevernet, Melder svarte at det har hun jo. Melder og Fylkesmannen var enige i at det skal være lav terskel for å melde, "spesielt når det gjelder de minste barna". 

Nå har det jo stått en hel del om meldeplikt og taushetsplikt  i media, så lovforståelsen blant de som skal behandle slike saker, er forhåpentligvis bedre. Så hvis ts ønsker og orker, så er det bare å kjøre på og klage. Men jeg tror ikke det fører noe sted, fordi det er ganske så subjektive vurderinger som gjøres før det meldes. 

Mange år siden det het Fylkesmannen. De er strengere nå. Og den avgjørelsen skulle du påklaget til Sivilombudet.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. Kontoret er en kommunal tjeneste til innbyggerne i Oslo. 

Det å se på det som et rent helsespørsmål er selvsagt en innfallsvinkel som kan forsøkes. PBO er gode på veiledning. For så vidt statsforvalterne også, men hørt om flere som har begrenset dette i det siste på grunn av kapasitet.

Jeg vet om mange som bor i andre steder av landet, som har fått hjelp til å skrive klage av Oslo-kontoret.

Det å se på det som et rent helsespørsmål er det eneste riktige. Barnevernet kan jo ikke ilegges lovbrudd for noe helsepersonell i et lavterskeltilbud har gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 minutter siden):

Det å se på det som et rent helsespørsmål er det eneste riktige. Barnevernet kan jo ikke ilegges lovbrudd for noe helsepersonell i et lavterskeltilbud har gjort. 

Absolutt. Så fremt vedkommende faktisk er helsepersonell, og ikke noe annet i kommunalt lavterskeltilbud. 

I bydelen her har de faktisk folk med stillingstittel "psykisk helsearbeider" som ikke er helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (4 minutter siden):

Mange år siden det het Fylkesmannen. De er strengere nå. Og den avgjørelsen skulle du påklaget til Sivilombudet.

Sivilombudet (eller Sivilombudsmannen som det het da) hadde ikke kapasitet. Men veldig bra at det er blitt fokus på dette slik at man nå slår ned på feil lovtolkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

OPPDATERING

Har nå hatt møtet med barnevernet og de bekreftet at de ikke var noe særlig bekymret men ville ha ett hjemmebesøk og snakke med barnehagen for å se at barnet mitt har det fint selv om jeg sliter med angst.

De sa også at de kunne hjelpe med å få meg inn på Modum (de kunne legge ved ett brev i søknaden). ☺️

Så har nå troen på at dette skal gå fint 😊

Tusen takk for alle gode råd her inne❤️

TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...