Gå til innhold

Bekymringsmelding :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva sa du egentlig til personen i det lavterskel- tilbudet som gjorde personen så bekymret? Og hvordan ble dette tilbudet avsluttet? 

Ut i fra det du skriver her ser jeg ikke noen grunn til at du ikke vurderes som egnet forelder. Å ta barn ifra forelder er også som oftest det siste barnevernet gjør, om det ikke er grov omsorgssvikt, vold eller overgrep involvert. De kan ved behov sette inn diverse hjelpetiltak i familier hvor det trengs som støttekontakt, besøkshjem, foreldreveiledningskurs etc. 

Lønner seg å samarbeide med barnevernet. Som deg så vil de barnas beste. Og som du har blitt fortalt, så er de pliktige til å gjøre undersøkelser når de får inn bekymringsmeldinger. 

Du sier bekymringsmeldingen kom av angstdiagnosen din, men at denne ikke påvirker barnet i det hele tatt. Hvordan endte det opp med bekymringsmelding til barnevernet da? Er det basert på misforståelser, feil eller kan du ha utrykket deg uklart? 
Mange trenger hjelp med psykiske vansker i løpet av livet, og det er ingen automatikk i at man av den grunn er en dårlig forelder.  Jeg spør, siden det kan være lurt å se på dette i forhold til hvordan du møter barnevernet. 

Ville også vært forsiktig med å legge ut for mye privat og «negativt» om deg selv. Fortell kort at du har noen utfordringer, som du venter på hjelp ifra spesialisthelsetjenesten for. Så er det bare å vise og fortelle at barnet blir godt ivaretatt likevel; « Jo takk vi har hatt en fin helg. Var på besøk hos de og de. Koselig å se de igjen, og Minsten elsket å leke med valpen i huset. Hva med deg?😊». 

Med barn i den alderen er det gjerne begrenset hvor mye sosial man orker å være. Er krevende med småbarn. 
Antar det blir spørsmål om hverdagen deres, og hvordan dagene er. Noen sliter jo såpass med angst at de nesten aldri går ut av huset. Klarer ikke å handle dagligvarer på butikken osv. De trenger å se og vite at du kan ta med barnet på legevakten hvis det skulle være behov for det, ordne nødvendige medisiner, mat og annet det er behov for når det trengs, aktivisere barnet tilstrekkelig og f.eks. ikke bare sette det foran barne- TV store deler av tiden alene, og at du evner å legge til side egne problemer og utfordringer i tilstrekkelig grad så du klarer å se og møte barnet på en adekvat måte. 

Anonymkode: 8e0ba...509

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

så er de pliktige til å gjøre undersøkelser når de får inn bekymringsmeldinger. 

Nei, det er de ikke. De er pliktige til å vurdere meldingen, og å gjøre undersøkelse dersom meldingen oppfyller vilkårene for det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 time siden):

Slik jeg forstår dette innlegget, så er det offentlig melder. Da er det langt mer enn hva du beskriver i denne tråden som det har blitt meldt om, for ingenting av det du har skrevet oppfyller meldeplikten, og muligheten til å fravike taushetsplikten. Så enten holder du tilbake informasjon for oss, eller så har melderen brutt loven.

Det står i meldingen at de var bekymret siden de ikke fikk svar med meg etter jeg avsluttet samtalene med de. Jeg avsluttet via sms og svarte ikke på telefon etter det.

TS

Anonymkode: 21d26...da2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva sa du egentlig til personen i det lavterskel- tilbudet som gjorde personen så bekymret? Og hvordan ble dette tilbudet avsluttet? 

Ut i fra det du skriver her ser jeg ikke noen grunn til at du ikke vurderes som egnet forelder. Å ta barn ifra forelder er også som oftest det siste barnevernet gjør, om det ikke er grov omsorgssvikt, vold eller overgrep involvert. De kan ved behov sette inn diverse hjelpetiltak i familier hvor det trengs som støttekontakt, besøkshjem, foreldreveiledningskurs etc. 

Lønner seg å samarbeide med barnevernet. Som deg så vil de barnas beste. Og som du har blitt fortalt, så er de pliktige til å gjøre undersøkelser når de får inn bekymringsmeldinger. 

Du sier bekymringsmeldingen kom av angstdiagnosen din, men at denne ikke påvirker barnet i det hele tatt. Hvordan endte det opp med bekymringsmelding til barnevernet da? Er det basert på misforståelser, feil eller kan du ha utrykket deg uklart? 
Mange trenger hjelp med psykiske vansker i løpet av livet, og det er ingen automatikk i at man av den grunn er en dårlig forelder.  Jeg spør, siden det kan være lurt å se på dette i forhold til hvordan du møter barnevernet. 

Ville også vært forsiktig med å legge ut for mye privat og «negativt» om deg selv. Fortell kort at du har noen utfordringer, som du venter på hjelp ifra spesialisthelsetjenesten for. Så er det bare å vise og fortelle at barnet blir godt ivaretatt likevel; « Jo takk vi har hatt en fin helg. Var på besøk hos de og de. Koselig å se de igjen, og Minsten elsket å leke med valpen i huset. Hva med deg?😊». 

Med barn i den alderen er det gjerne begrenset hvor mye sosial man orker å være. Er krevende med småbarn. 
Antar det blir spørsmål om hverdagen deres, og hvordan dagene er. Noen sliter jo såpass med angst at de nesten aldri går ut av huset. Klarer ikke å handle dagligvarer på butikken osv. De trenger å se og vite at du kan ta med barnet på legevakten hvis det skulle være behov for det, ordne nødvendige medisiner, mat og annet det er behov for når det trengs, aktivisere barnet tilstrekkelig og f.eks. ikke bare sette det foran barne- TV store deler av tiden alene, og at du evner å legge til side egne problemer og utfordringer i tilstrekkelig grad så du klarer å se og møte barnet på en adekvat måte. 

Tenker det må være en misforståelse rett og slett. Hun som meldte har aldri møtt sønnen min engang og har møtt meg i knappe to timer til sammen.

Det er ingen andre som er bekymret (helsestasjon og barnehage f.eks).

Takk for gode råd, det skal jeg gjøre 😊 

TS

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det står i meldingen at de var bekymret siden de ikke fikk svar med meg etter jeg avsluttet samtalene med de. Jeg avsluttet via sms og svarte ikke på telefon etter det.

TS

Om dette er den fulle og hele sannheten, høres det ut som den offentlige melderen har brutt taushetsplikten. Jeg ville meldt dette til Statsforvalteren.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (45 minutter siden):

Om dette er den fulle og hele sannheten, høres det ut som den offentlige melderen har brutt taushetsplikten. Jeg ville meldt dette til Statsforvalteren.

De skal melde ifra for sikkerhetsskyld hvis de er bekymret. Enkelte tar for eksempel livet av seg. Noen få blir så alvorlig deprimerte at de ikke klarer å gjøre noe annet enn å ligge i sengen. Et veldig lite fåtall klikker på ungene sine i desperasjon og fortvilelse, eventuelt psykose. Se for eksempel på saken med pappaen i Bergen som mishandlet sønnen sin. Sannsynligs ble personen bekymret når TS ikke svarte videre, selv om jeg ser at trådstarter antakelig følte hun hadde avsluttet kontakten, med en plan videre kommunen ikke visste om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skal melde ifra for sikkerhetsskyld hvis de er bekymret. 

Ingen offentlige instanser skal melde til barnevernet "for sikkerhets skyld".

Med mindre man har samtykke fra foresatte eller er politiet (de har en litt videre adgang til å melde), er kravet at man skal ha grunn til å tro at et barn er utsatt for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. 

Terskelen for hva som er alvorlig, er at det kan være grunnlag for omsorgsovertakelse. Terskelen for grunn til å tro er under sikker viten, men langt over antagelse eller mulighet for.

Anonymkode: f84e4...dcb

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg avsluttet via sms og svarte ikke på telefon etter det.

Mitt råd er å svare telefonen når noen fra helsetjenesten prøver å nå deg. De blir jo bekymret for deg og barnet når du ikke er å få tak i. 
For alt de vet kunne det jo rablet fullstendig for deg og både du og barnet kunne vært i fare. Å «ghoste» helsepersonell er ikke ansvarlig oppførsel.

Hadde du svart og forklart på en voksen, saklig måte hvorfor du avsluttet, hadde du sluppet denne situasjonen. Det er lov å takke nei til behandling, men barnevernet bør du samarbeide med. 

Anonymkode: a7b1a...3fd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De skal melde ifra for sikkerhetsskyld hvis de er bekymret

Nei, det skal det ikke. Det er hjemlet i lov når f.eks. helsepersonell kan bryte taushetsplikten og melde til BV.

Hvorfor sier du ting som ikke er sant i en tråd som dette?!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Mitt råd er å svare telefonen når noen fra helsetjenesten prøver å nå deg. De blir jo bekymret for deg og barnet når du ikke er å få tak i. 
For alt de vet kunne det jo rablet fullstendig for deg og både du og barnet kunne vært i fare. Å «ghoste» helsepersonell er ikke ansvarlig oppførsel.

Hadde du svart og forklart på en voksen, saklig måte hvorfor du avsluttet, hadde du sluppet denne situasjonen. Det er lov å takke nei til behandling, men barnevernet bør du samarbeide med. 

Anonymkode: a7b1a...3fd

Jeg ghostet de ikke. Jeg sendte en melding og sa ifra om at dette ikke var riktig for meg og at jeg ønsket å avslutte tiltaket.

Hvorfor skal man diskutere det i ettertid når det var mitt valg å ta? 

Jeg har da absolutt ikke sagt noe før dette som skulle ha fått de til å tro at jeg var koko og ustabil. Vi hadde hatt to samtaler om at jeg ønsket hjelp til eksponering over 4ish uker.

Her har de helt klart overreagert etter min mening. 

Men ja, kommer såklart til å møte opp på møtet med barnevernet. Det er noe helt annet enn ett lavterskeltilbud i kommunen.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (7 timer siden):

Dette høres jo "vanlig" ut...mange er introvert og liker ikke å være ute etc. At du har med deg far på helsestasjonen er jo bra :) jeg er heller ikke noe fan av ø møte andre foreldre etc 

Dette høres ikke ut som noe bekymring melding... Er det noe annet som har skjedd? Noe helsestasjonen har sett? Barnehagen? 

I all verden, du kan jo ikke sammenligne en angstlidelse som TS opplyser at hun har med å være introvert! 

Anonymkode: e7409...68a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 time siden):

Nei, det skal det ikke. Det er hjemlet i lov når f.eks. helsepersonell kan bryte taushetsplikten og melde til BV.

Hvorfor sier du ting som ikke er sant i en tråd som dette?!

Sannhet med modifikasjoner. Dersom behandleren oppriktig var bekymret for den psykiske helsen til mor, og feks var redd for at hun skulle isolere seg og barnet helt, bli sengeliggende med depresjon, ta selvmordsforsøk osv. har de lov å melde fra siden det går ut over barnet og kan havne ynder "alvorlige mangler ved den daglige omsorgen".

Screenshot_20241113_200729_Chrome.jpg

Anonymkode: 49138...36f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Sannhet med modifikasjoner. Dersom behandleren oppriktig var bekymret for den psykiske helsen til mor, og feks var redd for at hun skulle isolere seg og barnet helt, bli sengeliggende med depresjon, ta selvmordsforsøk osv. har de lov å melde fra siden det går ut over barnet og kan havne ynder "alvorlige mangler ved den daglige omsorgen".

Anonymkode: 49138...36f

Det må fremdeles være "grunn til å tro." En dårlig magefølelse eller litt synsing er ikke tilstrekkelig, selv om man er behandler. 

Dette kan bli konkret vurdert ved klage til Statsforvalteren om TS ønsker det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli konkret vurdert ved klage til Statsforvalteren om TS ønsker det. 

Ja, men er ikke nødvendigvis nyttig for ts å prioritere samtidig som hun skal håndtere barnevernet og kunne nyttiggjøre seg behandling ved Modum og få jobbet med helseutfordrinhene sine, på siden av å faktisk ta seg av barn med spesielle behov. 

Barnevernet kan også vurdere meldingen og bestemme seg for å gjøre ingen eller begrenset undersøkelse. 

Anonymkode: 311e5...500

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er ikke nødvendigvis nyttig for ts å prioritere samtidig som hun skal håndtere barnevernet og kunne nyttiggjøre seg behandling ved Modum og få jobbet med helseutfordrinhene sine, på siden av å faktisk ta seg av barn med spesielle behov. 

Barnevernet kan også vurdere meldingen og bestemme seg for å gjøre ingen eller begrenset undersøkelse. 

Anonymkode: 311e5...500

Absolutt. Derav "om ts ønsker."

Det er alt opprettet undersøkelse dersom noen har "vært på døra" (som er en ubegripelig måte å initiere kontakt på hvis meldingen er som ts beskriver). Det er svært begrenset hva som kan gjøres av avklaring før man åpner en undersøkelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De sa at de var ikke så bekymret men at de var pålagt å undersøke i 3 måneder. 

Kjenner bare det er vanskelig å stole på det med tanke på min egen historie med barnevernet... 

TS

Denne meldingen skulle ikke vært sendt, med mindre de enten trodde du ga omsorg med vesentlige mangler - eller trodde at du ikke fulgte opp barnets spesielle behov. Hvis den ble sendt kun fordi du avsluttet behandling er det brudd på taushetsplikt og helsepersonellovens varslingsbestemmelse.

Ingenting av det du beskriver skal føre til at du mister omsorgen.

mvh jurist i helse 

Anonymkode: a08d9...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det du skriver her, så kan du slappe helt av. 

Jeg har selv opplevd et nært familiemedlem bli meldt til BV av helsepersonell pga lignende, men BV fant ingen hold i anmeldelsen og henla saken raskt. Men de var selvsagt innom familien og tok bekymringsmeldinga på alvor. Jeg tror BV er pliktig til å undersøke alle bekymringsmeldinger fra slike instanser?

Anonymkode: 40e46...b0f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Denne meldingen skulle ikke vært sendt, med mindre de enten trodde du ga omsorg med vesentlige mangler - eller trodde at du ikke fulgte opp barnets spesielle behov. Hvis den ble sendt kun fordi du avsluttet behandling er det brudd på taushetsplikt og helsepersonellovens varslingsbestemmelse.

Ingenting av det du beskriver skal føre til at du mister omsorgen.

mvh jurist i helse 

Anonymkode: a08d9...5a3

Det jeg har beskrevet til denne personen som meldte er at jeg trengte hjelp til eksponeringsterapi (buss f.eks og tannlege og sånt). Skjønner ikke hvordan hun kobler det til alvorlig omsorgssvikt heller og melder meg til barnevernet basert på dette 😕 og det står i bekymringsmeldingen at hun meldte siden jeg ikke svarte og hun var bekymret.

Hun har også visst at barnet mitt går i barnehage 100 prosent og blir nøye fulgt opp av både spesialisthelsetjenesten, fastlege, fysioterapeut, osv. Så syns det er merkelig at av alle så er det hun som melder meg helt uten å ha møtt barnet.

Om dette er noe jeg kan klage på så ønsker jeg å gjøre det. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Av det du skriver her, så kan du slappe helt av. 

Jeg har selv opplevd et nært familiemedlem bli meldt til BV av helsepersonell pga lignende, men BV fant ingen hold i anmeldelsen og henla saken raskt. Men de var selvsagt innom familien og tok bekymringsmeldinga på alvor. Jeg tror BV er pliktig til å undersøke alle bekymringsmeldinger fra slike instanser?

Anonymkode: 40e46...b0f

Bekymringsmeldinger fra offentlige instanser SKAL i utgangspunktet undersøkes, ja. Terskelen for undersøkelse er generelt lav, og barneverntjenesten skal undersøke i alle saker hvor barnet/familien kan ha nytte av hjelpetiltak (gjelder også privat/anonym melder).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...