Vera Vinge Skrevet 13. november 2024 #21 Del Skrevet 13. november 2024 Hvis dere ikke ser for dere å gjøre noe annerledes som foreldre, vil dere ikke klare å følge opp to barn, det sier seg selv. Da må man dele seg noe mer. Dvs man kan jo ha med en baby på aktivitetene til storesøsken, men man vil vel etter hvert innse at det blir stress når man ikke må. Nå har dere jo muligheten til å gjøre dette, og høres ut som dere koser dere med det. Men bare husk at dette ikke er en nødvendighet for å følge opp barna sine på en god måte. Det blir så høye krav til foreldre i dag, hvor man tror man må gjøre alle mulige greier. Mens barn har det like bra (og noen ganger kanskje også bedre), ved at man senker standarden litt. At barna har mindre organisert fritid, at de lærer seg å leke og finne på ting selv uten en voksen å leke med hele tiden. Jeg har tre barn, og syns det går veldig greit. Men de har ikke feks tre aktiviteter hver osv, men det hadde ikke mine hatt godt av uansett. Det blir naturlig nok mindre alenetid med hver, men man finner noen luker til det her og der. Og det er mye bra fellestid, noe som også er veldig verdifullt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #22 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvordan vil dere får bedre råd om et par år som du skriver? Anonymkode: d96a4...22a Fordi vi kommer til å gå en del opp i lønn? Anonymkode: 25405...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #23 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg tenker at man får til det man vil. Hvis dere prioriterer det å spise ute et par ganger i måneden som veldig viktig, så får dere til det. Det er ikke vanskeligere enn å ha faste, pålitelige barnevakter som passer når dere er ute. Men for mange av oss, så føler vi at vi får for lite tid med barnet/barna, og vil heller gjøre noe koselig med dem, enn å dra ut og spise. (Altså ikke at vi ikke hadde klart det om vi virkelig ønsket.) Samme med oppfølging, og fritidsaktiviteter. 3 organiserte aktiviteter er ganske slitsomt, altså. Ikke så mye for dere, men for barnet. Jeg har hatt barn som gjorde det i en periode, og det gikk bare fordi barnet virkelig ville det. Og jeg tror det var barnet selv som kjente på det når det ble for mye. (Minst EN av aktivitetene bør da være en sånn som kun er en fast dag i uka, uten ekstra dager med kamp/oppvisning eller hva det måtte være i helger.) Men man klarer 3 aktiviteter hvis man vil. Også med to barn. Men da må man som foreldre dele seg litt, og også samarbeide med andre foreldre om å følge/hente. Det å samarbeide med andre foreldre er i og for seg en ganske positiv ting. Ikke bare får man nettverk i foreldre til barnas venner. Men man blir kjent med barnas venner. Noe som er nyttig over tid. Økonomi finner dere ut av. Det trenger ikke være dyrt å ha barn. De klarer seg med ganske mye mindre enn man tror. Og om de læres opp til det fra start, så har de ingen problemer med at ting handles brukt. Anonymkode: fb8c4...f8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #24 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I stedet for å spørre hva som skal til for at dere lever lykkelig, har dere spurt dere selv hva som vil gjøre datteren deres mest lykkelig? Husk at hun forhåpentligvis skal leve et langt liv - også etter at dere er borte. Har dere søsken selv, og hva har det gitt dere i oppveksten - og nå som voksne? Anonymkode: c02e3...56b Det ga meg ingenting. Ingenting nå i godt voksen alder heller.. Anonymkode: 4b3d9...dfc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #25 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Fordi vi kommer til å gå en del opp i lønn? Anonymkode: 25405...0da Ok, det er ikke noe automatikk i det med mindre man bytter jobb. Anonymkode: d96a4...22a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #26 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg har 4 barn og et bonus. når de blir eldre vil de ikke ha foreldrene med å se på alle treninger. I enkelte aktiviteter får ikke foreldre være med å se på heller. Både jeg og samboer pleide ofte begge å ta med yngste for å se på fotballtrening til 8 åringen. nå går han og storebroren sammen. Hender vi går begge sammen på dansetreningen til yngste. man får til det man vil og ønsker. Mine er glad for å ha søsken og har glede av hverandre. Selv om mange barn ikke er for alle synes ikke det var så mye dyrere med 2 barn, de kunne arve klær av hverandre. Ferie og barnehage ble jo dyrere. Men nå satt de jo ned barnehageprisen i august. Anonymkode: 207ea...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 13. november 2024 #27 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi vi kommer til å gå en del opp i lønn? Anonymkode: 25405...0da Dette har begge sjefene deres sakt? Ingen vet hva som vil skje om noe år...dere kan måtte bytte jobb..gå ned i lønn..bli sykemeldt.. permittert. Blir som å si at dere skal kjøpe er dyrt hus etter jul og ta opp stort lån...for dere tror dere kommer til å få mer lønn om 1-2 år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #28 Del Skrevet 13. november 2024 Er bare selge huset og kjøpe noe billigere, selge bilen og ta buss i stedet.. (akkurat som det er billigere) Få seg 2-3 jobber. Nei,neppe noen verdig oppvekst for barnet. Trykket ut av et illeluktende hull,så rett i barnehage, skole og Sfo,så enda mere skole for så å bli kastet på hode og ræva ut på 18 års dagen om foreldrene har enkelte "diagnoser". Anonymkode: 828cf...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #29 Del Skrevet 13. november 2024 Spise ute to ganger i mnd som par bør gå fint så lenge det kun er snakk om lunsj eller middag 2-3t, og ikke overnatting hver gang. Også må dere innse at i noen perioder går det ikke. Dere vet ikke hvordan barn nr 2 er, og om hen vil være like lett å passe som eldste. Kusinen din kan flytte, få helgejobb eller annet som gjør at dere er uten barnevakt. Første par årene med to barn må også gå seg til..dere får neppe til å spise ute annenhver helg det første året. Mulig dere må se på muligheten for å dele dere innimellom, en treffer venner og andre er hjemme. Man kan også ha koselig hjemmedate når barna er lagt. Det blir hva man gjør det til. Ferie må dere bortprioritere hvis dere ikke har råd. Husk at etter fylte 2år må de ha egen billett også, så da blir det dyrere. Men ferier må jo ikke være syden i to uker x 3 per år. Man kan leie hytte, reise kortere, weekendtur. Skjønner ikke at barna må ha mulighet til tre aktiviteter hver. Det holder med en, maks to. Dere bør ha tid til å være en samlet familie i ukedagene og helgene også. Dessuten bør barna ha tid til venner på fritiden og være sosial uten noen form for organisert aktivitet. Sunt å leke og samme relasjoner uten at det blir styrt av en aktivitet. Anonymkode: a2dfa...609 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #30 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar.😊 Som jeg skrev til en annen så er datteren vår 1 år og 23 mnd, så vi har på en måte kun opplevd baby-fasen til nå. Jeg ser kanskje for meg at det etter hvert vil bli mer naturlig å kun være en med på treninger osv? At alt er ekstra mye nå fordi hun er nr 1, og fordi Jin er så liten ennå. Også regner jeg jo med at vi får bedre inntekt etter hvert. Men setter pris på ærlige innspill, siden vi er newbies på barn.😅😊 Anonymkode: 25405...0da Å henge med i svingene på treninger, fritidsaktiviteter og venner på besøk er mange ganger verre enn å småbarnstiden. Anonymkode: 50d17...57e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #31 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å henge med i svingene på treninger, fritidsaktiviteter og venner på besøk er mange ganger verre enn å småbarnstiden. Anonymkode: 50d17...57e Det kommer da helt an på hvordan småbarn man hadde og hvordan den tiden var med søv og andre utfordringer. Her var baby og småbarnstiden desidert verst. Uten tvil. Anonymkode: d96a4...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #32 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å henge med i svingene på treninger, fritidsaktiviteter og venner på besøk er mange ganger verre enn å småbarnstiden. Anonymkode: 50d17...57e For deg, kanskje. For noen er babytiden helt forferdelig, og man føler man takler alt når de blir eldre og man har fått sovet flere timer sammenhengende hver eneste natt! Anonymkode: c41d5...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #33 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi vi kommer til å gå en del opp i lønn? Anonymkode: 25405...0da Hvordan vet du at det ikke blir spist opp av prisvekst og renter? for meg høres det ut som dere ikke er villige til å tilpasse dere livet med to barn. Anonymkode: 19878...93a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #34 Del Skrevet 13. november 2024 Sier som den over, at dere virker ikke villige til å tilpasse dere livet med to barn. Og det er en ærlig sak, men da bør dere heller ikke få flere barn. Vi fikk nettopp andremann, og det er veldig planlagt, ønsket og koselig, men føles på mange måter som å rykke tilbake til start. Anonymkode: 580da...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #35 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ok, det er ikke noe automatikk i det med mindre man bytter jobb. Anonymkode: d96a4...22a Det kommer an på yrke og bakgrunn. Min samboer klatrer stigen i et IT-selskap, han er mellomleder nå, jeg kommer nok til å bytte jobb om et par år også.😊 Anonymkode: 25405...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #36 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet du at det ikke blir spist opp av prisvekst og renter? for meg høres det ut som dere ikke er villige til å tilpasse dere livet med to barn. Anonymkode: 19878...93a Det er litt det vi kjenner på også, at vi setter så pris på friheten vi har nå. Anonymkode: 25405...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #37 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å henge med i svingene på treninger, fritidsaktiviteter og venner på besøk er mange ganger verre enn å småbarnstiden. Anonymkode: 50d17...57e Jeg synes denne tiden er koselig, misforstå meg rett, spørsmålet var mer om det vil føles mer naturlig å dele seg etter hvert.😊 Anonymkode: 25405...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #38 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spise ute to ganger i mnd som par bør gå fint så lenge det kun er snakk om lunsj eller middag 2-3t, og ikke overnatting hver gang. Også må dere innse at i noen perioder går det ikke. Dere vet ikke hvordan barn nr 2 er, og om hen vil være like lett å passe som eldste. Kusinen din kan flytte, få helgejobb eller annet som gjør at dere er uten barnevakt. Første par årene med to barn må også gå seg til..dere får neppe til å spise ute annenhver helg det første året. Mulig dere må se på muligheten for å dele dere innimellom, en treffer venner og andre er hjemme. Man kan også ha koselig hjemmedate når barna er lagt. Det blir hva man gjør det til. Ferie må dere bortprioritere hvis dere ikke har råd. Husk at etter fylte 2år må de ha egen billett også, så da blir det dyrere. Men ferier må jo ikke være syden i to uker x 3 per år. Man kan leie hytte, reise kortere, weekendtur. Skjønner ikke at barna må ha mulighet til tre aktiviteter hver. Det holder med en, maks to. Dere bør ha tid til å være en samlet familie i ukedagene og helgene også. Dessuten bør barna ha tid til venner på fritiden og være sosial uten noen form for organisert aktivitet. Sunt å leke og samme relasjoner uten at det blir styrt av en aktivitet. Anonymkode: a2dfa...609 Vi har en del i nettverket som kan og ønsker å være barnevakt. Mye sant i det du skriver og her avhenger det nok av hvor man legger lista. Jeg ønsker at hun skal få prøve en lagidrett, noe innen musikk (hun elsker å synge/musikk) og en annen hobby som mange i familien har som særinteresse dersom hun ønsker det. Anonymkode: 25405...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #39 Del Skrevet 13. november 2024 mommyaka skrev (5 timer siden): Dette har begge sjefene deres sakt? Ingen vet hva som vil skje om noe år...dere kan måtte bytte jobb..gå ned i lønn..bli sykemeldt.. permittert. Blir som å si at dere skal kjøpe er dyrt hus etter jul og ta opp stort lån...for dere tror dere kommer til å få mer lønn om 1-2 år Vi har yrker hvor det er naturlig, hvis ikke bytter vi jobb. Anonymkode: 25405...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #40 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tenker at man får til det man vil. Hvis dere prioriterer det å spise ute et par ganger i måneden som veldig viktig, så får dere til det. Det er ikke vanskeligere enn å ha faste, pålitelige barnevakter som passer når dere er ute. Men for mange av oss, så føler vi at vi får for lite tid med barnet/barna, og vil heller gjøre noe koselig med dem, enn å dra ut og spise. (Altså ikke at vi ikke hadde klart det om vi virkelig ønsket.) Samme med oppfølging, og fritidsaktiviteter. 3 organiserte aktiviteter er ganske slitsomt, altså. Ikke så mye for dere, men for barnet. Jeg har hatt barn som gjorde det i en periode, og det gikk bare fordi barnet virkelig ville det. Og jeg tror det var barnet selv som kjente på det når det ble for mye. (Minst EN av aktivitetene bør da være en sånn som kun er en fast dag i uka, uten ekstra dager med kamp/oppvisning eller hva det måtte være i helger.) Men man klarer 3 aktiviteter hvis man vil. Også med to barn. Men da må man som foreldre dele seg litt, og også samarbeide med andre foreldre om å følge/hente. Det å samarbeide med andre foreldre er i og for seg en ganske positiv ting. Ikke bare får man nettverk i foreldre til barnas venner. Men man blir kjent med barnas venner. Noe som er nyttig over tid. Økonomi finner dere ut av. Det trenger ikke være dyrt å ha barn. De klarer seg med ganske mye mindre enn man tror. Og om de læres opp til det fra start, så har de ingen problemer med at ting handles brukt. Anonymkode: fb8c4...f8c Tusen takk for godt, grundig og reflektert svar. Mange gode synspunkter som jeg skal fundere lost på. Takk igjen. 😊 Anonymkode: 25405...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå