Gå til innhold

Sparing av barnetrygda

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere som sparer i fond med vannvittig avkastning, hvor sparer dere? Får dere hjelp av bankrådgiver? Sparer litt selv til pensjon, men noe vanvittig er det ikke. Vurderer dog noe annet enn sparekonto til barna. 

Anonymkode: d519a...e39

Vil tippe et helt vanlig globalt indeksfond med lave forvaltningskostnader. Eller DNB Teknologi, det har gått rimelig bra siste tiåret. 

Sparekontoer til barn er bare ondskap. De pengene blir jo mindre og mindre og  mindre verdt år for år. Når man sparer i et 20-årsperspektiv blir det mye verdi forduftet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som sparer i fond med vannvittig avkastning, hvor sparer dere? Får dere hjelp av bankrådgiver? Sparer litt selv til pensjon, men noe vanvittig er det ikke. Vurderer dog noe annet enn sparekonto til barna. 

Nei, har relativt lett å lese seg opp på selv. 

Sparer via ASK, da får man utsatt beskatning. Størst trekk til Global Indeks A, som har vært det mest stabile og sikreste over tid, men denne er vektet ca 60% i USA. Derfor også et større trekk til Fremvoksende Markeder, som er størst vektet i Asia. I tillegg mindre trekk til ulike fond for mer diversifisert risiko. Hva man velger her er jo opp til hva man tror på selv. Har blant annet investeringer innen helse, og grønt skfite. 

Anonymkode: f88b8...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn på egen sparekonto der vi kan ta penger for litt større utgifter til barna. Når den fylles opp til et visst nivå setter vi noe over på fond (da til utgifter 10-15 år fram i tid som konfirmasjon, førerkort). Dette er penger vi disponerer, men tenker er øremerket utgifter til barna. 
Mannen maser om at jeg må ta av de pengene til litt mindre store ting til barna også, så jeg sitter igjen med litt mer til meg selv. 
Vi sparer til barna i fond ved siden av dette, det er penger vi ikke skal røre, men som de får på et hensiktsmessig tidspunkt(f.eks kjøpe bolig) 

Anonymkode: f2ca8...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bankrådgiver = selger. De selger deg de fondene banken tjener mest penger på! Du trenger ikke rådgiver. Jeg har tjent gode penger på fond, men “vamvittig” er jo relativt. En god del av verdiøkningen nå for tiden er dessverre svekkelse av krona. Men det er jo i det minste bra å ikke ha alle eggene i samme elendige kurv (NOK). 
Jeg har mest globale indeksfond, men har også noe tek etc. 

Sparekonto med lang tidshorisont, som det gjerne er til barn, er en sikker måte å tape penger på.

Anonymkode: efd3d...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...