Gå til innhold

Sparing av barnetrygda

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mange barn har du?

Anonymkode: 2cf92...13b

3 barn dersom vedkommende er aleneforeldre. Ellers 4 barn.

Anonymkode: 11168...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer til å spare hele barnetrygden til barnet mitt, som mine foreldre gjorde for meg 😊 Godt med litt startkapital når man skal inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: d9a0b...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 750 kr til de hver. Dette er både fra barnetrygd og barnebidrag fra far. Resten brukes på oss som familie, bolig, mat og diverse slik som resten av pengene våre. Jeg ønsker at mine barn skal få en egenkapital når de blir voksen, men det er enda viktigere at vi lever ett godt liv her og nå. Ingen som sparte til meg når jeg var liten, eneste grunn til at jeg er på boligmarkedet nå er at mine foreldre sto som kausjonist, dette kan jeg godt gjøre for mine barn også! Så istedet for å spare store summer til barna idag, prioriteres det heller å betale ned boliglån og skape fine barndomsminner.

Anonymkode: 2f71c...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 1500 kr til hvert barn i mnd i fond

Sparer i eget navn og pengene er øremerket bolig.

7 åringen har 200 000 allerede, så håper beløpet vokser til en fin EK innen hun skal kjøpe seg noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange barn har du?

Anonymkode: 2cf92...13b

Anonymkode: 63f18...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker barnetrygden på å spare 1000 kr i måneden, barneforsikring og resten går i det store sluket. 

Hadde prioritert sparing og barneforsikring uavhengig av barnetrygden. 

Anonymkode: 54db8...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barnetrygd skal brukes til barnas oppvekst. Den som har råd å spare de burde ikke hatt. Ja til behovsprøvd!

Anonymkode: 6c682...c93

Å spare barnetrygda betyr jo ikke noe mer enn at man har god nok økonomi - men også god nok økonomisk kontroll og vilje til prioritering - at man har et overskudd på litt under 2000/mnd per barn. Hvis barnetrygda skal behovsprøves i så stor grad at kun de som ikke sparer noe som helst av penger i løpet av en måned (inkludert nedbetaling av boliglån, det er også sparing), da er det ikke mange som får behovsprøvd barnetrygd. Og noen av dem vil være folk uten økonomisk kontroll som sløser bort pengene. 

Anonymkode: efd3d...e9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 500 kr per barn i fond hver mnd.

Resten går i det store sluket med fritidsaktiviteter spesielt, mye reising på cuper og slikt som koster masse, utstyr til fritidsaktiviteter. Så vi setter resten av barnetrygda inn på en egen konto til slike formål. Det er så godt å ha råd til dette, uten at det går utover masse annet nødvendig.

Anonymkode: cbf0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Barnetrygd skal brukes til barnas oppvekst. Den som har råd å spare de burde ikke hatt. Ja til behovsprøvd!

Anonymkode: 6c682...c93

Jeg sparte selv da jeg var student. 

Alt handler om prioriteringer.

Og de som trenger å bruke siste krona av barnetrygden har nok også mye lavere skatt, og mange andre goder, som andre ikke har. Så er måte på hvor behovsprøvd alt skal være. 

Anonymkode: f88b8...2d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (15 timer siden):

Sparer den på høyrentekonto 

Hvorfor la pengene stå å råtne på høyrentekonto til godt under inflasjonsnivå i 15-20 år? Det er jo misbruk av penger. 

Tenk hvor mye 500'000 var for 15 år siden. 500'000 er jo "ingenting" idag. Man må ha pengene i fond om man skal ha særlig glede av dem i fremtiden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor la pengene stå å råtne på høyrentekonto til godt under inflasjonsnivå i 15-20 år? Det er jo misbruk av penger. 

Tenk hvor mye 500'000 var for 15 år siden. 500'000 er jo "ingenting" idag. Man må ha pengene i fond om man skal ha særlig glede av dem i fremtiden. 

OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer barnetrygden+ så barna kan få råd til å gå på universitet med skolepenger hvis de ønsker det, uten å måtte ta opp millioner i studielån. Hvis de ikke brukes til skolepenger, kan de gå til bolig eller andre investeringer som kanskje lønner seg mer.

Sparer i globale indexfond mitt eget og mannens navn, og barna vil ikke få vite om pengene før de får behov for dem (barna er like gamle).

Anonymkode: d8ebc...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (23 timer siden):

Fint å spare i fond til barna, bare husk å ha sparingen i eget navn. Dumt å ødelegge for lånekassa når barnet blir student. Man risikerer også at statsforvalteren kommer inn og tar kontroll over investeringen om det blir for mye i barnets navn.

Og så er det kjekt å holde en klam hånd på pengene når russetiden nærmer seg. Litt irriterende å se 300k++ forsvinne opp i røyk og russebuss

TS her:

Står selvsagt i mitt navn av nevnte grunner over😉 I tillegg vet man ikke hva fremtiden bringer, så plutselig skjer noe som gjør at disse pengene må brukes på noe helt annet enn egenkapital til barna. Den råderetten over pengene har jeg fremdeles siden ASK står i mitt navn. 

Anonymkode: 36899...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte før, men med de matprisene som er nå må den brukes til mat 

Anonymkode: ef0fb...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 8.23):

Flere som sparer barnetrygda i fond til barna sine? Eller hva annet bruker dere disse pengene til? 
Med nesten 50% avkastning på innsatt beløp i løpet av disse årene, blir dette egenkapital når barna en dag skal kjøpe bolig. 

Anonymkode: 36899...2d1

Samme.

går til fondssparing for unga. Har også en vanvittig avkastning så langt. 

Anonymkode: a1c3c...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer noen hundrelapper av barnetrygden i fond (i mitt navn), ellers går det i det store sluket. Fondet er ment som EK når de trenger det om mange år. Vi betaler mye ned på boliglånet, som på sikt vil gavne ungene når vi kan stille sikkerhet og støtte på andre måter når de er store. 

Anonymkode: 34f8c...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sparer i fond med vannvittig avkastning, hvor sparer dere? Får dere hjelp av bankrådgiver? Sparer litt selv til pensjon, men noe vanvittig er det ikke. Vurderer dog noe annet enn sparekonto til barna. 

Anonymkode: d519a...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 8.27):

Sparer 1000 kr av den i fond, resten går inn fellesøkonomien. Prioriterer f eks å gi endel til veldedighet. 

Anonymkode: 9e49f...c05

Så du velger å gi bort en del av dine barns penger til veldedighet? Hva tjener barna dine på det? Blir neppe noen avkastning å hente for de pengene akkurat.

Anonymkode: ce219...686

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du velger å gi bort en del av dine barns penger til veldedighet? Hva tjener barna dine på det? Blir neppe noen avkastning å hente for de pengene akkurat.

Anonymkode: ce219...686

Barnetrygd er ikke barnas penger. Foreldre har 100% råderett over disse og bruker de akkurat som de vil.

Anonymkode: 5e573...af6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...