AnonymBruker Skrevet i går, 09:25 #21 Del Skrevet i går, 09:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville du kjøpt et gammelt hus uten tilstandsrapport? Anonymkode: 2690d...b16 Hvorfor r der ingen tilstandsrapport? Langt fra normalt å selge noe uten tilstandsrapport, med mindre det er et nybygg, eller en Rønne til kr.10 som har ramlet sammen. Her skjønner alle og enhver at tilstandsrapport ikk er nødvendig https://www.vg.no/nyheter/i/3MV0R0/ole-erik-kjoepte-hus-for-10-kroner-jeg-ville-ikke-kalt-det-et-roeverkjoep Anonymkode: 5039f...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #22 Del Skrevet i går, 09:50 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor r der ingen tilstandsrapport? Langt fra normalt å selge noe uten tilstandsrapport, med mindre det er et nybygg, eller en Rønne til kr.10 som har ramlet sammen. Her skjønner alle og enhver at tilstandsrapport ikk er nødvendig https://www.vg.no/nyheter/i/3MV0R0/ole-erik-kjoepte-hus-for-10-kroner-jeg-ville-ikke-kalt-det-et-roeverkjoep Anonymkode: 5039f...28d Der er vel fordi det koster penger. Ts Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet i går, 09:59 #23 Del Skrevet i går, 09:59 For meg virker det som ditt problem er at du ikke ønsker å ta over gården. Så kanskje greit å si i fra nå med en gang. Mange av de eldre husene er bedre bygd en nye, selv om de er gamle. Ofte mye bedre bygnings skråg osv. Her og når vi kjøpte gård var det ikke tilstandsrapport på noen av bygningene pga det var landbruks eiendom. Når vi solgte ble det heler ikke gjort det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:06 #24 Del Skrevet i går, 10:06 Du holder på å begynne en ny livsstil, ikke bare «kjøpe hus». Hvis du ikke ønsker livsstilen det innebærer å bo på denne gården må du gjøre det veldig tydelig nå. Et hus fra 1800-tallet kommer svært sannsynlig til å ha betydelig oppgraderingsbehov, og dette er tatt med i betraktning på åsetetaksten. Bedriften/gårdsbruket dere skaffer dere har sikkert noe inntjeningsmuligheter og må drives. Oppgradering av bolighus er bare en liten del av dette. Hvis mannens ønske om å bo på gården/være bonde er i konflikt med dine ønsker for framtiden må dere diskutere det nå, og kanskje gå fra hverandre. Anonymkode: 9808b...8a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:47 #25 Del Skrevet i går, 10:47 jegerrinne skrev (45 minutter siden): For meg virker det som ditt problem er at du ikke ønsker å ta over gården. Så kanskje greit å si i fra nå med en gang. Mange av de eldre husene er bedre bygd en nye, selv om de er gamle. Ofte mye bedre bygnings skråg osv. Her og når vi kjøpte gård var det ikke tilstandsrapport på noen av bygningene pga det var landbruks eiendom. Når vi solgte ble det heler ikke gjort det. Altså, dette er en landbrukseiendom, men det er ikke en gård som er i drift. Det er et lite småbruk der vi skal pusse opp selve huset. Jeg synes det er veldig rart at man ikke fremlegger tilstandsrapport selv om det er landbrukseiendom. Jeg tenker det er desto viktigere jo eldre huset er. Da kan man få et realistisk syn på oppgraderinger som trengs. Ts Anonymkode: 2690d...b16 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:50 #26 Del Skrevet i går, 10:50 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du holder på å begynne en ny livsstil, ikke bare «kjøpe hus». Hvis du ikke ønsker livsstilen det innebærer å bo på denne gården må du gjøre det veldig tydelig nå. Et hus fra 1800-tallet kommer svært sannsynlig til å ha betydelig oppgraderingsbehov, og dette er tatt med i betraktning på åsetetaksten. Bedriften/gårdsbruket dere skaffer dere har sikkert noe inntjeningsmuligheter og må drives. Oppgradering av bolighus er bare en liten del av dette. Hvis mannens ønske om å bo på gården/være bonde er i konflikt med dine ønsker for framtiden må dere diskutere det nå, og kanskje gå fra hverandre. Anonymkode: 9808b...8a6 Det er jeg klar over, men dette er ikke en gård som er i drift og vi vil derfor ikke ha driftsinntekter på den. Det er et lite småbruk der vi skal pusse opp selve huset. Vi kjøper dette småbruket for å teste nettopp dette, om det er den livsstilen vi ønsker oss. Om vi tar over en større gård som er i drift ved et seinere tidspunkt er ikke enda avgjort, og det kan hende at vi ender opp med å selge dette småbruket i fremtiden hvis vi finner ut at denne livsstilen ikke passer oss. Da synes jeg det er veldig dumt å kanskje ende opp med å "kjøpe katta i sekken" fordi tilstandsrapport ikke ble utført. Ts Anonymkode: 2690d...b16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet i går, 10:55 #27 Del Skrevet i går, 10:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bygget på slutten av 1800-tallet. Ts. Anonymkode: 2690d...b16 Jeg tenker at argumentet for å beholde det gamle huset må være et ønske og vilje om å ha noe unikt, som ikke alle andre har, kansje på bekostning av komfort, mer en hva som er mest økonomisk. Mest økonomisk er å bygge et katalog hus fra Alvsbyhus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet i går, 11:07 #28 Del Skrevet i går, 11:07 Skal svigers bo i det gamle huset? Skal det vere borett? Er det konsesjonsplikt, bo- og driveplikt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #29 Del Skrevet i går, 11:12 Sannsynligvis vet de at det er noe galt.. Hadde aldri kjøpt uten tilstandsrapport. Dere kan bli sittende veldig store kostnader hvis det blir oppdaget lekkasje, mugg etc. i etterkant. Sansynligvis går vennskapet dukken også. Anonymkode: 7dc0e...1ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #30 Del Skrevet i går, 11:18 Stormur skrev (10 minutter siden): Skal svigers bo i det gamle huset? Skal det vere borett? Er det konsesjonsplikt, bo- og driveplikt? Svigers bor på en større gård som er i drift som kanskje mannen min vil ta over i fremtiden. På småbruket vi skal kjøpe er det ikke konsesjonsplikt, men boplikt. Anonymkode: 2690d...b16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:26 #31 Del Skrevet i går, 11:26 Apis skrev (22 minutter siden): Jeg tenker at argumentet for å beholde det gamle huset må være et ønske og vilje om å ha noe unikt, som ikke alle andre har, kansje på bekostning av komfort, mer en hva som er mest økonomisk. Mest økonomisk er å bygge et katalog hus fra Alvsbyhus. Helt enig. Jeg ønsker meg absolutt ikke noe kataloghus, bare et hus som ikke kommer til å ruinere oss. Anonymkode: 2690d...b16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet i går, 11:57 #32 Del Skrevet i går, 11:57 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Svigers bor på en større gård som er i drift som kanskje mannen min vil ta over i fremtiden. På småbruket vi skal kjøpe er det ikke konsesjonsplikt, men boplikt. Anonymkode: 2690d...b16 Boplikt påverkar taksten. Du bør ha ein takst, der tilstandsvurderinga er ein del av dette. Spørsmålet er om det er ein landsbrukstakst. Er småbruket skilt ut fra den større garden? Det spelar også inn. Det finst folk som spesialiserer seg på slike takster, landbrukskontoret er ofte god rådgiver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:03 #33 Del Skrevet i går, 12:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Der er vel fordi det koster penger. Ts Anonymkode: 2690d...b16 Dårlig argument å spare på de små pengene fører til at de store pengene uteblir. Anonymkode: 5039f...28d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:06 #34 Del Skrevet i går, 12:06 Stormur skrev (6 minutter siden): Boplikt påverkar taksten. Du bør ha ein takst, der tilstandsvurderinga er ein del av dette. Spørsmålet er om det er ein landsbrukstakst. Er småbruket skilt ut fra den større garden? Det spelar også inn. Det finst folk som spesialiserer seg på slike takster, landbrukskontoret er ofte god rådgiver. Det er allerede tatt en landbrukstakst av småbruket. Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet i går, 12:09 #35 Del Skrevet i går, 12:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er allerede tatt en landbrukstakst av småbruket. Anonymkode: 2690d...b16 Utan tilstandsrapport? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:10 #36 Del Skrevet i går, 12:10 Stormur skrev (Akkurat nå): Utan tilstandsrapport? Det stemmer. Ts Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet i går, 12:15 #37 Del Skrevet i går, 12:15 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer. Ts Anonymkode: 2690d...b16 Så rart. Var gjennom dette i fjor og då var tilstandsrapport ein del av taksten. Men då bør du ABSOLUTT skaffe dette i tillegg. Er ikke tilstanden på bustaden heilt sentralt i ein takst? Jorda åleine er jo ofte svært lite verdt (med enkelte unntak). Eit hus fra 1800-talet kan ha STORE skjulte feil og manglar. Det vi tok over i fjor var eit hus fra 1830, og sjølv om det er renovert ei rekke gangar var det jo litt av kvart som måtte justerast i tilstandsrapporten/taksten, for å seie det slik. Slik er det med alle eg kjenner som har overtatt hus og småbruk dei siste åra. Dette hadde eg ikkje gitt meg på, nei.Det skal feks vere fratrekk for alder og manglande vedlikehold (store kostnader som feks elektrisk anlegg, drenering, tak, våtrom osv) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:17 #38 Del Skrevet i går, 12:17 Hvordan er tilstanden på huset da - det du kan se? Er det byttet tak, vinduer, isolert, drenert osv i nyere tid? Har dere økonomi til en totalrenovering som fort vi koste 4-5 mill? Anonymkode: b864a...c68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:23 #39 Del Skrevet i går, 12:23 Hadde aldri kjøpt noe uten å vite hvordan tilstanden var. Det er jo helt fjernt. Anonymkode: c23b9...c33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:30 #40 Del Skrevet i går, 12:30 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan er tilstanden på huset da - det du kan se? Er det byttet tak, vinduer, isolert, drenert osv i nyere tid? Har dere økonomi til en totalrennovering som fort vi koste 4-5 mill? Anonymkode: b864a...c68 Det jeg vet er at det må isoleres, bytte vinduer, dreneres rundt huset, bytte kledning osv. Vi har ikke penger til totalrennovering, nei. Ts. Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå