AnonymBruker Skrevet i går, 07:15 #1 Del Skrevet i går, 07:15 Ville du kjøpt et gammelt hus uten tilstandsrapport? Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:22 #2 Del Skrevet i går, 07:22 Om jeg skulke jevnet det med jorden og bygd opp nytt, ja. For å flytte inn i det? Nei. Anonymkode: e2e86...474 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:24 #3 Del Skrevet i går, 07:24 Aldri Anonymkode: d8fb1...ba1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:31 #4 Del Skrevet i går, 07:31 Nei. Hvorfor foreligger ikke tilstandsrapport? Anonymkode: babeb...ee1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:32 #5 Del Skrevet i går, 07:32 Er der i det hele tatt lov å selge uten det? Anonymkode: e2d4c...0b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet i går, 07:34 #6 Del Skrevet i går, 07:34 Nope 🚩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:46 #7 Del Skrevet i går, 07:46 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei. Hvorfor foreligger ikke tilstandsrapport? Anonymkode: babeb...ee1 Fordi det er et hus vi kjøper av svigers som en mulig del av er arveoppgjør/odelsoppgjør og vi får åseterabatt på huset. De mener vi bare må "åpne veggene, og se hva vi finner". Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet i går, 07:50 #8 Del Skrevet i går, 07:50 Om det var aktuelt å kjøpe av familie hadde jeg bestilt og betalt for tilstandsrapport selv. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:52 #9 Del Skrevet i går, 07:52 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det er et hus vi kjøper av svigers som en mulig del av er arveoppgjør/odelsoppgjør og vi får åseterabatt på huset. De mener vi bare må "åpne veggene, og se hva vi finner". Anonymkode: 2690d...b16 Har dere mulighet til å selv få en takstmann på stedet, og få en tilstandsrapport? Det vil jo koste litt, men det vil jo potensielt spare dere for ekstremt mye trøbbel - eller dere kan kjøpe huset vel vitende om hva som foregår "i veggene". Anonymkode: babeb...ee1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:02 #10 Del Skrevet i går, 08:02 Det kommer jo an på mye. Jeg kan nada om hus og tilstander, mannen er helt noldus når det kommer til oppussing. Har en svoger som er byggmester.. hadde han hjulpet oss, og godkjent det, så ja, kanskje. Hvertfall om man får huset "billig" via arv og det har affeksjonsverdi. Jeg ville hørt med noen som kan dette. Enten leid noen selv, eller brukt noen du kjente med peiling. Kan dere ordne tilsyn selv av takstmann? Og betale selv? Anonymkode: e8c20...2e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:02 #11 Del Skrevet i går, 08:02 Nei. Har akkurat overtatt småbruk med bolighus inkludert som del av arveoppgjør (vi har bygget nytt hus nr 2). foreldrene mine har borett. Vi har selvfølgelig hatt takst og tilstandsrapport. Dette er helt vanlig. Ikke Finn på noe annet! Anonymkode: 049b1...157 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #12 Del Skrevet i går, 08:16 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er der i det hele tatt lov å selge uten det? Anonymkode: e2d4c...0b8 Det er visst ikke lovpålagt å fremlegge tilstandsrapport ved salg. TS Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #13 Del Skrevet i går, 08:16 luxifine skrev (26 minutter siden): Om det var aktuelt å kjøpe av familie hadde jeg bestilt og betalt for tilstandsrapport selv. Ja, jeg vurderer å gjøre det. Selger vil ikke legge frem en tilstandsrapport. Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:19 #14 Del Skrevet i går, 08:19 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har dere mulighet til å selv få en takstmann på stedet, og få en tilstandsrapport? Det vil jo koste litt, men det vil jo potensielt spare dere for ekstremt mye trøbbel - eller dere kan kjøpe huset vel vitende om hva som foregår "i veggene". Anonymkode: babeb...ee1 Ja, det har vi. Jeg kjenner at jeg må ha en tilstandsrapport før kjøp. Ts Anonymkode: 2690d...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet i går, 08:52 #15 Del Skrevet i går, 08:52 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, det har vi. Jeg kjenner at jeg må ha en tilstandsrapport før kjøp. Ts Anonymkode: 2690d...b16 Kan dere ikke bare få en byggmester til å gå over boligen, så vil dere få greie på om det er noe kritisk med tak, vegger og grunnmur som må gjøres noe med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:59 #16 Del Skrevet i går, 08:59 Ved odel kjøper dere en hel gårdseiendom med tilhørende jordområder. Da er det åsetetakst som gjelder. Og det høres jo ut som eiendommen som helhet er taksert. Hvis du ikke ønsker å bo på gården mannen din vil ta over er det på tide å si ifra nå. Anonymkode: 9808b...8a6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #17 Del Skrevet i går, 09:07 Apis skrev (13 minutter siden): Kan dere ikke bare få en byggmester til å gå over boligen, så vil dere få greie på om det er noe kritisk med tak, vegger og grunnmur som må gjøres noe med? Vi hadde en tømrer på befaring som ikke ga oss noe spesifikke råd annet enn at "alt går an", og at vi ville tjent på å rive huset og bygge nytt på sikt. Jeg synes det var litt vagt. Ts. Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:11 #18 Del Skrevet i går, 09:11 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ved odel kjøper dere en hel gårdseiendom med tilhørende jordområder. Da er det åsetetakst som gjelder. Og det høres jo ut som eiendommen som helhet er taksert. Hvis du ikke ønsker å bo på gården mannen din vil ta over er det på tide å si ifra nå. Anonymkode: 9808b...8a6 Ja, dette stemmer. Eiendommen er takstet med jordbrukstakst. Det var snakk om fra svigers side om å ikke takste eiendommen i utgangspunktet, noe jeg synes var helt uaktuelt. Heldigvis sa advokaten som har vært en del av prosessen at eiendommen måtte takstes, og dette ble gjort. I tillegg fikk vi da altså åsetefradrag, men mitt ønske om å utføre en tilstandsrapport ble ikke møtt. Verken fra mannen eller selgerne som da er svigerfamilien min. Nå har jeg sagt ifra til mannen om at jeg må ha en tilstandsrapport før et offisielt kjøpt er aktuelt. Han reagerer som at jeg er urimelig, og at dette ikke er nødvendig. Ts. Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet i går, 09:11 #19 Del Skrevet i går, 09:11 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi hadde en tømrer på befaring som ikke ga oss noe spesifikke råd annet enn at "alt går an", og at vi ville tjent på å rive huset og bygge nytt på sikt. Jeg synes det var litt vagt. Ts. Anonymkode: 2690d...b16 Hvor gammelt er huset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:12 #20 Del Skrevet i går, 09:12 Apis skrev (Akkurat nå): Hvor gammelt er huset? Bygget på slutten av 1800-tallet. Ts. Anonymkode: 2690d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå