AnonymBruker Skrevet i går, 02:12 #1 Del Skrevet i går, 02:12 Hei. Jeg jobber i oppvekstsektoren. Jeg har vært sykemeldt av og på i ett år nå. Jeg har mye fravær på jobb. I utgangspunktet er jeg en person som omtrent aldri har en eneste fraværsdag. Siste arbeidsplass jobbet jeg i 3 år og hadde 5 fraværsdager alle disse årene. Jeg har løyet til min nåværende arbeidplass og sagt at jeg har vært sykemeldt for andre ting. De har fått årsak til sykemeldingene fordi de alltid spør om det...Jeg vet de ikke egentlig har lov, og at jeg kunne latt være å gi de en grunn, men det har føltes vanskelig. Grunnene til sykemeldingene har egentlig vært på grunn av arbeidsplassen. Det har vært ting på arbeidsplassen som ikke har fulgt arbeidsmiljøloven. Bl.a: 1. Vi ikke har fått pauser vi har krav på, arbeidsplassen har krevd at vi dropper dem, for å få ting til å gå rundt. 2. De spør om hvorfor man er syk. 3. De spør om graviditet, legning og fravær ved ansettelser. 4. Det har vært mus der. Jeg har sittet i musedritt og spist lunsjen min hver eneste dag hele vinteren i flere år. Og det var en stor kamp for at de skulle kontakte skadedyrbeskyttelse fordi det kostet penger. Jeg endte med å kontakte fagforbundet mitt og jeg ble kalt inn til møte etter dette på grunn av jeg "gikk mot arbeidsplassen". 5. Jeg har 60% stilling og de har gitt 40% fast stilling til 3 andre der når jeg egentlig har fortrinnsrett. 6. Det har vært under 8 grader innendørs på jobb flere uker av gangen på vinteren fordi sjefen vil spare strøm. Ja, og en hel del mer "småting". Jeg er den eneste som sier ifra på jobb, selv om alle snakker om de samme tingene og er enig. Sjefen min sier han opplever meg som negativ, at jeg klager mye og at jeg ikke er blid på jobb. Jeg er tatt inn til samtale to ganger pga dette. Bare for å ta en prat - jeg har aldri fått noen advarsel eller noe sånt. Nå er jeg kommet til det punktet hvor jeg vet at jeg uansett ikke ønsker å bli værende der, men rent økonomisk har ikke jeg råd til å si opp, og det er vanskelig å få tak i en ny jobb. Derfor tenker jeg at den eneste løsningen for meg er å være ærlig med arbeidsplassen om hvorfor jeg har vært sykemeldt, men kan det få noen konsekvenser for meg? Kan de si ifra til noen at sykemeldingene har vært "falske" å be om å få refundert utbetalinger? Og i så fall, må jeg betale tilbake? Kan jeg få sparken for å ha løyet? Eller er det andre konsekvenser jeg ikke engang har tenkt på? Anonymkode: dce41...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:53 #2 Del Skrevet i går, 04:53 Nei, det er en dårlig ide å være ærlig. Smil og vær glad og aldri, aldri si hva som er grunnen til at du er sykmeldt hvis det ikke er influensa, fysisk sykdom eller lignende. Det kommer alltid til å bli brukt mot deg senere Anonymkode: 5a4c1...8ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:32 #3 Del Skrevet i går, 07:32 Søk ny jobb. Når du har fått ny jobb kan du si fra. Søk på alt som du er i nærheten av å være kvalifisert til, flytt om du kan. Den arbeidsgiveren høres ut som en som kan lage helvete for å bli kvitt deg hvis du er ærlig. Anonymkode: 3553d...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:49 #4 Del Skrevet i går, 07:49 Varsle Arbeidstilsynet anonymt. Dette er ikke greit. Om sykmeldinger: man sykmelder ikke seg selv. Legen din sykmelder deg på medisinsk grunnlag. Det du beskriver er en årsak til å være syk. Du bør ikke ta opp desse dalene alene. Har du en fagforening, et verneombud? dette er en kjip situasjon og jeg sender deg en klem- saken er alvorlig. Du bør søke ny jobb, men slike forhold må det varsles om. Anonymkode: 9f081...65a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå