Gå til innhold

Å foreta en kontrollert nødbrems med bilen - hvor høy fart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker jeg gjorde det når jeg tok lappen, men husker ikke lenger hvor mange km/t man burde kjøre mens man tok en slik kontrollert nødbrems.

Jeg må gjøre det innimellom for at ikke skivebremsene skal ruste på hybridbilen min.

På en øde vei, er det ikke 30-40 kmt som er en grei fart å ta en kontrollert nødbrems? 

(håper folk kan svare på spørsmålet og ikke begynne å snakke om bremseskiver, rust, eller hybridbil, men altså hvilken fart man bør holde seg til)

Anonymkode: 91232...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker jeg gjorde det når jeg tok lappen, men husker ikke lenger hvor mange km/t man burde kjøre mens man tok en slik kontrollert nødbrems.

Jeg må gjøre det innimellom for at ikke skivebremsene skal ruste på hybridbilen min.

På en øde vei, er det ikke 30-40 kmt som er en grei fart å ta en kontrollert nødbrems? 

(håper folk kan svare på spørsmålet og ikke begynne å snakke om bremseskiver, rust, eller hybridbil, men altså hvilken fart man bør holde seg til)

Svarer for de rustne bremseskivene dine jeg da.. Hver gang du kommer hjem og skal parkere prøv å ta en skikkelig nedbremsing rett før du setter fra deg bilen så lever skivene mye lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (1 minutt siden):

Svarer for de rustne bremseskivene dine jeg da.. Hver gang du kommer hjem og skal parkere prøv å ta en skikkelig nedbremsing rett før du setter fra deg bilen så lever skivene mye lenger. 

Jeg bor i et tett bebygget nabolag med mange barn løpende i gaten, så den muligheten kommer jeg ikke til å ta.

Det blir en øde landevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i et tett bebygget nabolag med mange barn løpende i gaten, så den muligheten kommer jeg ikke til å ta.

Fra 90 og ned til null da..så raskt det går uten at ABSen slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har elbil, så rust på skivene er kjent fenomen. Har en strekke rett før huset mitt det jeg ligger i 80 og bremser ned hardt. Blankpolerte skiver hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (5 minutter siden):

Jeg har elbil, så rust på skivene er kjent fenomen. Har en strekke rett før huset mitt det jeg ligger i 80 og bremser ned hardt. Blankpolerte skiver hver gang. 

Smart. Har kjørt elbil siden 2012 og bremsene har alltid vært varme når bilen ble kjørt inn i garasjen. Aldri byttet skiver på noen av elbilene mine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-40 er for sent, som andre sier, prøv fra 80 og nesten helt ned. Du vil også merke om bremsene trekker jevnt eller om bilen drar mot én side.

Anonymkode: d5bdd...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

30-40 er for sent, som andre sier, prøv fra 80 og nesten helt ned. Du vil også merke om bremsene trekker jevnt eller om bilen drar mot én side.

Men fra 80 til full stopp med en gang er jo rimelig hardt da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men fra 80 til full stopp med en gang er jo rimelig hardt da! 

Det er det, ligger litt i ordet "nødbrems" også. Du må heller ikke tråkke hardt inn, begynn mykt og øk gradvis på til du står hardt på bremsen. Det går forbausende fort og sørger for at bremsesystemet virker godt. En annen fordel er at du lærer deg å kjenne etter når bilen er i en slik situasjon; du drar nytte av det den dagen du virkelig må nødbremse.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødbrems kan jo forekomme i både 50 og 80km/t. At man skulle ha lav fart når man kjørte til førerkortet var vel mest for å spare skolebilene. Har selv hatt nødbrems fra 70-80km/t for både vilt og de som ikke overholder vikeplikt.

Anonymkode: 48a27...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bremser hver dag fra minst 80 km/t til nesten null, dette i nærheten av garasjen slik at bremseskivene er varme når jeg står,

hadde bilen på eu kontroll på 190 000 Km,  originale bremser på alle hjul og godkjent, mekanikeren var litt overasket da han hørte det var originale bremser på alle hjul!

Endret av Handerrefyren
rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 22.42):

Nettopp i dette miljøet du bør trene på nødbrems, det er her du får bruk for det, ingen biler bak såklart.

Anonymkode: 6458b...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp i dette miljøet du bør trene på nødbrems, det er her du får bruk for det, ingen biler bak såklart.

Anonymkode: 6458b...2be

Er jo pga rust jeg gjør det, ikke for å øve på nødbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...