AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #21 Del Skrevet 13. november 2024 Du får selvfølgelig ikke fjernet din navnehistorikk. Dette er navn du selv frivillig har byttet til og du kan ikke overstyre norsk lov. Det har heller ingen praktisk betydning for deg om disse navnene står der, for hvor ofte trenger du fødselsattest din? Jeg har ikke hatt bruk for min på minst 50 år. Anonymkode: 0e703...d8e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #22 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har hatt tre forskjellige etternavn. På fødselsattesten som jeg fikk tilsendt i fjor, står "navn før endring xxxxx dato Xxxxx dato Xxxxx dato" Skulle gjerne tatt bilde for å vise dere, siden dere ikke tror på det. Anonymkode: ef806...65c Når du gifter deg for tredje gang er det nok lurt å beholde det etternavnet du har. Anonymkode: 22b90...fe3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #23 Del Skrevet 13. november 2024 Dett er en ordning fra langt tilbake i tid. Da måtte par som skulle gifte seg legge frem original fødselsattest, og ved skilsmisse ble eksens navn påført attesten så presten og fremtidig ektefelle kunne se at man var fraskilt, hvis man giftet seg på nytt. Men dette sluttet de med tidlig på 80-tallet. Du kan sikkert be Skatteetaten om å få en ny attest uten påtegninger. Anonymkode: 2a4ec...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #24 Del Skrevet 13. november 2024 Hva ts egentlig mener og egentlig vil ha endret må høyere makter vite. Forstår jeg det rett, nå, så vil ts ha sitt pikenavn på sine papirer. Da sender hun skjema for navnebytte og oppgir nåværende navn, og navnet hun vil heter for fremtiden. Ikke vanskeligere enn det. Ting må gjøres riktig. Anonymkode: 235e2...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #25 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva ts egentlig mener og egentlig vil ha endret må høyere makter vite. Forstår jeg det rett, nå, så vil ts ha sitt pikenavn på sine papirer. Da sender hun skjema for navnebytte og oppgir nåværende navn, og navnet hun vil heter for fremtiden. Ikke vanskeligere enn det. Ting må gjøres riktig. Anonymkode: 235e2...748 Hun har gjort det, men hun tror hun kan endre navnehistorikken hos skatteetaten og det kan hun da altså ikke. Anonymkode: 388df...849 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #26 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vil du at skatteetaten skal slette navnehistorikken din? Anonymkode: 4b6c6...be7 JA! Anonymkode: ef806...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #27 Del Skrevet 13. november 2024 BobbySocks skrev (9 timer siden): Endringene får du ikke fjernet. Hjelper ikke årsak. Du vet det med 100% sikkerhet? Anonymkode: ef806...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. november 2024 #28 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du vet det med 100% sikkerhet? Anonymkode: ef806...65c Du kan ikke slette historie. Det er et faktum at du har hatt disse navnene, så da må de stå der. Du liker det ikke nå, men du får ikke slettet historikken i offentlige registre av den grunn. Slutt å endre navn hver gang du gifter deg, så slipper du det "problemet" i fremtiden 😉 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 14. november 2024 #29 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du vet det med 100% sikkerhet? Anonymkode: ef806...65c Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #30 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 22.34): Har et stort ønske om å få fjernet mine eks-menns navn på fødselsattesten min. Har skrevet flere ganger og ringt skatteetaten som ber meg sende skriv. Disse blir jo engang ikke besvart. Tenkte høre med en advokat. Den ene mannen jeg var gift med ga meg store traumer, og det har jeg opplyst om i begrunnelsen. Er det ikke fysisk mulig for dem å gå inn å endre navnendringsregisteret? Anonymkode: ef806...65c Du må melde navneendring. Tror ikke du får annullert eks ekteskapet ditt selvbom vi er en flokk som skulle ønske delite -knappen var mulig å bruke. Anonymkode: 67493...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #31 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du vet det med 100% sikkerhet? Anonymkode: ef806...65c JA, du har til og med fått link til svaret fra skatteetatens sider - du er grinete fordi du blir hengende ved fortiden din når du vil fjerne den, men det er jo ikke systemet sin feil at du har gjort noen valg underveis som du må ha med deg videre. Anonymkode: 98cd9...45d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #32 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): JA! Anonymkode: ef806...65c Det går ikke. Beklager, men historikk er historikk. Den historikken SKAL følge deg. Ikke fordi reglene er der for å minne deg på dine ubrukelige ekser, men fordi det offentlige skal holde styr på hvem du er og hva du har hatt som navn opp gjennom tidene. Ved neste eventuelle ekteskap får du beholde ditt eget navn. Anonymkode: 4b6c6...be7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #33 Del Skrevet 14. november 2024 Det er en grunn til at tidligere navn må stå der... For eksempel hvis du bak i tid har begått lovbrudd under et annet navn. Eller dersom en offentlig etat trenger å komme i kontakt med deg, men kun har ditt tidligere navn å gå etter. Det positive er at du slett ikke trenger å se på eller på noen måte forholde deg til navnehistorikken din. Så lenge du har nytt navn nå, og har byttet pass, bankkort og annen ID til riktig navn så har det ingenting å si at ditt gamle navn ligger inne på skatteetaten. Jeg har mange traumer fra barndommen. En god del triggere som kan dukke opp via diverse logiske eller mindre logiske forbindelser. Det kan være ganske invalidifiserende å ha sånne triggere, men det er hjelp å få. Vil varmt anbefale deg å gå i terapi. Klem ❤️ Anonymkode: 66b6c...388 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #34 Del Skrevet 14. november 2024 Det finnes lover og regler for offentlige arkiver og folkeregisteret er et slikt arkiv. En viktig arkivregel er at historikk ikke kan slettes fra arkivet. Det kan merkes som utdatert eller ikke lenger i bruk eller liknende, men det kan ikke slettes. I hvert fall ikke på lovlig måte. Se arkivloven §9-c på Lovdatas nettsider. Det er vondt å høre om din erfaring med dine exer, men det er umulig å komme bort i fra at det er ting du har gjort, ting du har opplevd og ting som har skjedd som vil være med deg for alltid enten du vil eller ikke. Det er din unike erfaring og bakgrunn som har gjort deg til det unike mennesket du er, og dine navneendringer er en liten del av dette. Anonymkode: e5c7c...432 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå