AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #121 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg bor 30 min fra grensen og handler i Sverige ca hver 3.mnd. Hvis du er bevisst på hva du kjøper så er det mye penger å spare selv om man ikke velger de billigste varene i butikken. Sverige har selvsagt også forskjellig kvalitet på varer. Vi fyller opp en stor fryser med kjøtt, melk og ost og styrer unna brus og annet unødvendig. I løp av de 3 mnd er regelen at hvis det ikke finnes i fryseren er det ikke på menyen. Vi handler overhodet ikke disse produktene i Norge. Anonymkode: 70c60...4da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #122 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er det jo ikke sånn at alle harryhandler på Svinesund. Anonymkode: 07d8a...c6e Det er det samme i de andre destinasjonene jeg har vært. Tøcksfors og Charlottenberg. Det er her volumet av svenskehandel finner sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #123 Del Skrevet 17. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bor 30 min fra grensen og handler i Sverige ca hver 3.mnd. Hvis du er bevisst på hva du kjøper så er det mye penger å spare selv om man ikke velger de billigste varene i butikken. Sverige har selvsagt også forskjellig kvalitet på varer. Vi fyller opp en stor fryser med kjøtt, melk og ost og styrer unna brus og annet unødvendig. I løp av de 3 mnd er regelen at hvis det ikke finnes i fryseren er det ikke på menyen. Vi handler overhodet ikke disse produktene i Norge. Anonymkode: 70c60...4da Når dere handler så sjelden, er det store spørsmålet om dere forholder dere til toll-grensene på varer. Kun lov å ha med for kr 3 000,- per person. Endret 17. november 2024 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #124 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bor 30 min fra grensen og handler i Sverige ca hver 3.mnd. Hvis du er bevisst på hva du kjøper så er det mye penger å spare selv om man ikke velger de billigste varene i butikken. Sverige har selvsagt også forskjellig kvalitet på varer. Vi fyller opp en stor fryser med kjøtt, melk og ost og styrer unna brus og annet unødvendig. I løp av de 3 mnd er regelen at hvis det ikke finnes i fryseren er det ikke på menyen. Vi handler overhodet ikke disse produktene i Norge. Anonymkode: 70c60...4da For et ufattelig dystopisk liv mange lever. Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #125 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For et ufattelig dystopisk liv mange lever. Anonymkode: 980d9...e6b En ørliten avsporing her: Utdyp gjerne hvordan du kan oppfatte innlegget som en beskrivelse av et dystopist tilværelse. At du subjektivt mener at det er "trist" kan så være, men "dystopisk»? Nix. Semantikk er spennende, og dystopisk er et "herlig" begrep. Men bruk det riktig i rett sammenheng.😂 Ellers om Harryhandel: Det er ikke hva det en gang var. Dårlig kronekurs får ta litt av skylden. Og for min del har det at jeg ikke lenger røyker (og tar med "litt" ekstra) gjort det vesentlig mindre lønnsomt. Men tar glatt med f.eks. 10 kilo Jarlsberg når det er på tilbud til 69,- og 79,- kroner kiloen. Men det gjelder det samme der som her hjemme: å utnytte lokketilbudene. Kjøtt er fremdeles billig, apotekvarer og selvsagt systembolaget (!). IKEA kan være svært mye billigere i Sverige, mange ganger 40% lavere. Men har en ikke stor husholdning, er avholdskvinne og ikkerøyker så er det ikke lenger voldsomt med kroner å spare hvis en bor litt unna grensen. Anonymkode: 8a835...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #126 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En ørliten avsporing her: Utdyp gjerne hvordan du kan oppfatte innlegget som en beskrivelse av et dystopist tilværelse. At du subjektivt mener at det er "trist" kan så være, men "dystopisk»? Nix. Semantikk er spennende, og dystopisk er et "herlig" begrep. Men bruk det riktig i rett sammenheng.😂 Anonymkode: 8a835...839 Var det noe du ikke forstod? Setningen min er fullstendig akseptabel, og "dystopisk" er et ord som fint kan brukes metaforisk for å beskrive ekstreme eller håpløse tilstander. Hvis du mener det kun skal brukes i snevre, bokstavelige sammenhenger, foreslår jeg at du tar det opp med en ordbokredaktør og ikke meg. Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #127 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var det noe du ikke forstod? Setningen min er fullstendig akseptabel, og "dystopisk" er et ord som fint kan brukes metaforisk for å beskrive ekstreme eller håpløse tilstander. Hvis du mener det kun skal brukes i snevre, bokstavelige sammenhenger, foreslår jeg at du tar det opp med en ordbokredaktør og ikke meg. Anonymkode: 980d9...e6b Jepp, jeg tok det opp med en som lever godt av å jobbe med andres språk: meg selv. Gir deg rett i at "dystopisk" er et ord som fint kan brukes metaforisk for å beskrive ekstreme eller håpløse tilstander – men ikke i denne konteksten. Svaret er underkjent. 😂 Men tilbake til svenskehandel nå, OK? Anonymkode: 8a835...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #128 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 21.30): Nordmenn harryhandlet i Sverige for 8 mrd kroner i perioden januar- oktober. Er det slik at alle på grensa kjører til Sverige? Hvor langt kjører folk liksom? Vi som bor på Vestlandet har jo ikke noe billigere mat enn andre steder, men her er det jo ikke akkurat mulig å reise over for å handle i utlandet… Anonymkode: 2eb0d...aec Det er en grunn til at det heter "harryhandel"....for det første så er det dårligere kjøttvarer der en i norge, for det andre sparer en svært lite om en regner tid og pris på å kjøre bil. Hvis du har spist bacon fra sverige så vet du at når du steker ei pakke av det, så dekker det såvidt ei brødskive, grunnen er ganske enkelt at det er tilsatt mye mer vann enn bacon i norge. Det eneste du kan handle som er samme kvalitet som i norge og lavere pris er alkohol og tobakksvarer. Hvis du kjøper rent kjøtt (unngå kjøttdeig,pølser og bacon) så sparer du også litt, men du skal kjøpe store mengder for å spare inn det turen faktisk koster deg. Anonymkode: 147f7...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #129 Del Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (2 timer siden): Man kommer jo ikke unna at Østfolds befolkning er Norges mest usunne. Mange på svenskehandel kjøper ekstremt mye godteri. Det er vel minst to kjempestore butikker på Nordby-senteret som bare selger godteri. I tillegg selger de mye godteri og brus i matvarebutikken. Og tilbudsvarer er stort sett det som inneholder mest fett og sukker eller på annen måte er usunt (det er akkurat som her hjemme). Nå er jo østfold å betegne som norges mest harry landsdel også, så at de handler i sverige kan like gjerne være at det skorter litt på regnekunnskapen. Tipper de handler øl, rulletobakk og smågodt......der er det litt å spare 🙂 Anonymkode: 147f7...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #130 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jepp, jeg tok det opp med en som lever godt av å jobbe med andres språk: meg selv. Gir deg rett i at "dystopisk" er et ord som fint kan brukes metaforisk for å beskrive ekstreme eller håpløse tilstander – men ikke i denne konteksten. Svaret er underkjent. 😂 Men tilbake til svenskehandel nå, OK? Anonymkode: 8a835...839 Å kjøre til et annet land for å fylle opp en fryser hver tredje måned, er dystopisk i min bok. Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #131 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan ikke se for meg at det er då innmari mange fordeler med å bosette seg på vestlandet🫣 Anonymkode: 987db...487 Hva med oss som bor på Østlandet, men egentlig har lyst til å se fjorder og bratte fjell? Jeg bare spør... Anonymkode: 856f2...815 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #132 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 7.36): Det evige kaoset med tog? bor i Oslo, har ikke handlet i Sverige på 5-6 år. Tar sjelden tog. Opplevde buss for tog for 4 år siden. Anonymkode: 1772f...575 Les resten av innlegget mitt da! Oslo er et u-land i forhold til togtrafikk. Så skal vi snart i gang med de meget omtalte «sydenbussene» som skal trafikkere på vinterveiene i Oslo. Alt dette gjør at jeg overhodet ikke savner harryhandel el lign Anonymkode: 3f723...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #133 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med oss som bor på Østlandet, men egentlig har lyst til å se fjorder og bratte fjell? Jeg bare spør... Anonymkode: 856f2...815 Du har hørt om Oslofjorden, eller? Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #134 Del Skrevet 17. november 2024 Bor 45 minutter fra grensen. Kjører dit en gang i måneden og handler mye. Kjøttdeig, kylling, egentlig alt utenom frukt og grønt. Norsk kjøttdeig smaker bedre, men den store prisforskjellen gjør det verdt å kjøpe den svenske kjøttdeigen. Fyller fryseren og har mat for hele måneden, kjøper kun supplement. Noe er galt med prisene i Norge når brød fra Råde Bakeri koster 50,- på Kiwi, men 35,- i Sverige. Og Jarlsberg koster halvparten enn den gjør i Norge. Samme med brunost og mye annet Anonymkode: d6020...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #135 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å kjøre til et annet land for å fylle opp en fryser hver tredje måned, er dystopisk i min bok. Anonymkode: 980d9...e6b Et oppdiktet, fremtidig skrekksamfunn? Anonymkode: 8f42a...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #136 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 22.21): Ikke noe savn. Har vært et par ganger i Nordby og Charlottenberg. Er mye tjukke folk med handlevogna full av Pepsi Max. Ha et normalt matforbruk, så klarer en seg fint uten svenskehandel. Anonymkode: c2a22...a99 Omg! Folk som dømmer andre…. Gode forbilder 😀 Bra du er såååå perfekt 🥳 Bor ikke nærme svenskegrensen, men har mye familie. De er verken tjukke eller drikker Pepsi Max. Likevel sparer de endel på enkelte ting og handler endel i Sverige. Anonymkode: 063e8...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #137 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et oppdiktet, fremtidig skrekksamfunn? Anonymkode: 8f42a...fee Sitat fra mitt tidligere innlegg: " Setningen min er fullstendig akseptabel, og "dystopisk" er et ord som fint kan brukes metaforisk for å beskrive ekstreme eller håpløse tilstander. Hvis du mener det kun skal brukes i snevre, bokstavelige sammenhenger, foreslår jeg at du tar det opp med en ordbokredaktør og ikke meg." Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #138 Del Skrevet 17. november 2024 Bor 40 min unne grensen. Hvis jeg kjører over er det ene for å ta en tur enn for å sprenghandle. Kjøper jeg kjøtt, skal det være av svensk opphav, ergo ikke mye å spare. Kjøpe dog noe ost, Creme fraiche, svensk melk. Det som er vesentlig billigere er brus, energidrikk og tobakk pluss ultraprosessert mat, dvs ting man egentlig ikke trenger. Anonymkode: 8b14f...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #139 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sitat fra mitt tidligere innlegg: " Setningen min er fullstendig akseptabel, og "dystopisk" er et ord som fint kan brukes metaforisk for å beskrive ekstreme eller håpløse tilstander. Hvis du mener det kun skal brukes i snevre, bokstavelige sammenhenger, foreslår jeg at du tar det opp med en ordbokredaktør og ikke meg." Anonymkode: 980d9...e6b Jeg siterte ordbok. Stoler mer på den enn sitater fra deg. Anonymkode: 8f42a...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #140 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg siterte ordbok. Stoler mer på den enn sitater fra deg. Anonymkode: 8f42a...fee Står det i ordboka at ordet ikke kan brukes metaforisk? Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå