Brunello Skrevet 17. november 2024 #101 Del Skrevet 17. november 2024 *Jenny* skrev (1 time siden): Folk reiser fra hele verden for å sitte med en paraplydrink lands Middelhavet og spise en kjøttbit fra EU, så jeg tror ikke det er noe problem. Tror du? Jeg synes i utgangspunktet storproduksjon av dyr slik de gjør på de største gårdene er problematisk. Dyra lever dårlig, blir proppet med antibiotika og gir dårlig kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #102 Del Skrevet 17. november 2024 (endret) *Jenny* skrev (1 time siden): Det du kommer med er jo et veldig godt regnestykke. Forskjellen på kyllingfilet er 65 %. Så hvis alle varer er i den kategorien (noe de ikke er, havregryn, mel og sukker som jeg kjøper er for eksempel over 100 %, mens yoghurt er kanskje bare 20-30 %) så vil man i realiteten kjøpe varer for nesten 5000 kroner i Sverige og fortsatt holde seg under tollens 3000 kroners grense for dagsturer. Kroneforskjellen utgjør litt for dem som ikke har skaffet seg en svensk bankkonto og handler mye, mens har man bensinbil kan man i det minste tanke opp i Sverige for ca 17-18 kr l. Til og med den norske (dritt-)laksen er rimeligere i Sverige. Det er vel i samme kategorien som @Brunello skriver om at dårlig kjøtt i EU. Og som alle kan fortelle deg, utvalget er mye, mye bedre. Yoghurt-hylla er en drøm, nøtter, tørka linser og erter, svensk honning, pasta, ris og andre lagervarer. Alle store matbutikker har en virkelig god "Global mat"-hylle. For oss som liker å lage mat er Sverige drømmelandet. Bortsett fra brød. Brød kan de ingenting om, men til gjengjeld har de en kornsorthyhlle som får oss brødbakere til å grine. Av og til lurer jeg på regnestykkene i trådene om svenskehandel. Får inntrykk av at det som sammenligning benyttes tilbudspris i Sverige på frossent kyllingbryst i store pakninger mot små pakninger av fersk kyllingbryst hos Meny. Min erfaring er at tilbudspris hos maximat et litt rimeligere enn tilbudspris i Norge. Og når det gjelder utvalget, er ikke utvalget i grensebutikker representativt for hele Sverige. Jeg har vært på Ica noen timers kjøretur inn i Sverige, og det var vesentlig dårligere enn vår lokale REMA. Og bensinprisene er det samme. Har flere ganger sett dyrere pumpeprisen på bensinstasjonen ved Nordbysenteret enn pumpeprisen i Oslo. Også her virker det som om man bruker den laveste prisen en noen gang har sett i Sverige og sammenligner med den dyreste man har sett i Norge. Endret 17. november 2024 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 17. november 2024 #103 Del Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (11 minutter siden): Jeg synes i utgangspunktet storproduksjon av dyr slik de gjør på de største gårdene er problematisk. Dyra lever dårlig, blir proppet med antibiotika og gir dårlig kjøtt. Kanskje de samme folka som velger å kjøpe norsk oppdrettslaks. I Norge. Og beklager til TS for fullstendig trådkupping. @Brunello, vi burde ta denne debatten i en annen tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #104 Del Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (51 minutter siden): Av og til lurer jeg på regnestykkene i trådene om svenskehandel. Får inntrykk av at det som sammenligning benyttes tilbudspris i Sverige på frossent kyllingbryst i store pakninger mot små pakninger av fersk kyllingbryst hos Meny. Min erfaring er at tilbudspris hos maximat et litt rimeligere enn tilbudspris i Norge. Og når det gjelder utvalget, er ikke utvalget i grensebutikker representativt for hele Sverige. Jeg har vært på Ica noen timers kjøretur inn i Sverige, og det var vesentlig dårligere enn vår lokale REMA. Og bensinprisene er det samme. Har flere ganger sett dyrere pumpeprisen på bensinstasjonen ved Nordbysenteret enn pumpeprisen i Oslo. Også her virker det som om man bruker den laveste prisen en noen gang har sett i Sverige og sammenligner med den dyreste man har sett i Norge. Jeg sammenlignet prisen på First Price-kylling på Spar, mot denne Erbjudanden | Charlottenbergs Shoppingcenter som riktignok er frossen. Jeg er klar over at øl etc. er billigere i Sverige, men det er jo helt idiotisk å dra dit for å kjøpe det, da det er øl jeg ikke hadde drukket i utgangspunktet. Jeg vet at norske bønder for tiden får betalt av staten for ikke å produsere mer kylling, ettersom det allerede er produsert for mye i år og enda mer vil føre til at prisene hadde gått ned. Og det ønsker jo ingen (unntatt forbrukerne). Anonymkode: 980d9...e6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #105 Del Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (9 timer siden): Ingen sier det fordi de ikke forstår det. Alle klager på prisene i Norge, men dersom man ser bort fra alkohol og tobakk, er norske priser ikke noe høyere enn i andre land når man justerer for lønn. For mye snarere tvert imot. Som norsk på harrytur er det jo irrelevant å justere for svensk lønn. Anonymkode: 9f168...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #106 Del Skrevet 17. november 2024 *Jenny* skrev (2 timer siden): Det du kommer med er jo et veldig godt regnestykke. Forskjellen på kyllingfilet er 65 %. Så hvis alle varer er i den kategorien (noe de ikke er, havregryn, mel og sukker som jeg kjøper er for eksempel over 100 %, mens yoghurt er kanskje bare 20-30 %) så vil man i realiteten kjøpe varer for nesten 5000 kroner i Sverige og fortsatt holde seg under tollens 3000 kroners grense for dagsturer. Kroneforskjellen utgjør litt for dem som ikke har skaffet seg en svensk bankkonto og handler mye, mens har man bensinbil kan man i det minste tanke opp i Sverige for ca 17-18 kr l. Til og med den norske (dritt-)laksen er rimeligere i Sverige. Det er vel i samme kategorien som @Brunello skriver om at dårlig kjøtt i EU. Og som alle kan fortelle deg, utvalget er mye, mye bedre. Yoghurt-hylla er en drøm, nøtter, tørka linser og erter, svensk honning, pasta, ris og andre lagervarer. Alle store matbutikker har en virkelig god "Global mat"-hylle. For oss som liker å lage mat er Sverige drømmelandet. Bortsett fra brød. Brød kan de ingenting om, men til gjengjeld har de en kornsorthyhlle som får oss brødbakere til å grine. Jeg tilhører de som blir smådeprimert av å handle på Kiwi og Rema, men ettersom jeg bor i Oslo har jeg egentlig mer enn nok av utvalg. Jacobs på Majorstuen, Mathallen og mange andre spesialbutikker som til sammen har et langt større utvalg enn man finner på svenske kjøpesentre. Er veldig i tvil om det er noe å spare på å reise til Sverige, med mindre man er storforbruker av øl, snus og brus. Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #107 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som norsk på harrytur er det jo irrelevant å justere for svensk lønn. Anonymkode: 9f168...5cc Helt greit å si at det er billig, men når man klager på norske priser i tillegg blir det feil. Norske priser er høyere fordi norske lønninger er høyere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #108 Del Skrevet 17. november 2024 Folk som hamstrer mengder av brus, alkohol, snus, røyk og smågodt…. Trenger man egentlig dette? Anonymkode: 41eb5...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #109 Del Skrevet 17. november 2024 Det er vel turen og utvalget som er det vitkigste for mange, med mindre man bruker veldig mye av det som er billigere - som nevnt enkelte varer, mye brus og sånt... For vi som bor i sentrum i Oslo og handler det meste innen gåavstand, blir det også som å ta en storhandel i nye og ne, der man fyller litt opp med ymse varer. Det blir da som å kjøre litt lengre enn til Obs eller lignende. For egen del er det en del av utvalget innen f.eks sild og ost som frister mest. Anonymkode: 54df7...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #110 Del Skrevet 17. november 2024 Med de summene på svenskehandel (finlandshandel er sikkert i tillegg), så kan det være både mange som handler litt eller førre som handler mye. Det er en mulighet noen i Norge har, når renta biter og den vanlige handleposen svir, mens andre ikke har det. Ja, det er frivillig å bo feks på Vestlandet, og ja, livet er urettferdig. Det går vel likevel an å kjenne på det, når mange sparer tusenvis av kroner på handelslekkasje, mens andre må ta skikkelig kjipe valg fordi vi ikke har denne innsparingsmuligheten. De jeg kjenner på Østlandet med feks små barn og høy gjeld, har en mulighet til å la være å handle i Sverige/Finland og kan dermed leve på et helt annen måte akkurat nå. Det er mye å spare og da tenker jeg ikke på alkohol og sigaretter. De fleste problemene på KG har ikke quickfikser, men å komme med et hjertesukk må da være innafor. Anonymkode: 2eb0d...aec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #111 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg bor nå to timer unna grensa og er i Sverige hver tredje måned.det var jeg også da jeg bodde fem timer unna grensa. På tre måneders forbruk av en medisin jeg går på sparer jeg over 8000 kr. Jeg ville vært idiot hvis jeg ikke tok turen over. Kjøper også medisiner og diverse mat når jeg først er der. Anonymkode: 07d8a...c6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #112 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 21.42): Ja, hva med oss? 🤷♀️ Det er vel forhåpentligvis andre fordeler som veier opp og forklarer at man har bosatt seg der man bor? Anonymkode: 56f45...662 Kan ikke se for meg at det er då innmari mange fordeler med å bosette seg på vestlandet🫣 Anonymkode: 987db...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 17. november 2024 #113 Del Skrevet 17. november 2024 (endret) Brunello skrev (10 timer siden): Det er det dårligigste de produserer. De selger overskuddet, det vil si det de ikke får solgt på hjemmemarkedet. Dette tror jeg er litt en myte som er spredd av den norske bondestanden. Du er klar over at kvalitetskravet til f.eks. fisk er så høy i EU at mye av den norske fisken vi kjøper ikke er tillatt i EU men blir solgt i Norge? Edit: Den er ikke tillatt eksportert. Endret 17. november 2024 av bvp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #114 Del Skrevet 17. november 2024 Det er jo frivillig hvor man bor! Dere ser havet! Det gjør ikke en som bor på finnskogen. Jeg bor ganske langt nord har 40 min til Sverige. Har ikke vært i Sverige på flere år, og da var det pga ferie, ikke pga handling. Så nei, det er ikke alle som handler i Sverige bare fordi det er nært. Ikke er det spesielt mye billigere heller, ikke her nord i hvertfall. Anonymkode: e3137...07f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 17. november 2024 #115 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan ikke se for meg at det er då innmari mange fordeler med å bosette seg på vestlandet🫣 Anonymkode: 987db...487 Haha! Ta turen utanfor ring 3 og bli overraska! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #116 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Folk som hamstrer mengder av brus, alkohol, snus, røyk og smågodt…. Trenger man egentlig dette? Anonymkode: 41eb5...b60 Tror du virkelig det er det alle kjøper? Jeg kjøper medisiner, vitaminer, medisinsk utstyr, hobbyutstyr, brødposer, støvsugerposer, mel av ymse slag, nøtter av ymse slag, bønner, linser og erter, ost, krydder, løk, avokado og fersk sopp. Anonymkode: 07d8a...c6e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #117 Del Skrevet 17. november 2024 bvp skrev (1 minutt siden): Dette tror jeg er litt en myte som er spredd av den norske bondestanden. Du er klar over at kvalitetskravet til f.eks. fisk er så høy i EU at mye av den norske fisken vi kjøper ikke er tillatt i EU men blir solgt i Norge? Jeg har kjøpt EU kjøtt i Sverige. Det er dårlig kvalitet. Entrecôten som selges går greit til å male opp å lage burgere av. Og spesielt svinekjøttet er katastrofe når det gjelder dyrevelferd og antibiotika-bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #118 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du virkelig det er det alle kjøper? Jeg kjøper medisiner, vitaminer, medisinsk utstyr, hobbyutstyr, brødposer, støvsugerposer, mel av ymse slag, nøtter av ymse slag, bønner, linser og erter, ost, krydder, løk, avokado og fersk sopp. Anonymkode: 07d8a...c6e Man kommer jo ikke unna at Østfolds befolkning er Norges mest usunne. Mange på svenskehandel kjøper ekstremt mye godteri. Det er vel minst to kjempestore butikker på Nordby-senteret som bare selger godteri. I tillegg selger de mye godteri og brus i matvarebutikken. Og tilbudsvarer er stort sett det som inneholder mest fett og sukker eller på annen måte er usunt (det er akkurat som her hjemme). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #119 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg bor nå to timer unna grensa og er i Sverige hver tredje måned.det var jeg også da jeg bodde fem timer unna grensa. På tre måneders forbruk av en medisin jeg går på sparer jeg over 8000 kr. Jeg ville vært idiot hvis jeg ikke tok turen over. Kjøper også medisiner og diverse mat når jeg først er der. Anonymkode: 07d8a...c6e Hvilken medisin er dette? Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #120 Del Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (8 minutter siden): Man kommer jo ikke unna at Østfolds befolkning er Norges mest usunne. Mange på svenskehandel kjøper ekstremt mye godteri. Det er vel minst to kjempestore butikker på Nordby-senteret som bare selger godteri. I tillegg selger de mye godteri og brus i matvarebutikken. Og tilbudsvarer er stort sett det som inneholder mest fett og sukker eller på annen måte er usunt (det er akkurat som her hjemme). Nå er det jo ikke sånn at alle harryhandler på Svinesund. Anonymkode: 07d8a...c6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå