AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #81 Del Skrevet 16. november 2024 Vi bor ca 40 minutter unna grensa. Mannen min jobber ofte i Fredrikstad området og tar turen over innimellom for å fylle på med glutenfrie varer, kjøtt og ost. Ellers handler vi det meste her i landet. Anonymkode: 01b6a...cfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 16. november 2024 #82 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg skjønner ikke dere som sier det ikke er rimeligere i Sverige, og at det ikke lønner seg. Alt - nesten - er rimeligere. Jeg kan kun komme på et par matvarer, blant annet soyasaus, som er dyrere. Trevarer skal visstnok også være rimeligere i Norge, men hva drar til Sverige for å kjøpe plank? Jeg handler aldri brus, alkohol eller tobakk i Sverige, og likevel sparer jeg masse penger på å handle der. Det som kan lønne seg enda mer er å opprette en svensk bankforbindelse og få seg kort. Når krona er sterk overfører man penger til kontoen og handler for svenske kroner. Men selv om også tekniske duppeditter er rimeligere i Sverige kan det lønne seg å kjøpe i Norge, fordi vi har større rettigheter når ting går i stykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #83 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 21.26): Hva med dere som ikke bor nært grensa? Nei altså dere bor ikke nært grensa og kan ikke handle jevnlig i Sverige. Hva er det egentlig du spør om eller lurer på....? Anonymkode: 2708d...3dd Virker som noen tenker sånn. Du ser det samme når det feks er tilbud hos flyselskapene, da flommer kommentarfeltene hos flyselskapene over med "jamen hva med oss som bor i Ytre Gapatrosten 14 mil nord for Alta, hvorfor er det dyrere for oss å reise??? SPOCA skrev (6 timer siden): Ja, sånn er det. Livet er urettferdig noen ganger. Livet er kanskje urettferdig, men jeg har inntrykk av at de fleste som bor på Vestlandet gjør det frivillig. Og hvis man heller vil bo i Bergen enn i Mysen er det ikke urettferdig at man har lengre vei til svenskegrensa. Anonymkode: 9f168...5cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #84 Del Skrevet 16. november 2024 Brunello skrev (På 13.11.2024 den 21.18): Jeg handler i Sverige tre til fem ganger i året. Følger litt med på hva andre handler og hva slags produkter det er mye av. Ekstremt mye usunts. Kjøttdeig handler jeg også, men det er ikke det sundeste man kan spise. Du følger med på andre? Herregud så pinlig Anonymkode: 83450...c07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #85 Del Skrevet 16. november 2024 Bor 1.5 time fra Svinesund. Drar annenhver mnd og skal over i morgen. Anonymkode: fae04...b0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. november 2024 #86 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du følger med på andre? Herregud så pinlig Anonymkode: 83450...c07 Ser i ovnene på gøy. Det er morsomt å se hvor mye dritt folk kjøper. Og i alle trådene om grensehandel skrytes set av utvalget. Bare tull. 95% av de som handler i Sverige handler overskuddskjøtt fra Irland, Tyskland, Danmark og andre Eu land samt mye usunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #87 Del Skrevet 17. november 2024 *Jenny* skrev (12 timer siden): Jeg skjønner ikke dere som sier det ikke er rimeligere i Sverige, og at det ikke lønner seg. Alt - nesten - er rimeligere. Jeg kan kun komme på et par matvarer, blant annet soyasaus, som er dyrere. Trevarer skal visstnok også være rimeligere i Norge, men hva drar til Sverige for å kjøpe plank? Jeg handler aldri brus, alkohol eller tobakk i Sverige, og likevel sparer jeg masse penger på å handle der. Det som kan lønne seg enda mer er å opprette en svensk bankforbindelse og få seg kort. Når krona er sterk overfører man penger til kontoen og handler for svenske kroner. Men selv om også tekniske duppeditter er rimeligere i Sverige kan det lønne seg å kjøpe i Norge, fordi vi har større rettigheter når ting går i stykker. Nå vet jeg ikke hva det lønner seg mest å kjøpe, men ser feks det er kyllingfilet til 85 kroner per kilo der. I Norge koster det vel 140 kroner for den rimeligste. Da sparer jeg altså 55 kroner per kilo, og hvis jeg holder meg til kvota på 10 kilo sparer jeg 550 kroner. Er det dette jeg bør kjøre fra Oslo for å spare? Jeg skjønner ikke hvordan det kan lønne seg, nei. Anonymkode: 980d9...e6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #88 Del Skrevet 17. november 2024 bor 2,5t unna og er over hver tredje mnd cirka. Kjøper da kjøtt, kylling, ost, pålegg og saft i hovedsak, men ofte annet også, for 1-2mnd av gangen. Anonymkode: ed61d...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #89 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Spiser du mye kjøtt kan du spare mye på å handle i Sverige. Anonymkode: 89c41...e63 Da må du riktignok spise kjøtt fra overskuddslageret til EU, men det er det vel verdt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #90 Del Skrevet 17. november 2024 Bor 1,5 time unna Nordbysenteret så drar dit innimellom og skal dit i morgen. Det er ikke bare prisen, men utvalget og større pakker av mye. Har også bodd mange år i Sverige så er vant til merkevarene. Anonymkode: b6312...5af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #91 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 21.40): Det er jo store deler av Østlandet som har kort vei til Sverige. Er kanskje 1,5 mill som har mindre enn tre timer å reise til Sverige, og mange mye kortere. Jo nræmere grensa folk bor, jo oftere tar de nok turen. Noen bruker gjerne en dag i måneden på en slik tur. Selv har vi ca 2,5 timer i bil til Sverige, men vi driver ikke med Harryhandel av den grunn. Handler gjerne i Sverige om vi er der på ferie, eller besøker familie nær grensa, men vi reiser aldri dit bare for å handle. Vet imidlertid om andre her i bygda som tar en handletur til Sverige minst hver måned, og noen oftere enn det. Anonymkode: df9dd...faf Du vet ikke hvor stort Østlandet er? Indre strøk av Østlandet har langt til Sverige. Østlandet er ikke bare Det Sentrale Østland!! Anonymkode: be2d0...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #92 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du kun skal kjøpe 10 kg kyllingfilet så er det ikke noe å spare på å kjøre t/r Oslo Anonymkode: 9240f...09f Nei vel. Kan du da forklare meg hva mer jeg bør kjøpe på en slik tur, og hvor mye jeg sparer? Anonymkode: 980d9...e6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #93 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er galt med det? Anonymkode: 9240f...09f Det er det dårligigste de produserer. De selger overskuddet, det vil si det de ikke får solgt på hjemmemarkedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #94 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet jo ikke hva du liker og ikke, men det du sparer mest på er alkohol og tobakk. Øl tjener du mer på i % enn sprit. Bacon er mye billigere, ost er billigere, brød. Det meste er billigere Anonymkode: 9240f...09f Selvsagt er det billigere. Rekk opp hånda alle som vil bytte til svenske lønninger og svenske priser. Jeg vil tro de som rekker opp hånda ikke handler myr i Sverige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #95 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det vel ingen som har sagt heller? Spørsmålet til den jeg svarte var hva man sparer på å handle i Sverige Anonymkode: 9240f...09f Ingen sier det fordi de ikke forstår det. Alle klager på prisene i Norge, men dersom man ser bort fra alkohol og tobakk, er norske priser ikke noe høyere enn i andre land når man justerer for lønn. For mye snarere tvert imot. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #96 Del Skrevet 17. november 2024 Vi burde fått noe i Haugesund. I Stavanger har de gigaboks. Om det e billigere der vet jeg ikke Anonymkode: 4774f...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. november 2024 #97 Del Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (27 minutter siden): Ingen sier det fordi de ikke forstår det. Alle klager på prisene i Norge, men dersom man ser bort fra alkohol og tobakk, er norske priser ikke noe høyere enn i andre land når man justerer for lønn. For mye snarere tvert imot. https://www.nettavisen.no/okonomi/innkjopspriser-pa-gronnsaker-antyder-skyhoye-marginer/s/5-95-2109261#am-comments Jeg har flaks for jeg kan handle på Storcash så innprisene er bare 1-5 kr under det jeg betaler (+mva, men det er det på Rema innpriser og) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. november 2024 #98 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi burde fått noe i Haugesund. I Stavanger har de gigaboks. Om det e billigere der vet jeg ikke Anonymkode: 4774f...7b0 Næ ikke noe spesielt det er derimot store forpakninger noe jeg liker, men handler lite der selv om de er i Bergen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 17. november 2024 #99 Del Skrevet 17. november 2024 Brunello skrev (7 timer siden): Da må du riktignok spise kjøtt fra overskuddslageret til EU, men det er det vel verdt? Folk reiser fra hele verden for å sitte med en paraplydrink lands Middelhavet og spise en kjøttbit fra EU, så jeg tror ikke det er noe problem. Tror du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 17. november 2024 #100 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå vet jeg ikke hva det lønner seg mest å kjøpe, men ser feks det er kyllingfilet til 85 kroner per kilo der. I Norge koster det vel 140 kroner for den rimeligste. Da sparer jeg altså 55 kroner per kilo, og hvis jeg holder meg til kvota på 10 kilo sparer jeg 550 kroner. Er det dette jeg bør kjøre fra Oslo for å spare? Jeg skjønner ikke hvordan det kan lønne seg, nei. Anonymkode: 980d9...e6b Det du kommer med er jo et veldig godt regnestykke. Forskjellen på kyllingfilet er 65 %. Så hvis alle varer er i den kategorien (noe de ikke er, havregryn, mel og sukker som jeg kjøper er for eksempel over 100 %, mens yoghurt er kanskje bare 20-30 %) så vil man i realiteten kjøpe varer for nesten 5000 kroner i Sverige og fortsatt holde seg under tollens 3000 kroners grense for dagsturer. Kroneforskjellen utgjør litt for dem som ikke har skaffet seg en svensk bankkonto og handler mye, mens har man bensinbil kan man i det minste tanke opp i Sverige for ca 17-18 kr l. Til og med den norske (dritt-)laksen er rimeligere i Sverige. Det er vel i samme kategorien som @Brunello skriver om at dårlig kjøtt i EU. Og som alle kan fortelle deg, utvalget er mye, mye bedre. Yoghurt-hylla er en drøm, nøtter, tørka linser og erter, svensk honning, pasta, ris og andre lagervarer. Alle store matbutikker har en virkelig god "Global mat"-hylle. For oss som liker å lage mat er Sverige drømmelandet. Bortsett fra brød. Brød kan de ingenting om, men til gjengjeld har de en kornsorthyhlle som får oss brødbakere til å grine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå