Gå til innhold

Svenskehandelen til nye høyder- hva med oss som bor langt unna grensa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor 20 min. unna grensa. Kjører sjelden til Sverige for å handle, og handler lite når jeg først er der. Derimot er jeg oftere en tur til Strømstad for å hente pakker da mange nettbutikker ikke sender utenfor EU (evt. for å slippe dyr fortolling). Da er det veldig greit å oppgi adressen til posten i Strømstad isteden og kjøre dit for å hente pakken. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-jk- skrev (22 minutter siden):

Jeg bor 20 min. unna grensa. Kjører sjelden til Sverige for å handle, og handler lite når jeg først er der. Derimot er jeg oftere en tur til Strømstad for å hente pakker da mange nettbutikker ikke sender utenfor EU (evt. for å slippe dyr fortolling). Da er det veldig greit å oppgi adressen til posten i Strømstad isteden og kjøre dit for å hente pakken. 

Fungerer det greit med tjenesten gjennom Postnord? Har du opplevd at selskaper kvier seg for å sende til en poste restante-adresse? 

Anonymkode: 8a835...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De fleste sparer ja. Tror du de fleste ikke er økonomiske og stokk dumme?

Anonymkode: fae04...b0a

Jeg setter ingen likhetstegn mellom stokk dum og uøkonomisk. Akkurat det får stå for din regning. :eeeh: 

At folk er uøkonomiske: ja absolutt! 

Anonymkode: b6ae8...562

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Asker, så det er ikke veldig langt å kjøre over med elbilen, men det er ikke en svipptur på 30 min heller.

Noen ganger er vi der en gang i måneden, andre ganger kan det gå flere måneder uten.

Leste noen kommentarer om at de som handler i Sverige har dårlig kosthold, og kun kjøper usunne varer. Det kan jo se sånn ut, for det man sparer på er jo nettopp det usunne😅 Vi fyller opp med snus, noe vi sparer mye på, og pepsi max. Det er jo en måneds forbruk eller mer, så det ser jo voldsomt ut. Det samme med karbonadedeigen som ikke er norsk kvalitetskjøtt akkurat. Vi kjøper ting vi kan spare på fordi det er store forpakninger, og litt dårligere kvalitet enn hjemme, men kostholdet vårt er heldigvis mer balansert enn det du ser i handlevognen min i Sverige.

Jeg reiser ikke til Sverige for å kjøpe friske grønnsaker liksom, det har jeg god tilgang på hjemme. 

Anonymkode: 90a39...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi bor i Asker, så det er ikke veldig langt å kjøre over med elbilen, men det er ikke en svipptur på 30 min heller.

Noen ganger er vi der en gang i måneden, andre ganger kan det gå flere måneder uten.

Leste noen kommentarer om at de som handler i Sverige har dårlig kosthold, og kun kjøper usunne varer. Det kan jo se sånn ut, for det man sparer på er jo nettopp det usunne😅 Vi fyller opp med snus, noe vi sparer mye på, og pepsi max. Det er jo en måneds forbruk eller mer, så det ser jo voldsomt ut. Det samme med karbonadedeigen som ikke er norsk kvalitetskjøtt akkurat. Vi kjøper ting vi kan spare på fordi det er store forpakninger, og litt dårligere kvalitet enn hjemme, men kostholdet vårt er heldigvis mer balansert enn det du ser i handlevognen min i Sverige.

Jeg reiser ikke til Sverige for å kjøpe friske grønnsaker liksom, det har jeg god tilgang på hjemme. 

En måneds forbruk av Pepsi max er vel ikke så mye? 4 flasker? Ser ikke så voldsomt ut det

Anonymkode: c4c3a...de9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fungerer det greit med tjenesten gjennom Postnord? Har du opplevd at selskaper kvier seg for å sende til en poste restante-adresse? 

Anonymkode: 8a835...839

Fungerer greit med PostNord, DHL osv. Bruker ikke Poste Restante adresse, oppgir bare mitt navn og så postadressen til postkontoret (Prästangsvägen 15, 45233 Strömstad). Da havner det der om det kommer med PostNord, og på ICA Kvantum om det kommer med DHL. Er det Schenker så havner det på et annet utleveringssted, husker ikke hva det heter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En måneds forbruk av Pepsi max er vel ikke så mye? 4 flasker? Ser ikke så voldsomt ut det

Anonymkode: c4c3a...de9

..."eller mer", som det står.

Også er kanskje ikke ditt forbruk det samme som min families forbruk. Poenget, hvis det var vanskelig, er jo at det som er billig i Sverige er kjøtt, brus, tobakk, alkohol og godteri f.eks, så noens handlevogn på "harryhandel" representerer ikke det fulle kostholdet til en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 timer siden):

Fungerer greit med PostNord, DHL osv. Bruker ikke Poste Restante adresse, oppgir bare mitt navn og så postadressen til postkontoret (Prästangsvägen 15, 45233 Strömstad). Da havner det der om det kommer med PostNord, og på ICA Kvantum om det kommer med DHL. Er det Schenker så havner det på et annet utleveringssted, husker ikke hva det heter. 

Posten har egen Poste Restante avdeling i Strømstad, den ligger på Karlsgatan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan folk kan mene at det ikke er noe å spare på å handle i Sverige. Siste handletur kjøpte jeg melk til halvparten av norsk pris. Epler og pærer til 20 kr/kg, agurk til 13 kr og 1 kg kvarg til 42 kr. Jeg småhandler fordi jeg bor nærme nok til at det ikke koster noe å dra dit. Hvis jeg hadde bodd lenger unna så måtte jeg planlagt handleturene bedre, men det hadde fortsatt vært mye å spare. 

Anonymkode: 5ca48...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor en times tid unna Charlottenberg. Vi reiser over kanskje en eller to turer i halvåret. Kjøper brus, kaffe, vaskemidler og tunnbrød i grove trekk. Og noe noe godis som man ikke finner i Norge. Vi drikker lite brus men kjekt å ha til bursdager og selskaper. Vi drikker ikke og bruker heller ikke snus og tobakk men det er en koselig tur å ta med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 6470d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (3 timer siden):

Posten har egen Poste Restante avdeling i Strømstad, den ligger på Karlsgatan. :)

Nei, det er et privat firma som ikke har noe med Posten å gjøre. Det koster også penger. Ingen grunn til å bruke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk kan mene at det ikke er noe å spare på å handle i Sverige. Siste handletur kjøpte jeg melk til halvparten av norsk pris. Epler og pærer til 20 kr/kg, agurk til 13 kr og 1 kg kvarg til 42 kr. Jeg småhandler fordi jeg bor nærme nok til at det ikke koster noe å dra dit. Hvis jeg hadde bodd lenger unna så måtte jeg planlagt handleturene bedre, men det hadde fortsatt vært mye å spare. 

Anonymkode: 5ca48...3eb

Jeg vet, det er akkurat som om de ikke vil høre. Men det gjør jo ingenting det, da blir det mer til oss (andre) 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler en del i Sverige, da de har mye bedre utvalg på vegetarprodukter enn i Norge. 

Anonymkode: 57292...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor ca 1,5 time unna, men er ikke i Sverige så ofte. Kanskje 1-2 ganger i kvartalet max. Synes ikke man sparer så mye da de svenske prisene har økt og den svenske krona er omtrent den samme som den norske. Kjøper aldri meieriprodukter eller frukt og grønt der, disse prisene blir i mange tilfeller dyrere enn i Norge. Brus er heller ikke spesielt billig. Eneste vi sparer på er bacon og av og til biff av ymse slag, så da lønner seg seg lite. 

Anonymkode: 4cc7b...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...