Gå til innhold

Svenskehandelen til nye høyder- hva med oss som bor langt unna grensa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor 1,5 time unna, men er der kanskje 1 gang annenhvert år. Jeg røyker/snuser ikke, drikker ikke alkohol og drikker ikke brus. Så vil jeg bare ha kjøtt og kylling fra Skandinavia. Da blir det billigere å ikke reise. 

Anonymkode: 15473...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker bare mer penger på å handle der en i Norge. Jeg ender med å kjøpe masse brus og godis jeg helt klart hadde klart meg uten. Pluss drivstoff for å kjøre de 2 t det tar. Men jeg er enslig, så er grenser for hvor mye mat jeg trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 15 min til nærmeste matbutikk i Sverige, ca halvparten til butikken i Norge, som har dårligere utvalg. Jeg koster på med de ekstra minuttene ukentlig. 

Anonymkode: eeaf1...32c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at alle på grensa kjører til Sverige? Hvor langt kjører folk liksom?

Hva da med dere som bor på vestlandet? Dere handler der dere handler.

Vi som bor nærmere grensen, tar gjerne en tur dit. Handler ca hver 6 uke i Sverige. Tar ca 50 min å kjøre en vei og storhandler da. Sparere selvsagt en del på det. Merker jo at den norske handelen ikke tar like stor andel av dagligvarehandelen. Men melk og brød kjøpes i norge (kun fordi ungen som faktisk konsumerer dette liker det norske best, mens jeg som ikke spiser det liker det svenske best 😛)

Anonymkode: 267ba...98b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er en teit "fordom", men jeg innbiller meg at mange av dem som haeryhandler i Sverige er overvektige og generelt er usunne🙈 Det har sikkert noe med den serien som gikk på tv før, med det store kjøpesenteret, som jeg ikke husker hva het🙈😅 Det verste er at jeg har vært der en gang, mannen og jeg skulle til Drammen, og da kjørte vi over grensen en dag. Skal sies at vi sikkert er dem som har brukt minst tid der inne, vi var der ikke en hel time en gang🙈😂 Vi spiste ved siden av og dro tilbake😄

Anonymkode: 28283...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mulig dette er en teit "fordom", men jeg innbiller meg at mange av dem som haeryhandler i Sverige er overvektige og generelt er usunne🙈 Det har sikkert noe med den serien som gikk på tv før, med det store kjøpesenteret, som jeg ikke husker hva het🙈😅 Det verste er at jeg har vært der en gang, mannen og jeg skulle til Drammen, og da kjørte vi over grensen en dag. Skal sies at vi sikkert er dem som har brukt minst tid der inne, vi var der ikke en hel time en gang🙈😂 Vi spiste ved siden av og dro tilbake😄

Serien som gikk på TV var fra Ullared og det kan ikke sammenlignes med de andre kjøpesentrene i Sverige, på Ullared var det plukket ut folk som hadde underholdningsverdi, andre steder er det normale kunder, regner med dere var på Nordby eller Svinesund, det samme ser man egentlig i den serien fra enkelte campingplasser, det var faktisk steder som sa nei til å bli med i serien fordi de var redd de skulle få dårlig rykte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått med deg at kronen har blitt svakere og varer har blitt dyrere. Ganske høy inflasjon i år. Det at vi handler mer i kr enn i 2023 kan jeg godt forstå. Men det er ikke på grunn at vi handler mer, alt har rett og slett blitt dyrere.

Anonymkode: d7f20...211

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor 1,5 time unna charlottenberg. Handler der relativt ofte. Har elbil, så bruker ikke mye på drivstoff. Vi er også ofte i sverige pga familie der, og da passer vi alltid på å handle.

Ikke så lett med harryhandel når man bor på vestlandet, nei. Dere får kombinere ferietur og harryhandel en gang kanskje. 

Anonymkode: 6741c...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor to timer unna. Vært på Harryhandel et par ganger i mitt voksne liv, og jeg er over 50. 

Turen kostet jo litt, vi spiste middag ute, og handlet unødvendige ting. Ikke like god kvalitet på f.eks kjøttdeig.

Hadde vi vært fattige, så hadde vi kanskje drevet med det. Men er det virkelig så mye å spare da? Om man ikke røyker, snuser, drikker masse brus og spiser mye godteri?

Anonymkode: f548a...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke så lett med harryhandel når man bor på vestlandet, nei. Dere får kombinere ferietur og harryhandel en gang kanskje. 

Anonymkode: 6741c...797

Håper Sverige kan starte opp med billige matbutikker i hele Norge.

Anonymkode: 9ab59...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kanskje vært med på økningen.... men jeg har ikke helt oversikt over hvor mange ganger i året vi krysser grensen og handler. Normalt er det to familiebesøk i året, hvor vi da handler på det nærmeste stedet og det som er nærmest her vi bor - er vi kanskje to-tre ganger i året. Det ble en ekstra tur i år, hvor vi kjøpte litt til konfirmasjonen vi hadde. 

Det som kjøpes av kjøtt, er stort sett til en eller to middager, noe drikkevarer, sukker &mel, pasta. Men det vi sparer - går nok bort i reisekostnader/tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg bor 10 minutter unna Svinesund, og sparer mye på å handle i Sverige. Opprinnelig bodde jeg på vestlandet, men så ble jeg syk og etterhvert ufør. Da måtte jeg finne måter å kutte i utgiftene på, og dermed endte jeg opp her ved svenskegrensen. 

Anonymkode: 5ca48...3eb

Unnskyld for uvitenheten. Kan man bosette seg hvor man vil i norge når man er uføretrygdet eller må man søke uføre på nytt om man flytter på seg? Spør grunnet søster som nettopp ble ufør (rygg) og da kan det jo være et alternativ å flytte på seg om det går :)

Anonymkode: d6fa5...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 2,5 time unna og reiser over noen ganger i året.

De har generelt et større vareutvalg, spesielt når det gjelder glutenfritt.

Og til julebaksten har de sirup i flasker med desilitermål på. Mindre klin enn bokser. 

Vi handler ikke godteri eller tobakk. 

Jeg handler ikke i Sverige for å spare penger, men pga mye bedre vareutvalg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unnskyld for uvitenheten. Kan man bosette seg hvor man vil i norge når man er uføretrygdet eller må man søke uføre på nytt om man flytter på seg? Spør grunnet søster som nettopp ble ufør (rygg) og da kan det jo være et alternativ å flytte på seg om det går :)

Anonymkode: d6fa5...d2d

Ja, selvsagt (?) kan man flytte og bo hvor man vil i landet..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Sørlandet og tar en sverigetur innimellom. Vi sparer ikke noe på turen pga drivstoffutgifter, men tar det som en tur og handler matvarer og godteri vi ikke får her hjemme :) 

Anonymkode: 6d690...400

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, hvorfor skriver du "hva med oss"? Mener du dere burde fått gratis flyturer til Sverige eller skattefradrag for å bo langt fra grensen eller noe slikt for å ha valgt bosted på vestlandet? 

Anonymkode: 9f168...5cc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor 2 timer unna og reiser over ca 1 gang pr årstid, noen ganger 2 ganger på vinteren og sommeren. Det lønner seg enda veldig for vår del, men det blir stadig dyrere. Vi har blitt "drevne" harryhandlere og drar i hovedsak for å handle det som faktisk er billigere. Er vi i tvil, sjekker vi opp. Noen ganger tar vi ukeshandelen i tillegg når vi først er der, men det er mest pga mer spennende og variert utvalg. 

Så ja, på lang sikt sparer vi mer på en slik handel - foreløpig. 

Anonymkode: 044de...575

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rundt 90 minutter fra et stort svensk shoppingsenter, men er der bare 1-2 ganger i året. Synes ikke det er særlig verdt det. Har regnet litt på det, og det er virkelig ikke mye man sparer.

Anonymkode: 4d868...9e3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celaena Sardothien skrev (5 timer siden):

Bor 2,5 time unna og reiser over noen ganger i året.

De har generelt et større vareutvalg, spesielt når det gjelder glutenfritt.

Og til julebaksten har de sirup i flasker med desilitermål på. Mindre klin enn bokser. 

Vi handler ikke godteri eller tobakk. 

Jeg handler ikke i Sverige for å spare penger, men pga mye bedre vareutvalg

Sånn sirup har vi jo i Norge også? Har ihvertfall en i skapet.

Anonymkode: 6dc80...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk som bor langt unna søke på mitt anbud på finn? Det er sikkert noen fra f.eks. Østfold som skal en tur til Vestlandet og kan ta med varer for en liten slant? Og så er det ikke bare matvarer som er billigere. Vi kjøper medikamenter til dyr på apoteket som er mye billigere en her (under halv pris). Øl er også mye billigere.

Anonymkode: 611d0...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...