AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:15 #1 Del Skrevet tirsdag kl 19:15 Vurderer å studere til å bli siviløkonom, anbefaler dere dette med tanke på automatisering og bare generelt? Hvis ikke, hva ellers bør jeg vurdere? Anonymkode: 381a9...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:30 #2 Del Skrevet tirsdag kl 22:30 Jeg er siviløkonom og jobber med automatisering og digitalisering - og effektivisering overalt vi får det til. Det er en artig jobb. Er glad for sivøkgraden, de som jobber i rutinejobber (ofte folk med maks bachelorgrad) forsvinner før meg hvertfall. Ville nok ikke satset på revisor eller juss akkurat nå, det kommer til å bli spist opp av AI raskt. Men forretningsforståelse, prosessforståelse, ledelse, strategi og endringsledelse/endingsvillighet vil bestå i mange år til. AI kommer ikke av seg selv - man må finne ut hvordan det skal brukes, jobbe med utvikling og tilpasning, implementere og få med folk. Det er absolutt ikke bare-bare. Og utvikling går jo bare fortere og fortere, så om du liker endring og kontinuerlig læring er det nok et godt valg med sivøk! Anonymkode: 8e20c...36b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:33 #3 Del Skrevet i går, 07:33 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er siviløkonom og jobber med automatisering og digitalisering - og effektivisering overalt vi får det til. Det er en artig jobb. Er glad for sivøkgraden, de som jobber i rutinejobber (ofte folk med maks bachelorgrad) forsvinner før meg hvertfall. Ville nok ikke satset på revisor eller juss akkurat nå, det kommer til å bli spist opp av AI raskt. Men forretningsforståelse, prosessforståelse, ledelse, strategi og endringsledelse/endingsvillighet vil bestå i mange år til. AI kommer ikke av seg selv - man må finne ut hvordan det skal brukes, jobbe med utvikling og tilpasning, implementere og få med folk. Det er absolutt ikke bare-bare. Og utvikling går jo bare fortere og fortere, så om du liker endring og kontinuerlig læring er det nok et godt valg med sivøk! Anonymkode: 8e20c...36b Takk for svar! Vil du anbefale noen med utenlandsk navn å bli siviløkonom med tanke på at yrket ofte er rettet mot privat sektor? Anonymkode: 381a9...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #4 Del Skrevet i går, 08:16 Automatisering har ført til at det er færre rutineoppgaver, og man heller kan bruke hode og kapasitet på problemstillinger. AI har gjort det lettere og raskere å skrive gode rapporter og presentasjoner, og sammenfatte data. Og det regulatoriske blir bare mer og mer omfattende. Så arbeidsmengden blir på ingen måte mindre. Akkurat nå krever ESG bølgen mye av veldig mange yrkesgrupper. Det jeg ville vært forsiktig med er hvor du tar utdannelsen. Dessverre utdannes det siviløkonomer på alt for mange skoler nå, men går du NHH, og også BI, er du ganske garantert jobb med mindre karakterene er helt elendige. Anonymkode: 87197...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:56 #5 Del Skrevet i går, 14:56 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Automatisering har ført til at det er færre rutineoppgaver, og man heller kan bruke hode og kapasitet på problemstillinger. AI har gjort det lettere og raskere å skrive gode rapporter og presentasjoner, og sammenfatte data. Og det regulatoriske blir bare mer og mer omfattende. Så arbeidsmengden blir på ingen måte mindre. Akkurat nå krever ESG bølgen mye av veldig mange yrkesgrupper. Det jeg ville vært forsiktig med er hvor du tar utdannelsen. Dessverre utdannes det siviløkonomer på alt for mange skoler nå, men går du NHH, og også BI, er du ganske garantert jobb med mindre karakterene er helt elendige. Anonymkode: 87197...a1d Anbefaler du å ta siviløkonomutdanningen ved NTNU? Anonymkode: 381a9...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar! Vil du anbefale noen med utenlandsk navn å bli siviløkonom med tanke på at yrket ofte er rettet mot privat sektor? Anonymkode: 381a9...776 Ja, absolutt, så lenge du snakker og skriver bra er det lite diskriminering er mitt inntrykk. Har masse dyktige kolleger som ikke er norske hvertfall, jeg selv er heller ikke norsk men har ikke hatt problemer med å finne jobb. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefaler du å ta siviløkonomutdanningen ved NTNU? Anonymkode: 381a9...776 Jeg vil anbefale NHH eller BI (helst Oslo). Evt kan du ta bachelor på Oslomet, det er vel gratis, men kjenner lite til masteren deres og hvor anerkjent den er. Anonymkode: 8e20c...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Hva med nmbu da og bli siviløkonom der? Noen som kjenner noen til det? Anonymkode: c7572...25e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå