Gå til innhold

Leder og utfordringer med medarbeider 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er leder i en mindre bedrift. Jeg har alltid hatt god kommunikasjon med alle mine medarbeidere. Men nå har jeg ansatt ei dame… som fører bare utfordringer med seg 😕

Når hun begynte var hun høflig og effektiv. Utrolig lett å kommunisere med og reflektert. 

Nå er alt endret. Hovedproblemet er kanskje at hun eier ikke respekt. Eks. når hun ikke kom presist på jobb flere dager på rad, nevnte jeg at det er greit å gi beskjed. Fordi kundene … må jo også ha beskjed.

Det forklarte hun bare med at buss ruten er slik og ikke slik.

Dersom det er noe jeg sier som skal gjøres, begynner hun gjerne en diskusjon på det jeg sier. Forklarer hvordan det bør gjøres på en annen måte. Hun har virkelig ikke mye respekt.

Men det som er kanskje største problemet er at hun snakker negativt om meg til andre med kollegaer og jeg merker det på dem.

Det blir til at hun liksom stiller spørsmål ved alt jeg sier og tar på en måte kontroll.

Først trodde jeg hun gjorde dette bevist… men når jeg forsiktig konfronterte henne og forklarte at hun hadde prioritert oppgaver feil… satt hun der og svarte igjen. Frustrert … men… akkurat som om jeg så ei tårer i øynene hennes. Var hun virkelig frustrert og litt ute av seg?

En ting er sikkert, hun får meg til å føle meg dårlig. Jeg blir ofte rett og slett lei meg av hennes frekkhet og være måte. Men… det at hun ikke gjør konkret det jeg ber om og tar eggene avgjørelser og snakker vondt om meg til andre er kanskje det største problemet. 

Hva gjør jeg 😕

Anonymkode: 701dd...2fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar det opp med andre i ledergruppa. 

Du sier hun prater negativt om deg til kollega, vell jeg hadde mildt sagt flydd vegg i mellom om lederen min satt seg ned på kg for å diskutere personal utfordringer som inngikk meg. 

Fader så uprofesjonelt opplegg...

Anonymkode: 495ff...2e2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte dette arbeidsforholdet så raskt og effektivt som mulig, her er en direkte og strukturert plan som følger norsk lovgivning, samtidig som det gir deg grunnlaget for å gjennomføre oppsigelsen uten forsinkelser:

Dokumenter alt
   - Start umiddelbart med å samle bevis på alle de konkrete tilfellene av negativ atferd: forsinkelser, respektløse kommentarer, konflikter, og eventuelle klager eller negative bemerkninger om deg til andre ansatte. Dette gir deg et sterkere grunnlag og vil redusere risikoen for at prosessen drar ut i tid.

Gi en Umiddelbar Skriftlig Advarsel
   - For å raskt forberede grunnlaget for en oppsigelse, gi en tydelig og konkret skriftlig advarsel som oppsummerer all negativ atferd og påpeker at dersom dette ikke endres umiddelbart, vil det føre til oppsigelse.
   - Sørg for at denne advarselen er presis og uten rom for tolkning. Dette er en juridisk forutsetning som gjør det lettere for deg å gå rett til oppsigelse hvis atferden vedvarer.

Gjennomfør Drøftelsesmøte
   - Deretter gjennomfører du et drøftelsesmøte. Dette kan gjøres relativt raskt, og møtet trenger ikke å være langt. Formålet her er å følge lovverket ved å gi henne muligheten til å forklare seg, men også å gjøre det klart at hennes atferd ikke aksepteres.
   - Gjør det tydelig at adferden forventes endret umiddelbart, og at oppsigelse vil bli neste steg hvis situasjonen ikke bedrer seg.

Gå Videre med Formell Oppsigelse
   - Hvis advarselen og drøftelsesmøtet ikke fører til en rask forbedring, er neste steg å gi en formell, skriftlig oppsigelse. Sørg for at oppsigelsen tilfredsstiller alle lovpålagte krav, inkludert informasjon om hennes rettigheter.
   - Send oppsigelsen raskt, og følg opp med en bekreftelse på at hun forstår oppsigelsen og fristene.

Overhold Oppsigelsestiden, Men Minimér Skader
   - Hvis mulig, vurder om hun kan fritas for arbeidsplikten i oppsigelsestiden. På denne måten vil hun fortsatt få lønn, men vil ikke være fysisk tilstede og påvirke arbeidsmiljøet negativt.
   - Oppsigelsesfristen starter som regel første dag i måneden etter at oppsigelsen ble gitt, men ved å frita henne fra arbeidsplikt kan du forhindre ytterligere påvirkning på bedriften.

Søk Rask Juridisk Bistand
   - Arbeidsrettsadvokat kan være en svært god investering for å sikre at alle detaljer følges korrekt, spesielt hvis du ønsker en rask, lovlig og ryddig avslutning på arbeidsforholdet.

Ved å følge disse trinnene holder du deg innenfor lovverket samtidig som du raskest mulig kan avslutte arbeidsforholdet. Dette sparer deg for tid og energi og lar deg fokusere på medarbeidere som gir positive bidrag til bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk lederstøtte. Du må skille mellom hva du føler og om det er noe ved hennes arbeidsutførelse eller kontraktsmessige forhold som ikke er slik de skal.

Forsentkomming. Har dere fleksitid? Er dette enkelthendelser, uhell osv? Hva sier personalhåndbok om slike hendelser?

Hvordan fordeles arbeidsoppgavene? Er det teamsmøter, arbeidsplaner? Hvem rapporterer til hvem og når? Hvilke oppgaver er hun ansatt for å gjøre? Hva er hennes beslutningsrom, hva kan hun selv bestemme, hvem tar avgjørelser i hvilke saker? Hva sier hennes stillingsinstruks?

Møtekultur, tilbakemeldingskultur, arbeidsmiljø, hvordan står det til med dette? Hvordan jobber du som leder med desse tingene? Hvordan er medarbeideroppfølgingen? 

osv. Her må du rydde skikkelig før du snakker med din medarbeider. Du må vite hva du gjør om du skal gi en tilbamelding dersom du er misfornøyd. Arbeidstakere har svært sterke rettigheter i Norge. Du bør også lese deg opp på arbeidsgivers styringsrett. 

Anonymkode: 789f7...964

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun ikke møter opp når hun skal er grunnlag til oppsigelse.

Anonymkode: bf78f...384

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vma skrev (9 minutter siden):

For å avslutte dette arbeidsforholdet så raskt og effektivt som mulig, her er en direkte og strukturert plan som følger norsk lovgivning, samtidig som det gir deg grunnlaget for å gjennomføre oppsigelsen uten forsinkelser:

Dokumenter alt
   - Start umiddelbart med å samle bevis på alle de konkrete tilfellene av negativ atferd: forsinkelser, respektløse kommentarer, konflikter, og eventuelle klager eller negative bemerkninger om deg til andre ansatte. Dette gir deg et sterkere grunnlag og vil redusere risikoen for at prosessen drar ut i tid.

Gi en Umiddelbar Skriftlig Advarsel
   - For å raskt forberede grunnlaget for en oppsigelse, gi en tydelig og konkret skriftlig advarsel som oppsummerer all negativ atferd og påpeker at dersom dette ikke endres umiddelbart, vil det føre til oppsigelse.
   - Sørg for at denne advarselen er presis og uten rom for tolkning. Dette er en juridisk forutsetning som gjør det lettere for deg å gå rett til oppsigelse hvis atferden vedvarer.

Gjennomfør Drøftelsesmøte
   - Deretter gjennomfører du et drøftelsesmøte. Dette kan gjøres relativt raskt, og møtet trenger ikke å være langt. Formålet her er å følge lovverket ved å gi henne muligheten til å forklare seg, men også å gjøre det klart at hennes atferd ikke aksepteres.
   - Gjør det tydelig at adferden forventes endret umiddelbart, og at oppsigelse vil bli neste steg hvis situasjonen ikke bedrer seg.

Gå Videre med Formell Oppsigelse
   - Hvis advarselen og drøftelsesmøtet ikke fører til en rask forbedring, er neste steg å gi en formell, skriftlig oppsigelse. Sørg for at oppsigelsen tilfredsstiller alle lovpålagte krav, inkludert informasjon om hennes rettigheter.
   - Send oppsigelsen raskt, og følg opp med en bekreftelse på at hun forstår oppsigelsen og fristene.

Overhold Oppsigelsestiden, Men Minimér Skader
   - Hvis mulig, vurder om hun kan fritas for arbeidsplikten i oppsigelsestiden. På denne måten vil hun fortsatt få lønn, men vil ikke være fysisk tilstede og påvirke arbeidsmiljøet negativt.
   - Oppsigelsesfristen starter som regel første dag i måneden etter at oppsigelsen ble gitt, men ved å frita henne fra arbeidsplikt kan du forhindre ytterligere påvirkning på bedriften.

Søk Rask Juridisk Bistand
   - Arbeidsrettsadvokat kan være en svært god investering for å sikre at alle detaljer følges korrekt, spesielt hvis du ønsker en rask, lovlig og ryddig avslutning på arbeidsforholdet.

Ved å følge disse trinnene holder du deg innenfor lovverket samtidig som du raskest mulig kan avslutte arbeidsforholdet. Dette sparer deg for tid og energi og lar deg fokusere på medarbeidere som gir positive bidrag til bedriften.

Tusen takk for flott svar. Og tusen takk for at du bekrefter min tanke om oppsigelse.

Takk dere andre som har svart også. Tror det er viktig å huske på at vi ledere, vi er mennesket vi også. Om en medarbeider med vilje er lei mot deg, sårer det ❤️

Vi er en mindre, privat bedrift. Alle har vært hyggelige mot hverandre som regel alltid. Alle har respekt for alle. Hvis vi er uenige, kan drøftes den beste løsningen. Men vi gjør det som ett team.

Denne nye kvinnelige medarbeider… akkurat som hun har konkret noe mot meg. Hun er eldre enn meg. Forteller at hun har tidligere selv vært leder. Skryter av seg selv og tidligere jobber hun har hatt. 

Det at hun oppfører seg nesten psykisk lei mot meg. Altså hun setter tvil ved mine ord og min kompetanse. Og det foran andre kollegaer. 

Vi har ikke hatt slike folk før. Veldig usikker på hva jeg bør gjøre. Hun er på tre mnd kontrakt vis arbeidstrening fra NAV. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det forklarte hun bare med at buss ruten er slik og ikke slik.

«Arbeidstiden starter kl. 8, så du skal være på plass og klar til å begynne arbeidet kl. 0800. Om det betyr at du må ta en tidligere buss slik at du er her kl. 0705, så får du sette deg på pauserommet og spise en lang frokost.

Forsentkomminger blir notert. I dag gir jeg deg en advarsel basert på at du har kommet for sent de siste fire dagene. Ikke la det gjenta seg med mindre du ønsker enda en advarsel.»

Så tydelig og bestemt må du være. Det er du som er leder. Hun skal gjøre som du har bestemt. Det er ikke hun som skal bestemme over deg. 

Anonymkode: cc20a...15e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Arbeidstiden starter kl. 8, så du skal være på plass og klar til å begynne arbeidet kl. 0800. Om det betyr at du må ta en tidligere buss slik at du er her kl. 0705, så får du sette deg på pauserommet og spise en lang frokost.

Forsentkomminger blir notert. I dag gir jeg deg en advarsel basert på at du har kommet for sent de siste fire dagene. Ikke la det gjenta seg med mindre du ønsker enda en advarsel.»

Så tydelig og bestemt må du være. Det er du som er leder. Hun skal gjøre som du har bestemt. Det er ikke hun som skal bestemme over deg. 

Anonymkode: cc20a...15e

Tusen takk ❤️

Jeg har hatt den tonen der, vedrørende at hun prioriterte feil oppgave og brukte veldig lang tid.

Svaret var at hun følte seg tråkket på. Urett behandlet. Hun var nesten på gråten så det ut som. Hun svarer igjen og legger all skyld på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tusen takk ❤️

Jeg har hatt den tonen der, vedrørende at hun prioriterte feil oppgave og brukte veldig lang tid.

Svaret var at hun følte seg tråkket på. Urett behandlet. Hun var nesten på gråten så det ut som. Hun svarer igjen og legger all skyld på meg.

Om hun er på arbeidstrening fra nav syntes jeg du kanskje er for streng. Er vel en grunn til at hun er i nav. Kanskje hun har det vanskelig eller sliter fysisk eller psykisk? Har du pratet med henne om dette på en ordentlig måte eller driver dere bare hanekamp mot hverandre?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har ansatt en dame, men senere i tråden viser det seg er denne vedkommende på arbeidstrening fra NAV? Lukter bs. Dersom ikke - ta deg sammen. Du fremstår ikke særlig kompetent i lederrollen. 

Anonymkode: fb694...2e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noen du har lyst til å kaste bort energien din på. Hun bidrar ikke med noe positivt til bedriften. Du er sjefen. Kvitt deg med henne, men gjør det etter boka.

Anonymkode: 708b5...a6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er på arbeidstrening fra NAV, så er hun jo ikke ansatt og oppsigelse er ikke et alternativ. Hun har en 3 mnd kontrakt fra NAV og skal vel derfor snart slutte allikevel. Blir det for uutholdelig så får du ta det opp med NAV, og alternativet er at hun slutter med en gang.

Anonymkode: c7c4b...404

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for flott svar. Og tusen takk for at du bekrefter min tanke om oppsigelse.

Takk dere andre som har svart også. Tror det er viktig å huske på at vi ledere, vi er mennesket vi også. Om en medarbeider med vilje er lei mot deg, sårer det ❤️

Vi er en mindre, privat bedrift. Alle har vært hyggelige mot hverandre som regel alltid. Alle har respekt for alle. Hvis vi er uenige, kan drøftes den beste løsningen. Men vi gjør det som ett team.

Denne nye kvinnelige medarbeider… akkurat som hun har konkret noe mot meg. Hun er eldre enn meg. Forteller at hun har tidligere selv vært leder. Skryter av seg selv og tidligere jobber hun har hatt. 

Det at hun oppfører seg nesten psykisk lei mot meg. Altså hun setter tvil ved mine ord og min kompetanse. Og det foran andre kollegaer. 

Vi har ikke hatt slike folk før. Veldig usikker på hva jeg bør gjøre. Hun er på tre mnd kontrakt vis arbeidstrening fra NAV. 

9

Hvis hun er på tre måneder kontrakt med nav tenker jeg det er en grunn for dette. Hun sierhun har vært leder tidligere, men det har trolig ikke gått så greit siden hun er på arbeidstrening g. 

Du bør ta det opp med nav, som da kan sette krav til dama om oppmøte etc. 

Hun er faktisk ikke ditt lederansvar. 

Og tilslutt ikke tilby forlenget avtale. 

Anonymkode: 44c5d...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj! Er hun på arbeidstrening? Da er dette en HELT annet sak. Da noterer du dette ned (forsentkomming og fungerer dårlig i miljøet- det med dine egne følelser bør du absolutt holde utenfor!) og tar er møte med NAV.

Du kan si at dette ikke fungerer slik du hadde håpet. At hun har vanskeligheter med å akseptere arbeidsoppgave hun blir tildelt, at hun fungerer dårlig, at hun kommer for seint, at hun skaper uro osv.

Du kan avslutte her og nå eller ikke forlenge etter 3 mnd. Det er ikke vanskelig å avslutte dette, selv har jeg gjort dette som leder noen ganger. Men du må

være ryddig. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tåler at andre snakker drit om deg kan du ikke være leder.

Anonymkode: b2d7f...f30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men da er jo saken enkel. Ved arbeidstrening er det NAV som må ta problemene som kommer. Du kan gi din tilbakemelding, men tar ikke vedkommende det til seg er det bare å ta det med din kontakt i NAV og du trenger ikke ha henne hos deg en dag til hvis du ikke ønsker det.

Har hatt flere på arbeidstrening fra NAV og dette er noe jeg understrekte ved hver avtale, at jeg ikke vil risikere noe som gikk ut over min bedrift. Så hvis vedkommende ikke fungerte skulle jeg si ifra. Dette gjorde jeg en gang ved et lignende tilfelle som deg og jeg så aldri vedkommende igjen.

Anonymkode: 3ac51...f0e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du sier hun prater negativt om deg til kollega, vell jeg hadde mildt sagt flydd vegg i mellom om lederen min satt seg ned på kg for å diskutere personal utfordringer som inngikk meg. 

Fader så uprofesjonelt opplegg...

Anonymkode: 495ff...2e2

Jeg håper faktisk av hele mitt hjerte, at hvis en sjef noen gang blir tatt i å henge ut en medarbeider under arbeidstrening på kg, så får vedkommende fyken. Altså lederen, ikke medarbeideren. Det kan være så anonymt det vil, en som diskuterer personalsaker om en person på nett på denne måten, er ikke egnet som leder.

Anonymkode: 7baed...039

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk ❤️

Men det er jo NAV og ikke du som har ansatt henne. Snakk med NAV om det. 3 mnd er så kort tid, at du uansett ikke rekker å si henne opp

Anonymkode: 61270...73a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men det er jo NAV og ikke du som har ansatt henne. Snakk med NAV om det. 3 mnd er så kort tid, at du uansett ikke rekker å si henne opp

Anonymkode: 61270...73a

Joda. Når de er på arbeidstrening kan avtalen opphøre fra en dag til den andre. Det er jo NAV som betaler, så da har det ikke noe å si for den som er i trening, annet enn at de forspiller en sjanse til å få erfaring og en god attest/referanse.

Anonymkode: 3ac51...f0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på arbeidstrening er man IKKE ansatt. 

Ellers enig med de over at du bør være varsom med å skrive for mye slik at vedkommende kan kjenne seg igjen eller bli identifisert. Norge er et lite land. 

Generelle problemstillinger knyttet til medarbeidere og folk på arbeidstrening må kunne diskuteres på overordnet nivå, men husk at dette er mennesker i en sårbar situasjon og maktforholdet mellom arbeidstager og arbeidsgiver er et usymmetrisk maktforhold. Arbeidsgivere/ledere kan søke støtte hos arbeidsgiverforeninger som du sikkert er medlem av, feks Virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...