Gå til innhold

Når en ikke har råd til lege og medisiner. Hva gjør en?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært ute med flere tusen til lege, rtg, spesialist og ja gått over grensa for frikort. Frikortet lar vente på seg og jeg har to nye timer til 800 kr.

Hva gjør en da? Kan nav hjelpe fort?

Anonymkode: 03b41...924

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har vært ute med flere tusen til lege, rtg, spesialist og ja gått over grensa for frikort. Frikortet lar vente på seg og jeg har to nye timer til 800 kr.

Gå inn på helsenorge og sjekk hvilke konsultasjoner som er registrert. 

finn ut hvilke som IKKE er registrert og ring helseforetaket for å få de registrert slik at du mottar frikortet!

Anonymkode: 609e6...b8d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta et par uker før egenandeler blir registert, og det er heller ikke alt som går på egenandel. Når skal du ha timene til 800 kr, og når hadde du forrige timer som ikke er registert? Hvis førstkommende time er si om 2 dager, så kan du jo ringe og høre om du kan utsette det et par uker til du har fått frikort? 

Anonymkode: eec2e...357

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger og avtalespesialister og fysioterapeuter sender i hovedsak inn oppgjør til Helfo hver 14.dag. Når det er sendt inn registreres det kjapt på frikortet (og helsenorge).

Sykehusene har omtrent bingolottopraksis, opplevd alt fra 2 dager til 3 uker.

Apotekene sender inn daglig. Så har funnet ut at kjappeste vei til frikort er å hente ut alt på blå resept i starten av januar 🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor lar frikortet vente på seg? Du skal da kunne finne det i helsenorge appen? 
Du har vært heldig som har kommet til november før du får frikort, andre er ikke mer enn ferdig med januar dør frikortet er i boks. 
Du får ringe på frikorttelefonen og be dem skynde på. Får du faktura fra legen så får du betalingsfrist va 2 uker frem i tid, men må betale og vente på refusjon fra Helfo. 

For egen del, jeg sparer opp godt over frikortgrensen om høsten, slik at jeg har på eget bankkort penger til lege og apotek når nytt år begynner, nettopp for å slippe å merke at jeg må ut med 3 500 kroner til helsehjelp i januar. Kanskje en ide for flere? 

Din sosiale status sier du ingenting om, er du trygdet så kan muligens Nav hjelpe deg med midlertidig lån? 

Anonymkode: ecb5e...9ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det tar nok lengre tid for nav å behandle saken enn å å få frikort. Du vil få tilbakebetalt det betaler over frikortgrensen, så kanskje du kan låne penger av familie til medisin og be om faktura på legetime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har vært heldig som har kommet til november før du får frikort, andre er ikke mer enn ferdig med januar dør frikortet er i boks. 
Du får ringe på frikorttelefonen og be dem skynde på. Får du faktura fra legen så får du betalingsfrist va 2 uker frem i tid, men må betale og vente på refusjon fra Helfo. 

For egen del, jeg sparer opp godt over frikortgrensen om høsten, slik at jeg har på eget bankkort penger til lege og apotek når nytt år begynner, nettopp for å slippe å merke at jeg må ut med 3 500 kroner til helsehjelp i januar. Kanskje en ide for flere? 

Din sosiale status sier du ingenting om, er du trygdet så kan muligens Nav hjelpe deg med midlertidig lån? 

Det er ikke noe Helfo kan gjøre, det er innrapportering fra den man har vært hos, se kommentaren min over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (29 minutter siden):

Fastleger og avtalespesialister og fysioterapeuter sender i hovedsak inn oppgjør til Helfo hver 14.dag. Når det er sendt inn registreres det kjapt på frikortet (og helsenorge).

Sykehusene har omtrent bingolottopraksis, opplevd alt fra 2 dager til 3 uker.

Apotekene sender inn daglig. Så har funnet ut at kjappeste vei til frikort er å hente ut alt på blå resept i starten av januar 🙈

Hva hjelper det når man bare får ut medisiner for 3 mnd om gangen?

Anonymkode: daf0b...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva hjelper det når man bare får ut medisiner for 3 mnd om gangen?

Anonymkode: daf0b...ff3

Det kommer an på hvor mange ulike medisiner man bruker det 😅Og hvor dyre de er. Maks egenandel er 520kr per resept. Kommer fort opp i frikortgrensa med 3-5 medisiner og en legetime eller to 🙈Og det fra apoteket er da registrert hos Helfo allerede dagen etter man henta ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg gjør og det. Jeg har de på egen konto, og betrakter alt av lege og medisin derfra.jeg får og frikort i januar.

Anonymkode: 977fd...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (52 minutter siden):

Her gikk det rimlig fort ting har blitt registrert 

Har du kikket på helse Norge 

Ja siste registrering er 1.11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er i full jobb.  På toppen ble jeg svindlet i dag, meldt inn men ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan ta et par uker før egenandeler blir registert, og det er heller ikke alt som går på egenandel. Når skal du ha timene til 800 kr, og når hadde du forrige timer som ikke er registert? Hvis førstkommende time er si om 2 dager, så kan du jo ringe og høre om du kan utsette det et par uker til du har fått frikort? 

Er akutt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (49 minutter siden):

Det tar nok lengre tid for nav å behandle saken enn å å få frikort. Du vil få tilbakebetalt det betaler over frikortgrensen, så kanskje du kan låne penger av familie til medisin og be om faktura på legetime?

Nav behandler ikke saker om frikort for helse. Helfo som gjør dette og det er automatisert, så der sitter ikke mennesker og saksbehandler hver og en sak, med unntak av dem som er reservert mot automatisk frikort og sender inn kvitteringer selv. 

Ninaen skrev (46 minutter siden):

Det er ikke noe Helfo kan gjøre, det er innrapportering fra den man har vært hos, se kommentaren min over. 

Det har faktisk skjedd at Helfo har fremskyndet prosessen med frikort når en har ringt dem, så ingenting er umulig. Alle systemer kan overstyres av mennesker. 

Ninaen skrev (24 minutter siden):

Det kommer an på hvor mange ulike medisiner man bruker det 😅Og hvor dyre de er. Maks egenandel er 520kr per resept. Kommer fort opp i frikortgrensa med 3-5 medisiner og en legetime eller to 🙈Og det fra apoteket er da registrert hos Helfo allerede dagen etter man henta ut. 

Da må du i tilfellet at flere ulike datoer dor utskriving av de ulike medisinene. Vanligvis og oppegående fastleger, så oppdaterer de hele medisinlisten til pasientene siste timen pas har hos legen før 2024 går ut på dato. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg gjør og det. Jeg har de på egen konto, og betrakter alt av lege og medisin derfra.jeg får og frikort i januar.

Anonymkode: 977fd...8e1

Flere som er fornuftige her. 👍 Bruker Obos bankkort, fordi det er gratis for Obosmedlemmer både å ha og å bruke, og der kommer noen få kroner i renter på dette. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er akutt 

Da får du prøve å få en avtale med legekontoret, spør og be om hjelp. De fleste er smidige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nav behandler ikke saker om frikort for helse. Helfo som gjør dette og det er automatisert, så der sitter ikke mennesker og saksbehandler hver og en sak, med unntak av dem som er reservert mot automatisk frikort og sender inn kvitteringer selv. 

Det har faktisk skjedd at Helfo har fremskyndet prosessen med frikort når en har ringt dem, så ingenting er umulig. Alle systemer kan overstyres av mennesker. 

Da må du i tilfellet at flere ulike datoer dor utskriving av de ulike medisinene. Vanligvis og oppegående fastleger, så oppdaterer de hele medisinlisten til pasientene siste timen pas har hos legen før 2024 går ut på dato. 

Flere som er fornuftige her. 👍 Bruker Obos bankkort, fordi det er gratis for Obosmedlemmer både å ha og å bruke, og der kommer noen få kroner i renter på dette. 

Da får du prøve å få en avtale med legekontoret, spør og be om hjelp. De fleste er smidige. 

Helfo kan ikke framskynde noe som ikke er sendt inn,..

Og nei, leger skriver ikke ut nye resepter på alle medisiner rett før nyttår om man har resepter som fortsatt er gyldige og uthentinger igjen på. Ærlig talt. Folk har også resept på andre ting enn medikamenter, som næringsmidler og utstyr, som hentes ut ubegrensa antall ganger innenfor det året resepten er gyldig.

Men dette er en avsporing, poenget er at det er ikke lenger selve registreringen hos Helfo som tar tid fordi alt er automatisert, selv om det før kunne ta opptil 3 uker og det fortsatt står. Og frikortet generes automatisk på helsenorge når grensa er nådd og registrert gjennom. Det som avgjør nå er hvor ofte ulike behandlere og sykehus sender inn oppgjør til Helfo, og det er kun apotekene som sender oppgjør daglig. Derfor kan det ta uker, og Helfo kan ikke forsere. Men man kan spørre behandler pent om de kan sende ekstra oppgjør, om man har en god relasjon.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er akutt 

Da ber du om å få regning..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det på kredittkortet og ber om at du får penger før regningen forfaller.

Ja, jeg snakker av erfaring 🙄

Anonymkode: ba182...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ber folk søke om lån hos NAV i alle mulige sammenhenger; slutt med det.

NAV er ikke en utlånsinstitusjon man kan gå til hver gang det er litt vanskelig økonomisk. Noe her i livet må man finne løsning på andre steder.  Slike lånesøknader til NAV stjeler mye tid for både søker og saksbehandler. Til ingen nytte.

NAV låner svært sjelden ut penger. Det er i helt spesielle tilfeller. Det er svært mye arbeid å kreve inn pengene. Det meste av NAV-lån er depositums-garantier som har blitt innløst til utleier. Og som så har blitt et lån til den som hadde garantien. 

Problemer med å dekke timeavtaler hos en helsetjeneste skal håndteres av helsetjenesten, ikke NAV. Du har rett på helsetjenester selv om du har ubetalte regninger hos samme helseinstitusjon. . Jeg vet det syndes mot dette. 

Det naturlige her er å forhøre seg om hvordan du kan få betalt. Si rett ut at du ikke har dekning nå. Er det mulig å få regning, vippskrav, betale neste gang osv. Dette skal helsetjenesten ha en ordning for.

Anonymkode: f6170...8e2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...