Gå til innhold

Hva gjør man hvis man har en datter som er ekstremt misfornøyd med sine ansiktstrekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde det sånn da jeg var ungdom. Jeg kunne nok fått diagnosen dysmorfobi, men jeg hadde også spiseforstyrrelser, og gikk i behandling av den grunn. 

Å gi råd er ikke helt enkelt, men behandling tenker jeg i hvert fall er viktig og riktig. Om datteren din har det som meg, og det høres slik ut, opplever hun seg helt verdiløs fordi hun ser ut som hun gjør. Jeg var sikker på at både venner og familie var flaue over å bli sett sammen med meg, at andre følte ubehag og avsky når de så på meg (slik jeg gjorde selv). Og det er gjerne ikke helt enkelt å fungere da. 

I hvert fall så ble jeg bra til slutt. Jeg liker fortsatt ikke veldig godt å se på bilder av meg selv, men jeg vet fornuftsmessig at jeg ser helt vanlig ut og klarer stort sett å føle at det er slik og. Jeg gikk i behandling, og fikk ulike oppgaver, som å se på meg selv i speil sammen med behandler og klare å holde ut og bekrive hva jeg følte. Og å notere ned alle "bevis" på at jeg kanskje ikke var så stygg som jeg trodde, som en hyggelig kommentar fra noen, og jobbe med å legge fra meg alt av bevis på det motsatte. Kort sagt fikk jeg sakte men sikkert hjelp til å forstå at hvordan jeg så ansiktet mitt var farget av sterke følelser, og ikke et reellt, objektivt bilde.  

Anonymkode: a14a9...29d

Jeg må legge til at jeg tenker det sunflowerseed sier ofte er viktig. Følelsene knyttet til ansiktstrekkene var det en bit av et større bilde hos meg også. Å få en følelse av verdi, som var uavhengig av selvbildet, var veldig viktig for å få det bra igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri tenkt over det på den måten, men det er faktisk sant. Noen andre eksempler er Emilia Clarke, Celena Gomez, Marilyn Monroe, Gigi Hadid, Barbara Palvin, Rebecca Romijin, Olga Kurylenko, Kathy Ireland, Laetitia Casta, m.m.

Anonymkode: c219f...aad

Ja, Emilia Clarke er et godt eksempel. Det var jo nesten pinlig å omgås enkelte av gutta når Game of Thrones ble populært, fordi hun liksom er så deilig. Hun har jo ikke akkurat de skarpeste ansiktstrekkene for å si det sånn.

Anonymkode: b9676...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at jeg tenker det sunflowerseed sier ofte er viktig. Følelsene knyttet til ansiktstrekkene var det en bit av et større bilde hos meg også. Å få en følelse av verdi, som var uavhengig av selvbildet, var veldig viktig for å få det bra igjen. 

Og jeg mente uavhengig av utseendet, ikke selvbidet. Det gikk litt fort i svingene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enten er dette mindreverdighetskomplekser fordi hun ikke er perfekt eller så er hun objektiv stygg. Legg alle følelser til side; ville du sett slik ut selv?

Anonymkode: 10b2b...f28

Om ts i verstefall sier, nei det har jeg ikke lyst til, hva forventer du skal skje?

Vi må styrke andre til å kunne leve et liv selv om man ikke vil bli hyret til sminkereklame. Folk er ulikt bygd, de lever uansett livet.

Det er verre nå fordi det blir fikset så mye på ting, det har blitt så ekstremt press på spesielt unge jenter. Men også mer på unge gutter enn før.

Når jeg var 19 handlet det mest om du var tynn eller ikke tynn og om du hadde store pupper eller ikke. Nå blir vær minste lille detalje nøysommelig kritisert. 

Anonymkode: 48a19...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, 5-6 år, og igjen en periode tidlig pubertet, ville jeg ha bred skjeve og kina-øyne, fordi jeg tenkte at det var så fint. Jeg har liten hake og helt motsatt ansikt. Jeg hadde noen rare krumspring rundt det, men så møtte jeg på flere og flere med min ansiktsform som var fornøyde med det, og hvor det var litt fint faktisk, så da ble jeg fornøyd med det gradvis. 

Det er jo litt det der når man er barn, ungdom, og så skjønner en at en er et eget individ, ser ikke ut som noen andre, så det er ingen andre å støtte seg på, få er jo like, og en ser jo aldri seg selv heller, kun i speil, og det tar tid å bli vant til eget individ. 

Før var jeg livredd for å få dobbelthake, men i en periode nå har jeg lagt litt på meg, og fått dobbelthake, men tenker bare at den blir borte når jeg kommer meg i form igjen, den kan godt henge der litt.

Det er helt vanlig å få sånne oppheng. Jeg tror på det å bare gi kjærlig omsorg, ikke kritisere, så vil alt gå seg til.

Anonymkode: 776f7...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er på nivået hvor hun ikke klarer å fungere normalt i hverdagen. Tar imot alle råd.

Anonymkode: 80346...061

Først tar man jo en runde med seg selv. Har mor og far fokusert på eget eller andres utseende i hverdagen? Negativt som positivt? Har de valgt å tillegge menneskers estetikk verdi heller enn menneskers kunnskap, egenskaper og bidrag?

Og så endrer man det. Barn synes ikke de er «stygge» uten rimelig tung innpust fra foreldre om at de skal se på seg selv som estetiske objekter. Barn finner ikke på slikt selv. De aper etter sine foresatte.

Anonymkode: 8c436...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først tar man jo en runde med seg selv. Har mor og far fokusert på eget eller andres utseende i hverdagen? Negativt som positivt? Har de valgt å tillegge menneskers estetikk verdi heller enn menneskers kunnskap, egenskaper og bidrag?

Og så endrer man det. Barn synes ikke de er «stygge» uten rimelig tung innpust fra foreldre om at de skal se på seg selv som estetiske objekter. Barn finner ikke på slikt selv. De aper etter sine foresatte.

Ikke sikkert det. Barn er veldig nysgjerrig på det som er motsatt seg selv, blir inspirert. Jeg prøvde å skyve skjeven ut, akkurat som den nye trikken i Oslo, haha, for å få bred kjeve. Det gikk dårlig. Men så møtte jeg supre personligheter med liten kjeve, og nesten dobbelthake med pene øyne etc., så skjønte en sammenhengen mellom sjarm og utseendet. En blir gjerne det en signaliserer ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det. Barn er veldig nysgjerrig på det som er motsatt seg selv, blir inspirert. Jeg prøvde å skyve skjeven ut, akkurat som den nye trikken i Oslo, haha, for å få bred kjeve. Det gikk dårlig. Men så møtte jeg supre personligheter med liten kjeve, og nesten dobbelthake med pene øyne etc., så skjønte en sammenhengen mellom sjarm og utseendet. En blir gjerne det en signaliserer ut. 

Men nå er min tid som Hobbypsykolog over her, altså! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Enten er dette mindreverdighetskomplekser fordi hun ikke er perfekt eller så er hun objektiv stygg. Legg alle følelser til side; ville du sett slik ut selv?

Men ingen er jo «objektivt stygg». Estetikk er rent en subjektiv sak. 

Jeg synes mennesker med rødt hår og fregner er super-pene. Viktoriatidens skribenter beskrev dem som så stygge at man som jente med rødt hår og fregner burde ha stor medgift så menn giftet seg med dem selv om de altså var så stygge som de var(!). Middelalderen dyrket folk som var overvektige. Vi dyrker slanke mennesker. I samfunn der folk dyrker jorden og blir brune er lys hud ettertraktet og solbrun hud blir beskrevet som «ru og stygg». I samfunn der vi sitter mye inne er solbrun hud et tegn på overflod av fritid, og dermed - subjektivt pent.

1990-tallet dyrket kvinner uten pupper og rumpe og med stritt hår. Vi har valgt å dyrke andre kriterier. Men de er alle helt uten reell verdi, og alle fullstendig subjektive. Og om 20 år er de uansett utdaterte. 

Om du ser ut som du tror du ser ut, eller som du synes du burde se ut? Irrelevant. Øyner som funker, ører som funker, kropp som driver deg fremover i opplevelser? Det har verdi. Kroppen din er ikke et objekt - den er en ren bruksgjenstand som får deg ut på eventyr og opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er hun helt vanlig i utseendet, eller er hun tydelig mindre pen?

Jeg er redd det er mange jenter nå som setter lista så høyt. De forventer å være så vakre, hvor alminnelig fin er ikke godt nok. Og det er svært få som er så flotte. Så de aller fleste må akseptere og like seg selv som alminnelig pen. Er det der det ligger? 

Anonymkode: 20185...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å finne ut hvorfor hun tenker sånn? De fleste tenåringer har perioder der de er misfornøyde med hvordan de ser ut, men hvis det går utover funksjonen i hverdagen, bør du få henne til å oppsøke psykolog.

Du kan jo trøste henne med at et rundt ansikt med lite markerte trekk gjør at man ser yngre ut når man blir eldre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 22 år begynte å slite med det samme, bare en annen kroppsdel fra hun var  14-15 år. Det gikk til slutt veldig ut over livskvaliteten hennes. Mye nedstemt, tunge tanker, angst og tvang. 

Jeg lette nettet rundt etter psykolog/behandler som kunne noe om BDD, eller kroppsbilde forstyrrelse. Vi fant en (Oslo) som har vært helt fantastisk! Jenta vår gikk i behandling i ca 1 1/2 år og har fått det så utrolig mye bedre. Hun startet også på Zoloft som hjelper mot tvang (BDD har elementer av tvang).  Medisineringen har vært med på å gjøre livet betydelig bedre. ❤️

Anonymkode: 7832d...350

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger og sånn tenker jeg ikke er så relevant i voksen alder, jeg heller litt mot det mørke, men det er faktisk personlighet som er det sentrale. Leve med seg selv sånn som en er, og trygghet som en viser andre. En personlighet som er gnagende, som vil ha noe av deg, uten at du skjønner hva, som tærer på deg, det er det verste. Da kan en være så pen og kjekk en bare vil. Så det indre er helt sentralt, klisjé, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du stiller spørsmål til deg selv om hva og hvorhvor barnet har fått slike meninger i fra. 
Dernest søker du hjelp til barnet der hjelp er å få, hos BUP. 
Den verste tråden og det verste temaet jeg noen gang har lest på dette forumet, og jeg har hengt her en stund. 

Anonymkode: 974ec...aa9

«Barnet» er 19 år. Hører ikke hjemme hos BUP.
Som regel er det lurt å lese hele tråden før man kaster seg frempå med «gode råd». 

Anonymkode: dc3f9...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (15 timer siden):

Hvis hun er så misfornøyd med utseende at hun ikke klarer å fungere så høres det ut som noe psykisk. Såfremt det ikke er brannskader el. selvfølgelig. Jeg hadde tenkt at hun trengte hjelp.

Ikke nødvendigvis. Jeg er 42, og har vært stygg hele livet. Har du stygt ansikt som dame, så hemmer det deg ganske mye i hverdagen. Du har vanskelig med å få kjæreste eller oppmerksomhet fra menn generelt, du blir behandlet dårligere i forbindelse med ansettelser, du blir mobbet og ignorert. 

Anonymkode: 7ba63...f2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg er 42, og har vært stygg hele livet. Har du stygt ansikt som dame, så hemmer det deg ganske mye i hverdagen. Du har vanskelig med å få kjæreste eller oppmerksomhet fra menn generelt, du blir behandlet dårligere i forbindelse med ansettelser, du blir mobbet og ignorert. 

Anonymkode: 7ba63...f2a

Det er ikke det samme som å ikke fungere. Og det er absolutt ingen automatikk i at man blir mobbet som voksen fordi man er stygg. Da er man i et helt spesielt miljø.

At oppmerksomhet fra menn er så viktig for deg at du ikke klarer å fungere uten å få det, høres ut som en forferdelig situasjon å leve i. Jeg håper du klarer å utvide horisonten litt og finne andre ting som gir mening.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er på nivået hvor hun ikke klarer å fungere normalt i hverdagen. Tar imot alle råd.

Anonymkode: 80346...061

Psykolog om du ikke klarer å nå inn til hun! Desverre ett hardt samfunn med altfor mange pick me girls og perfektitet!

Sa du til hun når hun vokste opp at hun er fin,nydelig og god? 

Har hun blitt mobbet?

Søk hjelp før det blir verre. 

Anonymkode: e4213...89c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om ts i verstefall sier, nei det har jeg ikke lyst til, hva forventer du skal skje?

Vi må styrke andre til å kunne leve et liv selv om man ikke vil bli hyret til sminkereklame. Folk er ulikt bygd, de lever uansett livet.

Det er verre nå fordi det blir fikset så mye på ting, det har blitt så ekstremt press på spesielt unge jenter. Men også mer på unge gutter enn før.

Når jeg var 19 handlet det mest om du var tynn eller ikke tynn og om du hadde store pupper eller ikke. Nå blir vær minste lille detalje nøysommelig kritisert. 

Anonymkode: 48a19...52b

Jeg forventer ingenting. Men jeg vil at TS skal tenke på om det er selvbildet som er problemet, eller om det er et utseende som ville gjort de fleste depressive. Om hun har en nese som er 6 cm bred, og skjeggvekst i halve ansiktet, så kan man jo skjønne at det kan være en kraftig påkjenning for et barn/ungdom. Men om hun ønsker å se ut som fotomodeller som er retusjerte og opererte, så må man jo tenke i retning terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...