Gå til innhold

Hva gjør man hvis man har en datter som er ekstremt misfornøyd med sine ansiktstrekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er på nivået hvor hun ikke klarer å fungere normalt i hverdagen. Tar imot alle råd.

Anonymkode: 80346...061

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får ikke gjort noe med sine ansiktstrekk, med mindre man er overvektig. Det er ikke noe man kan gjøre.

Anonymkode: c219f...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alder?

Anonymkode: a101e...ae9

19

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er så misfornøyd med utseende at hun ikke klarer å fungere så høres det ut som noe psykisk. Såfremt det ikke er brannskader el. selvfølgelig. Jeg hadde tenkt at hun trengte hjelp.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er på nivået hvor hun ikke klarer å fungere normalt i hverdagen. Tar imot alle råd.

Psykolog da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er hun plutselig misfornøyd? 19 år er fortsatt en veldig sårbar tid. Alle retusjerte ansikter og kropper på SoMe osv. 

Håper hun klarer å få bygget selvtillit å vite at hun er god slik hun er. Vet ikke noen råd, men husker jeg var veldig misfornøyd selv som ung og vokste det av meg etterhvert. 

Sympati! 

Anonymkode: 7520d...44c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe konkret «galt» med trekkene hennes, eller er det snakk om BDD? Jeg er ikke for å operere fordi man har et eller annet idealutseende, men er det faktisk noe som bør fikses så går det jo an å ta en konsultasjon. Er det BDD så er psykolog tingen.

Anonymkode: 182a1...b45

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe konkret «galt» med trekkene hennes, eller er det snakk om BDD? Jeg er ikke for å operere fordi man har et eller annet idealutseende, men er det faktisk noe som bør fikses så går det jo an å ta en konsultasjon. Er det BDD så er psykolog tingen.

Anonymkode: 182a1...b45

Hun føler at hun ikke har skarpe trekk  som kjevelinje, kinnbein, m.m. Hun er heller ikke 100% symmetrisk, men det ingen. Det eneste som jeg virkelig klarer å forstå hun på er at haken ikke er den mest markerte, men hun er jo en dame, ikke en mann. Ansiktsharmoni er jo det viktigste uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er jo det som er trend nå. Dette endrer seg jo hvert tiår. Er ikke lenge siden skarp kjevelinje og hake var maskulint. 

Om hun er 19 med egne penger så kan jo hun selv velge om hun vil bruke det på fillers osv. Men trendene de endrer seg jo til noe annet senere. F.eks er det blitt populært å ta bort fillers i leppene da ducklips ikke er like kult lenger osv. 

Anonymkode: 7520d...44c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel fått en stygg kommentar da? Det kommer hun aldri til å glemme.

Anonymkode: 94888...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du stiller spørsmål til deg selv om hva og hvorhvor barnet har fått slike meninger i fra. 
Dernest søker du hjelp til barnet der hjelp er å få, hos BUP. 
Den verste tråden og det verste temaet jeg noen gang har lest på dette forumet, og jeg har hengt her en stund. 

Anonymkode: 974ec...aa9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er dette mindreverdighetskomplekser fordi hun ikke er perfekt eller så er hun objektiv stygg. Legg alle følelser til side; ville du sett slik ut selv?

Anonymkode: 10b2b...f28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun føler at hun ikke har skarpe trekk  som kjevelinje, kinnbein, m.m. Hun er heller ikke 100% symmetrisk, men det ingen. Det eneste som jeg virkelig klarer å forstå hun på er at haken ikke er den mest markerte, men hun er jo en dame, ikke en mann. Ansiktsharmoni er jo det viktigste uansett...

Min datter sier nøyaktig det samme, bortsett fra at hun heldigvis ikke har oppdaget at ingen er 100% symmetriske. Kjedelige, kinnbein, så er det noe med hennes virkelig perfekte nese som ingen andre ser, og det samme med munnen jeg vil tro de fleste jenter misunner henne. Noe bare hun ser der også. 

Min datter er såpass pen at hun stadig får høre at hun byrde være modell, og likevel... Jeg frykter at hun snart begynner å fikse på disse "feilene" som er helt latterlige. Hun er jo nydelig! 

Tror det er tiden, og at vakre kvinner helt faktisk fikser på seg selv. Er ikke gode nok. 

Jeg spør min datter og hva hun synes om dem som virkelig ikke er heldige med utseendet eller har skader, er de verdiløse mener hun, siden hun som er så heldig med utseendet ikke er bra nok? Nei sier hun da, det mener hun ikke, men likevel altså... 

Galskap!

Anonymkode: 0e64d...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Disse trekkene er viktig på ansiktet til menn, ikke kvinner. Vi prosjekterer det vi synes er pent i menn og antar at vi selv bør ha like trekk, men det stemmer ikke. Når jeg gikk tredjeåret på videregående så var Alexandra Daddario det alle gutta "lusta" etter, hun er jo liksom så deilig i ansiktet. Men hun er jo rund og "bloated" i ansiktet, ikke noe særlig med skarpe linjer.

Du nå formidle at menn ser etter andre ansiktstrekk enn det vi gjør, og vise eksempler.

Anonymkode: b9676...0ee

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært usikker på utseendet mitt så lenge jeg kan huske, og kan enda slite med det i vonde perioder. For min del har det vært en del av et større og mer omfattende selvhat. Alt var feil med meg, og på toppen av kransekaka var jeg så stygg at jeg kviet meg for å vise meg blant offentlighet, selv blant venner. Jo mer jeg har jobbet med dette selvhatet, jo enklere har det blitt for meg å være nøytral til eget utseende. Jeg har måttet lære å utvikle medfølelse for meg selv, og har jobbet hardt for at å snakke stygt til meg selv, skal være like «fy fy» som å snakke stygt til noen andre. Nå kjenner jeg jo ikke datteren din, men kan det hende at usikkerheten hennes er en del av noe større? Hvis det er tilfelle, ville jeg anbefalt psykolog. Jeg hadde ikke klart å jobba med dette alene.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det sånn da jeg var ungdom. Jeg kunne nok fått diagnosen dysmorfobi, men jeg hadde også spiseforstyrrelser, og gikk i behandling av den grunn. 

Å gi råd er ikke helt enkelt, men behandling tenker jeg i hvert fall er viktig og riktig. Om datteren din har det som meg, og det høres slik ut, opplever hun seg helt verdiløs fordi hun ser ut som hun gjør. Jeg var sikker på at både venner og familie var flaue over å bli sett sammen med meg, at andre følte ubehag og avsky når de så på meg (slik jeg gjorde selv). Og det er gjerne ikke helt enkelt å fungere da. 

I hvert fall så ble jeg bra til slutt. Jeg liker fortsatt ikke veldig godt å se på bilder av meg selv, men jeg vet fornuftsmessig at jeg ser helt vanlig ut og klarer stort sett å føle at det er slik og. Jeg gikk i behandling, og fikk ulike oppgaver, som å se på meg selv i speil sammen med behandler og klare å holde ut og bekrive hva jeg følte. Og å notere ned alle "bevis" på at jeg kanskje ikke var så stygg som jeg trodde, som en hyggelig kommentar fra noen, og jobbe med å legge fra meg alt av bevis på det motsatte. Kort sagt fikk jeg sakte men sikkert hjelp til å forstå at hvordan jeg så ansiktet mitt var farget av sterke følelser, og ikke et reellt, objektivt bilde.  

Anonymkode: a14a9...29d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse trekkene er viktig på ansiktet til menn, ikke kvinner. Vi prosjekterer det vi synes er pent i menn og antar at vi selv bør ha like trekk, men det stemmer ikke. Når jeg gikk tredjeåret på videregående så var Alexandra Daddario det alle gutta "lusta" etter, hun er jo liksom så deilig i ansiktet. Men hun er jo rund og "bloated" i ansiktet, ikke noe særlig med skarpe linjer.

Du nå formidle at menn ser etter andre ansiktstrekk enn det vi gjør, og vise eksempler.

Anonymkode: b9676...0ee

Jeg har aldri tenkt over det på den måten, men det er faktisk sant. Noen andre eksempler er Emilia Clarke, Celena Gomez, Marilyn Monroe, Gigi Hadid, Barbara Palvin, Rebecca Romijin, Olga Kurylenko, Kathy Ireland, Laetitia Casta, m.m.

Anonymkode: c219f...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sunflowerseed said:

Jeg har vært usikker på utseendet mitt så lenge jeg kan huske, og kan enda slite med det i vonde perioder. For min del har det vært en del av et større og mer omfattende selvhat. Alt var feil med meg, og på toppen av kransekaka var jeg så stygg at jeg kviet meg for å vise meg blant offentlighet, selv blant venner. Jo mer jeg har jobbet med dette selvhatet, jo enklere har det blitt for meg å være nøytral til eget utseende. Jeg har måttet lære å utvikle medfølelse for meg selv, og har jobbet hardt for at å snakke stygt til meg selv, skal være like «fy fy» som å snakke stygt til noen andre. Nå kjenner jeg jo ikke datteren din, men kan det hende at usikkerheten hennes er en del av noe større? Hvis det er tilfelle, ville jeg anbefalt psykolog. Jeg hadde ikke klart å jobba med dette alene.

Vil legge til: i mitt hode, var det utenkelig å skulle falle til ro med at jeg er «pen nok som jeg er». Jobbet derfor mot en mindre utseendefokusert tankegang og hverdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...