Gå til innhold

Økonomisk kaos … hvor starter jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først: vær så snill ikke skriv hva du mener om meg. Hvor uansvarlig jeg er, hvor dum jeg er, hvor ille jeg er. Nettopp slike kommentarer gjør at man ikke gidder… fordi man er så mislykket. Vær så snill. ❤️

Jeg har egentlig fra jeg var 18 år startet min økonomi med inkasso. Først var årsaken at jeg tjente lite og tok lite ansvar. Jeg har lukket øynene fordi jeg følte det var håpløst. 

I dag er jeg 40 år. Jeg har egen liten bedrift og det går egentlig bra. Men penger har jeg ikke 🙉 Det jeg har er ubetalte regninger.

Hva er ditt beste tips for å rydde opp? Har søkt gjeldssanering - men forstod ikke helt hvordan det fungerer eller hvor jeg betaler eller hvor mye. Nå bor jeg i en annen kommune. Den gangen kontaktet jeg Namsmannen direkte. 

Akkurat denne mnd har jeg bedrifts utgifter på ca. 200.000,- Inntekten er ca 130.000.- Hva prioriterer man og hva ikke? 

Skal jeg komme ordentlig på tur trenger jeg den inntekten på 200.000,- 

Hvis man tenker utenfor boksen… hvordan tjene raskt dersom man er kreativ? På hva… og hvordan…

Privatøkonomi … hvor starter man der? Kunne jeg ha ansatt en slags økonom? Bare at da vil han fortelle meg hvor ille alt er og hvor uansvarlig jeg er… 

Jeg er åpen for gode råd. Hva ville du ha gjort i min situasjon…

Anonymkode: 48ec9...db1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ENK du har? I og med at du blander sammen bedriften og egen økonomi? 

Anonymkode: 9f974...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går så mye i minus på bedriften, er det ikke bedre å skaffe seg en vanlig jobb? 

Anonymkode: 48f7f...4b5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mye mer utgifter enn inntekter, så går det jo ikke bra...

Regnskapsfører?

Anonymkode: a0383...7d4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er: 

Søk på lønnet arbeid i privat eller i det offentlige (enten heltid eller deltid). Med mye gjeld og lav inntekt må du øke inntekten din. 

Selg unna det du kan for å betale ned regninger, inkasso og annet utestående

Ta kontakt med kreditorer og legg frem forslag om avtaler. Forhandle på renter, nedbetalingsavtaler etc. 

Men viktigst av alt: Du må ha stabil og økt inntekt. Skjønner at egen bedrift kanskje er drømmen, men å ha en ryddig økonomi er kanskje en større drøm. Akkurat nå kan du ikke få begge deler og da må du prioritere 

Anonymkode: b7207...299

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle innspill. Første spørsmål - ja ENK. 

Jeg har igjennomsnitt en inntekt på ca. 50.000 når utgifter er dekket. Det gir ikke vanlig jobb meg. Denne mnd er det minus fordi bestillingene har vært mindre enn inntektene. Er jo ikke første året jeg jobber for meg selv.

Hvilke tiltak konkret er lurt og hvor starter man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye utgifter og inntekter har du i løpet av ett år på bedriften? Og hvor mye tar du ut i lønn?

Anonymkode: 2dc6e...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt beste råd er: 

Søk på lønnet arbeid i privat eller i det offentlige (enten heltid eller deltid). Med mye gjeld og lav inntekt må du øke inntekten din. 

Selg unna det du kan for å betale ned regninger, inkasso og annet utestående

Ta kontakt med kreditorer og legg frem forslag om avtaler. Forhandle på renter, nedbetalingsavtaler etc. 

Men viktigst av alt: Du må ha stabil og økt inntekt. Skjønner at egen bedrift kanskje er drømmen, men å ha en ryddig økonomi er kanskje en større drøm. Akkurat nå kan du ikke få begge deler og da må du prioritere 

Jeg har alltid jobbet for meg selv. Ikke første året og ikke en drøm 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen ganger så kan man bare ikke ta ut lønn hvis inntekten er for liten når man har egen bedrift. Bedriften alltid først. Noen mnd så levde jeg må det minimum. Fordi gikk bedriften dårlig så hadde jeg hvert fall ikke noen jobb. Jeg bygget opp kapitalen på bedriften før jeg kunne ta meg ut så mye lønn. Har drevet på i over 14 år. No først jeg kan ta ut så mye lønn. Og jeg har klart å få inn ansatte. 

Anonymkode: 57055...b62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du gjør er å begynne å legge av 15.000 av de 50.000 du har i inntekt fra firmaet hver mnd og lager en god firmabuffer på minimum 100.000. 

Hadde du gjort dette i fjor ville du ikke hat problem med å dekke differansen mellom inntekt og utgifter 

Anonymkode: 44d72...897

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har alltid jobbet for meg selv. Ikke første året og ikke en drøm 😉

Men det fungerer ikke når du i over 20 år har slitt med økonomien. Da må du ta noen valg og å få bedre inntekt er det beste valget. Både du og bedriften din er i minus 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har igjennomsnitt en inntekt på ca. 50.000 når utgifter er dekket. Det gir ikke vanlig jobb meg. Denne mnd er det minus fordi bestillingene har vært mindre enn inntektene. Er jo ikke første året jeg jobber for meg selv.

Veldig dårlig idé... Men du er vel der du er.

Hvordan ser 12 mnd forecast ut, hvordan er backloggen? 

Anonymkode: 9f974...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Første du gjør er å begynne å legge av 15.000 av de 50.000 du har i inntekt fra firmaet hver mnd og lager en god firmabuffer på minimum 100.000. 

Hadde du gjort dette i fjor ville du ikke hat problem med å dekke differansen mellom inntekt og utgifter 

Anonymkode: 44d72...897

Tusen takk, dette var konkret råd 🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men noen ganger så kan man bare ikke ta ut lønn hvis inntekten er for liten når man har egen bedrift. Bedriften alltid først. Noen mnd så levde jeg må det minimum. Fordi gikk bedriften dårlig så hadde jeg hvert fall ikke noen jobb. Jeg bygget opp kapitalen på bedriften før jeg kunne ta meg ut så mye lønn. Har drevet på i over 14 år. No først jeg kan ta ut så mye lønn. Og jeg har klart å få inn ansatte. 

Anonymkode: 57055...b62

Takk for innspill. Hva levde du på da, dersom du ikke tok ut lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først: vær så snill ikke skriv hva du mener om meg. Hvor uansvarlig jeg er, hvor dum jeg er, hvor ille jeg er. Nettopp slike kommentarer gjør at man ikke gidder… fordi man er så mislykket. Vær så snill. ❤️

Jeg har egentlig fra jeg var 18 år startet min økonomi med inkasso. Først var årsaken at jeg tjente lite og tok lite ansvar. Jeg har lukket øynene fordi jeg følte det var håpløst. 

I dag er jeg 40 år. Jeg har egen liten bedrift og det går egentlig bra. Men penger har jeg ikke 🙉 Det jeg har er ubetalte regninger.

Hva er ditt beste tips for å rydde opp? Har søkt gjeldssanering - men forstod ikke helt hvordan det fungerer eller hvor jeg betaler eller hvor mye. Nå bor jeg i en annen kommune. Den gangen kontaktet jeg Namsmannen direkte. 

Akkurat denne mnd har jeg bedrifts utgifter på ca. 200.000,- Inntekten er ca 130.000.- Hva prioriterer man og hva ikke? 

Skal jeg komme ordentlig på tur trenger jeg den inntekten på 200.000,- 

Hvis man tenker utenfor boksen… hvordan tjene raskt dersom man er kreativ? På hva… og hvordan…

Privatøkonomi … hvor starter man der? Kunne jeg ha ansatt en slags økonom? Bare at da vil han fortelle meg hvor ille alt er og hvor uansvarlig jeg er… 

Jeg er åpen for gode råd. Hva ville du ha gjort i min situasjon…

Du må holde forretning og privatøkonomi helt adskilt. Vanntette skott. Opprett as.

Privatøkonomi: Du må ta ut tilstrekkelig med lønn, men ikke mer enn hva driften tåler. 
Deretter må du sikre:
Bolig
Strøm 
Livsopphold etter SIFO

Det du har igjen av lønning bruker du på betaling av gjeld. Hvordan du prioriterer privat gjeld, kommer an på hvilken type gjeld det er. 

Går driften ikke rundt må du avvikle denne, og ta deg lønner arbeid.

Man får inntrykk av at det er et samsurium av ulik gjeld. Mulig situasjonen ikke kan reddes? 
Den må kartlegges.

Anonymkode: 7eead...e38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv drevet enk, samtidig som jeg var/er syk. Noen av de årene tok jeg knapt ut lønn; levde på et minimum for å bli mer likvid. Staten er den verste kreditoren du kan ha ts.

Anonymkode: 68d58...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) du kan ikke å bør ikke ha et ENK. Det går jo åpenbart ikke rundt når du har slitt økonomisk hele ditt voksne liv, å da igjen ta driftens økonomiske risiko over i privatøkonomien og motsatt gjør at begge deler ryker. 

Rent konkret så betyr det at kreditorene kommer etter deg som både privatperson og alt du eier og har enten det er ment til enk eller deg privat er frit vilt.

Det er åpenbart en risiko du står i reel fare for å komme utfor. 

I tillegg beskriver du en nok så stor drift som som er av en slik størrelse ( økonomisk i hvertfall) at det egner seg best i et As.

2) du vil sannsynligvis være nødt til å skaffe deg ordinært lønnet arbeid, enten i tillegg til å drive det som heretter må være et AS eller kun ordinært lønnet arbeid. 

Utgiftene er større enn at du kan leve av de både her og nå men har jo også åpenbart vært det over tid. Du har ikke råd til å bare leve av egen drift. 

I tillegg må du sørge for stabilitet i privat økonomien nå og over tid for og lære deg hvordan den skal være. 

3) book deg gjerne en time hos nav, økonomisk rådgivning. De kan hjelpe deg å se på gjelden din helt konkret. Og også se om du er aktuel for gjeldsordning.

Anonymkode: 759ca...a21

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvis du går i minus i så mange år kan du jo ikke ta ut så mye i lønn? Virker jo helt rart. 

Anonymkode: 48f7f...4b5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må holde forretning og privatøkonomi helt adskilt. Vanntette skott. Opprett as.

Privatøkonomi: Du må ta ut tilstrekkelig med lønn, men ikke mer enn hva driften tåler. 
Deretter må du sikre:
Bolig
Strøm 
Livsopphold etter SIFO

Det du har igjen av lønning bruker du på betaling av gjeld. Hvordan du prioriterer privat gjeld, kommer an på hvilken type gjeld det er. 

Går driften ikke rundt må du avvikle denne, og ta deg lønner arbeid.

Man får inntrykk av at det er et samsurium av ulik gjeld. Mulig situasjonen ikke kan reddes? 
Den må kartlegges.

Anonymkode: 7eead...e38

Tusen takk for beste svaret så langt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...