Gå til innhold

Sinne hos 6åring pga dataspill

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan reagerer han på andre ting som går galt i livet, om han ikke får til ting for eksempel? Er det kun ved spill at han reagerer så sterkt når det ikke går som han vil eller noe er vanskelig, eller er det et vanlig reaksjonsmønster for ham hvis han forsøker på noe han ikke får til. Kanskje dere må øve på å mestre og akseptere at man ikke alltid klarer alt på første forsøk og at man må ha tålmodighet og øve. Ikke lett men. Kan feks starte på en fritidsaktivitet med struktur der man skal lære noe?

Anonymkode: 99f60...52e

Ved brettspill kan han ha ca samme reaksjon men det går fortere over synes jeg. Han kan bli frustrert når ting ikke går helt som han ønsker ellers også men det utvikler seg ikke på samme måte, det går fortere over. Han er med på fritidsaktiviteter og det fungerer fint. Om det er noe han ikke mestrer så viser han ikke frustrasjonen utenfor husets fire vegger, den siden viser han kun hjemme.

Anonymkode: ec77d...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For mye skjermbruk rett og slett 

Anonymkode: a82d9...896

Jepp. På høy tid med avvenning…

her er det skjermfri mandag-torsdag, og helgene kommer helt an på hva annet vi finner på. 

Anonymkode: c2c76...11f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er litt rådvill her. 6åringen blir så frustrert og sint om datamaskinen eller nettbrettet er litt tregt eller det er andre tekniske problemer som fører til at han ikke får spilt. Han kan finne på å slenge nettbrettet bortover sofaen i frustrasjon og han er frustrert og sint.

Hvordan skal jeg møte denne frustrasjon?

Jeg er alltid rolig i starten, viser forståelse for at det kan være irriterende at ting ikke fungerer som de skal. Så blir jeg irritert etterhvert når han ikke evner å roe seg og det ender med at jeg fjerner nettbrettet og dataen for resten av dagen. Da blir det hyling og gråting selv om jeg forklarer hvorfor dette skjer. Det at han av og til slenger nettbrettet bortover sofaen er totalt uakseptabelt og det sier jeg klart ifra om på en streng måte.

Men, dette fører absolutt ingensteds. Frustrasjon hans gir seg ikke. Dette skjer gang på gang og jeg er så lei så jeg gjør jo tydeligvis ikke noe riktig her 😞

Råd eller tips?

Ungen er avhengig av skjermen!

Her må du ha mer grenser og få livet hans til å dreie seg om noe annet!

meld han på en fritidsaktivitet, som fotball, f.eks??

Anonymkode: f11a0...173

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jepp. På høy tid med avvenning…

her er det skjermfri mandag-torsdag, og helgene kommer helt an på hva annet vi finner på. 

Anonymk

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ungen er avhengig av skjermen!

Her må du ha mer grenser og få livet hans til å dreie seg om noe annet!

meld han på en fritidsaktivitet, som fotball, f.eks??

Anonymkode: f11a0...173

ode: c2c76...11f

Har dere lest resten av tråden eller kun HI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Ts her virkelig overrasket? Gir du tilgang tidlig, så ødelegger du for senere. Når fikk din tilgang – ved 1 års alder?

Anonymkode: f1b30...179

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er litt rådvill her. 6åringen blir så frustrert og sint om datamaskinen eller nettbrettet er litt tregt eller det er andre tekniske problemer som fører til at han ikke får spilt. Han kan finne på å slenge nettbrettet bortover sofaen i frustrasjon og han er frustrert og sint.

Jeg er alltid rolig i starten, viser forståelse for at det kan være irriterende at ting ikke fungerer som de skal. Så blir jeg irritert etterhvert når han ikke evner å roe seg og det ender med at jeg fjerner nettbrettet og dataen for resten av dagen. Da blir det hyling og gråting selv om jeg forklarer hvorfor dette skjer. Det at han av og til slenger nettbrettet bortover sofaen er totalt uakseptabelt og det sier jeg klart ifra om på en streng måte.

Men, dette fører absolutt ingensteds. Frustrasjon hans gir seg ikke. Dette skjer gang på gang og jeg er så lei så jeg gjør jo tydeligvis ikke noe riktig her 😞

Råd eller tips?

Jeg ville fulgt med på om dette er noe som gjelder andre ting enn skjerm også. Det kan være noe mer underliggende enn bare skjermen.

Har kommunen du bor i et lavterskel tilbud for familieveiledning ville jeg kontaktet de om du er bekymret.

PS! Her vil du stort sett bare være fokus på at det er skjermen sin skyld. Det trenger ikke være tilfellet.

Anonymkode: fa440...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har dere lest resten av tråden eller kun HI?

Åpenbart ikke 😅. Råd og synspunkter fra de som har erfaring drukner i kommentarer fra de som ikke har grunnlag for å handlingsmønster kan være knyttet til andre ting.

Anonymkode: fa440...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 6 år, han burde ikke ha en egen skjerm enda engang

Anonymkode: b16ab...3b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpe et ordentlig pc så han slipper å spille Roblox på mammas kjipe laptop fra Elkjøp fra 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart at dette handler om å regulere følelser. Husk at vi blir ikke født til å regulere følelser. Det er noe vi læres under oppveksten.

Det er to ting jeg ville gjort. Det ene er å forklare at det ikke hjelper å ta ut frustrasjonen slik. Det blir ikke bedre. Det er samtidig lov å kjenne på frustrasjonen. Det andre ville vært en mestringsstrategi. Som for eks å slå av og på nettbrettet når en sliter. Eller legge det bort ei stund. Poenget med disse to er å tvinge frem en liten pustepause.

Ser du skriver at det gjelder i andre sammenhenger og. Som for eksempel brettspill. Man kan ikke starte ett brettspill på nytt eller bare gå fra det og de andre en times tid. Men det man kan gjøre er å foreslå en dopause eller finne seg noe å drikke. Det kan være nok.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (15 timer siden):

Det hjelper ikke på en så liten unge som har null tidsbegrep. Dessuten lærer han ikke å regulere følelsene sine på den måten

Hjalp på mine barn! De regulerer følelsene sine helt fint nå! Nå er de tenåringer og gamer, taper, blir frustrert, men ødelegger aldri noe, ingen slåing hyling og roping, slenging av utstyr, ol.

En seksåring har da tidsbegrep… 

Anonymkode: 9668e...afd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjalp på mine barn! De regulerer følelsene sine helt fint nå! Nå er de tenåringer og gamer, taper, blir frustrert, men ødelegger aldri noe, ingen slåing hyling og roping, slenging av utstyr, ol.

En seksåring har da tidsbegrep… 

Må tilføye at dette gjelder også dersom ting ikke fungerer. Ja, de blir frustrerte og sure, og det er lov! De tar en pause for å roe seg, og så fikser de det. Uten noe sinnautbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende hvor få i denne tråden som ikke forstår at dette ikke handler om nettbrettet og skjermtid, men om evnen til å håndtere følelsene sine. Om barnet reagerer slik på treghet eller tekniske problemer med nettbrettet, ser jeg det som sannsynlig at barnet reagerer på samme måte i andre situasjoner der det er frustrert.

Folk blir som en okse mot en rød klut når de hører om spilling hos barn og ungdom, fremfor å se på matadoren...

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (46 minutter siden):

Skremmende hvor få i denne tråden som ikke forstår at dette ikke handler om nettbrettet og skjermtid, men om evnen til å håndtere følelsene sine. Om barnet reagerer slik på treghet eller tekniske problemer med nettbrettet, ser jeg det som sannsynlig at barnet reagerer på samme måte i andre situasjoner der det er frustrert.

Folk blir som en okse mot en rød klut når de hører om spilling hos barn og ungdom, fremfor å se på matadoren...

Forventer du noe annet når det har blitt det enkle svaret for alt? Selvfølgelig finnes det noe som for mye skjermtid og det er noe man må regulere. Ja det hadde vært fint om det fantes "barne" iPad som regulerte ut innehold da det var enkere å holde kontroll på hva som ble sett på TV. Ha en innstilling hvor det bare fungerer så og så mye etter foreldrenes instillinger hvis et barn legitim sliter med skjerm tid og ikke bryr seg om noe annet. Men her er jo problemet mer at han blir rasende når disse spesifikt enkelte tingene ikke funker slik han mener det skal. 

Perfekt analogi, skulle tro nå som spillegenerasjonen er de voksne at hatet mot spill ville minsket. Men det blir fortsatt brukt som syndebukk til tross for alle fordeler vi idag vet det bringer med seg.

Anonymkode: fe823...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forventer du noe annet når det har blitt det enkle svaret for alt? Selvfølgelig finnes det noe som for mye skjermtid og det er noe man må regulere. Ja det hadde vært fint om det fantes "barne" iPad som regulerte ut innehold da det var enkere å holde kontroll på hva som ble sett på TV. Ha en innstilling hvor det bare fungerer så og så mye etter foreldrenes instillinger hvis et barn legitim sliter med skjerm tid og ikke bryr seg om noe annet. Men her er jo problemet mer at han blir rasende når disse spesifikt enkelte tingene ikke funker slik han mener det skal. 

Perfekt analogi, skulle tro nå som spillegenerasjonen er de voksne at hatet mot spill ville minsket. Men det blir fortsatt brukt som syndebukk til tross for alle fordeler vi idag vet det bringer med seg.

Jeg klarer ikke å forstå om du argumenterer for eller mot meg, og om du er ironisk rundt det med foreldrekontroller på nettbrettet.

For mye skjermtid kan absolutt være et problem. Det er dog ikke nødvendigvis problemet i dette tilfellet. Man må ha mer informasjon for å konkludere at skjermen er problemet, ikke evnen til å regulere følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Råd eller tips?

Hvorfor skal frustrasjonen hans gi seg? La han føle det han føler og vær tilstede i frustrasjonen. Han er 6 år gammel, hvordan forventer du at han skal håndtere frustrasjon? HVem har han lært seg å håndtere frustrasjon av på denne måten? Se på deg og far? Du sier selv du blir irritert for at han er frustrert, hvorfor det? Så til slutt straffer du han og tar ipaden og klarer ikke være regulert selv. Hvordan skal han lære å regulere seg? 

Når dataspill eller iPad fører til dårlig humør hos barna så er det et tegn for oss på at de har fått brukt det for mye. Så vi kutter det ut en periode. 

6-åringer er små og har helt irrasjonelle utbrudd, du må bare være rolig og la han blåse det av seg. "Blir du frustrert når nettbrettet ikke funker? Det forstår jeg. Men du får ikke slenge nettbrettet" - sier du i FREDSTID. 

Anonymkode: 97044...605

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Råd eller tips?

Men uansett er poenget at barnet har så mange følelser det ikke klarer å sortere. At barnet skal få ansvar for DINE følelser på toppen av det hele er ikke rettferdig. 

men! Nettbrett og spill øker frustrasjon og sinne hos barn, fordi man fjerner en enorm kilde til dopamin. Og det gjør de ekstra sure/sinte. Ikke alle barn takler dette. 

Anonymkode: 97044...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

HVem har han lært seg å håndtere frustrasjon av på denne måten? Se på deg og far? Du sier selv du blir irritert for at han er frustrert, hvorfor det? Så til slutt straffer du han og tar ipaden og klarer ikke være regulert selv. Hvordan skal han lære å regulere seg? 

BOOOOOOM! Snakk om å treffe spikeren på hodet.

Endret av Reign
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (33 minutter siden):

Jeg klarer ikke å forstå om du argumenterer for eller mot meg, og om du er ironisk rundt det med foreldrekontroller på nettbrettet.

For mye skjermtid kan absolutt være et problem. Det er dog ikke nødvendigvis problemet i dette tilfellet. Man må ha mer informasjon for å konkludere at skjermen er problemet, ikke evnen til å regulere følelser.

Argumenterte for deg, og er enig skjermen her er ikke problemet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Argumenterte for deg, og er enig skjermen her er ikke problemet.

OK, det var krevende å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...