Gå til innhold

Sinne hos 6åring pga dataspill

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er litt rådvill her. 6åringen blir så frustrert og sint om datamaskinen eller nettbrettet er litt tregt eller det er andre tekniske problemer som fører til at han ikke får spilt. Han kan finne på å slenge nettbrettet bortover sofaen i frustrasjon og han er frustrert og sint.

Hvordan skal jeg møte denne frustrasjon?

Jeg er alltid rolig i starten, viser forståelse for at det kan være irriterende at ting ikke fungerer som de skal. Så blir jeg irritert etterhvert når han ikke evner å roe seg og det ender med at jeg fjerner nettbrettet og dataen for resten av dagen. Da blir det hyling og gråting selv om jeg forklarer hvorfor dette skjer. Det at han av og til slenger nettbrettet bortover sofaen er totalt uakseptabelt og det sier jeg klart ifra om på en streng måte.

Men, dette fører absolutt ingensteds. Frustrasjon hans gir seg ikke. Dette skjer gang på gang og jeg er så lei så jeg gjør jo tydeligvis ikke noe riktig her 😞

Råd eller tips?

Anonymkode: ec77d...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gir en beskjed; om det er slik at nettbrett gjør deg så sint, skal du få en pause i en uke. Blir han sint forsvinner nettbrett en uke. Lenger etter hvert hvis ikke det hjelper. 

Anonymkode: 9668e...afd

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1. Få han i en aktivitet hvor han får ut mye av den ekstra energi han potensielt bærer på. Er mulig det ikke har noe med det å gjøre så derfor følger du nr 2 for å se.

Nr 2. Konsekvens og handling, gjør det klart at det er lov å bli sint men hva man gjør med det sinnet er noe helt annet. For det første gjør det det klinkkende klart å kaste ting er totalt uakseptabelt, og å vise aggresjon og hyling å skriking. Hvis han blir så sint at han må få det utløpt av systemet kan du gi han tre alternativer. Lag til han en punching bag (nok med teppe og puter i hans alder), og si at han skal ta på skoene og løp rundt huset. Funket veldig godt når det var problem med en 5 åring i familien. Funker det ikke vet du at dette har ikke med for mye energi å gjøre er et rent og enkelt raserianfall. Det er ikke nok med at du tar det bort for den dagen. Da er du bare i et mønster hvor han får gjort det han vil helt tils han går over grensen hvor du må tre inn, og så går dere i sirkler. 

Start med 3 dager, og gjør det klart om han bryter det ved å snike til seg å spille når han tror du ikke vet det legger du på en dag. Han er 6 så for han vil 3 dager og en uke føles som det samme, og det gir deg rom til å kan korrigere annen oppførsels problem senere i alderen ved at du går opp til en uke og han kommer til å huske at du fullførte 3 dager og at 7 dager ikke kommer til å være noe kødd. 

Anonymkode: fe823...4bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutte skjermbruken helt i noen uker vil ha veldig god effekt. Så må dere sette klare og strenge grenser for skjermbruk etter den tiden. 

Anonymkode: 1a690...2da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok tatt en pause fra spilling. Synes ikke egentlig en 6-åring trenger å spille noe særlig i utgangspunktet, og iallfall ikke om dette er reaksjonen på det.

Anonymkode: 99f60...52e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han kan finne på å slenge nettbrettet bortover sofaen i frustrasjon og han er frustrert og sint.

Råd eller tips?

Gi beskjed om at det blir ikke noe nytt nettbrett om han ødelegger det så det er lurt av han å behandle tingene pent.

Anonymkode: acbbc...671

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt rådvill her. 6åringen blir så frustrert og sint om datamaskinen eller nettbrettet er litt tregt eller det er andre tekniske problemer som fører til at han ikke får spilt. Han kan finne på å slenge nettbrettet bortover sofaen i frustrasjon og han er frustrert og sint.

Hvordan skal jeg møte denne frustrasjon?

Jeg er alltid rolig i starten, viser forståelse for at det kan være irriterende at ting ikke fungerer som de skal. Så blir jeg irritert etterhvert når han ikke evner å roe seg og det ender med at jeg fjerner nettbrettet og dataen for resten av dagen. Da blir det hyling og gråting selv om jeg forklarer hvorfor dette skjer. Det at han av og til slenger nettbrettet bortover sofaen er totalt uakseptabelt og det sier jeg klart ifra om på en streng måte.

Men, dette fører absolutt ingensteds. Frustrasjon hans gir seg ikke. Dette skjer gang på gang og jeg er så lei så jeg gjør jo tydeligvis ikke noe riktig her 😞

Råd eller tips?

Nettopp i dag kom der en ny undersøkelse om barn og skjermbruk. Er det den du har lest og opprettet tråd om? 
Så små barn skal verken game eller bruke skjerm. Du arndeg selv å takke for ungens oppførsel.

Anonymkode: 1d55a...b03

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo denne reaksjonen han får; skjermen forsvinner for en dag eller to. Null effekt. Neste gang teknologien slår krøll på seg så er det samme greia igjen.

Han har begrenset med skjermbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp i dag kom der en ny undersøkelse om barn og skjermbruk. Er det den du har lest og opprettet tråd om? 
Så små barn skal verken game eller bruke skjerm. Du arndeg selv å takke for ungens oppførsel.

Mengde med skjermbruk er et problem, men vi er en vennegjeng på 21 stykker som fortsatt holder kontakt samtlige av oss spilte fra vi var 5 år nå vi fikk konsoller, vi klarte å iblant å lure oss til mer spilletid enn vi hadde fått lov til men er vanlig at unger strekker på grenser. Denne type oppførsel derimot er noe helt annet. Er ikke gaming i seg selv som er problemet, når de gamer er det i det minste sosiale og må kommunisere verbalt. Om du noen gang er ute kan se en gjeng med tennåringe sitte i gruppe sammen og de tør ikke snakke med hverandre, de tekster. Mens de som gamer tvinges til å måtte kunne kommunisere fordi de må klare å utføre flere ting på en gang og være villig til å både lede og la seg selv bli ledet. 

Anonymkode: fe823...4bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til; det er ikke noe problem å si nei til skjermbruk. Han spør alltid om lov og han aksepterer å få ett nei de gangene han får det. Men det er når dataen, spillet eller nettbrettet slår krøll på seg, det er da han blir frustrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor finner jeg den?

Anonymkode: 89635...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger nettbrett i veggen/gulvet=ta bort nettbrettet i et par dager. Høres ut som at hen har godt av litt skjermfri

Anonymkode: 7a6c2...e84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du gir en beskjed; om det er slik at nettbrett gjør deg så sint, skal du få en pause i en uke. Blir han sint forsvinner nettbrett en uke. Lenger etter hvert hvis ikke det hjelper. 

Anonymkode: 9668e...afd

Det hjelper ikke på en så liten unge som har null tidsbegrep. Dessuten lærer han ikke å regulere følelsene sine på den måten

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (44 minutter siden):

Det hjelper ikke på en så liten unge som har null tidsbegrep. Dessuten lærer han ikke å regulere følelsene sine på den måten

Det er dette jeg undrer meg litt på, hvordan få han til å regulere følelsene sine uten at det hele blir en avstraffelse.

For det er ingen problemer rundt skjermbruk ellers. Som sagt så godtar han ett nei når han av og til får det som svar. Han maser heller ikke. 

Føler liksom ikke at det blir helt rett å bare fjerne alt av skjerm over flere dager fordi han ikke kan regulere seg. Er jo det jeg har endt opp med å gjøre men det blir ingen bedring. Forsøker med rolig snakk først men det går ikke gjennom.

Til den som trudde at han slenger den i veggen eller på gulvet; Det gjør han ikke. Han slenger den bortover sofaen så den lander mykt. Men av prinsipp så har jeg selvfølgelig sagt at det ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er dette jeg undrer meg litt på, hvordan få han til å regulere følelsene sine uten at det hele blir en avstraffelse.

For det er ingen problemer rundt skjermbruk ellers. Som sagt så godtar han ett nei når han av og til får det som svar. Han maser heller ikke. 

Føler liksom ikke at det blir helt rett å bare fjerne alt av skjerm over flere dager fordi han ikke kan regulere seg. Er jo det jeg har endt opp med å gjøre men det blir ingen bedring. Forsøker med rolig snakk først men det går ikke gjennom.

Til den som trudde at han slenger den i veggen eller på gulvet; Det gjør han ikke. Han slenger den bortover sofaen så den lander mykt. Men av prinsipp så har jeg selvfølgelig sagt at det ikke er greit.

Nei jeg tenker ta den fra han litt og vent til han roer seg og forklar han at ting tar tid. Gjerne distraksjon av no slag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer han på andre ting som går galt i livet, om han ikke får til ting for eksempel? Er det kun ved spill at han reagerer så sterkt når det ikke går som han vil eller noe er vanskelig, eller er det et vanlig reaksjonsmønster for ham hvis han forsøker på noe han ikke får til. Kanskje dere må øve på å mestre og akseptere at man ikke alltid klarer alt på første forsøk og at man må ha tålmodighet og øve. Ikke lett men. Kan feks starte på en fritidsaktivitet med struktur der man skal lære noe?

Anonymkode: 99f60...52e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...