AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #21 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan kan du sitte igjen med omtrent ikke noe til overs med boutgifter på 3000 og en inntekt på 450.000? Anonymkode: a3716...ac1 Dette får meg og til å stusse. Da må du jo sløse noe enormt? Anonymkode: 1a882...b91 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #22 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Synes du bør spørre en advokat eller økonom, for å være ærlig. Å spørre KG…da kan du jo like gjerne spørre deg selv. Anonymkode: 6d3ef...93e KGer her. Jeg er siviløkonom, med en del jussfag 😅 Anonymkode: 78734...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 13. november 2024 #23 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det rettferdige er å regne ut prosentvis i forhold til deres månedsinntekt, jeg og mannen min gjør det siden vi ikke har lik lønn. Disse pengene setter vi inn på felles budsjett. Anonymkode: 36fb0...947 Hvorfor er det rettferdig at han betaler mer enn henne? De har ikke felles barn de forsørger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #24 Del Skrevet 13. november 2024 Må du ha bilen, eller en så dyr bil? Kan du selge og så heller leie når du trenger bil? Om han har et større behov for bil enn deg så kan jo han evt kjøpe den nye (eller brukte) bilen. Dersom du har et regelmessig behov for bil så kan du tilby at dere kjøper bilen sammen. Hva angår boligen så ville jeg beholdt denne som min egen, og kun delt løpende utgifter. Det er din økonomiske sikkerhet. Anonymkode: a3d20...c5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #25 Del Skrevet 13. november 2024 Hva er planen med leiligheten og bilen om det skulle bli slutt, om du ikke har noe til overs nå? hvor lenge har dere vært sammen? Jeg er også ufør med flere barn, jeg hadde leilighet til 3.2M og betalte 10 000 i huslån, barnehage, mat og faste utgifter. Jeg har ca samme som deg i ufør Anonymkode: 8fca3...00a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exinferis Skrevet 13. november 2024 #26 Del Skrevet 13. november 2024 Merkelig fremstilt at dette var så skjevt på huset? Hadde en snudd dette på hodet og mannen var gradert sykemeldt så hadde det vært fælt at hun ikke fikk være med på prisstigningen på boligen. Joda, dere bor jo begge billig i denne leiligheten, og du bor enda billigere siden du har en å dele utgiftene med, samtidig som du tar alt av verdiøkning på boligen. Er det i Oslogryta er den økningen den største skjevhetsposten i hele regnestykket her. Den kan du jo fort tjene et par mill på over noen år. Har selv hørt denne historien delvis gjenfortalt med at A eier leilighet, så blir A og B et par. B flytter inn til A - men B ønsker å også være med å eie denne boligen sammen som et par, og så kommer det spørsmål som må besvares langs veien der med hvor mye må B betale seg inn med, hva er prisstigningen, må en ha ny verdivurdering, kan en bli enige om en sum, skal det vere 50/50, osv... Slike historier finnes det mange av, og hva fasit blir er også ganske forskjellig. Men igjen, jeg stusser på at alle melder snylter. Bilen derimot - det blir noe helt annet og her eg jeg helt enig i at utgiftsfordelingen er skjev og bør justeres. Bil er jo et tapsprosjekt. Bolig er investering (i alle fall i sentrale strøk). Her kan jeg vere med på snylterbegrepet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #27 Del Skrevet 13. november 2024 Ikke la ham kjøpe seg inn, det vil du tape på. Boligen er din økonomiske sikkerhet og på en måte pensjon, husk at du blir minstepensjonist! Han bør betale halvparten av gjengs markedsleie minus litt i samboerrabatt - f.eks. om en tilsvarende bolig i ditt område ville kostet 25 000 å leie (vil tro minst der for en bolig til 6 millioner?), kan han betale rundt 10 000 i leie pluss sin andel av strøm, mat, internett, hvis dere har TV/streaming etc. Han bør enten kjøpe seg inn i bilen, eller betale deg noe for bruk av bilen. Han høres ut som en snylter av dimensjoner og absolutt ikke som en fantastisk fyr. Anonymkode: 207ff...014 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #28 Del Skrevet 13. november 2024 Exinferis skrev (4 minutter siden): Merkelig fremstilt at dette var så skjevt på huset? Hadde en snudd dette på hodet og mannen var gradert sykemeldt så hadde det vært fælt at hun ikke fikk være med på prisstigningen på boligen. Joda, dere bor jo begge billig i denne leiligheten, og du bor enda billigere siden du har en å dele utgiftene med, samtidig som du tar alt av verdiøkning på boligen. Er det i Oslogryta er den økningen den største skjevhetsposten i hele regnestykket her. Den kan du jo fort tjene et par mill på over noen år. Har selv hørt denne historien delvis gjenfortalt med at A eier leilighet, så blir A og B et par. B flytter inn til A - men B ønsker å også være med å eie denne boligen sammen som et par, og så kommer det spørsmål som må besvares langs veien der med hvor mye må B betale seg inn med, hva er prisstigningen, må en ha ny verdivurdering, kan en bli enige om en sum, skal det vere 50/50, osv... Slike historier finnes det mange av, og hva fasit blir er også ganske forskjellig. Men igjen, jeg stusser på at alle melder snylter. Bilen derimot - det blir noe helt annet og her eg jeg helt enig i at utgiftsfordelingen er skjev og bør justeres. Bil er jo et tapsprosjekt. Bolig er investering (i alle fall i sentrale strøk). Her kan jeg vere med på snylterbegrepet! Forskjellen er gjerne at den ikke er nedbetalt (og noen er yngre og planlegger barn). Men likevel skjønner jeg at hvis man eier bolig og har overkommelige utgifter på den, sitter det langt inne å risikere å miste den om noen år pga brudd. Og det gjelder spesielt om man er ufør og ikke har noe mulighet til å øke inntekten. Snylter-dommen kommer nok av kombinasjonen bolig+bil og at han får det så ekstremt billig. Det virker også som at han tjener en god del mer enn henne. Anonymkode: 36781...057 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #29 Del Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det første året har jeg tenkt at dette var greit nok, men fremover vil det jo falle veldig skjevt ut. Han kan spare seg opp en god del penger, mens jeg ikke har noe til overs når regningene er betalt. Men du eier boligen. Det er jo sparing i seg selv, mtp verdiveksten. Hadde eg vært deg evt, så hadde eg satt en sum med penger inn på en konto for langsiktig sparing. Da vokser pengene. Sett at du har en sum med penger til overs da. Anonymkode: 9db5e...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #30 Del Skrevet 13. november 2024 TS jeg tror du bør regne litt på hva du hadde hatt til overs om du var alene i boligen og hadde en billigere bil. Anonymkode: 9db5e...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #31 Del Skrevet 13. november 2024 Han må betale deg en vanlig husleie, halvparten av markedspris for en slik leilighet. Og han bør kjøpe sin egen bil, eller betale deg mer for bruk av din. Anonymkode: 46abc...418 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 13. november 2024 #32 Del Skrevet 13. november 2024 En god tommelfingerregel når kjærester flytter sammen og blir samboere er at begge skal tjene på det. Det er billigere med en bolig/husholdning enn to. I dette tilfellet tjener han veldig mye på det, sammenlignet med deg. Så det bør en justering til, slik at dere begge kommer godt ut av det, sammenlignet med en singelhusholdning. Noen fasit på beløp finnes ikke, men bilordningen deres slik den fremstår er veldig skjev, samt at han burde betalt deg noe "husleie", uten at jeg mener du skal håve inn "markedspris delt på to" eller lignende. Som sagt, begge skal tjene på det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå