Gå til innhold

Hjem til jul – fly, tog elle buss?! 😩

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oslo-Bergen? Definitivt tog.

Fly er skikkelig stress i førjulstida. Dyrt og elendig miljøval. 

skulle svært svært gjerne hatt muligheit for tog. Men som Olaug Nilssen skriv: eg har forvilla meg inn i eit område der deg ikkje går tog. 

Du er heldig som kan ta eit slikt godt miljøval. Ikkje er det innmari langt heller. Og sovekupé er digg.

mamma har ofte rett 🫶

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

newman01 skrev (28 minutter siden):

Oslo-Kristiansand er ikke spesielt langt. Så kjøretid fra Oslo til Gardermoen er fort 45 minutter, så skal man vente på Gardermoen 45 minutter. Så skal man taxe, opp i lufta, ned igjen, lande, taxe, gjennom terminal og hente koffert. Plutselig har det gått tre og en halv time og man har ikke engang kommet seg til sentrum. Buss er tilnærmet rett frem på motorveien, fra bussterminal til bussterminal. Kostnaden er stort sett levelig, og man kan sette seg ned å jobbe, se serier eller lytte til podkaster hele veien. Med fly er alt stykket opp i 40-minuttersintervaller. 

Hvorfor trekker du inn Kristiansand her? Oslo-Bergen med buss tar fort 10 timer. Hva angår Kristiansand så har jeg tatt den bussen, og aldri mer. Den reklamerte med kortere reisetid enn toget, noe jeg stusset på. Men det viste seg at den svingte av og stoppet på hver eneste lille avkrok på veien, og brukte nesten en time lengre enn oppsatt, begge veier. Så rutetiden var tydeligvis beregnet ut fra at ingen skulle av eller på underveis. Hele turen føltes som en eneste lang sving, da alle holdeplassene lå på utsiden av veien. Jeg har aldri blitt så bilsyk i mitt liv. 

Anonymkode: 4ae61...4fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (33 minutter siden):

Oslo-Kristiansand er ikke spesielt langt. Så kjøretid fra Oslo til Gardermoen er fort 45 minutter, så skal man vente på Gardermoen 45 minutter. Så skal man taxe, opp i lufta, ned igjen, lande, taxe, gjennom terminal og hente koffert. Plutselig har det gått tre og en halv time og man har ikke engang kommet seg til sentrum. Buss er tilnærmet rett frem på motorveien, fra bussterminal til bussterminal. Kostnaden er stort sett levelig, og man kan sette seg ned å jobbe, se serier eller lytte til podkaster hele veien. Med fly er alt stykket opp i 40-minuttersintervaller. 

Tog er det BaneNor som står for. Så om det er ønskelig å rekke frem til planlagt tid uten å irritere på seg et hjerteinfarkt og sprekke av sinne styrer man unna alt BaneNor har tatt i

Bergen og Kristiansand er ikke samme sted?

Anonymkode: e90a8...458

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør kjappe deg med flybillett eller togbillett. Det blir dyrere jo nærmere du kommer i tillegg er sikkert masse utsolgt. Har familie som bestilte fly fra Oslo-Stavanger i august og da var det nesten utsolgt. 

Anonymkode: 514a7...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormur skrev (27 minutter siden):

Oslo-Bergen? Definitivt tog.

Fly er skikkelig stress i førjulstida. Dyrt og elendig miljøval. 
Du er heldig som kan ta eit slikt godt miljøval. Ikkje er det innmari langt heller. Og sovekupé er digg.

mamma har ofte rett 🫶

Tog er vel ofte dyrere enn fly. Og blir ofte stående fast på vidda. Sovekupe kan være behagelig det, bare man ikke våkner i samme by man sovnet, som en del har opplevd 😅

Men for all del ting kan gå galt med fly også. Ikke minst på veien til flyplassen, når det er signalfeil og kø på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å fly, men hadde nok tatt tog. Fly har en del overhead og du sparer ikke mye tid på en så kort tur. I tillegg er komforten overlegen på tog og Oslo-Bergen er en utrolig fin tur.

Endret av Jdz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tog er vel ofte dyrere enn fly. Og blir ofte stående fast på vidda. Sovekupe kan være behagelig det, bare man ikke våkner i samme by man sovnet, som en del har opplevd 😅

Men for all del ting kan gå galt med fly også. Ikke minst på veien til flyplassen, når det er signalfeil og kø på motorveien.

Kommer til riktig tid hjem fra jobb 99% av alle dagene jeg er på jobb, og jeg er konduktør på disse Bergens togene. Burde stått mer på vidda jeg med din teori? 

Anonymkode: 2fa53...5a2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor trekker du inn Kristiansand her? Oslo-Bergen med buss tar fort 10 timer. Hva angår Kristiansand så har jeg tatt den bussen, og aldri mer. Den reklamerte med kortere reisetid enn toget, noe jeg stusset på. Men det viste seg at den svingte av og stoppet på hver eneste lille avkrok på veien, og brukte nesten en time lengre enn oppsatt, begge veier. Så rutetiden var tydeligvis beregnet ut fra at ingen skulle av eller på underveis. Hele turen føltes som en eneste lang sving, da alle holdeplassene lå på utsiden av veien. Jeg har aldri blitt så bilsyk i mitt liv. 

Den lokasjonen brukte jeg fordi TS ikke opplyste om hvor mamma bodde. Så da tok jeg i #4 to vilkårlige steder i landet som eksempel, Alta og Kristiansand. Det ene stedet er fly foretrukket, og det andre er buss kjekt om avreisested er Oslo. 

Så det er grunnen til at Kristiansand ble nevnt. Og etter at jeg postet det postet TS igjen i #9 om "hvorfor buss?", så da måtte jeg forklare hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ok, folkens – eg trenge råd her! Eg skal hjem til jul, og mamma meiner SÅ klart at eg burde ta toget "for miljøet". Men fly er jo såå mye raskere, og ærlig talt – bussen? Mamma skjønner visst ikke hvor lenge jeg må sitte der..🥴

Ka gjør dere når dere skal langt hjem? Er det liksom pris, tid, eller miljø som bestemmer? Føler eg får dårlig samvittighet uansett valg... hjelp?! 😅 (sette pris på rakst svar fra noen, må bestille bilett før det blir for dyrt eller utsolgt!)

Anonymkode: a79fb...ddc

Det er DU som bestemmer hvordan du beveger deg. Din mor velger verdier kun for sitt eget liv. Du må velge verdier for ditt eget liv. Uavhengig av hvilke verdier din  or har valgt for seg. Slik du velger politisk parti eller religion uavhengig av hennes valg.

Dersom din mor dekker billettene kan hun (eller hvem som helst som betaler) sette premisser for den betalingen (feks at hun ikke dekker reisen om du ikke tar tog), men du står fremdeles helt fritt til å reise som du vil - om du betaler selv.

Så svaret er «reis som du vil». Ja, fly forurenser mest per kilometer. Toglinjer gjør til gjengjeld tunge og uopprettelige inngrep i verdifull natur. Ingen form for til nå oppdaget metode for å reise noe sted som helst (inkludert en gåtur på ditt lokale fjell) er fri for tunge negative konsekvenser. Vi mennesker er destruktive i kraft av ren mengde. Sånn er det bare.

Anonymkode: 0cca0...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Den lokasjonen brukte jeg fordi TS ikke opplyste om hvor mamma bodde. Så da tok jeg i #4 to vilkårlige steder i landet som eksempel, Alta og Kristiansand. Det ene stedet er fly foretrukket, og det andre er buss kjekt om avreisested er Oslo. 

Så det er grunnen til at Kristiansand ble nevnt. Og etter at jeg postet det postet TS igjen i #9 om "hvorfor buss?", så da måtte jeg forklare hvorfor. 

Men du siterte jo TS på at hun skulle til Bergen i det forrige svaret ditt 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta flyet, men si at du tok toget. Både du og mor blir glade. Vinn-vinn.

Anonymkode: eb286...ec4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er enkelt og greit og mye mer behagelig enn tog på den strekningen der

Anonymkode: ea7dc...d43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tog er enkelt og greit og mye mer behagelig enn tog på den strekningen der

Anonymkode: ea7dc...d43

😅 TS blir nok ikke mindre forvirret av dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta flyet, men si at du tok toget. Både du og mor blir glade. Vinn-vinn.

Anonymkode: eb286...ec4

Dette var en god ide 😅 Ta bybanen fra Flesland og rusle bort til togstasjonen for å bli møtt, den støtter jeg 😁 Litt dumt hvis mor plutselig leser at toget står fast på Finse, riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkabekka skrev (17 timer siden):

Takk for svar!! Strekningen er Oslo-Bergen. 😇 Men hvorfor buss???

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men du siterte jo TS på at hun skulle til Bergen i det forrige svaret ditt 😅

Med forbehold om at jeg tar for gitt at Bekkabekka og Anonymkode: a79fb...ddc er samme person, så er det jo TS som spør "hvorfor buss?" Jeg anbefaler ikke buss til Bergen. Jeg anbefaler ikke tog til Bergen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
newman01 skrev (Akkurat nå):

Med forbehold om at jeg tar for gitt at Bekkabekka og Anonymkode: a79fb...ddc er samme person, så er det jo TS som spør "hvorfor buss?" Jeg anbefaler ikke buss til Bergen. Jeg anbefaler ikke tog til Bergen heller. 

Blir jo noe veldig annet med buss til Kristiansand enn til Bergen, Men da er vi i hvert fall enige om at snegletransport ikke egner seg fra Oslo til Bergen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatter fly og flyplass rundt jul ville vært uaktuelt.

Er veldig glad i tog så jeg hadde gått for det. Vi har reist mye rundt med tog i feriene uten noe problem og nattog fra Oslo til Bergen er det jeg hadde gått for. :) 

Anonymkode: 279df...559

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hater fly og flyplass rundt jul ville vært uaktuelt.

Er veldig glad i tog så jeg hadde gått for det. Vi har reist mye rundt med tog i feriene uten noe problem og nattog fra Oslo til Bergen er det jeg hadde gått for. :) 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er sikkert fint det, men når man lever med daglige meldinger fra kommunikasjonsavdelingen til BaneNor som handler om sporvekslere, signalsystemer, kjøreledninger, kondens på strømledning, løv på skinnegang, feil på togsett osv. har man ikke lyst til å utsette julefeiringen til første juledag. Så da velger man andre transportmuligheter. 

Klarer Norwegian eller SAS å rote bort en avgang får man stort sett godt betalt for det, i form av standard kompensasjon. Det er jo fort 2500kr pr hode pr forsinkelse. Vy er litt mindre generøse, der får man inntil halvparten av billettens verdi i refusjon. Så har man kjøpt en miniprisbillett får man en hundrelapp i kompensasjon for at de roter bort julaften og halve juleferien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...