Gå til innhold

Hvor mye bør man ha samlet i årslønn hvis man skal bo i Oslo og ha en øvre middelklasse livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan gjøre narr alt du vil men arbeiderklasse=håndtverkere og folk med tunge jobber som helsefagarbeidere og assistenter i barnehagen

Middelklasse er det store sjiktet som hovedsakelig jobber ved skrivebord

Overklassen er de som kan leve av kapitalinntekter

Anonymkode: 0fef3...170

Skal huske det neste gang rørleggeren er innom, at  han erarbeiderklasse, så han tjente over 5 mill i firmaet sitt i 2023..

Anonymkode: 4a2cd...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 19.13):

Jeg har et stort hus på 470kvm, dobbel garasje, to biler, svømmebasseng. Betaler for hagearbeid. Reiser 4-5 ganger pr år, bruker ca 30000 hver gang (jeg gidder ikke å bruke mer, for, om man bare bruker penger så blir de jo borte over tid 👧🏼). 
Spiser aldri på McD. 
Hvordan ligger du an da?

Anonymkode: a1f8c...b33

🤮🤮

Anonymkode: 16562...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 15.40):

Fond eller inntekt? 

Jeg har over 10M i bolig, 7M i fond, og kommer til å arve rundt 15M samt hus på ymse mill. 

Anonymkode: a1f8c...b33

Det holder 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skal huske det neste gang rørleggeren er innom, at  han erarbeiderklasse, så han tjente over 5 mill i firmaet sitt i 2023..

Anonymkode: 4a2cd...875

Da er han ikke bare en rørlegger, men selvstendig næringsdrivende, og tilhører pr definisjon ikke arbeiderklassen.

(Definisjon på arbeiderklassen er de som jobber med kroppsatbeid eller manuelt arbei OG som lever av å selge sin arbeidskraft)

Anonymkode: c4c5e...07f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at akademiker/professor av mange ansees som øvre middelklasse. Ingenting er så usikkert som (de fleste) akademikerjobbene, og om du skulle klare å bli professor (1,8% av alle som tar doktorgrad blir full professor), så er det ikke voldsomt godt betalt det heller! 

Min mann, datanerden, bondesønnen, «taperen» fra bygda, studerte data og tjener over 5 millioner i år. Bor ikke i nærheten av Oslo engang. Og vi slipper Oslo-boligprisene. Det fins mye bra i det landet her utenom Oslo 😊

Anonymkode: b4ae4...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Morsomt at akademiker/professor av mange ansees som øvre middelklasse. Ingenting er så usikkert som (de fleste) akademikerjobbene, og om du skulle klare å bli professor (1,8% av alle som tar doktorgrad blir full professor), så er det ikke voldsomt godt betalt det heller! 

Min mann, datanerden, bondesønnen, «taperen» fra bygda, studerte data og tjener over 5 millioner i år. Bor ikke i nærheten av Oslo engang. Og vi slipper Oslo-boligprisene. Det fins mye bra i det landet her utenom Oslo 😊

Anonymkode: b4ae4...f26

Dette er ikke en diskusjon om by og land. Du høres litt bitter ut.

Klasse handler om mer enn penger, men så klart rekker en god lønn lengre på et sted med billigere priser på hus.

Anonymkode: 0fef3...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...