Gå til innhold

Hvor mye bør man ha samlet i årslønn hvis man skal bo i Oslo og ha en øvre middelklasse livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg mener at klasse er noe man er født inn i. Man blir ikke automatisk en spesifikk klasse ved å ha høyere inntekt. Greier fint å skille klinten fra hveten for å si det sånn. 
Jeg vet hvor jeg ligger hen. 

Anonymkode: a1f8c...b33

Enig. Vi er arbeiderklasse selv om vi tjener opp mot 3 mill i året.

Anonymkode: d2354...93c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg mener at klasse er noe man er født inn i. Man blir ikke automatisk en spesifikk klasse ved å ha høyere inntekt. Greier fint å skille klinten fra hveten for å si det sånn. 

Ja, og nei.  Det finnes jo de som foretar såkalte "klassereiser", som beveger seg oppover/nedover i klassene.

For eksempel en rørlegger som er født arbeiderklasse, men som tar mesterbrev, starter sitt eget firma, blir bedriftsleder med flere ansatte, og trer inn i middelklassen basert på dette.

Eller som et motsatt eksempel:
Jeg har alltid sett på meg selv som arbeiderklasse fordi det var det mine foreldre levde som.
Men min mor var opprinnelig født inn i, og er oppvokst i, en øvre middelklasse-familie.  Det er også der øvrig familie hører hjemme.

Anonymkode: c4c5e...07f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 7.53):

Det spørs nok hvor man bor. Jeg har opplevd folk som ikke vil snakke med en om man ikke er på samme nivå som en selv. Foreldre som sier til barna sine at andres foreldre ikke er bra nok om de er politi eller sykepleier eller lærer, selv om begge bor samme sted. Om man ikke har de rette klærne, veskene osv. Om man ikke har «Oslospråket» med -en istedenfor -a. At hvis du kommer utenfor Oslo, innflytter, så er du en wannabe. Osv osv osv.

Og ja, dette er med klasse(skiller) å gjøre.

Stemmer.

Som nevnt tidligere er jeg født inn i arbeiderklassen, og har opplevd flere ganger at min familie ikke var bra nok fordi vi tilhørte en lavere klasse enn omgivelsene.  (Vi leide bolig i et typisk øvre middelklasse-område)
Da barna nådde en viss alder var foreldrenes mening at "nettverk" var viktigere enn vennskap, og jeg mistet mange venner på den måten.

Dette var i Bærum på 80-/90-tallet.

Anonymkode: c4c5e...07f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorvidt «klasse» er et nyttig begrep i Norge kan diskuteres. I den grad det betyr noe så vil jeg hevde at «overklasse» er noe man fødes inn i, mens «øvre middelklasse» er åpen for alle som har evner og vilje i sosial-demokratiet.

Anonymkode: 8bf2e...964

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis det er viktig for deg å være øvre middelklasse, ville jeg heller flyttet til en skolekrets der folk har normale inntekter. 

Jeg forstår at du ønsker at barna skal vokse opp med selvtilliten det gir å ha foreldre som har litt bedre råd enn de andre foreldrene. 

Ingenting galt i det. 

Men da må du flytte et annet sted enn Oslo Vest, for der vil dere føle dere fattige. 

Anonymkode: 31949...c3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var du som delte denne linken tidligere, var det ikke? https://www.dagsavisen.no/oslo/politikk/2021/05/07/tillitsbombe-blant-ungdom-i-oslo-betydelige-klasseforskjeller/

I følge den lista må jeg også være øvre middelklasse ettersom både jeg og foreldrene mine har yrker i den kategorien. De bygde aldri opp noen kjempeformue i bolig ettersom de bor på et mindre sted der boligprisutviklingen har vært en helt annen enn i Oslo.

Så, vi er to med høy utdanning i et slitent rekkehus rett utenfor Oslo, arvet 50-tallshytte (uten vann og strøm), inntekt lavere enn TS selv om vi er nesten 20 år eldre og med utsikter til max to-tre mill i arv til sammen (utenom hytta). Er vi da samme klasse som deg? 

Man kan rett og slett ikke se bort i fra pengeaspektet. Jeg mener vi er "vanlig middelklasse", mens øvre middelklasse må ha enten betydelig større formue eller betydelig større inntekt enn det vi har. Ikke at jeg klager, vi lever et godt liv og har hyggelige naboer i omtrent samme situasjon som oss.

Anonymkode: 5c886...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest denne tråden er jeg sjeleglad for å komme fra en enkel arbeiderklassefamilie. Selv om jeg har høyere utdannelse  og en helt ok lønn har jeg heldigvis ikke ambisjoner om dette livet som så mange her skriver om. Skrekk og gru for et liv!! 

Hva med å velge bort dette fasadelivet? Kjøpe seg bolig laaaange vekk fra Oslo, et sted der boligprisene er fornuftige (vi bor i sveitservilla på 300 kvadrat og har under 1,5 millioner igjen i gjeld) og man kan leve komfortabelt uten at hele den ene lønningen går til å betjene boliglån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naos skrev (På 14.11.2024 den 6.33):

Hva er greia med å forsøke å tviholde på disse klasseskillene?

Vi hadde et standsamfunn som gikk over til et klassesamfunn, men de særtrekkene som preget klassesamfunnet er jo ikke lenger til stede. Det er ikke så enkelt å dele inn i klassene lenger, vi har ikke så tydelig ensartede grupper lenger. 

Hva som er «fasiten» for vår tid er kanskje lettest å se i ettertid.

I dag har maskinførere dyre boliger, hytte og aksjer, og fagarbeidere har fått en hel ny status i samfunnet, heldigvis. I hvert fall utenfor Oslo. 

Mange områder som tidligere ble ansett å være «arbeiderklasse» er preget av innovasjon, utvikling og digital styring, og er forholdsvis komplekst. Det som skjer innenfor bygg, anlegg, renhold, osv, kan man nesten kalle en fagrevolusjon, og er utrolig gøy å være en del av. 

Så man kan sitte der og forsøke å definere seg inn i øvre middelklasse, men min påstand er at det er gammeldags, og man kan gå glipp av den spennende utviklingen som skjer i det mange fortsatt kaller arbeiderklassen. Der jobber forskerne, ingeniørene og fagarbeiderne sammen i team for å drive komplekse prosjekter fremover. Overraskende mange med doktorgrad jobber side om side med maskinførere og andre faggrupper, og vi jobber tverrfaglig. 

Det er utrolig gøy, og det gjør noe med hvordan man ser på mennesker, og seg selv.

Jeg finner ikke de tradisjonelle klasseskillene rundt meg, etter at jeg flyttet fra Oslo, men jeg ser jo at det fortsatt er mange som trenger å tilhøre sosiale grupperinger som gir dem følelse av å være bedre eller høyere enn andre, for å føle at de «er en suksess». 

Snobberi finner man overalt, mennesker er mennesker, men det er kanskje mindre markant der klassesynet ikke blir like akseptert av omgivelsene. 

Det som blir pinlig er alle disse som tror de tilhører øvre middelklasse fordi de har samlet årsinntekt på 1,8 mill og enebolig til 7 mill på bygda.

Øvre middelklasse er faktisk kun ett knepp unna overklassen hvor vi finner kongefamilien, Petter Stordalen og Øystein Stray Spetalen.

Øvre middelklasse er de med samlet årsinntekt på 3-4 mill ++, som bor på beste Oslo Vest i bolig til 20 mill med plassbygde møbler + hytte ved sjøen og på fjellet, som går regelmessig i operaen, leser Aftenposten i papirversjon og deltar årlig på Valdresmarsjen og Birken.

Ikke Stig og Mari som bor i Lillestrøm og "håver inn" 2 mill i året mens de sitter i Skeidar-sofaen og spiser fredagstaco.

Anonymkode: 75bbb...54a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (1 time siden):

Etter å ha lest denne tråden er jeg sjeleglad for å komme fra en enkel arbeiderklassefamilie. Selv om jeg har høyere utdannelse  og en helt ok lønn har jeg heldigvis ikke ambisjoner om dette livet som så mange her skriver om. Skrekk og gru for et liv!! 

Hva med å velge bort dette fasadelivet? Kjøpe seg bolig laaaange vekk fra Oslo, et sted der boligprisene er fornuftige (vi bor i sveitservilla på 300 kvadrat og har under 1,5 millioner igjen i gjeld) og man kan leve komfortabelt uten at hele den ene lønningen går til å betjene boliglån. 

Godt vi er forskjellige da, det du beskriver her tenker jeg er skrekk og gru for et liv! Jeg hadde ikke flyttet på bygda om du hadde betalt meg, og det har ingenting med fasade å gjøre.

Anonymkode: 156a5...31e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkjøp avgjøres først og fremst av EK dere har disponibelt. De fleste i deres aldersgruppe som kjøper familiebolig på Oslo vest, har allerede en del EK etter salg av tidligere boliger og/eller arv. Det er jo det å spare opp disse midlene som er utfordrende, og terskelen for de fleste. 

For et par med samlet 8-10 mill i EK så vil jeg si at 2 mill i samlet inntekt gir en komfortabel livsstil. Med 1 mill i EK så hadde jeg sett meg etter en langt rimeligere bolig, og heller brukt tid på å spare opp mer. 

Dere vil jo bruke enormt lang tid på å betale ned avdrag på boligen med såpass høyt lån, og dere er veldig utsatt mtp. svingende boligpriser, rente eller endringer i jobbsituasjon. Uavhengig av hvordan man definerer klasse, vil jeg ikke kategorisere det å leve med kniven på strupen finansielt som en "øvre middelklasse-livsstil". 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mye avhenger av hvordan dere har forvaltet økonomi fra dere var unge. Hvordan er grunnlaget og gjeldsbelastning. Om man har høy gjeldsbelastning, så lever man ikke som «øvre middelklasse». Da er man gjeldsslave.

Vi bor ikke i Oslo. Vi bor et lite kvarter utenfor sentrale Oslo.

Vi har ikke mer en 1.4 i samlet inntekt. Vi har et hus av grei størrelse, 2 nye (2023) biler, hytte.

Vi har nå 1.4 i boliglån. Altså det samme som inntekt. Vi har ingen annen gjeld. Vi har hatt korteste løpetid på boliglånet hele tiden.

Vil si vi lever ganske så bra rent økonomisk. 

Anonymkode: 624c8...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det som blir pinlig er alle disse som tror de tilhører øvre middelklasse fordi de har samlet årsinntekt på 1,8 mill og enebolig til 7 mill på bygda.

Øvre middelklasse er faktisk kun ett knepp unna overklassen hvor vi finner kongefamilien, Petter Stordalen og Øystein Stray Spetalen.

Øvre middelklasse er de med samlet årsinntekt på 3-4 mill ++, som bor på beste Oslo Vest i bolig til 20 mill med plassbygde møbler + hytte ved sjøen og på fjellet, som går regelmessig i operaen, leser Aftenposten i papirversjon og deltar årlig på Valdresmarsjen og Birken.

Ikke Stig og Mari som bor i Lillestrøm og "håver inn" 2 mill i året mens de sitter i Skeidar-sofaen og spiser fredagstaco.

Anonymkode: 75bbb...54a

Jeg mener tvert i mot at mange i tråden har en helt urealistisk oppfatning av hva som er vanlig lønnsinntekt i Norge. Denne grafen viser hvordan lønnsfordelingen er:

image.thumb.png.6ce6b110f52e28454040dfc656b08123.png

(https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-11/id3045067/?ch=7)

Ts og mannen har ikke bare over gjennomsnittet god lønn, de er i en liten minoritet med usedvanlig god lønn. De fleste av de på deres nivå (ca. 900 000) vil være i slutten av karrieren også, mens TS og mannen hennes er i starten. 

Det er helt sikkert mange på Oslo vest som har lavere inntekter enn dette, men de vil ha arvet. Akkurat hva som skal til for å være "øvre" middelklasse er ikke klart definert, men TS er i hvertfall på god vei inn i høyt opp i øvre halvdel av middelklasse sånn inntektsmessig. Om de kjøper en leilighet på Ullern, sender barna på privatskole og fiolintimer og drar på  ferier til Sør-Frankrike, kanskje det blir øvre middelklasse nok for dem?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Naivt jo. 1,8 i samlet inntekt er vel akkurat midt på treet. Altså ikke noe folk flytter til vestkanten med.

Anonymkode: e034b...34b

Midt på treet? Altså gjennomsnittlig?

det stemmer ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg mener tvert i mot at mange i tråden har en helt urealistisk oppfatning av hva som er vanlig lønnsinntekt i Norge. Denne grafen viser hvordan lønnsfordelingen er:

image.thumb.png.6ce6b110f52e28454040dfc656b08123.png

(https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-11/id3045067/?ch=7)

Ts og mannen har ikke bare over gjennomsnittet god lønn, de er i en liten minoritet med usedvanlig god lønn. De fleste av de på deres nivå (ca. 900 000) vil være i slutten av karrieren også, mens TS og mannen hennes er i starten. 

Det er helt sikkert mange på Oslo vest som har lavere inntekter enn dette, men de vil ha arvet. Akkurat hva som skal til for å være "øvre" middelklasse er ikke klart definert, men TS er i hvertfall på god vei inn i høyt opp i øvre halvdel av middelklasse sånn inntektsmessig. Om de kjøper en leilighet på Ullern, sender barna på privatskole og fiolintimer og drar på  ferier til Sør-Frankrike, kanskje det blir øvre middelklasse nok for dem?

Denne grafen inkluderer vel uføre og deltidsarbeidende?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 13.36):

Vi har rett over 1 800 000 nå, samlet. Holder det eller er vi naive? Vi har én på 2 år og "normalt" forbruk i det store og det hele.

Tenker boliglån på 9-10 mill. Vi er 30 og 31, og har litt over 1 mill i oppspart EK, ingen gjeld og ingen kjøretøy. Han har betydelige muligheter for å øke inntektene sine i fremtiden mens jeg allerede mer eller mindre har nådd taket innefor min retning.

Tanker?

Anonymkode: 091d7...854

Alt kommer jo an på hvor mye man har i lån og hvor stor formue man evt har. 

Vi bor i Oslo, har null i lån, to dyre biler(uten lån), to hytter(uten lån) og tre barn. Vi har «kun» 2 mill i arbeidsinntekt i året, noen millioner i avkastning ellers, men som ikke brukes til vanlig. vi er absolutt øvre middelklasse. Da vi fortsatt hadde lån og betydelig mer i inntekt, rundt 5-6 mill, hadde vi litt mindre å rutte med enn vi har i dag. 

Anonymkode: 94392...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 13.36):

Vi har rett over 1 800 000 nå, samlet. Holder det eller er vi naive? Vi har én på 2 år og "normalt" forbruk i det store og det hele.

Tenker boliglån på 9-10 mill. Vi er 30 og 31, og har litt over 1 mill i oppspart EK, ingen gjeld og ingen kjøretøy. Han har betydelige muligheter for å øke inntektene sine i fremtiden mens jeg allerede mer eller mindre har nådd taket innefor min retning.

Tanker?

Anonymkode: 091d7...854

Og bare sånn til info. Dere får et ok rekkehus med 1 mill i EK og 9-10 i lån så sånn øvre middelklasse tror jeg dere kan se langt etter på Oslo vest i hvert fall. Trodde at det var 15-20% EK man måtte ha, dere har jo ikke det engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nettopp! Tror ikke TS og mannen hennes hører inn her, EK tatt i betraktning. Synes heller dere skulle kjøpe dere ett hus på landet, TS. Tror dere passer bedre der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca. samme inntekt som dere, samme alder. Men vi har tre barn og en bil, og sikkert litt mer egenkapital enn dere. Vi har totalt 3,3 i alt av lån. Og vi bor i en medium stor by i Norge. Helt uaktuelt for oss å flytte til Oslo per nå. Ville følt meg fattig der. Tviler sterkt på at dere få lån til å kjøpe noe i den prisklassen dere ønsker. Og hvis dere mot formodning får det blir dere gjeldsslaver. Jeg vet at vi tjener litt mer enn gjennomsnittet, men føler meg ikke i skiktet «øvre middelklasse». 

Anonymkode: 84a82...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 14.32):

Så hvis jeg er jurist på deltid er jeg øvre middelklasse? Mens hvis mine 500 000 kommer fra butikkjobb tilhører jeg en slags underklasse?

Anonymkode: 129ed...838

Nei, du må oppfylle flere kriterier enn ett.

Anonymkode: 6409e...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva som er formålet med spørsmålet i tråden her - litt merkelig å spørre KG om slike ting,  som man vel forutsetter at folk med høyere inntekter klarer å finne ut på egen hånd eller spørre sine nærmeste evt rådgivere etc.

Øvre middelklasse er jo et litt tøyelig begrep, men i Norge vil det være folk som i alle fall minst tjener 1,2 mill kr - om man er to i alle fall over 2 mill...  Men det handler jo vel som mye om utdannelse og/eller hva man eier, hvilke foreldre man og hvilken omganskrets man har. Legespesialister, en god el advokater, noen profilerte professorer, konsernsjefer etc hører typisk til øvere middelkasse. Fastleger, jurister og daglige ledere gjør det ikke. Om man har foreldre som er dette, så kan i alle fall si at "jeg kommer fra øvre middeklasse", selv om man selv er trikkefører. Arverman huset på Ullern og omgås annen øvre middeklasse, så blir det kanskje litt vanskeligere å definer.

Anonymkode: 80108...f8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...