Gå til innhold

Hvor mye bør man ha samlet i årslønn hvis man skal bo i Oslo og ha en øvre middelklasse livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så hvis jeg er jurist på deltid er jeg øvre middelklasse? Mens hvis mine 500 000 kommer fra butikkjobb tilhører jeg en slags underklasse?

Anonymkode: 129ed...838

Både utdanning og økonomi teller når man snakker om klasse ja. 

Anonymkode: 156a5...31e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Du tjener en mill og er ikke middelklasse?

Tjener du ulovlig på narkosalg? 😅

Nei, jeg skatter😅 Alt går til boliglån 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette stemmer. Min mann er nok i kategorien ts sikter seg mot. Vi bor i arvet villa på Oslo vest. Vi har bare 1,3 mill totalt, men lever likevel svært godt siden boligen er arvet. 

Mannen oppfører seg som en som hører til her. De har en egen (forferdelig) sjargong son jeg nok aldri kommer til å passe inn i. Mannen fant meg utenfor ring 3 og noen ganger lurer jeg på om jeg burde blitt der 😂

Du kan ikke bli noe du ikke er.

Og ja, de snakker om nyrik og old money her på en måte som nesten blir komisk.

Anonymkode: 6ffaf...5be

"Mannen fant meg utenfor ring 3" 🤭🥰 Den var litt søt 😊

Anonymkode: 475e7...ad5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan nok ikke få den livsstilen du ser for deg nå, men det betyr ikke at dere ikke kan nå det etterhvert. Spør banken hva dere kan få i lån nå, og sjekk hva dere vil få i månedlige utgifter med det lånet. Så gjør dere som alle andre, kjøper det dere har råd til nå og kjøper dere oppover etter hvert som lånet blir betalt nex og dere (forhåpentligvis) går opp i lønn. Dere er unge og har god tid, det går bra, og mange klarer seg helt fint i Oslo på mye lavere lønninger enn det dere har.

Anonymkode: 5c886...aa7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så glad jeg bor på bygda skjønner jeg. Her får du svære villaer med stor tomt til 3-4 millioner. 

Ikke trenger vi å jobbe oss i hjel heller. 

Anonymkode: afd91...ba8

Håper barna dine kommer til å like det også, for om få år er det kun de med foreldre som eier i Oslo som kan bo i Oslo. 

Anonymkode: 156a5...31e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å leve komfortabelt i Oslo bør man nok opp i minst 4-5 millioner i samlet inntekt.

Anonymkode: d2354...93c

Trenger vel ikke 4-5mill i samlet inntekt for å eie en 4roms i Oslo?

Anonymkode: 3c7f9...7e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjener i underkant av 1,7 mill og føler oss ikke "rike" i Oslo. Har lave boutgifter på ca 16000,-

Anonymkode: b70ee...6f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine eide en tomannsbolig (ca 300 kvm) på Frogner i ca 40 år, frem til nå nylig. Jeg er enebarn. Faren min tjente ca 800000 (professor og forsker UiO) og moren min (lektor) noe rundt 690000. Én bil, flere reiser i året, hytte + hyttetomt, arv, NULL lån, levde komfortabelt.
Huset ble solgt for nesten 40 mill. 

Øvre middelklasse de og jeg selvfølgelig. 

Ifølge den her fra Dagsavisen i 2021: https://www.dagsavisen.no/oslo/politikk/2021/05/07/tillitsbombe-blant-ungdom-i-oslo-betydelige-klasseforskjeller/

så har vi disse klassene i Norge: 

Dette er typiske overklasse, middelklasse og arbeiderklasseyrker:

Overklasse: Professor, kunstner, musiker, regissør, lege, dommer, tannlege, ingeniør, administrerende direktør.

Øvre middelklasse: Lektor, bibliotekar, journalist, underholdningsmusiker, konsulent, spesialsykepleier, fysioterapeut, eiendomsmegler.

Nedre middelklasse: Lærer, barnehage- og primærlærer, sosialarbeider, sykepleier, politibetjent, sekretær, selvstendig næringsdrivende, finansiell rådgiver, gründer.

Arbeiderklasse: Hjelpearbeider, elektrikere, snekker, assistent, renholder, privat sikkerhetsansvarlig, vaktmester, sjåfør.

Arbeidsledig/velferd: Uten arbeid, ufør.

Anonymkode: a1f8c...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naos skrev (13 timer siden):

Er ikke det litt arrogant å si at klasse handler om dannelse og kunnskap…?

Er det da slik at jo høyere klasse, jo mer dannelse og kunnskap? Og jo lavere klasse, jo mindre dannelse og kunnskap? 

Og hva slags dannelse er det snakk om? Hva slags kunnskap? 

Det kan godt være at folk i en viss klasse sier sånn til seg selv, i så fall var dette et fascinerende innblikk i en kollektiv selvoppfattelse. 

30 millioner i eiendom, 10 millioner på bok, et sparsommelig liv. Ja kanskje, men det kan også være sparsommelig relativt til det man har, og ikke sparsommelig sammenlignet med noen som har 30 000 i buffer. Eller 0.

Jeg vet ikke hva sparsommelig betyr når man har 10 mill på bok og 30 mill i eiendom. Kanskje det er sammenlignbart med å ha lav inntekt, men man har nok litt mindre av angsten. 

Selv har jeg rømt fra hele greia, jeg trenger ikke være noe som helst lenger. Det er en frihet jeg ikke visste eksisterte, jeg ante ikke at det finnes miljøer der ute som gir blanke faen i disse oppkonstruerte boksene som jeg ble født inn i. Men det gjør meg ikke bedre, bare … friere.. til å være meg. Og for min del, mye lykkeligere! 

Selv om det jo selvfølgelig ikke er noe galt i å sitte med 30 millioner i eiendom, 10 millioner på bok og se på seg selv som sparsommelig, dannet og kunnskapsrik. Det er sikkert et ok sted å være det også. 

Dette med formuen var for å vise til et motsvar, som antakelig kom frem feil, på at folk med penger forbruker så mye- bare fordi de kan. Jeg har vokst opp med nøysomhet.
Jeg er f.eks ikke høytlønnet (lærer). Har en 20 år gammel bil (som kjører som en klokke), kjøper ikke klær hvert år, har en 15 år gammel tv. Dette er kun eksempler. 

Kommentaren kom antakelig litt feil frem; men litt utenfor mitt nærmeste nabolag er samtlige nyoppstått rike med visse holdninger om forbruk og fasade. Det er her dannelse og kunnskap kommer inn. 
Man er ikke viktigere bare fordi man har penger er en dannet holdning.

Anonymkode: 51dfc...077

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldrene mine eide en tomannsbolig (ca 300 kvm) på Frogner i ca 40 år, frem til nå nylig. Jeg er enebarn. Faren min tjente ca 800000 (professor og forsker UiO) og moren min (lektor) noe rundt 690000. Én bil, flere reiser i året, hytte + hyttetomt, arv, NULL lån, levde komfortabelt.

Ifølge den her fra Dagsavisen i 2021: https://www.dagsavisen.no/oslo/politikk/2021/05/07/tillitsbombe-blant-ungdom-i-oslo-betydelige-klasseforskjeller/

Overklasse: Professor, kunstner, musiker, regissør, lege, dommer, tannlege, ingeniør, administrerende direktør.

Øvre middelklasse: Lektor, bibliotekar, journalist, underholdningsmusiker, konsulent, spesialsykepleier, fysioterapeut, eiendomsmegler.

Nedre middelklasse: Lærer, barnehage- og primærlærer, sosialarbeider, sykepleier, politibetjent, sekretær, selvstendig næringsdrivende, finansiell rådgiver, gründer.

Arbeiderklasse: Hjelpearbeider, elektrikere, snekker, assistent, renholder, privat sikkerhetsansvarlig, vaktmester, sjåfør.

Dette stemmer ikke lengre. Alle er nå nedre middelklasse eller arbeiderklasse om man ikke er boomer som har grabbet til seg alt.

Anonymkode: 45cbc...1bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer ikke lengre. Alle er nå nedre middelklasse eller arbeiderklasse om man ikke er boomer som har grabbet til seg alt.

Anonymkode: 45cbc...1bb

Så det har forandret seg på TRE år? 

(Synes det er så psykisk barnslig å bruke ordet «boomer», er du over 18? )

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (17 timer siden):

Nei, jeg skatter😅 Alt går til boliglån 

😆 Ah. The joy of living i Oslo. 

1 mill i året = en bod :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ifølge denne er jeg øvre middelklasse, men jeg føler meg lutfattig som enslig forsørger her jeg sitter i den lille leiligheten jeg leier på Nordstrand og sparer på hver ei krone. 

Nå er jeg som sagt enslig da. Men for å havne i kategorien øvre middelklasse her i Oslo som par, så føler jeg man enten må ha arvet store summer eller ha en samlet inntekt på godt over 3 mill eller mer. Uten arv tror jeg ikke 3 millioner holder for å ha en ok bolig, feriere og leve komfortabelt heller. 

Anonymkode: 2c690...4ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes denne listen var merkelig, særlig på toppen. Greit nok at penger ikke er alt, men overklassen er vel historisk sett de som eier bedrifter og sånt, eller i det minste har stor innflytelse på andre måter. Jeg ville plasset nesten alle fra denne kategorien i "Øvre middelklasse" og satt bare "middelklasse" på de som er i "øvre middelklasse"-kategorien på liste. Jeg antar forresten også at de mener sivilingeniør, ikke bare ingeniør, som kan være omtrent hva som helst.

Og kunstnere og musikere? Sant nok er noen av disse rike og berømte, med alle kunstnere og musikere jeg kjenner tjener nesten ikke noe på dette og må ha en annen jobb i tillegg. Dermed kan de for eksempel være musiker og hjelpepleier samtidig, hvilken klasse tilhører de da?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 13.36):

Vi har rett over 1 800 000 nå, samlet. Holder det eller er vi naive? Vi har én på 2 år og "normalt" forbruk i det store og det hele.

Tenker boliglån på 9-10 mill. Vi er 30 og 31, og har litt over 1 mill i oppspart EK, ingen gjeld og ingen kjøretøy. Han har betydelige muligheter for å øke inntektene sine i fremtiden mens jeg allerede mer eller mindre har nådd taket innefor min retning.

Tanker?

Anonymkode: 091d7...854

Boliglån på 9-10 mill blir for mye om man kun har samlet inntekt på 1,8 mill. Hadde vært ok med boliglån på 5-6 mill men ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2024 den 13.40):

Det er mitt inntrykk at man på Frogner har 2 mill pluss for å være avslappet , og enda mer på Tjuvholmen . En leilighet du kan ha barn i på Frogner får du vel ikke under 10 mill ? Og så må du ha en bil til min 500 000, selv om bil ikke er så viktig der da, man spaserer jo. 

Anonymkode: 7c0f0...c52

Jeg tenkte 2,5-3 mill…

Bor utenfor Oslo med bolig verdi 5,5 mill, har 1,7 mill i samlet inntekt og har det ok komfortabelt, men ikke en øvre middelklasse stil… ingen luksus egentlig dersom fornuftig sparing også er inkludert som et behov.

Anonymkode: 59b7b...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes 180 00 00 hørtes veldig lite utenfor lån på 9-10 men mill. Bil, studielån.... Bare fritidsaktiviteter og klær til barn (riktig skiutstyr som byttes ut, riktige klær, riktige barneselskap, hobbyer osv) koster jo ganske så mye hvis man skal holde tritt. 

Jeg tenker 2,5 mill bør være inntektsnivået da. 

Anonymkode: 35d3f...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der holder vel ikke til øvere middelklasse i noen byer. Kanskje i ei lita fjellbygd eller noe 

Anonymkode: 39bc9...0e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes denne listen var merkelig, særlig på toppen. Greit nok at penger ikke er alt, men overklassen er vel historisk sett de som eier bedrifter og sånt, eller i det minste har stor innflytelse på andre måter. Jeg ville plasset nesten alle fra denne kategorien i "Øvre middelklasse" og satt bare "middelklasse" på de som er i "øvre middelklasse"-kategorien på liste. Jeg antar forresten også at de mener sivilingeniør, ikke bare ingeniør, som kan være omtrent hva som helst.

Og kunstnere og musikere? Sant nok er noen av disse rike og berømte, med alle kunstnere og musikere jeg kjenner tjener nesten ikke noe på dette og må ha en annen jobb i tillegg. Dermed kan de for eksempel være musiker og hjelpepleier samtidig, hvilken klasse tilhører de da?

Det er da i følge den lenken. Spør dem bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da i følge den lenken. Spør dem bak.

Tja, det ser ut som om det er kategorier for utdanningsnivå, det brukes noen ganger som proxy for klassebakgrunn i statistikk, særlig når det er snakk om skoleresultater for barn. Det betyr absolutt ikke at dette er en naturlig klasseinndeling i Norge i dag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...