Gå til innhold

Hvor mye bør man ha samlet i årslønn hvis man skal bo i Oslo og ha en øvre middelklasse livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reign skrev (2 minutter siden):

Hjelper heller ikke å få så mye i lån, når de har så lite EK...

Med “litt over en million” er de jo ikke så veldig langt unna 9 millioner i kjøpesum. Den største begrensningen er nok inntekt. Uansett går det ikke. 

Anonymkode: cf67f...742

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser faktisk at både Sparebank1 og DNB opererer med 9 millioner i lån hvis jeg legger inn tallene i HI. Det er 50k i måneden på lånet alene. Da blir det lite igjen til alt annet, og fallhøyden er stor. 

Anonymkode: cf67f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1.750.000 og har vurdert å flytte tilbake til Oslo, men det at vi kommer til å være veldig blakke der gjør at vi har droppet det. Selv om vi selger her vil vi ikke kunne kjøpe noe som ligner bitte litt på det store huset vi bor i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er som din mann. Arvet en stor villa på vestkanten og er 5 generasjon i huset. Alle nærliggende tomter innen 500 meters omkrets tilhørte en gang min slekt. Mange av naboene er fra familier som kjøpte tomt fra vår familie for 70-100 år siden. Ingen av dem er jålete slik jeg opplever flere i denne tråden. 

Selv er jeg lærer og utdannet innen historie, tjener overhodet ikke over 1 million, men heller et par 100 00 under. Så, mulig jeg da tilhører nedre middelklasse? Det lever jeg derimot godt med.

Anonymkode: 51dfc...077

Vil tro du tilhører middelklassen. Eiendom og penger i generasjoner betyr mye

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venner som lever supre liv i Oslo med mindre penger enn det, men det er jo fordi de kjøpte seg inn i boligmarkedet på et tidligere tidspunkt. Situasjonen i Oslo nå vil jeg si er blodig urettferdig. Folk i femtiåra kunne kjøpe seg inn for en slikk og ingenting på 90-tallet. Også jeg i 40-åra har vært heldig, men å være 30 nå og skulle kjøpe noe anstendig i Oslo er jo nærmest umulig om man vil ha barn.
Så jeg har mange venner som lever som øvre middelklasse, og på mange vis er det, men de bruker jo en langt mindre del av lønna si på lån. Og så er det arv og, vi som er så heldige å ha foreldre i Oslo-området, vinner stort på det også etterhvert.
Så hva man tjener er ikke det relevante, det er hvilke utgifter man har til bolig.
Lykke til!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (15 minutter siden):

Vil tro du tilhører middelklassen. Eiendom og penger i generasjoner betyr mye

Jeg har alltid tenkt at klasse handler om dannelse og kunnskap, ikke penger og eiendom alene.

Jeg har eiendom verdt 30 millioner, og jeg har rundt 10 millioner på bok. Likevel lever jeg et sparsommelig liv. Jeg kjøper gjerne brukt, men kvalitet. Sløser ikke. Har ikke dyre gjenstander bare for å ha dem, men pga nytte. Min motivasjon bak dette er så fremtidige arvtakere av eiendommen skal kunne videreføre denne og ha kapital til vedlikehold og utvikling. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at klasse handler om dannelse og kunnskap, ikke penger og eiendom alene.

Jeg har eiendom verdt 30 millioner, og jeg har rundt 10 millioner på bok. Likevel lever jeg et sparsommelig liv. Jeg kjøper gjerne brukt, men kvalitet. Sløser ikke. Har ikke dyre gjenstander bare for å ha dem, men pga nytte. Min motivasjon bak dette er så fremtidige arvtakere av eiendommen skal kunne videreføre denne og ha kapital til vedlikehold og utvikling. 

Enig i at det handler om mer. Det er derfor jeg tror at du vet du er middelklasse, det er jeg også. Men ts spør på en måte som gjør at jeg skjønner at hun er arbeiderklasse. Mette Marit er den eneste jeg kommer på i Norge som har gått fra arbeider til overklasse

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare en vanlig leilighet med 3 soverom på grunerløkka starter på rundt 5,5 mill og det er ikke mye øvre middelklasse over det. Skal du i tillegg ha parkeringsplass må du ut med MYE mer.

Anonymkode: 74c6d...e31

Spent på hvilken leilighet med 3 soverom du får på løkka til 5.5 mill?

Anonymkode: 8b00a...8c8

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 3mill i total inntekt. 2 små barn og midt i 30-årene. Har hus med 11-12mill i gjeld på Oslo vest. Går greit å betjene det med vår inntekt, men det gir ikke noen råflott livsstil.

Så med 1.8 mill i inntekt og 9-10 mill ville jeg tenkt at på kort sikt må dere nok prioritere litt på kort sikt, men med lønnsøkninger fremover vil det gå seg til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror at man må opp i 5 mill samlet for å leve som "øvre middelklasse" i dag.

Her er fasiten på høy lønn. Vet ikke om dette er bare arbeidsinntekt eller medregnet kapitalinntekt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/10/06/195952982/577-000-nordmenn-tjener-mer-enn-1-million-kroner-far-800-kroner-mer-i-skatt?nr=1

Anonymkode: 62c2b...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bok sentralt i Oslo vest, har to millioner i samlet årsinntekt, bolig til 12 - 13 millioner, fem millioner i lån og ikke hjemmeboende barn. Vi greier oss helt ok. Det TS skisserer høres imidlertid helt vilt ut, 

Anonymkode: c9738...792

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad jeg bor på bygda skjønner jeg. Her får du svære villaer med stor tomt til 3-4 millioner. 

Ikke trenger vi å jobbe oss i hjel heller. 

Anonymkode: afd91...ba8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (17 minutter siden):

Enig i at det handler om mer. Det er derfor jeg tror at du vet du er middelklasse, det er jeg også. Men ts spør på en måte som gjør at jeg skjønner at hun er arbeiderklasse. Mette Marit er den eneste jeg kommer på i Norge som har gått fra arbeider til overklasse

Jeg tenker at de antakelig kommer utenbys fra, men hva motivasjonen er for å sterkt prioritere det å tilhøre en bestemt klasse undrer jeg litt over. For man kan leve svært godt med små barn i mange hyggelige og imøtekommende strøk i Oslo uten at det er «øvre middelklasse». Selv bodde jeg på Oslo øst i flere år før jeg tok over huset og trivdes veldig godt der. Så øvre middelklasse strøk er jo ikke nødvendigvis det beste valget. Personlig hadde jeg ikke hatt nerver til et slikt lån i dagens usikre økonomi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvis jeg er jurist på deltid er jeg øvre middelklasse? Mens hvis mine 500 000 kommer fra butikkjobb tilhører jeg en slags underklasse?

Anonymkode: 129ed...838

Ja, korrekt, utdannelse er det som kalles et «nøkkelgode» i sosialøkonomi. Altså utdannelse er inngangsport til mange andre goder som god bolig og bedre helse. Det finnes unntak ( som Kjell Inge Røkke) men middelklasse er et begrep .

Anonymkode: 7c0f0...c52

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det lurer jeg på også😅 Vil gjerne på visning på en slik!

Anonymkode: fa1f1...cf6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg er jurist på deltid er jeg øvre middelklasse? Mens hvis mine 500 000 kommer fra butikkjobb tilhører jeg en slags underklasse?

Anonymkode: 129ed...838

Nei.

Man kan nyansere selvsagt, men jeg tenker grovt regnet man må ta sikte på hva man har råd til å avse, og være i normal gjeldsgrad. 

ØVRE middelklasse vil aldri bli en vanlig akademiker eller leder uten å samtidig ha en veldig god slump arv. 

Naboene våre er øvre middelklasse:

- To leger, men jobber ikke mer enn de absolutt MÅ (så tjener neppe mer enn 1,8 mill)

- Åpenbart solid arv 

- 3 barn og kjøpte mindre enebolig på Nordberg til 17 mill

Hvis vi legger til grunn 3,5 ganger inntekt i lån fordi de jo skal ha råd til kommunale utgifter, formueskatt, litt ferier osv så måtte de hatt ca 5 mill i inntekt uten arv. 

Om de skal kjøpe dyrere bil, dra på flere årlige ferier må de nok øke inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Middelklasse meg her og der. Har vi egentlig det i Norge? Virker veldig fremmed og utenlandsk på meg.

Anonymkode: c21c7...c54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ingen 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer. Min mann er nok i kategorien ts sikter seg mot. Vi bor i arvet villa på Oslo vest. Vi har bare 1,3 mill totalt, men lever likevel svært godt siden boligen er arvet. 

Mannen oppfører seg som en som hører til her. De har en egen (forferdelig) sjargong son jeg nok aldri kommer til å passe inn i. Mannen fant meg utenfor ring 3 og noen ganger lurer jeg på om jeg burde blitt der 😂

Du kan ikke bli noe du ikke er.

Og ja, de snakker om nyrik og old money her på en måte som nesten blir komisk.

Anonymkode: 6ffaf...5be

😆

Det er derfor jeg ikke hadde flyttet dit om jeg var milliardær engang.

Det er fordi jeg er «old poor» academic - horribel blanding hvor man ikke orker snobbing, men heller trakter etter kulturell kapital 😅😆 

Disse finner du i alle havebyene utenom Ullevål. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det lurer jeg på også😅 Vil gjerne på visning på en slik!

Anonymkode: fa1f1...cf6

Nå slo jeg bare tilfeldig inn grunerløkka og 3+ soverom og fikk opp leiligheter til den prisen. Sjekket ikke om det var oppussingsobjekter 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...