Gå til innhold

Hvor mye bør man ha samlet i årslønn hvis man skal bo i Oslo og ha en øvre middelklasse livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mitt inntrykk at man på Frogner har 2 mill pluss for å være avslappet , og enda mer på Tjuvholmen . En leilighet du kan ha barn i på Frogner får du vel ikke under 10 mill ? Og så må du ha en bil til min 500 000, selv om bil ikke er så viktig der da, man spaserer jo. 

Anonymkode: 7c0f0...c52

Så Frogner har endelig blitt et gated community der billigere biler stoppes ved porten? Det var på tide! Ellers i Norge kommer man langt med en tre år gammel bruktbil til halve prisen.

Anonymkode: 50244...9f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvre middelklasse?  

Tja, bolig til 15-25 millioner. 

Ny bil til 1.5-2 millioner hvert 5 år. 

Dyre klær, mat, ferier, osv.

Tror nok vi fort snakker rundt 5 millioner i samlet inntekt. 

Typisk par der begge er lege, partner i noe hvitsnipp greier, eier eget firma, o.l. 

Litt vanskelig å estimere, da de som allerede er del av den øvre middelklassen kom inn på markedet lenge før dagens priser. Jeg kjenner et par i 50-åra der mannen er partner i advokatfirma, og dama har lederstilling i big 4.

Samlet drar de nok inn rundt 7-8-9 millioner kroner / året før skatt. De bor i hus som er verdt rundt 30 millioner, men dette kjøpte de jo for 20 år siden. De lever et fint liv med fine ferier, stor og dyr hytte, ungene som driver på med ridesport, kjøper alltid det nyeste. 

Anonymkode: fd6c3...120

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse er noe man er født inn i. Man kan ikke regne seg som en annen klasse fordi man tjener 1.8 millioner.. Det handler om dine foreldres utdannelse

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (12 minutter siden):

Klasse er noe man er født inn i. Man kan ikke regne seg som en annen klasse fordi man tjener 1.8 millioner.. Det handler om dine foreldres utdannelse

Man er født inn i foreldrenes utdannelse? Hæ?

Anonymkode: 74d5e...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nesten påstå at man i dag ikke kan jobbe seg inn i øvre middelklasse i Oslo uten å ha ekstremt inntektsbringende jobber. Det holder ikke være lege eller advokat som noen nevner over. 
Skal man ha et hus i et ok strøk må man ut med opp mot 20 mill. I tillegg skal man ha bil, båt, hytte, ferier, forbruk osv.
Øvre middelklasse er noe man nå blir født inn i.

Bare en vanlig leilighet med 3 soverom på grunerløkka starter på rundt 5,5 mill og det er ikke mye øvre middelklasse over det. Skal du i tillegg ha parkeringsplass må du ut med MYE mer.

Anonymkode: 74c6d...e31

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man er født inn i foreldrenes utdannelse? Hæ?

Man er født inn i en klasse. Dette går på foreldrenes utdannelse, formue og kultur.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (20 minutter siden):

Dette stemmer. Min mann er nok i kategorien ts sikter seg mot. Vi bor i arvet villa på Oslo vest. Vi har bare 1,3 mill totalt, men lever likevel svært godt siden boligen er arvet. 

Mannen oppfører seg som en som hører til her. De har en egen (forferdelig) sjargong son jeg nok aldri kommer til å passe inn i. Mannen fant meg utenfor ring 3 og noen ganger lurer jeg på om jeg burde blitt der 😂

Du kan ikke bli noe du ikke er.

Og ja, de snakker om nyrik og old money her på en måte som nesten blir komisk.

Anonymkode: 6ffaf...5be

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (3 minutter siden):

Man er født inn i en klasse. Dette går på foreldrenes utdannelse, formue og kultur.

Det er muligens sant for «overklasse» og det vi før kalte «gamle penger». At man lærte å verdsette kunst og kultur i sitt møblerte barndomshjem.

I en sosialdemokratisk kontekst så kan hvem som helst med ok evner på skolebenken og initiativ utdanne seg til kunnskapsjobber og tradisjonelle høystatus-yrker som gir en inntekt på 1 million og oppover etter noen år. For et par betyr det mulighet for enebolig i og rundt store byer, Tesla og ferietur ut over Danmark.

Anonymkode: 8bf2e...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer. Min mann er nok i kategorien ts sikter seg mot. Vi bor i arvet villa på Oslo vest. Vi har bare 1,3 mill totalt, men lever likevel svært godt siden boligen er arvet. 

Mannen oppfører seg som en som hører til her. De har en egen (forferdelig) sjargong son jeg nok aldri kommer til å passe inn i. Mannen fant meg utenfor ring 3 og noen ganger lurer jeg på om jeg burde blitt der 😂

Heldigvis er det mimdre forskjeller i Norge enn i noe annet land. Men trodde alle visste om de var fra atbeider, middel eller overklassen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens sant for «overklasse» og det vi før kalte «gamle penger». At man lærte å verdsette kunst og kultur i sitt møblerte barndomshjem.

I en sosialdemokratisk kontekst så kan hvem som helst med ok evner på skolebenken og initiativ utdanne seg til kunnskapsjobber og tradisjonelle høystatus-yrker som gir en inntekt på 1 million og oppover etter noen år. For et par betyr det mulighet for enebolig i og rundt store byer, Tesla og ferietur ut over Danmark.

Men det endrer ikke klassen, da klassebegrepet ikke kun dreier seg om inntekt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (3 minutter siden):

Heldigvis er det mimdre forskjeller i Norge enn i noe annet land. Men trodde alle visste om de var fra atbeider, middel eller overklassen. 

De fleste tilhører arbeiderklassen. Høres ut som din mann er fra middelklassen. Overklasse er veldig få i Norge. Sverige har større overklasse

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (7 minutter siden):

Men det endrer ikke klassen, da klassebegrepet ikke kun dreier seg om inntekt.

Min påstand er at klassebegrepet «middelklasse» i Norge i dag ikke har noe med arv å gjøre, og dermed i prinsippet er tilgjengelig for folk fra alle andre klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for et spørsmål. For det første - du spør om noe det ikke er noe felles begrep om, og derfor svarer folk helt ut i det blå. Og må du spørre om hva som er øvre middelklasse så er det et solid tegn på at du aldri vil bli det. 

Anonymkode: 517a6...2e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er øvre middelklasse for deg? For meg er øvre middelklasse en moderne og relativt stor bolig, 1-2 nyere biler, 1-3 utenlandsferier i året, gå på butikken uten å se på regningen i ettertid, kjøpe klær du har lyst på, etc. Middelklasse er relativt alright bolig, kanskje 1 bil, kanskje 1-2 middager ute i måneden, 1 utenlandsreise i året, etc. Rik er når du bare kan gi blaffen uten å faktisk gi blaffen.

1.8mill er nok til en middelklasse livsstil hvis dere flytter helt til enden av Oslo Øst. Jeg bor på Kolbotn sammen med typen, vi har 1.5mill samlet, og det er såvidt vi føler oss som middelklasse her. Føler oss oppriktig fattige til tider, og vi har et nøkternt forbruk for å spare mest mulig for fremtiden. Til sammenligning har jeg en tidligere studievenninne som bor på Ullevål sammen med mannen sin på 3.2 mill samlet. De fremstår som middelklasse og ikke øvre middelklasse. Jeg tror at man må opp i 5 mill samlet for å leve som "øvre middelklasse" i dag. Den største enkelte utgiftsposten er jo boliglånet eller leien. Det er dyrt å bo i byen, spesielt nå, så det gjelder å ha realistiske forventninger.

Her er det noen direkte faktafeil. 1,8 mill på Oslo øst er presidentlønn i bydeler som sliter med fattigdom og lav arbeidsdeltakelse. 
De som sier at 1,8 mill er bare «middelklasse» har levd under en stein. Gjennomsnittslønna er fortsatt 5-600000. Sitter familien på en årsinntekt på 1,8 er det langt over Norgesgjennomsnittet.

virker litt arrogant å stille slike spørsmål når man vet at så mange sliter med svak økonomi, gjeld og fattigdom.

Anonymkode: 36ec4...d27

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvis jeg er jurist på deltid er jeg øvre middelklasse? Mens hvis mine 500 000 kommer fra butikkjobb tilhører jeg en slags underklasse?

Anonymkode: 129ed...838

Du vil da tjene betydelig mindre en snittet i Oslo (som nå diskuteres) så du er ihvertfall finansielt under middels ja. Definisjoner på hva en klasse er jo litt tullete, men vi diskuterer jo inntekt vs boligmuligheter i Oslo

TS er veldig optimistisk og bærer preg av ikke å forstå hva som kreves med et boliglån.

Banker vil ikke en gang se på deg med mindre du sitter på 15% egenkapital samt at 80% lån koster mer en normalen.

Låne 9 millioner vil koste 55 000 per måned, samt at 1 mill i EK gir MAKS 4 500 000 i lån, men siden dere har et barn vil det dra ned dette med 500 000 til 750 000 alt ettersom hvilken bank dere har, det samme vil andre lån feks studielån og bil/forbruk.

Dere bør snakke med en bank og få ned ambisjonsnivået betydelig til dere har mer EK ihvertfall (Maks lån på 1 800 000 med lånefaktor 4.5 er 8 100 000 men vil ha fradrag på barn og alle andre faktorer. Dere får aldri låne 9 til 10 mill nå.

Endret av NakenPanda
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det noen direkte faktafeil. 1,8 mill på Oslo øst er presidentlønn i bydeler som sliter med fattigdom og lav arbeidsdeltakelse. 
De som sier at 1,8 mill er bare «middelklasse» har levd under en stein. Gjennomsnittslønna er fortsatt 5-600000. Sitter familien på en årsinntekt på 1,8 er det langt over Norgesgjennomsnittet.

virker litt arrogant å stille slike spørsmål når man vet at så mange sliter med svak økonomi, gjeld og fattigdom.

Anonymkode: 36ec4...d27

Fattigdom i Oslo øst? 🤣 Og du beskylder andre for faktafeil?

Det er også snakk om samlet inntekt på over 1 mill, noe de fleste får til i dag med 2 startlønner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere vil få 8-9 millioner i lån med den inntekten, særlig ikke med barn. 

Anonymkode: cf67f...742

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke dere vil få 8-9 millioner i lån med den inntekten, særlig ikke med barn. 

Anonymkode: cf67f...742

Hjelper heller ikke å få så mye i lån, når de har så lite EK...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er som din mann. Arvet en stor villa på vestkanten og er 5 generasjon i huset. Alle nærliggende tomter innen 500 meters omkrets tilhørte en gang min slekt. Mange av naboene er fra familier som kjøpte tomt fra vår familie for 70-100 år siden. Ingen av dem er jålete slik jeg opplever flere i denne tråden. 

Selv er jeg lærer og utdannet innen historie, tjener overhodet ikke over 1 million, men heller et par 100 00 under. Så, mulig jeg da tilhører nedre middelklasse? Det lever jeg derimot godt med.

Anonymkode: 51dfc...077

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...