Gå til innhold

Hvor mye bør man ha samlet i årslønn hvis man skal bo i Oslo og ha en øvre middelklasse livsstil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har rett over 1 800 000 nå, samlet. Holder det eller er vi naive? Vi har én på 2 år og "normalt" forbruk i det store og det hele.

Tenker boliglån på 9-10 mill. Vi er 30 og 31, og har litt over 1 mill i oppspart EK, ingen gjeld og ingen kjøretøy. Han har betydelige muligheter for å øke inntektene sine i fremtiden mens jeg allerede mer eller mindre har nådd taket innefor min retning.

Tanker?

Anonymkode: 091d7...854

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har rett over 1 800 000 nå, samlet. Holder det eller er vi naive? Vi har én på 2 år og "normalt" forbruk i det store og det hele.

Tenker boliglån på 9-10 mill. Vi er 30 og 31, og har litt over 1 mill i oppspart EK, ingen gjeld og ingen kjøretøy. Han har betydelige muligheter for å øke inntektene sine i fremtiden mens jeg allerede mer eller mindre har nådd taket innefor min retning.

Tanker?

Anonymkode: 091d7...854

Det er mitt inntrykk at man på Frogner har 2 mill pluss for å være avslappet , og enda mer på Tjuvholmen . En leilighet du kan ha barn i på Frogner får du vel ikke under 10 mill ? Og så må du ha en bil til min 500 000, selv om bil ikke er så viktig der da, man spaserer jo. 

Anonymkode: 7c0f0...c52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er øvre middelklasse for deg? For meg er øvre middelklasse en moderne og relativt stor bolig, 1-2 nyere biler, 1-3 utenlandsferier i året, gå på butikken uten å se på regningen i ettertid, kjøpe klær du har lyst på, etc. Middelklasse er relativt alright bolig, kanskje 1 bil, kanskje 1-2 middager ute i måneden, 1 utenlandsreise i året, etc. Rik er når du bare kan gi blaffen uten å faktisk gi blaffen.

1.8mill er nok til en middelklasse livsstil hvis dere flytter helt til enden av Oslo Øst. Jeg bor på Kolbotn sammen med typen, vi har 1.5mill samlet, og det er såvidt vi føler oss som middelklasse her. Føler oss oppriktig fattige til tider, og vi har et nøkternt forbruk for å spare mest mulig for fremtiden. Til sammenligning har jeg en tidligere studievenninne som bor på Ullevål sammen med mannen sin på 3.2 mill samlet. De fremstår som middelklasse og ikke øvre middelklasse. Jeg tror at man må opp i 5 mill samlet for å leve som "øvre middelklasse" i dag. Den største enkelte utgiftsposten er jo boliglånet eller leien. Det er dyrt å bo i byen, spesielt nå, så det gjelder å ha realistiske forventninger.

Anonymkode: 74d5e...0a8

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med AB over her, dere har for lite til å leve som "øvre middelklasse", men dere kan leve fint som middelklasse 🙂

Anonymkode: 6409e...6d9

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 5 mill for å leve som øvre middelklasse, helst mer. Fasade koster😉

Anonymkode: 83f54...ad4

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er et veldig utdatert syn på mennesker som har penger. Fasade finner du overalt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å betjene 9-10 mill i gjeld er ganske heftig, og vil nok legge en demper på økonomien. 

Til sammenligning: vi bor i Oslo og har (ved hjelp av arv) kommet greit inn på boligmarkedet. "Kun" 2,5 mill i samlet gjeld, bolig verdt rundt 10 og selv om jeg ikke skal klage er vi langt unna øvre middelklasse. Vi tjener 1,4 mill samlet. 

Anonymkode: 41ffb...4ea

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fasade i byen koster, bokstavelig talt. Det er ekkelt dyrt nå.

Anonymkode: 74d5e...0a8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her tenker jeg dere ikke kan matematikk - eller - ikke har sett på boligpriser i Oslo? 😅🤷‍♀️

Vi gikk inn med 1,5 mill i EK og lånte resten  til å kjøpe leilighet som gikk for 6,5 ca.

Så er det fellesutgifter på 5600 kr, men denne vil nok øke en god slump pga ØØØØØKTE kommunale avgifter i Oslo fremover (vannforsyning+++). 

Vi har ca 1,4 mill i lønnsinntekt samlet. 

Vi har ikke bil, hytte eller «øvre middelklasse» forbruk på noe. Ett barn og skal ikke få flere. Kan ikke dra på dyre ferieturer. Normalt nøktern livsstil. Kuttet alle unødvendige abonnement og jeg har kuttet mye i egenpleiebudsjett/cafe og annet jeg elsker å sløse penger på. 

I Oslo skal avgifter øke noe satans fremover, så jeg ser ikke helt hvordan dere skal få lån på 9-10 mill, OG ha «øvre middelklasse forbruk»?

Uten mange millioner i arv må øvre middelklasse i Oslo kjøpe bolig for tja….15 mill minst vil jeg si? 

Øvre middelklasse = vanlig enebolig på Kjelsås til 15-20 mill? 

Rekkehuset på Oslo øst akademikerland er kokkodyrt. 

Vi er middelklasse. Akademikere med forventet inntekt deretter, og vi bruker store deler av inntekten på å eie en leilighet. Riktignok innenfor Ring 3, men rekkehus på Veitvet er ikke øvre middelklasse. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det synes jeg er et veldig utdatert syn på mennesker som har penger. Fasade finner du overalt.

Vil ikke si at det er utdatert. Fasade koster uansett hvilket nivå det er på, sånn er det bare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å betjene 9-10 mill i gjeld er ganske heftig, og vil nok legge en demper på økonomien. 

Til sammenligning: vi bor i Oslo og har (ved hjelp av arv) kommet greit inn på boligmarkedet. "Kun" 2,5 mill i samlet gjeld, bolig verdt rundt 10 og selv om jeg ikke skal klage er vi langt unna øvre middelklasse. Vi tjener 1,4 mill samlet. 

Anonymkode: 41ffb...4ea

Ikke til sammenlikning, den boligen hadde dere jo ikke fått kjøpt i dag med 1 mill i EK og 1,4 mill i inntekt.

Det er TS sitt scenarie. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 mill samlet og bor på Løkka. Vi prøver å finne noe utenfor byen fordi vi synes at nåværende livsstil er kjip, siden vi ikke tjener mer. Så ideen om at 1,8 eller 2 mill er nok til å være øvre middelklasse i byen er helt virkelighetsfjern. Vil heller anbefale deg å se på Lillestrøm, Ski eller Sandvika. Personlig vil jeg selv til Sandvika hvis vi ender opp med å flytte. Jeg har ingen behov for å leve som øvre middelklasse, men jeg vil i det aller minste kunne ha en middelklasse-livsstil når vi skal ha barn (og det handler mer om barna enn meg).

Anonymkode: 1e493...24a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en øvre middelklasse livsstil? Det kommer jo an på så mye hva man må tjene for å klare seg fint i byen. Jeg tjener i overkant av 500 000 og klarer meg fint, men det er pga boligen er nedbetalt. Som ung i dag måtte jeg flyttet langt unna byen. 

Anonymkode: 129ed...838

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er en øvre middelklasse livsstil? Det kommer jo an på så mye hva man må tjene for å klare seg fint i byen. Jeg tjener i overkant av 500 000 og klarer meg fint, men det er pga boligen er nedbetalt. Som ung i dag måtte jeg flyttet langt unna byen. 

Du vil aldri være øvre middelklasse slik du beskriver deg selv. Det handler ikke om hvorvidt man føler man har det man trenger eller ei.

Fra Wikipedia:

Øvre middelklasse (fransk: Gross burgoisie) er en sosiologisk betegnelse på en samfunnsgruppe som særlig økonomisk utgjør den øvre delen av middelklassen. Øvre middelklasse henhører i det sosiale sjikt lavere enn overklassen. Personer i kategorien øvre middelklasse kjennetegnes dels ved høyere lønn og høyere utdannelse, dels ved høyere formue enn middelklassen for øvrig.[1] Visse typer selvstendig næringsdrivende og yrker som lege, tannlege, jurist og forsker regnes som typiske for den øvre middelklassen. Tilsvarende finnes betegnelsen lavere middelklasse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en moderne bolig over 200 kvm i byen, må man punge ut med 15mill+ som AprilLudgate  skriver. Og det er ikke i et fiffe-strøk engang, men i akademiker-jungelen (kan virke litt paradoksalt). Jeg var innom to nye leiligheter (typen er eiendomsmegler) på 187 kvm og 221kvm, og begge skal bli lagt ut for mellom 20 - 25 mill. Det er ikke leilighetstyper som jeg assosierer med øvre middelklasse, gitt utforming og standard. Men så fikk jeg høre prisnivået. huff

Anonymkode: 1e493...24a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Øvre middelklasse (fransk: Gross burgoisie) er en sosiologisk betegnelse på en samfunnsgruppe som særlig økonomisk utgjør den øvre delen av middelklassen. Øvre middelklasse henhører i det sosiale sjikt lavere enn overklassen. Personer i kategorien øvre middelklasse kjennetegnes dels ved høyere lønn og høyere utdannelse, dels ved høyere formue enn middelklassen for øvrig.[1] Visse typer selvstendig næringsdrivende og yrker som lege, tannlege, jurist og forsker regnes som typiske for den øvre middelklassen. Tilsvarende finnes betegnelsen lavere middelklasse.

Så hvis jeg er jurist på deltid er jeg øvre middelklasse? Mens hvis mine 500 000 kommer fra butikkjobb tilhører jeg en slags underklasse?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper rundt 5 mill hvis man ikke har mye formue utenom. Ca 3 mill hvis man har formue. Det kan nok være flere inntektskilder.

Anonymkode: ec003...b6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å skulle tilhøre en «kategori»? Hvor mye trenger du for å leve et komfortabelt liv? Hvor låst er du til et spesielt arbeidssted eller et spesielt bosted? Hvor lang reisevei er du villig til å ha, og hvilke naboer ønsker du (majoritetsnordmenn eller minoritet?)

Jeg bor i Oslo i en relativt dyr bydel og i den boligen jeg realistisk kan ønske meg. Vi har lang utdanning og relativt god lønn, likevel ser jeg at mange naboer har flere ytre tegn på rikdom enn oss - mange har ny stor elbil, 1 eller 2 hytter, båt, nyoppusset hus…

På en absolutt skala føler jeg meg rik. Jeg har det gøy på jobb, kan sitte i sola i egen hage og forfølge mine hobbyer. Jeg kan ta bilen på verksted uten å miste nattesøvn. Sånn sett er jeg der jeg vil. Om jeg begynner å sammenligne meg med naboer så burde jeg kanskje karre meg oppover til en mindre spennende lederstilling eller ta opp mer lån. Jeg tror ikke det gir mer lykke.

Anonymkode: 8bf2e...964

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...