Gå til innhold

Hvorfor er det et "samfunnsproblem" at enkelte menn sliter med å finne en partner/få sex

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje skillet er interessant for den som søker å finne komplikasjoner som ikke finnes? 🙂 En temmelig utbredt bias blant oss mennesker er at hvis vi må forholde oss til fakta (eller observasjoner) vi ikke liker så er det fristende å avvise med «dette er nok mer komplisert» og «mer forskning trengs».

Jeg har ikke så mange tanker rundt kulturens natur. Når man snakker om «nature or nurture» så er vel nurture oppvekst eller oppdragelse? Når man snakker om «født sånn eller blitt sånn» så henspeiler «blitt sånn» på noe av det samme.

Kritikken mot tvillingstudier synes først og fremst å være forargelse over hva de sier oss, samt misforståelser. Det finnes folk som kritiserer teorien om en sfærisk jord, men de presenterer ikke overbevisende argumenter.

forskning bør by på teorier og prediksjoner som kan falsifiseres. 

Hvis en teori et at mennesket primært blir formet av oppveksten og en annen teori er at mennesket blir utformet av både oppvekst og medfødte egenskaper (utover det å være menneske) så vil en tvillingstudie som viser at mennesker med samme gener og forskjellig oppvekst er likere (på noen sentrale områder) mens mennesker med ulike gener (og veldig lik oppvekst) er mindre lik styrke den ene teorien på bekostning av den andre.

Hva man regner som «sentrale områder» og hvor lik oppveksten til to barn i samme familie er kan diskuteres.

Anonymkode: 29ba7...27a

Der falt du i fella. Jeg kom ikke inn i den diskusjonen gjennom kjønnskamp, men via filosofien. Jeg har vært innom biologi, ulike psykologiske retninger bla. sosialpsykologi, utviklingspsykologi, sosiologi, identitetsteori. Og nå er jeg faktisk ferdig, selv om sikkert får et innfall en eller annen lørdag og sjekker ut litt.

Du skal ikke snakke til meg om bias, du har din egen. Det er riktig at mange kvinner prøver å oppheve skillet for å gli inn i menn så de skal få del i anerkjennelsen dere prøver å ta patent på, like riktig som at menn prøver å stadfeste og opprettholde skillet så dere fremdeles kan føle dere potensielt best og størst.

Forskjellen i dette tilfellet er at kvinner kjemper om likhet i potensiale, mens dere kjemper for dominans. Den andre forskjellen er at jeg innrømmer det og du ikke. Du sier ingenting nytt om meg som jeg ikke vet. Du tror du har avslørt meg, men jeg er åpen. Det er du som er lukket, men gjennomskuelig. Når jeg faktisk vet hvem jeg er og hva som er hva inni her, og ikke overvurderer meg selv, da får jeg friheten til å utforske saken mer nøytralt. Jeg vet selv når bias kicker inn og trenger ingen over skulderen. Å late som man ikke har det og at alle andre har det, er det dumme her.

Men så fant jeg ut at jeg ikke har tenkt å bruke større deler av livet mitt på å overbevise fremmede og fordomsfulle menn om hva damer er, om deres potensiale, hvem jeg er og mitt potensiale. Da fikk jeg straks bedre ting å gjøre. Så her er jeg for å kaste noen innsikter tilbake til de som måtte føle seg inspirert. Så får heller de som ønsker å stå og kauke om sin kjønnslige natur gjøre det, mens jeg redder ørene mine fra det hele.

Anonymkode: 70e0d...71d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er greit å ikke ha tid, men jeg har det. Jeg har friske foreldre og null barn. Så da kan jeg gjøre det. Jeg ser selv menn som kan komme til å slite ekstra på datingmarkedet, som kan føle seg stygge og uverdige, som kan føle seg dumme i møte med utdanning og bli såret av mange kvinners nedsettende karakteristikker, som kan slite i arbeidslivet og fortvile når de ikke når opp til en beskrivelse av hva menn er og skal være. Det er sant at dette ikke er de samme som viser solidaritet med meg forsåvidt. Men dette er ivaretatt av andre. Det inkluderer noen menn. Denne bekymringen kan jeg bruke. For jeg vil ikke at de skal tro dårlig om seg selv, men at de skal vite at de er verdifulle og flotte menn som har masse å tilby verden og andre mennesker.

Jeg prøver å gjøre mitt der jeg kan, strekker til og kan strekke frem jeg også, og har forsåvidt gjorde det gjennom hele livet, ved å oppmuntre, gi komplimenter og prøve å forklare det som blir feil på måter som gjør vondt. Hvilket jeg ikke på noen måter opplever at er unikt for meg (og deg). Helt ærlig synes jeg ikke kvinner som gruppe er fæle og egoistiske, men heller tenderer til å bry seg om og gi forståelse utover hva vi overhodet kan forvente tilbake fra menn. Jeg kjenner riktig nok en kvinne som er en rendyrket djevel, men hun er skadet selv, og er et unntak blant kvinner som på det jevne prøver å være og er bra mennesker som bryr seg om andre, og som ikke er ondskapsfullt på noen måter. At kvinner aldri gjør galt og aldri sårer noen påstår jeg selvfølgelig ikke, men utover at kvinner også kan være unge og dumme og være en ekkel mobb i umodenhet og egen usikkerhet (som gutter så definitivt også kan være), så er det svært lite av at kvinner går rundt og er bevisst slem mot menn, og relativt mye av det motsatte. 

Å avvise og såre noen er helt faktisk ikke til å unngå, for man kan si ja der man må si nei, og det er det samme motsatt også. Menn må også avvise kvinner de ikke ønsker. Slikt er selvfølgelig vondt, men som regel er det ikke ment slemt. Det må bare være slik. 

De fleste mennesker er bra mennesker, og prøver virkelig å ikke være fæl mot andre, så jeg kjøper ikke helt at vi kvinner er kollektivt fæle mot menn, og fullstendig ignorerer sosialt ansvar for at folk helst ikke skal ha det fælt. Jeg tror kvinner generelt strekker seg lengre for slikt enn det menn generelt gjør. Å ha omtanke og omsorg for andre er egenskaper kvinner på ingen måte har minst av, men det betyr ikke at menn bare kan skyve det sosiale ansvaret over på kvinner og kalle kvinnene urimelige for det menn som gruppe ikke vil ta noe ansvar for selv. Vi kvinner vil gjerne være menns partnere i både forhold og i samfunnet, men vi vil ikke bære alt ansvaret og få skylden for at ting ikke blir gjort bra nok, mens menn selv bare skygger banen og gjør ingenting. Det finnes ikke rimelig eller rettferdig, eller logisk. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 timer siden):

Jeg fremhevet mine opplevelser i denne tråden mye for å gi en demonstrasjon på hva vi kvinner gjerne stiller med ovenfor kravet om vi skal ha forståelse for menns problemer. Helt ærlig vil jeg si at på det jevne er kvinner utrolig velvillige til å sortere bort egne vonde opplevelser med menn for å møte mann etter mann vi videre møter på med vennlighet og velvilje til å vurdere hver mann som individ, samt velvilje til å vurdere menn som gruppe som bedre enn de vonde opplevelser hver av oss har hatt med menn. Vi kvinner er generelt villige til å gi skyld til individer som gjorde oss vondt, istedenfor å peke på menn som gruppe og kalle menn generelt for fæle og farlige. 

At vi kvinner stort sett er svært villig og også storhjertet til å gjøre dette er utrolig viktig og vesentlig for hvordan kvinner og menn kan klare å fungere godt sammen i samfunnet og i relasjoner. Dersom hver kvinner som har opplevd helt uakseptable ting fra menn hadde pekt på menn som gruppe som representanter for hverandre, og som solidarisk skyldige i hverandres gjerninger, ville menns situasjonen i forhold til kvinner vært betydelig betydelig verre enn hva den helt faktisk er. Skulle kvinner dele ut skyld slik og generalisere menn ut fra våre verste opplevelser med menn hadde ikke menn og kvinner vært i stand til å fungere sammen overhodet. 

Men vi kvinner gjør ikke dette. Vi viser forståelse og respekt for at menn er individet vi ikke kan gi felles skyld. Vi holder i stor grad våre opplevelser og vår redsel fast med selvkontroll og fast beslutning om at menn generelt ikke skal lide for hva en/flere menn har gjort oss, fordi det ville være så urimelig og urettferdig mot menn som ikke har gjort oss vondt. De uskyldige har rett til å ikke bli pådyttet skyld mener vi kvinner åpenbart.

Menn er også kjappe til å påpeke det dersom en kvinne forteller om noe hun har opplevd, og glemmer å påpeke at selvfølgelig er ikke alle menn slik. Da blir det å påpeke at menn flest er uskyldige oftest viktigere enn å ta til seg historien kvinnen forteller. Og vi kvinner aksepterer det også, og beklager at det et øyeblikk kunne virke som vi mente MENN og ikke MANN. 

Opplevelsene med menn som har vært svært negative har likevel skjedd. At vi kvinner har en slags kollektiv beslutning om å ikke peke på MENN, men på mann som gjorde oss vondt, betyr ikke at ting ikke skjedde, eller at det ikke er akkurat en/flere menn som gjorde oss vondt.

Vi kvinner ER rause ovenfor menn og hvilken forståelse vi gir menn. Vi tenderer heller til å gi så stor tilgivelse og forståelse at vi går i minus på slikt mann for mann, men hva er så den kollektive takken vi får fra menn for vår villighet til å ikke gi menn generelt skylden for individuelle menns handlinger? Jo vi er fort kollektivt noen drittkjerringer som er urimelige, urettferdige, utakknemlige over menns bidrag i samfunnet, og VI kvinner får skylden for menns problemer og anklager om å ikke ta på alvor menns utfordringer som menn selv ikke er villige til å ta tak i. Vi kvinner pålegges altså å gi forståelse og løsninger på menns problemer, som menn seg mellom ikke tar tak i.

På sett og vis kan man nesten spørre seg selv om vi kvinner gir menn for mye forståelse og velvilje, for dette er jo omtrent som når den bortskjemte tenåringen har fått puter sydd under armene, og aldri virkelig måtte stå til ansvar for sine feil og mangler, helt selv gjør noe veldig lite lurt, som setter ham i en svært vanskelig situasjon, går crazy og skylder på sine foreldre for å ikke ha oppdratt ham godt nok. Anser seg selv som uten skyld. 

En tenåring hadde forsåvidt hatt et visst belegg for å ikke selv klare å ta ansvar, og "takke" for all forståelse og velvilje som er delt ut av foreldrene opp gjennom årene med utakknemlighet og anklager om å ikke ha satt nødvendige grenser for ham tidligere, men menn som gruppe har da virkelig ikke tilsvarende belegg for å å gi kvinner skylden for alt som går galt for dem! 

Det er trossalt menn vi snakker om her, ikke smågutter som ikke kan ta ansvar selv. 

Vi gjør ikke det, Trolltunge. _Du_ gjør det, og ja, det er godt mulig at flere kvinner gjør det enn menn. Men det bør ikke spille en rolle så lenge menn rammes av drittatferd, som også kommer fra kvinner. Kvinner korrigerer ikke alltid hverandre. Kvinner strekker ikke alltid hånden ut til menn, og noen av dem som gjør det har en ganske ekkel hånd som sier gjør som kvinnene, dette kan kvinner, men ikke du, som mann. Dette er en invitasjon vi kvinner avviser når vi møter denne hos menn. Altså når menn later som de bryr seg, men i virkeligheten skryter. Det skjer faktisk, og det merker menn også.

Ellers hadde vi for øvrig en bevegelse som la skylden på menn eller "patriarkatet" da, for undertrykking og den kalles feminismen. Jeg elsket feminisme. Jeg kaller meg ennå feminist. Den hjalp tross alt til å sette ord på en del ting jeg bare så konturene av.

Men nå er vi kommet dit at det er greit å snakke negativt om menn overalt. Det er ikke lenge siden en dame sa hun hatet menn på tv. Da ble det klappet i salen. Menn kan ikke kommunisere. Menn har ikke sosiale antenner. Menn er egoistiske. Menn snakker bare om seg selv. Dette er ikke bare beskrivelser. Dette er utsagn som som definerer menn som gruppe, og som påvirker dem, og som kan oppleves som jævlig for menn, også for menn jeg er glad i. Tenk å tenke på seg selv sånn? Som en som er totalt relasjonsudyktig. Hva slags håp gir det for ensomme menn?

Jeg vet at menn ikke behandler kvinner bedre, og jeg vet at mange kvinner har fått nok og ser på det som rettmessig hevn. Det kan også danse bra rundt i meg når menn får dritt. Når menn sier de liker trump fordi han sier det de ikke tør si, han er så ærlig, så går de totalt glipp av at sinte kvinner som slenger drit også er en like forløsende faktor for kvinner.

JMen jeg måtte velge et tidspunkt for å prøve og bryte en sirkel av drit, så det gjorde jeg. Dette er ikke et krav til at damer skal skjerpe seg. Det er den dummeste anbefalingen jeg har sett fra offentlig debatt, fra menn som gjerne selv er fordomsfulle, og noen rett ut fæle. Og jeg regner med det også synes av innleggene mine at jeg det ikke handler om å skifte lag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (26 minutter siden):

Jeg prøver å gjøre mitt der jeg kan, strekker til og kan strekke frem jeg også, og har forsåvidt gjorde det gjennom hele livet, ved å oppmuntre, gi komplimenter og prøve å forklare det som blir feil på måter som gjør vondt. Hvilket jeg ikke på noen måter opplever at er unikt for meg (og deg). Helt ærlig synes jeg ikke kvinner som gruppe er fæle og egoistiske, men heller tenderer til å bry seg om og gi forståelse utover hva vi overhodet kan forvente tilbake fra menn. Jeg kjenner riktig nok en kvinne som er en rendyrket djevel, men hun er skadet selv, og er et unntak blant kvinner som på det jevne prøver å være og er bra mennesker som bryr seg om andre, og som ikke er ondskapsfullt på noen måter. At kvinner aldri gjør galt og aldri sårer noen påstår jeg selvfølgelig ikke, men utover at kvinner også kan være unge og dumme og være en ekkel mobb i umodenhet og egen usikkerhet (som gutter så definitivt også kan være), så er det svært lite av at kvinner går rundt og er bevisst slem mot menn, og relativt mye av det motsatte. 

Å avvise og såre noen er helt faktisk ikke til å unngå, for man kan si ja der man må si nei, og det er det samme motsatt også. Menn må også avvise kvinner de ikke ønsker. Slikt er selvfølgelig vondt, men som regel er det ikke ment slemt. Det må bare være slik. 

De fleste mennesker er bra mennesker, og prøver virkelig å ikke være fæl mot andre, så jeg kjøper ikke helt at vi kvinner er kollektivt fæle mot menn, og fullstendig ignorerer sosialt ansvar for at folk helst ikke skal ha det fælt. Jeg tror kvinner generelt strekker seg lengre for slikt enn det menn generelt gjør. Å ha omtanke og omsorg for andre er egenskaper kvinner på ingen måte har minst av, men det betyr ikke at menn bare kan skyve det sosiale ansvaret over på kvinner og kalle kvinnene urimelige for det menn som gruppe ikke vil ta noe ansvar for selv. Vi kvinner vil gjerne være menns partnere i både forhold og i samfunnet, men vi vil ikke bære alt ansvaret og få skylden for at ting ikke blir gjort bra nok, mens menn selv bare skygger banen og gjør ingenting. Det finnes ikke rimelig eller rettferdig, eller logisk. 

Det handler overhodet ikke om å være ond. Det handler om at vi har en bølge av kvinner som er lei. Det er kvinner som mater hunden sin, som er gode kjærester og mennesker, men som plumper ut med nedsettende utsagn om menn som blir hengende sånn cirka samtidig med andre lignende utsagn fra andre kvinner som også er flotte og som mater katten sin, trøster kjæresten hvis han gråter og besøker bestemoren sin. Ofte skjer sånne ting ganske samtidig. Det er en slags timing, bølge eller understrøm som kommer til overflaten.

Vi er alle mennesker og større og bedre, vi har alle et større liv der vi ofte er snille og dyktige. Men sånne ting som dette har en tendens til å komme samtidig og da blir trykket stort. Og når menn og kvinner krangler på nett, da blir det blåst opp. Jeg mener likevel det er av betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler overhodet ikke om å være ond. Det handler om at vi har en bølge av kvinner som er lei. Det er kvinner som mater hunden sin, som er gode kjærester og mennesker, men som plumper ut med nedsettende utsagn om menn som blir hengende sånn cirka samtidig med andre lignende utsagn fra andre kvinner som også er flotte og som mater katten sin, trøster kjæresten hvis han gråter og besøker bestemoren sin. Ofte skjer sånne ting ganske samtidig. Det er en slags timing, bølge eller understrøm som kommer til overflaten.

Vi er alle mennesker og større og bedre, vi har alle et større liv der vi ofte er snille og dyktige. Men sånne ting som dette har en tendens til å komme samtidig og da blir trykket stort. Og når menn og kvinner krangler på nett, da blir det blåst opp. Jeg mener likevel det er av betydning. 

Men noen menn kommer jo med veldig sære forestillinger og teorier om oss, som sårer og er irriterende også. Du snakker som om kvinner foreksempel fant incel og uten noen provosert grunn bare bestemte seg for å bruke det i en negativ setting.

Sannheten er jo at det er en gruppe som har tredd merkbart dårlig(ikke bare incel, men på vegne av dem) og det har blusset opp i krangel. 

Jeg visste ikke om dette for noen år siden. Jeg visste om ting svakt som at pappa til han der er litt sånn sexist, at overgrep finnes og er et problem, at det er visse forestillinger om kvinner og alder og kvinner og sex. Men de siste årene har det blitt så omfattende mye hat rundt dette temaet at til å med en person jeg kjenner som aldri egentlig har brydd seg mye om slike temaer har begynt å høre sexistiske meninger om kvinners verdi på jobb.

Anonymkode: 13c04...055

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men noen menn kommer jo med veldig sære forestillinger og teorier om oss, som sårer og er irriterende også. Du snakker som om kvinner foreksempel fant incel og uten noen provosert grunn bare bestemte seg for å bruke det i en negativ setting.

Sannheten er jo at det er en gruppe som har tredd merkbart dårlig(ikke bare incel, men på vegne av dem) og det har blusset opp i krangel. 

Jeg visste ikke om dette for noen år siden. Jeg visste om ting svakt som at pappa til han der er litt sånn sexist, at overgrep finnes og er et problem, at det er visse forestillinger om kvinner og alder og kvinner og sex. Men de siste årene har det blitt så omfattende mye hat rundt dette temaet at til å med en person jeg kjenner som aldri egentlig har brydd seg mye om slike temaer har begynt å høre sexistiske meninger om kvinners verdi på jobb.

Opptredd* Det er til å med folk som har blitt drept.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

La oss si at noen galninger på ytre høyre vinner neste stortingsvalg og gjør det ulovlig å snakke om følelser. Vil kvinner da være like flink som rotter og tilpasse seg? Eller er dere litt dårligere og vil fortsette å være den dere er, og appellere til offentligheten om at dette er et urimelig regime?

Da kan vi jo bare gjøre som menn gjør, og snakke om de samme tingene vi vil ha fram, men bare kalle det vi selv opplever og mener for "logikk" og "rasjonalitet" som menn gjør med aggressjon og sinne 😉 

Anonymkode: 16223...972

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg snakker ikke som det. Ikke hvis du har lest innleggene mine under ett.

Jeg snakker ikke om at kvinner startet og at det ikke fantes noe å reagere på. Det er de anti-woke-folka som driver på sånn, som prøver å etablere et narrativ om at alt startet med at kvinner og andre ble hjernevasket av feminisme og postmodernisme, lol! Kvinner har vel fått høre annenrangs historier om seg selv fra de vokste opp, pga kjønnet sitt.

Det passer jo for noens del å hoppe over dette og legge skylda på universitetet. Tenk at damer klarte å hjernevaske seg helt selv, for en bragd!

Men alle incels er ikke kvinnehatere eller kommer med stygge kommentarer og forestillinger om kvinner. Noen av dem er bare selvhatende og noen av dem tar faktisk livet sitt. Og noen av dem kan være, som kvinner, fine menn som liker fotball, lager snøball med ungene, klør bikkja under haka, er forelska i ei jente og gir komplimenter til dama si, og så bli helt tett i nolduspappen sin når de åpner internettet mister vettet ikke vettet frem til de lukker skjermen. Dette ER formildende omstendigheter, både for kvinner og menn. Men jeg forventer som sagt ikke at det bare er damene som skal ta tak eller at de skal gjøre det først. Som sagt, jeg vil bare si at det finnes en mulighet. Den er ikke rettet mot kvinner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kan vi jo bare gjøre som menn gjør, og snakke om de samme tingene vi vil ha fram, men bare kalle det vi selv opplever og mener for "logikk" og "rasjonalitet" som menn gjør med aggressjon og sinne 😉 

Ja det, samt å øse ut våre tanker og følelser i det skjulte, over vår partner, slik svært mange menn som liksom ikke prater om sine tanker, behov og følelser gjør. Det vil si, jeg regner med at kvinner i stor grad må ty til venninner for slikt fremdeles, og menn tyr til sine partnere fremdeles. At det å snakke om følelser offentlig hadde forsvunnet hadde egentlig ikke endret så mye. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der falt du i fella. Jeg kom ikke inn i den diskusjonen gjennom kjønnskamp, men via filosofien. Jeg har vært innom biologi, ulike psykologiske retninger bla. sosialpsykologi, utviklingspsykologi, sosiologi, identitetsteori. Og nå er jeg faktisk ferdig, selv om sikkert får et innfall en eller annen lørdag og sjekker ut litt.

Hvilken felle?

Sitat

Du skal ikke snakke til meg om bias, du har din egen.

Jeg skrev «vi mennesker». Så lenge jeg er et menneske så inkluderer det erkjennelsen av at jeg har biaser ja. Mener du at det gjør at jeg ikke bør påpeke muligheten for at du lar deg forlede av bias?

Sitat

Forskjellen i dette tilfellet er at kvinner kjemper om likhet i potensiale, mens dere kjemper for dominans.

Svært mange kvinner kjemper for dominans men bruker andre virkemidler enn den typiske mann.

Sitat

Den andre forskjellen er at jeg innrømmer det og du ikke. Du sier ingenting nytt om meg som jeg ikke vet. Du tror du har avslørt meg, men jeg er åpen. Det er du som er lukket, men gjennomskuelig.

Øh.. ok, hvor kommer dette fra?

Sitat

Når jeg faktisk vet hvem jeg er og hva som er hva inni her, og ikke overvurderer meg selv, da får jeg friheten til å utforske saken mer nøytralt. Jeg vet selv når bias kicker inn og trenger ingen over skulderen. Å late som man ikke har det og at alle andre har det, er det dumme her.

Nå har vi fått oppklart misforståelsen din: jeg hevder ikke å være fri for bias.

Sitat

Men så fant jeg ut at jeg ikke har tenkt å bruke større deler av livet mitt på å overbevise fremmede og fordomsfulle menn om hva damer er, om deres potensiale, hvem jeg er og mitt potensiale. Da fikk jeg straks bedre ting å gjøre. Så her er jeg for å kaste noen innsikter tilbake til de som måtte føle seg inspirert. Så får heller de som ønsker å stå og kauke om sin kjønnslige natur gjøre det, mens jeg redder ørene mine fra det hele.

Det virker litt nedlatende av deg. Du skal stikke innom en gang i blant og dele av din guddommelige innsikt, mens vi andre fordomsfullr står og kauker for døve ører?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker at logikk og rasjonalitet er gode idealer. Hvis du finner det tåpelig så er det grunn til å gå inn i deg selv.

Hvis du mener at menn prøver å promotere ideer under en falsk pretensjon av logikk og rasjonalitet så er jo fordelen at logiske resonnementer og rasjonalitet kan brukes til å pille dårlige ideer fra hverandre.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du føler deg truet av logikk og rasjonalitet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om vi har en bølge av kvinner som er lei må det jo være noe kvinner er lei av. Som jeg forsåvidt har vært inne på at jeg mener er litt av årsaken til at kvinner ikke klarer/vil møte menns krav om å fikse menns problemer for dem. Iallefall ikke alene. 

Personlig er jeg gjerne med på en dugnad for bedre selvfølelse og psykisk helse hos menn. Jeg bidrar jo uansett til dette allerede der jeg har muligheten. Støtter, oppmuntrer, trøster, heier på, klapper for, hjelper angående å finne løsninger, forklarer, med mer, langt utover mine egne sønner. Jeg har bestandig tid, ører og omtanke også for deres venner, med flere. Akkurat nå for tiden gleder jeg meg veldig over fremgangen hos en ung mann som hadde gått vill i seg selv og falt av, som jeg bidro til å vise muligheter og en vei ut av dette som viser seg å være veldig positivt for ham. Så absolutt, jeg er med! La oss ta en skikkelig dugnad for dette, men jeg har egentlig ett krav som er ufravikelig dersom jeg skal ta voksne menn seriøst angående konstruktive diskusjoner om dette; Menn må også bidra aktivt i denne dugnaden, og ikke  bare skylde på kvinner og dytte over på kvinner å eventuelt finne gode løsninger. Bidrar ikke menn selv positivt og konstruktivt- VOKSENT- blir det fullstendig latterlig å kreve at kvinner skal ta menn og menns utfordringer seriøst. Mennene som lugger knust og nede er selvfølgelig unnskyldt fra å bidra, men ikke resten, som trossalt er flertallet. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken felle?

Jeg skrev «vi mennesker». Så lenge jeg er et menneske så inkluderer det erkjennelsen av at jeg har biaser ja. Mener du at det gjør at jeg ikke bør påpeke muligheten for at du lar deg forlede av bias?

Svært mange kvinner kjemper for dominans men bruker andre virkemidler enn den typiske mann.

Øh.. ok, hvor kommer dette fra?

Nå har vi fått oppklart misforståelsen din: jeg hevder ikke å være fri for bias.

Det virker litt nedlatende av deg. Du skal stikke innom en gang i blant og dele av din guddommelige innsikt, mens vi andre fordomsfullr står og kauker for døve ører?

Ja, det var nedlatende. Beklager, fort gjort å bli overlegen når man selv mener å ha funnet en løsning. Jeg er jo ikke hevet over debatten.

Bortsett fra det står jeg for alt jeg skrev. Det kan ikke argumenteres vekk.

Jeg er svært overlegen når det kommer til bias. Jeg har hakket rundt i meg selv og min egen bevissthet hele livet. Og selv om det er en ganske destruktiv og tidvis jævlig aktivitet, så har i det minste kronisk sinnsanalyse gitt meg ganske mye på akkurat dette planet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en signifikant andel av et samfunn er misfornøyd med hvordan dette er strukturert så vil de nødvendigvis bli forandringer.
Høyre vridningen i politikken har blant annet kommet som følge av at ingen på venstresiden har tørt å korrigere mer og mer ekstrem ideologi.
 De alle fleste progressive tanker som starter som en meningsfull og positiv endring blir korrumpert med tiden, om den ikke da møter motstand som kan korrigere så slår dette ut i en destruktivt retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at logikk og rasjonalitet er gode idealer. Hvis du finner det tåpelig så er det grunn til å gå inn i deg selv.

Hvis du mener at menn prøver å promotere ideer under en falsk pretensjon av logikk og rasjonalitet så er jo fordelen at logiske resonnementer og rasjonalitet kan brukes til å pille dårlige ideer fra hverandre.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du føler deg truet av logikk og rasjonalitet.

Anonymkode: 

Det er riktig at mange menn prøver å promotere ideer under falsk pretensjon av logikk og rasjonalitet. Ikke det at de ser det selv i denne saken. Det handler ikke om at kvinner har aversjon mot logikk og rasjonalitet. Jeg har studert logikk. Ikke at det gjør meg til autoritet, men nok til at jeg ikke orker å høre på dette logikkeligikk-greiene.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (13 minutter siden):

Om vi har en bølge av kvinner som er lei må det jo være noe kvinner er lei av. Som jeg forsåvidt har vært inne på at jeg mener er litt av årsaken til at kvinner ikke klarer/vil møte menns krav om å fikse menns problemer for dem. Iallefall ikke alene. 

Personlig er jeg gjerne med på en dugnad for bedre selvfølelse og psykisk helse hos menn. Jeg bidrar jo uansett til dette allerede der jeg har muligheten. Støtter, oppmuntrer, trøster, heier på, klapper for, hjelper angående å finne løsninger, forklarer, med mer, langt utover mine egne sønner. Jeg har bestandig tid, ører og omtanke også for deres venner, med flere. Akkurat nå for tiden gleder jeg meg veldig over fremgangen hos en ung mann som hadde gått vill i seg selv og falt av, som jeg bidro til å vise muligheter og en vei ut av dette som viser seg å være veldig positivt for ham. Så absolutt, jeg er med! La oss ta en skikkelig dugnad for dette, men jeg har egentlig ett krav som er ufravikelig dersom jeg skal ta voksne menn seriøst angående konstruktive diskusjoner om dette; Menn må også bidra aktivt i denne dugnaden, og ikke  bare skylde på kvinner og dytte over på kvinner å eventuelt finne gode løsninger. Bidrar ikke menn selv positivt og konstruktivt- VOKSENT- blir det fullstendig latterlig å kreve at kvinner skal ta menn og menns utfordringer seriøst. Mennene som lugger knust og nede er selvfølgelig unnskyldt fra å bidra, men ikke resten, som trossalt er flertallet. 

Jeg er helt enig med deg, og har jo skrevet dette eksplisitt flere ganger. Men det går an å dele ting opp i saker, og ikke alltid forklare bakgrunnen sin. Men dra den frem når man snakker om kvinners utfordringer. Hvis noen skriver at de sliter med noe, at de sliter med noe fordi de er menn, og det er det de skriver, så går det fint an å diskutere det, i stedet for å også måtte dra opp at damer sliter. Hvis menn sliter på grunn av at det har vært et stort drittrykk mot menn, så går det an å fokusere på DEN saken, uten å forklare grunnen til at det finnes et trykk med dritt. Hvis noen menn aldri har opplevd kjærlighet, kan vi snakke om det. Vi trenger ikke si at det har kvinner også. Og alt det der gjelder selvfølgelig andre veien og. Det er ikke damenes ansvar som sagt. Det er samfunnsmedlemmers ansvar.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, jeg snakker ikke som det. Ikke hvis du har lest innleggene mine under ett.

Jeg snakker ikke om at kvinner startet og at det ikke fantes noe å reagere på. Det er de anti-woke-folka som driver på sånn, som prøver å etablere et narrativ om at alt startet med at kvinner og andre ble hjernevasket av feminisme og postmodernisme, lol! Kvinner har vel fått høre annenrangs historier om seg selv fra de vokste opp, pga kjønnet sitt.

Det passer jo for noens del å hoppe over dette og legge skylda på universitetet. Tenk at damer klarte å hjernevaske seg helt selv, for en bragd!

Men alle incels er ikke kvinnehatere eller kommer med stygge kommentarer og forestillinger om kvinner. Noen av dem er bare selvhatende og noen av dem tar faktisk livet sitt. Og noen av dem kan være, som kvinner, fine menn som liker fotball, lager snøball med ungene, klør bikkja under haka, er forelska i ei jente og gir komplimenter til dama si, og så bli helt tett i nolduspappen sin når de åpner internettet mister vettet ikke vettet frem til de lukker skjermen. Dette ER formildende omstendigheter, både for kvinner og menn. Men jeg forventer som sagt ikke at det bare er damene som skal ta tak eller at de skal gjøre det først. Som sagt, jeg vil bare si at det finnes en mulighet. Den er ikke rettet mot kvinner.

Du har så rett.

Er fullt klar over at mange incels ikke er noe problematiske mot andre enn segselv og kan begå det verste mot eget liv. Fryktelig trist. Dette temaet har bringt fram mye vondt mot ulike, fra ulike og blitt svært fiendtlig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du føler deg truet av logikk og rasjonalitet

Og, vil jeg legge til. Jeg skulle hatt betalt for det hvis jeg skulle gjøre et forsøk på å tilbakevise hver gang en fyr sa de var logiske og rasjonelle eller at det de presenterte var logisk og rasjonelt. Man gidder selvfølgelig ikke tilbakevise en mengde med påstander som opplagt kommer fra et sted i sjela, eller fra ræva for dens saks skyld. Det er lov å snakke fra sjela. Alt man sier og presenterer om noe trenger ikke å være rasjonelt eller logisk. Og det blir heller ikke rasjonelt og logisk bare fordi man sier disse magiske ordene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, og har jo skrevet dette eksplisitt flere ganger. Men det går an å dele ting opp i saker, og ikke alltid forklare bakgrunnen sin. Men dra den frem når man snakker om kvinners utfordringer. Hvis noen skriver at de sliter med noe, at de sliter med noe fordi de er menn, og det er det de skriver, så går det fint an å diskutere det, i stedet for å også måtte dra opp at damer sliter. Hvis menn sliter på grunn av at det har vært et stort drittrykk mot menn, så går det an å fokusere på DEN saken, uten å forklare grunnen til at det finnes et trykk med dritt. Hvis noen menn aldri har opplevd kjærlighet, kan vi snakke om det. Vi trenger ikke si at det har kvinner også. Og alt det der gjelder selvfølgelig andre veien og. Det er ikke damenes ansvar som sagt. Det er samfunnsmedlemmers ansvar.

Kun delvis enig her, siden alt henger sammen med alt angående slikt, og konteksten ofte er svært vesentlig, og også å sette en utfordring inn i riktig perspektiv. Bare dette, har det egentlig vært et stort drittrykk mot menn, eller er det slik at menn buser ut med dritt mot kvinner og har et stort drittrykk mot kvinner, og så får tilsvar i forhold til hvordan de "roper i skogen"?

Om menn selv skaper et drittrykk mot menn, ved at de får tilsvar i forhold til det de selv sier og gjør først, blir det å diskutere drittrykket mot menn, uten konteksten og sammenheng, helt feil. Det blir litt som om vi skulle diskutere at jeg som kvinne ble skjelt ut hver gang jeg kjører bil, og skape en voldsom diskusjon ut av hvor kvinnefiendlig dette var, men utelukke at jeg stjal biler og derfor skapte det forbannelse hver gang jeg kjørte bil. Fordi jeg stjal bilen, og eier naturligvis ble forbanna. Ikke fordi jeg var kvinne. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (7 minutter siden):

Kun delvis enig her, siden alt henger sammen med alt angående slikt, og konteksten ofte er svært vesentlig, og også å sette en utfordring inn i riktig perspektiv. Bare dette, har det egentlig vært et stort drittrykk mot menn, eller er det slik at menn buser ut med dritt mot kvinner og har et stort drittrykk mot kvinner, og så får tilsvar i forhold til hvordan de "roper i skogen"?

Om menn selv skaper et drittrykk mot menn, ved at de får tilsvar i forhold til det de selv sier og gjør først, blir det å diskutere drittrykket mot menn, uten konteksten og sammenheng, helt feil. Det blir litt som om vi skulle diskutere at jeg som kvinne ble skjelt ut hver gang jeg kjører bil, og skape en voldsom diskusjon ut av hvor kvinnefiendlig dette var, men utelukke at jeg stjal biler og derfor skapte det forbannelse hver gang jeg kjørte bil. Fordi jeg stjal bilen, og eier naturligvis ble forbanna. Ikke fordi jeg var kvinne. 

Vi kan aldri vite hva som ligger bak den enkelte kvinne. Hun kan faktisk ha behandlet andre dårlig og slengt drit av ren mening. Og vi skal ikke si at kvinner bare var underlagt utseendepress, det var også menn, selv om det var mindre. Noen kvinner snakker direkte stygt og eller avvisende om lave menn. Det er ikke sikkert menn var først ute der. Og jeg synes ikke at man alltid skal forklare dårlig oppførsel med foregående dårlig oppførsel. Det har vi holdt på med og det ender i evigvarende diskusjon, og ofte synes jeg det blir brukt som unnskyldning eller i en slags profeti der vi blir avkrevd å være snille eller så klikker det for menn. Jeg mener jo egentlig at det har klikka for damene når de nå åpner drittbøtta si, men det kan jo finnes en og annen fitte inni der som ikke er så hyggelig i utgangspunktet.

Noen gang ender man så langt baki historien at det ser helt dustete ut. Som at mitt uttrykk i dag skal forklares med noe som skjedde for 800 år siden. Hvis jeg setter menns diskriminering av damer som hovedårsak så rusler de bare tilbake de også og sier at menn ble sendt i krigen og det slapp damene. Hvis jeg sier at menn hadde i hvert fall ære, kvinner hadde bare skam, så graver de frem et eller annet for utligningens skyld. Når svarte peker på kolonihistorie og slaveri, da kommer hvite menn med at det var slaveri i det osmanske riket også, og mange av de var hvite. Sier vi at kvinner ble undertrykket som kjønn, så sier menn at de ble undertrykket som leilending. Nevner vi vi måtte kjempe for stemmerett så sier menn at kvinner jo fikk stemmerett ganske kort tid etter arbeiderklasse menn. Her kjemper menn om likhet selvfølgelig, for de vet at den etablerte diskrimineringshistorien ikke er i deres favør, derfor blir det kanskje litt for mye at de skal late som det faktisk var menn som ble undertrykket som kjønn først.

Derfor velger jeg min metode. Som du ser, er det fordi jeg har gitt opp, selv om jeg mener at å feks ikke få lov å eie noe fordi man er kvinne, ikke får ha stemmerett fordi man er kvinne heller ikke intellekt fordi man er kvinne, KAN ha noe med det å gjøre og faktisk er noe annet enn å bli diskriminert som fattig. Ikke at det er bedre, men at det er noe annet. Menn har ikke blitt fratatt stemmerett, kontrollert på samme måte, vært et ledd man sender over til en annen familie for å knytte bånd, eller blitt fratatt intellektet sitt FORDI de var menn. Mange menn nekter jo å forkaste dette, og bare formilder det så det høres litt penere ut. I dag er menn så sjenerøse at de gir oss hjerne, fornuft og potensiale, bare littegrann mindre enn menn, hehheeeeeee :---) 

Så jeg er enig med deg, men jeg orker slett ikke dette. Jeg går på sak og kutter foran, for å spare tid og krefter. Bare så du vet hvor jeg kommer fra.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...