Gå til innhold

Leie eller eie

JonasF

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i midten av 20-årene, har en inntekt på 800k i året og en egenkapital på rundt 750k, som for det meste er investert i aksjer og fond. Dette året har investeringene mine hatt en ganske god avkastning på 40%, men jeg forstår selvfølgelig at dette ikke er bærekraftig år etter år. Likevel tror jeg det er mulig å opprettholde en avkastning på rundt 10% årlig, da en stor del av porteføljen min er i et fond med stabil ytelse.

For øyeblikket betaler jeg 8,000 kr i leie for en romslig og trivelig leilighet i Oslo-området. Dersom jeg skulle kjøpe bolig, regner jeg med at lånekostnader pluss faste kostnader vil komme på mellom 20-25k i måneden, og leiligheten ville sannsynligvis vært betydelig mindre enn den jeg har nå.

Hva mener dere: Er det verdt det å kjøpe bolig i min situasjon, eller bør jeg fortsette å leie og investere kapitalen videre i aksjer og fond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JonasF skrev (57 minutter siden):

Hei!

Jeg er i midten av 20-årene, har en inntekt på 800k i året og en egenkapital på rundt 750k, som for det meste er investert i aksjer og fond. Dette året har investeringene mine hatt en ganske god avkastning på 40%, men jeg forstår selvfølgelig at dette ikke er bærekraftig år etter år. Likevel tror jeg det er mulig å opprettholde en avkastning på rundt 10% årlig, da en stor del av porteføljen min er i et fond med stabil ytelse.

For øyeblikket betaler jeg 8,000 kr i leie for en romslig og trivelig leilighet i Oslo-området. Dersom jeg skulle kjøpe bolig, regner jeg med at lånekostnader pluss faste kostnader vil komme på mellom 20-25k i måneden, og leiligheten ville sannsynligvis vært betydelig mindre enn den jeg har nå.

Hva mener dere: Er det verdt det å kjøpe bolig i min situasjon, eller bør jeg fortsette å leie og investere kapitalen videre i aksjer og fond?

Tenker det er godt jobba at du har økt 100.000 i lønn siden august og fått 500 kr mindre i boutgifter 🤑🤡

Anonymkode: 3da5e...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er ung, tjener godt og forvalter pengene dine og bor greit og billig så tenker jeg at du i alle fall har god grunn til å holde is i magen og ikke kaster deg på det første objektet du har råd til. 

Men jeg ville uansett fortsatt å spare så mye som mulig mens du fortsatt har mulighet, og gjerne spredt risikoen på hvor du plasserer dem. Mange globale fond har gått kraftig opp det siste året på grunn av svak krone. Hvis kronen styrker seg og du har invester internasjonalt risikerer du at fondene synker samtidig som boligprisene går opp hvis renta blir satt ned. 

Anonymkode: 0f59d...263

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tenker det er godt jobba at du har økt 100.000 i lønn siden august og fått 500 kr mindre i boutgifter 🤑🤡

Anonymkode: 3da5e...cb5

Fikk en ganske god lønnsøkning i Q3 samt at strømmen gikk fra å være ekskludert til inkludert, klager ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært et rødt flagg, egentlig en dealbreaker, ved dating i alle fall. 

Anonymkode: d96d1...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

At en i midten av 20-årene ikke eier leilighet?😄

Anonymkode: 7c503...248

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om de er i en godt betalt jobb, og har vært noen år i arbeidslivet, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville pleiet huseier mer enn mest, 8K i leie som du beskriver er jo en drøm..... Jeg ville fortsatt og leid!!

Anonymkode: f3bde...8d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ventet litt. Dersom du er enslig burde du ha mulighet til å spare/invistere ca 20.000 i mnd.

Samtidig er det nok lurt å komme seg inn på boligmarkedet før rentene blir lavere, da vill mange som har stått på vent kjøpe bolig. Ved å kjøpe nå unngår du nok en del bydere.

Omså kjøp en leilighet for utleie også fortsetter du selv å bo der du gjør. Da vil du kunne bruke leiligheten du kjøper som sikkerhet når du vil kjøpe deg noe større, samtidig som du opptjener deg formue.

Anonymkode: dcec0...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om de er i en godt betalt jobb, og har vært noen år i arbeidslivet, ja. 

Det hadde jeg ikke bekymret meg for i så ung alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor ok for 8000 blir du der så lenge du ønsker. Kjøp en utleiebolig og lei den ut om du er redd for å misse toget om/når boligmarkedet virkelig tar av igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt å leie. Jeg har hatt nybegynnerflaks med aksjer og har over 100% avkastning. Fondene mine har hatt mellom 22 og 53% avkastning siden start.

En bolig i området her vi bor vil ikke ha i nærheten av samme verdiøkning, om det øker i det hele tatt. Mange her sliter med å få solgt, så jeg tror prisene på bolig skal ned. Aner ikke med Oslo da, men jeg er ikke interessert å bo i Oslo…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS, hold deg unna slike matrialistiske kvinner, de er mest sannsynlig ute etter å gifte seg for så å flå deg i skilsmissen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fortsatt å leie og spart opp mer penger nå som du har så ekstremt lave bokostnader. 

Anonymkode: 6e547...f81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (31 minutter siden):

TS, hold deg unna slike matrialistiske kvinner, de er mest sannsynlig ute etter å gifte seg for så å flå deg i skilsmissen.

Jeg 😂

Ble sammen med mannen da vi var studenter, eide definitivt ikke bolig. Vi delte rom i et kollektiv for å spare til egenkapital. 

Om jeg hadde truffet han fem år etter endte studier, med millionlønn, og han fortsatt leide. Nei.... da ville det vært et stort flagg. Med tanke på hvor jeg selv var i livet, og hva jeg prioriterte. 

KG er en egen rase når det kommer til bitterhet, altså... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du veit at det er ganske få i 20- årene som eier?

Anonymkode: f1f8f...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Dater du basert på eiendom?

Anonymkode: f1f8f...e4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg ingen planer om å date deg, så skjønner ikke hvorfor dette er relevant? Er fordeles 24 og har kun jobbet 2 år i "voksenjobb". Tror ikke det er mange ute der i Osloområdet som har bolig alene i min aldersgruppe.

Endret av JonasF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha fortsatt is i magen ts. Krakket er ikke langt unna i Oslo. Sann mine ord 

Anonymkode: b3984...8b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ha fortsatt is i magen ts. Krakket er ikke langt unna i Oslo. Sann mine ord 

Anonymkode: b3984...8b7

Sier ikke folk dette hvert år? De bygger lite i Oslo samt med reguleringene tviler jeg personlig på et voldsomt krakk i nær fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...